Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Italië

This site may earn commission on affiliate links.
We zijn net terug van 2 weken Italië (Gardameer en Florence). Vanwege kinderen met behoefte aan animatie en zwembaden hebben we op twee verschillende campings een stacaravan gehuurd.

Heenweg: gereden via Duitsland, de Fernpas en de Brennerpas. SuC-stops bij Brennero en Affi, daarna met volle batterij doorgereden naar de camping bij het Gardameer. Achteraf hadden we Affi beter kunnen overslaan en de auto op de camping kunnen opladen: er stond een enorme file voor de tolhuisjes en de McDonalds naast de charger was ook niet echt een feestje door de zaterdagdrukte.

Bij de doorreis naar de tweede camping zijn we nog gaan laden bij de SuC net boven Florence. Deze is wat verstopt achter het Novotel en je komt er niet via het gewone parkeerterrein. Je moet ook best een eindje van de doorgaande route af om hier te geraken.

In Pisa hebben we nog een laadpaal gevonden ten zuiden van het centrum. Deze werkte echter niet op de NewMotion pas.Dit is wel een dingetje; het zou meer dan handig zijn als er gewoon een Europees systeem komt waarmee je met 1 kaart of app altijd terecht kunt.

Opladen op de campings ging probleemloos. De verdeelkast naast de eerste stacaravan had nog een stopcontact over waar we met 13 ampere konden laden. De tweede camping beschikte zelfs over een heuse laadpaal op een parkeerterreintje midden op de camping. Af en toe stond hier ook een andere Nederlandse tesla te laden.

Terug: ook weer via Affi en Brennero en zo verder naar Duitsland.

Per saldo een prima ervaring. We hebben veel tijd verloren door files en eindeloze 'baustellen' in Duitsland, maar het laden ging steeds best vlot (120KW/600km per uur). Alle SuC's die we hebben aangedaan, waren betrekkelijk rustig (meestal 1 of 2 andere auto's). De SuC bij Brennero is geen overbodige luxe; je verliest erg veel bereik door de klim naar ruim 1300 meter.
 
We zijn net terug van 2 weken Italië (Gardameer en Florence). Vanwege kinderen met behoefte aan animatie en zwembaden hebben we op twee verschillende campings een stacaravan gehuurd.

Heenweg: gereden via Duitsland, de Fernpas en de Brennerpas. SuC-stops bij Brennero en Affi, daarna met volle batterij doorgereden naar de camping bij het Gardameer. Achteraf hadden we Affi beter kunnen overslaan en de auto op de camping kunnen opladen: er stond een enorme file voor de tolhuisjes en de McDonalds naast de charger was ook niet echt een feestje door de zaterdagdrukte.

Bij de doorreis naar de tweede camping zijn we nog gaan laden bij de SuC net boven Florence. Deze is wat verstopt achter het Novotel en je komt er niet via het gewone parkeerterrein. Je moet ook best een eindje van de doorgaande route af om hier te geraken.

In Pisa hebben we nog een laadpaal gevonden ten zuiden van het centrum. Deze werkte echter niet op de NewMotion pas.Dit is wel een dingetje; het zou meer dan handig zijn als er gewoon een Europees systeem komt waarmee je met 1 kaart of app altijd terecht kunt.

Opladen op de campings ging probleemloos. De verdeelkast naast de eerste stacaravan had nog een stopcontact over waar we met 13 ampere konden laden. De tweede camping beschikte zelfs over een heuse laadpaal op een parkeerterreintje midden op de camping. Af en toe stond hier ook een andere Nederlandse tesla te laden.

Terug: ook weer via Affi en Brennero en zo verder naar Duitsland.

Per saldo een prima ervaring. We hebben veel tijd verloren door files en eindeloze 'baustellen' in Duitsland, maar het laden ging steeds best vlot (120KW/600km per uur). Alle SuC's die we hebben aangedaan, waren betrekkelijk rustig (meestal 1 of 2 andere auto's). De SuC bij Brennero is geen overbodige luxe; je verliest erg veel bereik door de klim naar ruim 1300 meter.
Thanks voor het delen!
 
Opnieuw zijn ook wij in Italië, nu in Toscane. We hebben als verblijf Belmonte gekozen omdat er twee Tesla Destination Chargers zijn. Tot onze verbazing vroeg de eigenaresse van dit vakantieverblijf wat we er van vinden om € 18 per laadbeurt te betalen. ‘Dit zijn wij niet gewend, was mijn reactie…

Wat vinden jullie? Ben ik een gierige Nederlander of zijn de spelregels van Tesla voor het ter beschikking stellen van hun Charger dat wij gratis mogen laden?
 
