Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Italië

This site may earn commission on affiliate links.
Iedereen mag van mij zo een adapter komen maar met de huidige stand van EV rijden is het in mijn ogen niet meer nodig.

Ik vind dat ook veel te algemeen gesteld Het hangt echt van je persoonlijke situatie af. Er zijn nog steeds gebieden in Europa waar SuC's erg dun aanwezig zijn en die adapter als je op doorreis bent een goede aanvullende uitkomst biedt. je moet maar net door zo'n gebied willen reizen.

Overigens ben ik in bv Italië ook blij met 22kW lader (ipv 11) - als je met een dagtrip flink wat km's maakt door een stuk van de Appenijnen heb je weinig aan de SuC's - die staan meer bij de kust. Ergens blijven lunchen betekent dan gewoon zo maar weer 150 km range erbij in 1,5 uur.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: NicoV
Standaard is tegenwoordig 16,5 kW AC lader ingebouwd.
Bron Tesla website:
Een Tesla kan geladen worden met een vermogen van 16.5 kW of 81 km per uur*. De laadsnelheid die behaalt kan worden met de Wall Connector, is afhankelijk van uw netwerkaansluiting. Voor andere stekker soorten, zie de tabel aan het einde van deze pagina.
*verwijst naar het nominale bereik per uur laden voor Model S.
 
  • Informative
Reactions: Exiteer and NicoV
Ja. De coop.fi. Volterra nog even zoeken, vlakbij het amfitheater.
Ja, klopt. Vlak boven het amfitheater, en pal voor de stadspoort. Het was overal ongelooflijk druk, auto's stonden dubbel geparkeerd maar de laadplek bleef keurig vrij.
De laadpaal bij de COOP moest ik nog even naar zoeken. Het is een klein winkelcentrum, en de laadpaal staat een beetje verlaten achter het deel van het winkelcentrum waar de COOP juist weer niet zit. Je moet dus niet zoeken dichtbij de ingang van de COOP, maar juist helemaal achter het gebouw.
De agriturismo te Terricciola?
Nee, ik had een agriturismo via MyItaly.nl gevonden, een site waarop je kunt zoeken naar accomodaties met een laadpaal. Zo ben ik bij Podere La Casa gekomen (let op, er zijn er meerdere die zo heten), vlakbij het gehucht Palaia. Supervriendelijke mensen, al ging het laden daar niet zo soepel aan de instabiele krachtstroom aansluiting. Maar de eigenaar had inmiddels een destination charger besteld en de accomodatie is ook al zichtbaar in de navigatie in de auto. Die destination charger zou er nu al lang moeten zijn, dus het is nu makkelijker als het goed is.
 
Ja, klopt. Vlak boven het amfitheater, en pal voor de stadspoort. Het was overal ongelooflijk druk, auto's stonden dubbel geparkeerd maar de laadplek bleef keurig vrij.
De laadpaal bij de COOP moest ik nog even naar zoeken. Het is een klein winkelcentrum, en de laadpaal staat een beetje verlaten achter het deel van het winkelcentrum waar de COOP juist weer niet zit. Je moet dus niet zoeken dichtbij de ingang van de COOP, maar juist helemaal achter het gebouw.

Nee, ik had een agriturismo via MyItaly.nl gevonden, een site waarop je kunt zoeken naar accomodaties met een laadpaal. Zo ben ik bij Podere La Casa gekomen (let op, er zijn er meerdere die zo heten), vlakbij het gehucht Palaia. Supervriendelijke mensen, al ging het laden daar niet zo soepel aan de instabiele krachtstroom aansluiting. Maar de eigenaar had inmiddels een destination charger besteld en de accomodatie is ook al zichtbaar in de navigatie in de auto. Die destination charger zou er nu al lang moeten zijn, dus het is nu makkelijker als het goed is.
Die is er ook al. Tenminste, hij staat in de ev-tripdatabase. Dank je!
 
Dacht ik dat ik het snapte is er ineens ook een inbouw AC-lader. Echt fijn dit forum!!

AC laden
charger-diagram-corded-Tesla-v2.jpg


DC laden
charger-diagram-supercharger-1.jpg
 
DC. AC. Chademo. I am lost. Eens kijken op google voor wat uitleg voor dummies.

Dan nog een Italiëvraag. Is het done om bij een agriturismo die dc biedt te laden zonder dat je daar verblijft?

Ook handig in deze context om de gangbare afkortingen te hanteren:
DC = Direct Current. Gebruikt door snelladers. Die zal je niet zo snel bij Agriturismo’s aantreffen.
DeC = Destination Chargers. De AC laders die door Tesla bij diverse bestemmingen worden geplaatst.
 
  • Like
Reactions: Exiteer
Mijn angst is dat ik per se aan de stroom moet en dan aankom bij een paal of een turismo waar het niet werkt.
Net zoals laatst toen ik op een zondagavond aankwam en dacht benzine te tanken tussen Pisa en Volterra met nog 15 km in de tank. Alles dicht, alle automaten kapot en daar waar het werkte natuurlijk geen werkende pinpas. Uiteindelijk bij een onbemande pomp een apparaatje dat papieren geld accepteerde.
 
Mijn angst is dat ik per se aan de stroom moet en dan aankom bij een paal of een turismo waar het niet werkt.
Net zoals laatst toen ik op een zondagavond aankwam en dacht benzine te tanken tussen Pisa en Volterra met nog 15 km in de tank. Alles dicht, alle automaten kapot en daar waar het werkte natuurlijk geen werkende pinpas. Uiteindelijk bij een onbemande pomp een apparaatje dat papieren geld accepteerde.
Lol. Ik heb exact hetzelde meegemaakt enkele jaren geleden in La Spezia met mijn Prius.
 
Sterker nog - een van de enkele stations die open was op zondag en vervolgens wel mijn cash accepteerde maar geen benzine leverde. Ook ergens in Toscane.Met een Tesla kun je dan altijd nog aan een stopcontact gaan hangen. Zeker in het begin zou ik in jouw geval altijd een plan B in het achterhoofd houden. Ga laden als je stil staat, rij op de heenweg even langs het laadpunt waar je op de terugweg wilt gaan laden. Even testen.. Met de fossiel zijn we gewend te tanken als de tank leeg is - met EV laadt je als je stil staat. Plan je lunch bij een laadpunt als je een dag aan het rondrijden bent.. In de praktijk is het allemaal prima te doen.
 
  • Like
Reactions: Exiteer