Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Italië

This site may earn commission on affiliate links.
Nog 2,5 week en we gaan vóór het eerst met de MS naar Italië. Spannend. Gisteren een voetbal gekocht; ligt al in de frunk.
Ten aanzien van het laden bij de SuC's de vraag of ik steeds tot 80% moet laden of krijg ik een seintje als ik word geacht te vertrekken??
 
je mag dat zelf beslissen -;)
app geeft een melding dat "accu bijna vol is" en dan zit je zo tegen de 80% denk ik... kunst is "vrijwel leeg aankomen" (5% of zo), niet meer laden dan je nodig hebt naar volgende SuC (afstand + x%, afhankelijk van hoe snel je wilt/kan rijden, het weer, risico dat je wilt lopen etc) ). Liever vaker dan minder vaak laden leert de ervaring.

PS - die bal ligt er bij mij ook in - en nog wat kabels die ik niet zo vaak meer gebruik.
 

Attachments

  • IMG_8211 (3).jpg
    IMG_8211 (3).jpg
    349.1 KB · Views: 112
Last edited:
  • Informative
Reactions: Exiteer
je mag dat zelf beslissen -;)
app geeft een melding dat "accu bijna vol is" en dan zit je zo tegen de 80% denk ik... kunst is "vrijwel leeg aankomen" (5% of zo), niet meer laden dan je nodig hebt naar volgende SuC (afstand + x%, afhankelijk van hoe snel je wilt/kan rijden, het weer, risico dat je wilt lopen etc) ). Liever vaker dan minder vaak laden leert de ervaring.
Vrijwel leeg aankomen bij SuC Egbert? Dacht dat dan het laden een moeizame start kent.
 
Nog 2,5 week en we gaan vóór het eerst met de MS naar Italië. Spannend. Gisteren een voetbal gekocht; ligt al in de frunk.
Ten aanzien van het laden bij de SuC's de vraag of ik steeds tot 80% moet laden of krijg ik een seintje als ik word geacht te vertrekken??
Als je de volgende SuC als bestemming opgeeft kan je op de trip meter zien met hoeveel % je aankomt bij de volgende SuC (of eindbestemmming). Dat begint dus met -45% of zoiets en gaat dan richting nul.
Zo zie je ook een indicatie hoelang het laden gaat duren en krijg je via de app een notification als je weer kan gaan rijden.
Zoals Egbert al schreef kun je afhankelijk van je snelheid van rijden een grotere of kleinere marge nemen.
Ik neem bij korte afstanden (<150km) meestal zo’n 10%, daarboven zo’n 15%.
De trip meter houdt rekening met hoogte profielen, dus dat is mooi.
Zelf moet je rekening met extreem weer houden.
De tripmeter houdt geen rekening met bruggen en tunnels, hij denkt dat je door dalen en over bergen rijdt, maar dat valt dus altijd mee.
Als je de trip meter in beeld houdt kan je het voorspelde restpercentage blijven zien, als het te laag wordt kun je wat langzamer gaan rijden, maar die berekening is vaak te conservatief, waardoor je waarschuwingen krijgt dat je 105km/u moet gaan rijden. Je zal merken dat je die waarschuwingen veelal kan negeren.
 
Last edited:
Dat is een misverstand. Accu heeft de goede temperatuur als je bij een SuC komt - lege accu impliceert snel laden.
Wanneer je nog maar 10-20 km range hebt, met warme accu, duurt het enkele minuten voor hij met normaal vermogen gaat laden. Toen ik de eerste keer hiermee geconfronteerd werd vertelde Support mij dat dit normaal is en iets in de trant van “de eerste batterijcellen moeten eerst geladen worden voordat laden met normale snelheid begint”.
Eerste minuten slechts 5-8 kW!
 
  • Informative
Reactions: Exiteer
Wanneer je nog maar 10-20 km range hebt, met warme accu, duurt het enkele minuten voor hij met normaal vermogen gaat laden. Toen ik de eerste keer hiermee geconfronteerd werd vertelde Support mij dat dit normaal is en iets in de trant van “de eerste batterijcellen moeten eerst geladen worden voordat laden met normale snelheid begint”.
Eerste minuten slechts 5-8 kW!
Goed om te weten, thnx.
 
Zo ik zit nu al heerlijk een week aan de Toscaanse kust (San Vincenzo) met de X voor het huisje.

Op voorhand wat huiverig over het laden onderweg want deed de reis ‘vroeger’ in een nacht met 1x tanken onderweg in 12 uurtjes.

Dus ervoor gekozen om te overnachten in basel in een airbnb en er dus de totale 1440km in 2 dagen te doen.