Wat jullie ervan vinden??? Dat dat besides de deal is natuurlijk, dat ze de laders al gratis van Tesla hebben gekregen en dat de afspraak is dat de lokatie de stroom gratis levert in ruil voor de extra klandizie die ze krijgen doordat ze op de Tesla website en in de navigatie staan. En dat we ze anders bij Tesla gaan melden.
En dat 18€ per laadbeurt idioot is, alsof je elke keer 90kWh erbij gooit.
 
  • Like
Reactions: Vegan_white
Betwijfel of het een harde voorwaarden is van Tesla dat je gratis stroom gaat weggeven.. maar misschien heb ik iets over het hoofd gezien. Zo niet, dan kan je uiteraard vragen om dat wat je betaald in overeenstemming te laten zijn met de gemaakte (variabele) kosten. Gewoon een kwestie van bijhouden in de auto en achteraf afrekenen tegen het kWh-tarief. vergeet niet dat de meeste mensen geen flauw benul hebben wat stroom kost en hoe dat werkt met een EV...

"per laadbeurt" betalen is inderdaad flauwekul. Als je elke dag een beetje bijlaadt omdat je de auto op 90% gewoon beschikbaar zou willen houden gata dat in de papieren lopen... men is nog gewend aan "de tank vol gooien", dat doe je ook pas als je tank leeg is.. Maar zo werkt het niet met een EV.
 
  • Like
Reactions: Vegan_white
Betwijfel of het een harde voorwaarden is van Tesla dat je gratis stroom gaat weggeven.. maar misschien heb ik iets over het hoofd gezien. Zo niet, dan kan je uiteraard vragen om dat wat je betaald in overeenstemming te laten zijn met de gemaakte (variabele) kosten. Gewoon een kwestie van bijhouden in de auto en achteraf afrekenen tegen het kWh-tarief. vergeet niet dat de meeste mensen geen flauw benul hebben wat stroom kost en hoe dat werkt met een EV...

"per laadbeurt" betalen is inderdaad flauwekul. Als je elke dag een beetje bijlaadt omdat je de auto op 90% gewoon beschikbaar zou willen houden gata dat in de papieren lopen... men is nog gewend aan "de tank vol gooien", dat doe je ook pas als je tank leeg is.. Maar zo werkt het niet met een EV.
Bij de ophaalsessie in Tilburg werd uitdrukkelijk gezegd "gratis mits je van de diensten van de aanbieder gebruikt maakt".
 
  • Like
Reactions: Vegan_white
Opnieuw zijn ook wij in Italië, nu in Toscane. We hebben als verblijf Belmonte gekozen omdat er twee Tesla Destination Chargers zijn. Tot onze verbazing vroeg de eigenaresse van dit vakantieverblijf wat we er van vinden om € 18 per laadbeurt te betalen. ‘Dit zijn wij niet gewend, was mijn reactie…

Wat vinden jullie? Ben ik een gierige Nederlander of zijn de spelregels van Tesla voor het ter beschikking stellen van hun Charger dat wij gratis mogen laden?
Ik heb twee/drie weken terug geladen bij Residence Ghiacci Vecchi. Super, en dan bedoel ik echt SUPER, vriendelijk meiske die beter Engels sprak dan de gemiddelde engelsman genaamd Chiara die me zo haar "06" gaf (jajaja, viespeuken, niet zo dus) om haar te appen als ik eraan kwam / in de buurt was. Dan zorgde zij dat de poort open was en kon ik laden tegen €0.41 p/kWh. Da's aan de prijs maar dan sta je wel achter een fatsoenlijke poort in een fatsoenlijke omgeving (wij zaten op Park Albatros, even verderop) en loop je niet te klooien met je UMC die er elk half uur mee kapt omdat een stroomverbinding op de camping schijnbaar moeilijk stabiel te houden is o_O En daar kreeg ik dus 'zomaar' toegang toe, ondanks dat ik geen gast van hun hotel was of wat-dan-ook. Ik weet niet of 't anders bij de prijs van 't hotel in gezeten had maar dat zou me zeker niet verbaasd hebben.

Anyway; ook wij zijn dus 10 dagen in Italië geweest met onze MS75D en dat beviel prima. Onderweg een boel 360° foto's gemaakt van alle superchargers die we aandeden. Verder dus (even) geklooid met de UMC op de camping (2x zekering eruit geklapt, Tesla telkens wat lager gezet, maar onder de 9A schiet 't écht niet meer op). Overigens wel blij met dit "kabeltje" dat ik voor de zekerheid had meegenomen naast de UMC en diens adapters en de standaard blauwe Mennekes Type 2 kabel die iedereen wel heeft. Die laatste kwam mooi van pas net buiten de stadsmuren in Lucca (moet even graven of ik de plek nog vind; was (o.a.) op zonnepanelen gevonden!).

Het is in Italië, naar mijn mening, nog lang niet zo goed als ons kikkerlandje, maar 't is prima te doen met een Tesla. 10/10 would do again.
 
Last edited:
Ik heb twee/drie weken terug geladen bij Residence Ghiacci Vecchi. Super, en dan bedoel ik echt SUPER, vriendelijk meiske die beter Engels sprak dan de gemiddelde engelsman genaamd Chiara die me zo haar "06" gaf (jajaja, viespeuken, niet zo dus) om haar te appen als ik eraan kwam / in de buurt was. Dan zorgde zij dat de poort open was en kon ik laden tegen €0.41 p/kWh. Da's aan de prijs maar dan sta je wel achter een fatsoenlijke poort in een fatsoenlijke omgeving (wij zaten op Park Albatros, even verderop) en loop je niet te klooien met je UMC die er elk half uur mee kapt omdat een stroomverbinding op de camping schijnbaar moeilijk stabiel te houden is o_O En daar kreeg ik dus 'zomaar' toegang toe, ondanks dat ik geen gast van hun hotel was of wat-dan-ook. Ik weet niet of 't anders bij de prijs van 't hotel in gezeten had maar dat zou me zeker niet verbaasd hebben.

Anyway; ook wij zijn dus 10 dagen in Italië geweest met onze MS75D en dat beviel prima. Onderweg een boel 360° foto's gemaakt van alle superchargers die we aandeden. Verder dus (even) geklooid met de UMC op de camping (2x zekering eruit geklapt, Tesla telkens wat lager gezet, maar onder de 9A schiet 't écht niet meer op). Overigens wel blij met dit "kabeltje" dat ik voor de zekerheid had meegenomen naast de UMC en diens adapters en de standaard blauwe Mennekes Type 2 kabel die iedereen wel heeft. Die laatste kwam mooi van pas net buiten de stadsmuren in Lucca (moet even graven of ik de plek nog vind; was (o.a.) op zonnepanelen gevonden!).

Het is in Italië, naar mijn mening, nog lang niet zo goed als ons kikkerlandje, maar 't is prima te doen met een Tesla. 10/10 would do again.
Wat waren je reistijden als ik vragen mag??
 
Wat waren je reistijden als ik vragen mag??
25 april om 18.00/19.00 vertrokken in Gemert, 26 april om 11.30 aankomst. Dit was de heen route en dit was de terug route zo'n beetje (superchargers als waypoints in Google maps gegooid; of dat 100% overeenkomt met de route die de Tesla me gestuurd heeft weet ik niet maar 't zal niet veel schelen). Zo'n 16½ uur in totaal dus; met mooie 'rustmomenten' bij de superchargers. De enige die mij niet bevielen waren Erfstad (helemaal niks te bekennen (maar dat was op de terugweg de laatste stop dus ook niet verder gekeken dan een straal van 100m, er zit blijkbaar een McDonalds iets verderop zie ik nu) en Beckenried (daar was op de heenweg alles donker en dicht om de superchargers heen, op de terugweg was 't tegenoverliggende hotel open en hebben we aan de bar gezeten).
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Karim DB
25 april om 19.00 vertrokken in Gemert, 26 april om 11.30 aankomst. Dit was de route zo'n beetje (superchargers als waypoints in Google maps gegooid; of dat 100% overeenkomt met de route die de Tesla me gestuurd heeft weet ik niet maar 't zal niet veel schelen). Zo'n 16½ uur in totaal dus; met mooie 'rustmomenten' bij de superchargers. De enige die mij niet bevielen waren Erfstad (helemaal niks te bekennen (maar dat was op de terugweg de laatste stop dus ook niet verder gekeken dan een straal van 100m) en Beckenried (daar was op de heenweg alles donker en dicht om de superchargers heen, op de terugweg was 't tegenoverliggende hotel open en hebben we aan de bar gezeten).
16.30 uur. Poeh. Zelfde route die ik neem. We wonen een uurtje zuidelijker en in Italië nemen we de fipili richting Volterra. 1.221 km. Mss 2 uur sneller. Met ICE rond de 12 uur.