Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Italië

This site may earn commission on affiliate links.
Gisteren zijn we dan naar Firenze gegaan en met de vergunning op 5 minuutjes lopen van Piazza del Duomo geparkeerd bij een laadpaal. Het was effe uitzoeken hoe de sessie gestart kom worden. Het lukte niet met de travelard van de LM, maar via de Juicepass app lukte het wel.

View attachment 573986

Ik moet wel zeggen dat het heel raar voelt om de ZTL binnen te rijden, van de drukke ringweg meteen in de stille straatjes van het centrum. Mijn telepass piepte ook nog even bij het binnen rijden. Geen idee waar dat voor was, maar dat merken we misschien later op een factuur nog wel :)

B.t.w. de kosten bij dit soort palen is 0,40 euro/kWh
Waarom zo veel gedoe als je zoals hierboven ook staat gratis kunt laden onder het centraal station?
 
Het is inderdaad een dooie boel zo nu en dan. Best Western naast SuC Campogalliano bijvoorbeeld: het restaurant is gesloten en per stall hangen twee A4’tjes met een waarschuwing dat Tesla rijders niet welkom zijn binnen, ook niet voor toiletbezoek.

Dus maar een hoekje van de berm opgezocht in de aangrenzende straat.

nee joh, wat kansloos...

In Italië is erg veel gesloten. Corona remember?

bij SuC Firenze zitten twee hotels, ibis en een blauwe. Om 23:30 bij de blauwe naar binnen gelopen, maar zeer gastvrij ontvangen. Café was gesloten, maar meneer van de balie regelde koffie en water. Kon geen cappuccino maken, omdat hij nooit achter de bar stond daar en geen opleiding had gedaan daarvoor.

maar toen hij hoorde dat we op doorreis waren en bij de supercharger stonden, ging hij nog net niet rennen
 
  • Like
Reactions: Exiteer
Iemand nog mooie tips voor Toscane (31/8/2021 2 a 2,5 week), 2v 2 kinderen (1 en 3 jaar).. Aan strand/ of meer? Speelgelegenheid voor de kids evt Zwembad voor als de kleinste slaapt de oudste kan zwemmen op t park of Agriturismo. Goed te doen met de M3 LR met tussen overnachting

Wij hadden een weekje Villa Mercatello geboekt, iets zuidelijker, Umbrië.

Geweldig uitzicht, super gastvrij Belgisch stel dat het runt. Zijn net dit jaar begonnen.
Alles netjes en schoon en leuk geprijsd.

We doen af en toe wel eens ontbijt erbij en dat is zo uitgebreid! We zitten dan direct anderhalf uur aan tafel omdat we alles wel
Willen proberen.

Het zijn kleine, maar prima huisjes. Het is klein, zijn maar twee van dat soort huisjes en een mooi zwembad.

Villa Mercatello, luxury country house in Umbria

Het is allemaal zo goed geregeld, dat we een week langer verblijven (nu dus).

oh en niet geheel onbelangrijk: laadpaal 2x tegenover de accommodatie van Enel X.

In Toscane merkte we al dat het net hier in Italië zeer instabiel is, waardoor de tesla 220v lader er regelmatig uitklapt.

per toeval deze laadpalen gezien, maar erg mooi.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: robertvg
Als je in midden Italië komt- bezoek aan de Monti Sibillini is zeker de moeite waard.
In Camerino zijn door de stad op twee plekken DeC's beschikbaar gesteld. Aanrijden, aansluiten en laden. Bij het busstation kan je vervolgens zelfs een elektrische fiets huren om de stad te verkennen. Mooi initiatief en dus gratis. 6534B6C4-DFA4-4C89-B62E-FBDFF1063D19.jpeg8CD6C78C-DC74-462A-BFF0-503653C6DF69.jpeg79635F25-0101-405C-B4C7-112D36862E29.jpeg8EEF3D7F-E1D5-4112-9DEC-BC0F88C61A38.jpeg
 
  • Like
Reactions: robertvg
nee joh, wat kansloos...



bij SuC Firenze zitten twee hotels, ibis en een blauwe. Om 23:30 bij de blauwe naar binnen gelopen, maar zeer gastvrij ontvangen. Café was gesloten, maar meneer van de balie regelde koffie en water. Kon geen cappuccino maken, omdat hij nooit achter de bar stond daar en geen opleiding had gedaan daarvoor.

maar toen hij hoorde dat we op doorreis waren en bij de supercharger stonden, ging hij nog net niet rennen
Dat is mooi. Maar een cappuccino bestellen na 11.00 uur, 11 am, is een doodzonde!!
 
  • Funny
Reactions: JanG007
Wij komen als sinds 2014 ladend in Italië. M’n Marche, Umbrië. Maar ook Toscane, Stelvio, Rome etc. Alles bij elkaar schiet het met de laadinfra nog niet op. Het lijkt wel of ze elk jaar een nieuwe pas of app gebruiken, naast de regionale oplossingen. Ik heb nu Due, Hera en EV Way pas, naast Juice app, Nextcharge app en Chargemap. Gebruik ook nog wel eens PlugShare om laadpunt te vinden. En afgelopen week ook BeCharge moeten gebruiken. JuicePass app is nog beta imo. Gisteren chademo geladen bij Enel laadpunt. Juice werkte niet, want geen code op de lader, laat staan een barcode die je kan scannen (die nog helemaal nergens gezien - betekent dat je een niet al te best leesbaar 18 cijferreeks code moet intikken). CCS adapter werkte niet. Maingau pas werkte niet, gelukkig wel EVway pas. Uiteindelijk komen we er wel, maar je moet het wel leuk vinden om een beetje te pionieren zeg maar. Dat poortje op een van de foto’s in Sassoferrato is twee meter breed. Daarachter staat de lader -;). Spiegels inklappen, al het gepiep negeren... hoogte is met een S geen probleem. Je hebt wel BeCharge app voor nodig met geregistreerde creditcard. Alle aanspraak die je hier nog steeds krijgt maakt wel veel goed.. in Gubbio vroeg iemand mij of dit nu een Tesla was... vervolgens gaf hij aan veel geld aan Tesla-aandelen te hebben verloren... tsja, als je je zo goed hebt verdiept In een bedrijf waar je aandelen van koopt...
 

Attachments

  • 8AD64F15-E434-4987-9E71-C17CB3887C1F.jpeg
    8AD64F15-E434-4987-9E71-C17CB3887C1F.jpeg
    623.4 KB · Views: 77
  • B9529E3A-CC38-4E66-B697-91882E79AEBC.jpeg
    B9529E3A-CC38-4E66-B697-91882E79AEBC.jpeg
    768.5 KB · Views: 67
  • B8A1F4CA-606F-4C32-AF0E-BF355E0FA30C.jpeg
    B8A1F4CA-606F-4C32-AF0E-BF355E0FA30C.jpeg
    396.8 KB · Views: 68
  • E00ABDDA-735D-4182-A785-CD2FC582326C.jpeg
    E00ABDDA-735D-4182-A785-CD2FC582326C.jpeg
    122.4 KB · Views: 64
  • C60E7244-74FF-442C-93E8-DF04ED99E135.jpeg
    C60E7244-74FF-442C-93E8-DF04ED99E135.jpeg
    646.8 KB · Views: 63
  • B207994B-9D91-4CDA-8C83-9229865BB474.jpeg
    B207994B-9D91-4CDA-8C83-9229865BB474.jpeg
    301.2 KB · Views: 70
  • 4311F834-4063-4736-BFD9-99F2304EE7A5.jpeg
    4311F834-4063-4736-BFD9-99F2304EE7A5.jpeg
    570.3 KB · Views: 71
  • A5D50716-6D4D-4066-AFFA-E5FCC9CD9D4C.jpeg
    A5D50716-6D4D-4066-AFFA-E5FCC9CD9D4C.jpeg
    699.7 KB · Views: 68
Last edited:
  • Like
Reactions: robertvg
bij SuC Firenze zitten twee hotels, ibis en een blauwe.

Dat blauwe hotel is een Novotel. Heeft een klein zwembad maar door Corona is het restaurant gesloten en de bar service zeer beperkt - ook rond het midden van de dag. Ertegenover zit een bouwmarkt - daarbinnen zit een klein barretje met goede koffie (uiteraard, dit is Italië) lekkere verse broodjes die gegrild worden en de airco staat zo hard dat we vergaten dat het buiten 38 graden was. Even de straat oversteken en je bent er! (Helpt natuurlijk niet om 23:30 - sorry)
 
Wij komen als sinds 2014 ladend in Italië. M’n Marche, Umbrië. Maar ook Toscane, Stelvio, Rome etc. Alles bij elkaar schiet het met de laadinfra nog niet op. Het lijkt wel of ze elk jaar een nieuwe pas of app gebruiken, naast de regionale oplossingen. Ik heb nu Due, Hera en EV Way pas, naast Juice app, Nextcharge app en Chargemap. Gebruik ook nog wel eens PlugShare om laadpunt te vinden. En afgelopen week ook BeCharge moeten gebruiken. JuicePass app is nog beta imo. Gisteren chademo geladen bij Enel laadpunt. Juice werkte niet, want geen code op de lader, laat staan een barcode die je kan scannen (die nog helemaal nergens gezien - betekent dat je een niet al te best leesbaar 18 cijferreeks code moet intikken). CCS adapter werkte niet. Maingau pas werkte niet, gelukkig wel EVway pas. Uiteindelijk komen we er wel, maar je moet het wel leuk vinden om een beetje te pionieren zeg maar. