Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Italië

This site may earn commission on affiliate links.
Tot op heden al behoorlijk wat gezien met de Tesla van Europa, maar de adapter tot op heden gemist als .... ;)

Ik gebruik de mijne ook maar een paar keer op een jaar, maar dan is hij wel zeer nuttig. Ik kan anders maar aan 11kW laden, met Chademo 4x zo snel. Onlangs nog gebruikt in de Ardennen, waar ik niet op de camping kon laden vanwege het Belgische neuterprobleem.
 
De Chademo is erg handig op die plekken waar je op doorreis bent (= snel wilt laden) en waar je geen gebruik van een SuC kunt maken. In de afgelopen jaren meerdere keren in/naar west Frankrijk gebruikt. Is daar nu niet echt meer nodig.
Voor de nieuwkomers - je hebt er een adapter voor nodig (te verkrijgen bij Tesla, Fastned heeft deze dus bij de laadpunten beschikbaar) en je kan er tot 250 om/uur mee laden (hangt af van de externe lader, net zoals bij de SuC). In sommige landen vind je best veel Chademo laadpunten - Fastned heeft ze dus ook.
 
De Chademo is erg handig op die plekken waar je op doorreis bent (= snel wilt laden) en waar je geen gebruik van een SuC kunt maken. In de afgelopen jaren meerdere keren in/naar west Frankrijk gebruikt. Is daar nu niet echt meer nodig.
Voor de nieuwkomers - je hebt er een adapter voor nodig (te verkrijgen bij Tesla, Fastned heeft deze dus bij de laadpunten beschikbaar) en je kan er tot 250 om/uur mee laden (hangt af van de externe lader, net zoals bij de SuC). In sommige landen vind je best veel Chademo laadpunten - Fastned heeft ze dus ook.

Maar in Italië niet toch? Normale Enel-laadpalen dacht ik. Of hoop ik.
 
Ik heb 'm inderdaad nog nooit gebruikt - hoeven gebruiken - in Italië. Zijn er ook minder dan in Frankrijk. Je kan prima uit de voeten met de besproken opties (Enel-laadpunten) in Italië. Het aantal laadpunten is natuurlijk veel minder dan in Nederland - de dichtheid is minder. Als je bijvoorbeeld in de Dolomieten gaat rondrijden voor meerdere dagen, veel kilometers wilt maken heb je te maken met diverse regionale initiatieven - met soms verschillende passen. Wel vrijwel altijd gewoon Type2 wat wij in Nl ook kennen. In dat geval raadpleeg ik altijd van te voren chargemap.com - dan zie je wie de providers zijn en hoe je zaken gebruiken. Wordt wel steeds makkelijker - Nerwmotion-pas kan je op steeds meer plekken in europa gebruiken.
 
Ik heb 'm inderdaad nog nooit gebruikt - hoeven gebruiken - in Italië. Zijn er ook minder dan in Frankrijk. Je kan prima uit de voeten met de besproken opties (Enel-laadpunten) in Italië. Het aantal laadpunten is natuurlijk veel minder dan in Nederland - de dichtheid is minder. Als je bijvoorbeeld in de Dolomieten gaat rondrijden voor meerdere dagen, veel kilometers wilt maken heb je te maken met diverse regionale initiatieven - met soms verschillende passen. Wel vrijwel altijd gewoon Type2 wat wij in Nl ook kennen. In dat geval raadpleeg ik altijd van te voren chargemap.com - dan zie je wie de providers zijn en hoe je zaken gebruiken. Wordt wel steeds makkelijker - Nerwmotion-pas kan je op steeds meer plekken in europa gebruiken.
Thnx. Krijg wel New Motionpaal maar met TravelCard. Die hebben in Italië een paar palen in Rome en een paar in het noorden.
 
Klopt, maar slechte investering omdat je het alleen nog voor Chademo kunt gebruiken. De Fivari kun je op veel meer punten inzetten. Met de groeiende DeC punten is de Chademo echt niet meer nodig.
Lets agree to disagree, ik denk dat een en ander behoorlijk afhangt van persoonlijke situatie.
Veel van de destination chargers zijn zeer luxeuze hotels die buiten mijn budget vallen (anders verwoord: waar 1 nacht overnachten met mijn gezin (ik heb 3 kamers nodig) meer kost dan de aanschafprijs van de Chademo lader), zeker als het over het hoogseizoen gaat. Het kan goed zijn dat dat voor jou geen probleem is, maar voor mij wel.
Om het concreet te maken: Ik heb net 10 dagen zomervakantie in Kroatië geboekt, en geen enkel van de DEC hotels was van die prijsklasse dat ik er 30 overnachtingen zou willen in betalen. Niet dat mijn Chademo adapter me in Kroatie gaat helpen want voor de moment zijn daar precies geen publieke DC chargers. Deze zomer zal ik dus waarschijnlijk voor de allereerste keer moeten gebruik maken van mijn Type 2 kabel op een publiek laadpunt, aan 11kW laden en me dan ter plaatse 6 of 7 uur bezig houden. Moest hetzelfde laadpunt Chademo ondersteunen zou ik me daar maar 1.5 uur moeten bezig houden. Dat geeft me veel meer vrijheid over hoe ik mijn tijd besteed op vakantie. In het verleden heeft niemand van mijn gezin er bezwaar tegen gemaakt dat ik een uur of 2 , zelfs 3 weggeweest ben om te laden bij een supercharger of chademo, maar 7 uur weg zijn zou ik toch zelf problematisch vinden.
Ik ben er mee akkoord dat het DEC network ooit de chademo adapter obsolete gaat maken, maar daarvoor gaan we minstens 10 a 100 keer meer DEC chargers moeten hebben, ook bij hotels van goedkopere klasse. Tot we zover zijn vind ik de Chademo adapter een zeer nuttige aankoop.
 
Lets agree to disagree, ik denk dat een en ander behoorlijk afhangt van persoonlijke situatie.
Veel van de destination chargers zijn zeer luxeuze hotels die buiten mijn budget vallen (anders verwoord: waar 1 nacht overnachten met mijn gezin (ik heb 3 kamers nodig) meer kost dan de aanschafprijs van de Chademo lader), zeker als het over het hoogseizoen gaat. Het kan goed zijn dat dat voor jou geen probleem is, maar voor mij wel.
Om het concreet te maken: Ik heb net 10 dagen zomervakantie in Kroatië geboekt, en geen enkel van de DEC hotels was van die prijsklasse dat ik er 30 overnachtingen zou willen in betalen. Niet dat mijn Chademo adapter me in Kroatie gaat helpen want voor de moment zijn daar precies geen publieke DC chargers. Deze zomer zal ik dus waarschijnlijk voor de allereerste keer moeten gebruik maken van mijn Type 2 kabel op een publiek laadpunt, aan 11kW laden en me dan ter plaatse 6 of 7 uur bezig houden. Moest hetzelfde laadpunt Chademo ondersteunen zou ik me daar maar 1.5 uur moeten bezig houden. Dat geeft me veel meer vrijheid over hoe ik mijn tijd besteed op vakantie. In het verleden heeft niemand van mijn gezin er bezwaar tegen gemaakt dat ik een uur of 2 , zelfs 3 weggeweest ben om te laden bij een supercharger of chademo, maar 7 uur weg zijn zou ik toch zelf problematisch vinden.
Ik ben er mee akkoord dat het DEC network ooit de chademo adapter obsolete gaat maken, maar daarvoor gaan we minstens 10 a 100 keer meer DEC chargers moeten hebben, ook bij hotels van goedkopere klasse. Tot we zover zijn vind ik de Chademo adapter een zeer nuttige aankoop.
Zo zie je maar de verschillen van reizen. Ik vindt het leuk om ook deze benadering te zien. Er zijn Idd DeC locaties zijn vrij duur zijn. Maar afgelopen zomer heb ik meerdere locaties in Spanje hier gewoon geladen onder het lunchen of dinner. Overigens voor zeer normale prijzen. Maar geeft zelf al aan dat je bv Kroatië geen Chademo kan gebruiken is toch al zonde om zo een adapter aan te schaffen. Volgend mij zitten er trouwens genoeg 22 kW in Kroatië die met Type 2 kabel toch redelijk wat kilometers geven in een paar uurtjes. De rest kan s’nachts. Iedereen mag van mij zo een adapter komen maar met de huidige stand van EV rijden is het in mijn ogen niet meer nodig.
 
  • Like
Reactions: NicoV
Zo zie je maar de verschillen van reizen. Ik vindt het leuk om ook deze benadering te zien. Er zijn Idd DeC locaties zijn vrij duur zijn. Maar afgelopen zomer heb ik meerdere locaties in Spanje hier gewoon geladen onder het lunchen of dinner. Overigens voor zeer normale prijzen. Maar geeft zelf al aan dat je bv Kroatië geen Chademo kan gebruiken is toch al zonde om zo een adapter aan te schaffen. Volgend mij zitten er trouwens genoeg 22 kW in Kroatië die met Type 2 kabel toch redelijk wat kilometers geven in een paar uurtjes. De rest kan s’nachts. Iedereen mag van mij zo een adapter komen maar met de huidige stand van EV rijden is het in mijn ogen niet meer nodig.
Ik heb niets aan 22kW, mijn Model S laadt maar aan 11kW. Dat is mischien de hoofdreden waarom Chademo mij aanspreekt.

Edit: nog vergeten te vermelden: tot nog toe 2x gebruik gemaalt van DEC op reis. Telkens hotels van ongeveer 100 euro/nacht voor een kamer. Dat is nog ok voor mijn budget (remember, ik heb 3 kamers nodig). Het hotel in Frankrijk was om zo rap mogelijk te vergeten. Dat zal me moeilijk vallen, ik denk dat ik die schimmel in de douche nog niet rap zal vergeten, ontbijt was spartaans. Het andere hotel, net buiten Barcelona, was piekfijn in orde, zeer proper en zeer goed ontbijt, voor hetzelfde budget; Laden via de DEC was wel maar 3kW, maar dat was ok aangezien we daar lang genoeg verbleven.
 
Last edited:
Laden via,een Type 2 kabel is AC laden, laden via Chademo of Superchargen is DC laden. Elke Tesla kan aan de maximum laadsnelheid van DC lader laden (toch tot de 100kW van supercharging), maar de snelheid van AC laden hangt af van de interne AC/DC omzetter in je Tesla. De oudere Tesla’s hadden meestal de ‘dual charger’, waarmee je aan 22kW AC kon laden. Mijn generatie Tesla was meestal 11kW (single charger), de dual charger was toen een optie die veel duurder was dan een chademo adapter kopen. Sedert de Model X op de markt kwam is Tesla overgeschakeld op een andere charger die tussen de 2 ligt en aan 17 kW laadt.
Mocht je er aan denken om een 2dehands Tesla te kopen is het wel interresant om te weten wat voor AC charger er in zit.
 
Laden via,een Type 2 kabel is AC laden, laden via Chademo of Superchargen is DC laden. Elke Tesla kan aan de maximum laadsnelheid van DC lader laden (toch tot de 100kW van supercharging), maar de snelheid van AC laden hangt af van de interne AC/DC omzetter in je Tesla. De oudere Tesla’s hadden meestal de ‘dual charger’, waarmee je aan 22kW AC kon laden. Mijn generatie Tesla was meestal 11kW (single charger), de dual charger was toen een optie die veel duurder was dan een chademo adapter kopen. Sedert de Model X op de markt kwam is Tesla overgeschakeld op een andere charger die tussen de 2 ligt en aan 17 kW laadt.
Mocht je er aan denken om een 2dehands Tesla te kopen is het wel interresant om te weten wat voor AC charger er in zit.
Een nieuwe S. Volgens mij zit ik dan aan de goede kant.
 
Last edited:
Een nieuwe S. Volgens mij zit ik dan aan dw goede kant.
Ik vind op dit ogenblik niets over wat voor AC lader er in een nieuwe S of X zit op de Tesla site. Best even navragen bij Tesla dan als het iets voor jou uitmaakt. Ik heb 1,5 jaar geleden 418 euro ex BTW voor de chademo adapter betaald, iirc was de kostprijs van de dual charger toen rond de 1500 euro. Een fivari kost 610 euro ex BTW en is iets dat door 1 van de forummembers ontwikkeld is, als ik het goed voor heb om iets universeler te kunnen laden dan de door Tesla meegeleverd umc. Je krijgt enkele koppelstukken naar industriele/camping stekkers mee en je kan er ook mee op plaatsen met het beruchte neuter probleem laden, maar het blijft een AC oplossing gelimiteerd tot de AC laadsnelheid van je Tesla. Ik vond die 418 euro om aan 50kW DC te kunnen laden een betere deal dan de andere vermelde alternatieven (met hun eigen beperkingen en prijs).
 
Je krijgt 2 kabels
-UMC zoals post 1303 daar kun je mee thuis opladen
-Type 2 kabel 7M daar kun je dat publieke laadpalen gebruiken

Wat wordt standaard geleverd bij uw Tesla?
Elke Tesla wordt geleverd met de Mobile Connector. Deze kan gebruikt worden op vaak voorkomende stopcontacten door middel van adapters. De volgende adapters worden meegeleverd:

  • Rode adapter voor een krachtstroomaansluiting om tot 54 km bereik per uur bij te laden.
  • Adapter voor uw standaard stopcontact in huis om tot 14 km bereik per uur bij te laden.
Een losse Type 2 kabel voor publieke laadstations wordt met de auto meegeleverd.**

Dit zit erbij @NicoV