Met 3 kleine kinderen en de laadstops was dit ook zeker de betere optie en hebben een top reis gehad.
Gewoon de bestemming ingeven en de auto laten bepalen waar er geladen moet worden.
Voordat je met de kids (4,2 en 10 maanden) wat te drinken en schone luiers heb gedaan werd er alweer op mn pols geklopt dat er voldoende stroom was om de volgende lader te kunnen halen.
Geen moment me zorgen gemaakt of de snelheid moeten aanpassen om de volgende te halen.
En wat een genot dat de SuCs gewoon bij nette hotels staan ipv bij van die smerige benzinestations.
Hier op de camping de haspel uitgerold en vol laten druppelen met 8km per uur maar hoef toch niet elke dag weg.
2 dagen geleden een dagje Florence gedaan wat 150 km enkele reis was.
Daar de enige parkeergarage met laadpalen gevonden via de new motion app en over de dag weer voldoende vol om de camping te redden.
Al met al zeer tevreden en geen enkele belemmering ondervonden tot nu toe!
 
Zo ik zit nu al heerlijk een week aan de Toscaanse kust (San Vincenzo) met de X voor het huisje.

Op voorhand wat huiverig over het laden onderweg want deed de reis ‘vroeger’ in een nacht met 1x tanken onderweg in 12 uurtjes.

Dus ervoor gekozen om te overnachten in basel in een airbnb en er dus de totale 1440km in 2 dagen te doen.

Met 3 kleine kinderen en de laadstops was dit ook zeker de betere optie en hebben een top reis gehad.
Gewoon de bestemming ingeven en de auto laten bepalen waar er geladen moet worden.
Voordat je met de kids (4,2 en 10 maanden) wat te drinken en schone luiers heb gedaan werd er alweer op mn pols geklopt dat er voldoende stroom was om de volgende lader te kunnen halen.
Geen moment me zorgen gemaakt of de snelheid moeten aanpassen om de volgende te halen.
En wat een genot dat de SuCs gewoon bij nette hotels staan ipv bij van die smerige benzinestations.
Hier op de camping de haspel uitgerold en vol laten druppelen met 8km per uur maar hoef toch niet elke dag weg.
2 dagen geleden een dagje Florence gedaan wat 150 km enkele reis was.
Daar de enige parkeergarage met laadpalen gevonden via de new motion app en over de dag weer voldoende vol om de camping te redden.
Al met al zeer tevreden en geen enkele belemmering ondervonden tot nu toe!
Ik wilde eerst in één ruk rijden maar overweeg nu toch vlakbij de Zwitserse grens met laadmogelijkheid en waar een hondje mag verblijven een stopover te maken. Ik ga maar eens zoeken. Wordt kort dag.
 
  • Like
Reactions: MarcelS
Zo ik zit nu al heerlijk een week aan de Toscaanse kust (San Vincenzo) met de X voor het huisje.

Op voorhand wat huiverig over het laden onderweg want deed de reis ‘vroeger’ in een nacht met 1x tanken onderweg in 12 uurtjes.

Dus ervoor gekozen om te overnachten in basel in een airbnb en er dus de totale 1440km in 2 dagen te doen.

Met 3 kleine kinderen en de laadstops was dit ook zeker de betere optie en hebben een top reis gehad.
Gewoon de bestemming ingeven en de auto laten bepalen waar er geladen moet worden.
Voordat je met de kids (4,2 en 10 maanden) wat te drinken en schone luiers heb gedaan werd er alweer op mn pols geklopt dat er voldoende stroom was om de volgende lader te kunnen halen.
Geen moment me zorgen gemaakt of de snelheid moeten aanpassen om de volgende te halen.
En wat een genot dat de SuCs gewoon bij nette hotels staan ipv bij van die smerige benzinestations.
Hier op de camping de haspel uitgerold en vol laten druppelen met 8km per uur maar hoef toch niet elke dag weg.
2 dagen geleden een dagje Florence gedaan wat 150 km enkele reis was.
Daar de enige parkeergarage met laadpalen gevonden via de new motion app en over de dag weer voldoende vol om de camping te redden.
Al met al zeer tevreden en geen enkele belemmering ondervonden tot nu toe!
Straks moet je er niet meer aan denken zo’n rit in 12 uur te moeten doen. De stops vind ik een verademing en maakt de reis een stuk aangenamer. Dit jaar voor de 4e keer naar Italië met de Tesla. Heerlijk met op de heenweg een nacht in Zwitserland en op de terugweg een week Oostenrijk.
 
  • Like
Reactions: S-19910 and MarcelS
Straks moet je er niet meer aan denken zo’n rit in 12 uur te moeten doen. De stops vind ik een verademing en maakt de reis een stuk aangenamer. Dit jaar voor de 4e keer naar Italië met de Tesla. Heerlijk met op de heenweg een nacht in Zwitserland en op de terugweg een week Oostenrijk.

Hier ook de plannen ietwat aangepast. Op de heenweg naar Toscane overnachten in Straatsburg en terug via Oostenrijk voor nog een paar daagjes.