Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Italië

This site may earn commission on affiliate links.
Donderdag aangekomen in Bardolino. Niks bijzonders te melden wat de reis betreft. Enkel de SuC in Hardstrasse 55, 4133 Pratteln, Switzerland was een beetje slecht aangegeven. Je zou denken dat je links rond het hotel moet rijden, maar dan beland je in een veel te kleine ondergrondse parking. Je moet direct rechts voor het hotel en weg rijden langs de andere kant.

Huh?
daar stond twee maanden geleden nog een bordje voor de richting van de laders
 
Zit al 4 weken in Italië. Verleden week is het toeristenseizoen echt losgebarsten. In het dorp twee palen van BeCharge. Sinds kort accepteert hij mijn Travelcard niet meer dus alles met de app en dat gaat niet altijd vlekkeloos.
Wat verder opvalt is het enorm aantal auto's dat staat te laden. Uiteraard Tesla's maar ook een Porsche en andere merken. Stond ik verleden jaar altijd alleen, ineens staat alles gewoon vol en moet ik 's morgens om 0900 al gaan laden. Ga ik hem ophalen om 1200 staan er weer anderen te laden. Overigens zelden een Italiaan, vooral Nederlanders en Denen.
Elders vergelijkbare ervaringen?
 
Wij zijn deze week op trip geweest naar Milaan voor een concert van Muse in San Siro, en de nodige teugen Italië om de rest van het jaar door te komen. Op de heenweg hebben we ervoor gekozen om het Long Range aspect eens te beleven: 2 stop strategy, zoals echte ICE'rs.

Mechelen - Laxou: groot maar chaotisch en echt ongezellig op de parking van een hypermarché. Overal andere merken die twee stalls bezet houden, en een idioot met een MX die er drie blokkeerde. Wel snel kunnen laden.

Laxou - Dietikon: door allerlei fileleed naar het oosten uitgeweken, rustig met enkel Tesla's. Deze SuC heeft een zeer nette lounge en een accessoirewinkel in de kelder.

Dietikon - Melide: huh, je was toch op 2 stops aan het rijden? Ja, de file aan de Gotthard besloot daar anders over. In Amsteg mochten we er niet af om de pas te nemen, dus de file bergop vrat aan de range. Na Wassen de pas opknallen maakte dit wel weer goed.

Melide - NH Collection Citylife: superfijn hotel aan de Fiera en de nieuwe wijk Citylife. In de parkeergarage van het winkelcentrum zit een snelle, rustige supercharger. Als je gaat winkelen is het parkeren voor twee uur gratis, je moet niet vergeten je ticket te valideren.

Milaan en Muse waren natuurlijk geweldig, het OV onder vorm van een metro is een stuk veiliger en vlotter dan zelf rondrijden.

Milaan - Sausheim: Zwitserland laten we links liggen, vervelend eiland in het midden van Europa. De navigatie is heel erg tuk op Pratteln maar ik heb sinds 2016 al een aversie tegen deze lader. Echter in Sausheim staan enkel V2's aan 150 Kw. Stall pairing in gedachten neem ik een vrij plekje en begin aan vol vermogen. Na een paar minuten komt een M3 naast mij staan en het vermogen dropt meteen naar 73 Kw. Is dit nieuw?

Sausheim - Moulins-lès-Metz: ouderwets door de Vogezen om de kortste weg te nemen, en ouderwets geflitst worden... De SuC ligt aan een winkelcentrum, op het laatste stukje best je gevoel volgen in plaats van de navigatie anders kan je een heel eind omrijden. Winkelcentrum wel OK en proper naar Franse maatstaven, toilet is wel een eindje stappen.

Moulins-lès-Metz - Mechelen: uneventful and boring

Al met al een vlotte roadtrip, alleszins beter dan vorig jaar zomer toen de auto in Bologna mocht achterblijven en wekenlang gestald stond in Castiglione. Long Range rijden is niet echt meer aan ons besteed: het is veel comfortabeler om op tijd te stoppen en de benen te strekken. Maar als je ergens moet zijn...

De echtgenote zit de volgende trip al uit te stippelen, dus ik beschouw het als een succes!

IMG_4511.jpeg
 
Milaan - Sausheim: Zwitserland laten we links liggen, vervelend eiland in het midden van Europa. De navigatie is heel erg tuk op Pratteln maar ik heb sinds 2016 al een aversie tegen deze lader. Echter in Sausheim staan enkel V2's aan 150 Kw. Stall pairing in gedachten neem ik een vrij plekje en begin aan vol vermogen. Na een paar minuten komt een M3 naast mij staan en het vermogen dropt meteen naar 73 Kw. Is dit nieuw?
Dat is al een hele tijd zo. Ik heb begin van de maand in Matougues een newbie moeten wegjagen* omdat hij naast mij wilde gaan laden terwijl ik net aangekoppeld was.





*natuurlijk wel op een vriendelijke wijze
 
  • Like
Reactions: CJA Hulskamp
Mijn ervaring(en) so far.

Qua reis naar en in Italië vanuit de snelwegen gezien, dikke prima.

Op locatie (zit ergens onder Napels in een van die hele kleine dorpjes) leek het ook goed te zijn. Volgens mijn twee laadapps was er voldoende laadmogelijkheid in de buurt. In de praktijk valt dat tegen

- snellader op minimaal een uur rijden
- langzame laders in theorie voldoende

In de praktijk werken ze niet of worden standaard afgeblokt met ICE's.

Nu zit ik op 18% en geen idee wat ik morgen nu ga doen om toch weer wat bij te laden. Langzame laders af in de hoop wat tegen te komen wat werkt? Verlengsnoer & granny charger? Er op gokken dat ik toch nog de SuC haal op meer dan een uur rijden?

Pfff. Eerst keer dat ik nu range anxiety of laadstress heb.
 
Mijn ervaring(en) so far.

Qua reis naar en in Italië vanuit de snelwegen gezien, dikke prima.

Op locatie (zit ergens onder Napels in een van die hele kleine dorpjes) leek het ook goed te zijn. Volgens mijn twee laadapps was er voldoende laadmogelijkheid in de buurt. In de praktijk valt dat tegen

- snellader op minimaal een uur rijden
- langzame laders in theorie voldoende

In de praktijk werken ze niet of worden standaard afgeblokt met ICE's.

Nu zit ik op 18% en geen idee wat ik morgen nu ga doen om toch weer wat bij te laden. Langzame laders af in de hoop wat tegen te komen wat werkt? Verlengsnoer & granny charger? Er op gokken dat ik toch nog de SuC haal op meer dan een uur rijden?

Pfff. Eerst keer dat ik nu range anxiety of laadstress heb.
Geen laadmogelijkheid bij je hotel of agriturismo?
 
  • Like
Reactions: job-lek and Enzo63
Mijn ervaring(en) so far.

Qua reis naar en in Italië vanuit de snelwegen gezien, dikke prima.

Op locatie (zit ergens onder Napels in een van die hele kleine dorpjes) leek het ook goed te zijn. Volgens mijn twee laadapps was er voldoende laadmogelijkheid in de buurt. In de praktijk valt dat tegen

- snellader op minimaal een uur rijden
- langzame laders in theorie voldoende

In de praktijk werken ze niet of worden standaard afgeblokt met ICE's.

Nu zit ik op 18% en geen idee wat ik morgen nu ga doen om toch weer wat bij te laden. Langzame laders af in de hoop wat tegen te komen wat werkt? Verlengsnoer & granny charger? Er op gokken dat ik toch nog de SuC haal op meer dan een uur rijden?

Pfff. Eerst keer dat ik nu range anxiety of laadstress heb.
Weinig discipline die Italianen. Ook geen handhaving.
Kun je idd niet laden via een verlengsnoer? Laadt langzaam maar je komt er wel uiteindelijk...
 
Mijn ervaring(en) so far.

Qua reis naar en in Italië vanuit de snelwegen gezien, dikke prima.

Op locatie (zit ergens onder Napels in een van die hele kleine dorpjes) leek het ook goed te zijn. Volgens mijn twee laadapps was er voldoende laadmogelijkheid in de buurt. In de praktijk valt dat tegen

- snellader op minimaal een uur rijden
- langzame laders in theorie voldoende

In de praktijk werken ze niet of worden standaard afgeblokt met ICE's.

Nu zit ik op 18% en geen idee wat ik morgen nu ga doen om toch weer wat bij te laden. Langzame laders af in de hoop wat tegen te komen wat werkt? Verlengsnoer & granny charger? Er op gokken dat ik toch nog de SuC haal op meer dan een uur rijden?

Pfff. Eerst keer dat ik nu range anxiety of laadstress heb.
Granny lader?
In ongeveer dezelfde situatie ben ik ooit op het marktplein gaan laden na het opkramen van de wekelijkse markt. De elektriciteitskastjes voor de marktkramers stonden nog open. Geladen met granny en rode adapter. 3fasen 16A. Als de gemeente niet voorziet in laadmogelijkheden, mag je elektriciteit van de gemeente pikken. 2de wet van de EV rijder 😉
 
Heb een plan voor vandaag
- bezoek laadpaal 1 (check of ie ice vrij is)
- bezoek laadpaal 2 (zou moeten kunnen met telefoon na registratie)
- hotel vragen om OF via verlengsnoer OF bellen met Savoy verderop om hun destination charger te gebruiken

Vol goede moed en lichte spanning de dag in
 
  • Like
Reactions: LaurensH
Enel X heeft ook snelladers langs snelwegen en steden.

Enell X App install, profiel aanmaken, creditcard toevoegen, pay per use heb ik gebruikt.
Ik gebruik in Italië zo’n bundel van Enel X. Onlangs nog 320 kWh geladen in Italië voor 99 euro met Enel X. Je hebt ook kleinere bundels. Kun je gewoon aanzetten en meteen weer beëindigen. Is dan 1 maand geldig.
 
Granny lader?
In ongeveer dezelfde situatie ben ik ooit op het marktplein gaan laden na het opkramen van de wekelijkse markt. De elektriciteitskastjes voor de marktkramers stonden nog open. Geladen met granny en rode adapter. 3fasen 16A. Als de gemeente niet voorziet in laadmogelijkheden, mag je elektriciteit van de gemeente pikken. 2de wet van de EV rijder 😉
Dat dacht ik ook een keer, totdat de Granny charger door de politie werd meegenomen en ik hem daarna kon gaan ophalen...
 
Heb een plan voor vandaag
- bezoek laadpaal 1 (check of ie ice vrij is)
- bezoek laadpaal 2 (zou moeten kunnen met telefoon na registratie)
- hotel vragen om OF via verlengsnoer OF bellen met Savoy verderop om hun destination charger te gebruiken

Vol goede moed en lichte spanning de dag in
Nu zijn we natuurlijk wel benieuwd naar hoe dit afgelopen is!!
 
Nu zijn we natuurlijk wel benieuwd naar hoe dit afgelopen is!!
Gelukt!

Laadpaal 1 was nog steeds bezet/geblokt. Het hotel wou helaas niet meewerken dmv een verlengsnoer of te bellen met een concurrent. Ze verwezen naar een nabij gelegen dorpje. Dit zou ook deels door de taalbarrière kunnen komen.

Uiteindelijk een paar kilometer verderop een lader gevonden die ik kon gebruiken via mn telefoon en simpele registratie (andere pasjes werden niet geaccepteerd)

EVO | Convergenze was de website. Even registreren en dan simpel met PayPal betalen. Heb inmiddels de 'tank' weer vol genoeg om met een gerust hart weer op pad te kunnen.

De tips van de bundels staan opgeslagen in mijn telefoon, klaar voor de volgende trip! Dank allen.
 
Binnenkort ga ik naar Italie en ben van plan op de Brennerpas nog even aan de SuC te hangen voordat ik de sneeuwgebieden in ga. Als ik richting zuid rij, moet ik dus naar de "verkeerde kant" van de snelweg voor deze SuC. Volgens google maps moet ik dan na het laden weer een stuk noordwaarts oostenrijk in om te keren richting het zuiden.

Is dit echt de enige manier of kan ik op via een andere weg weer direct richting zuid?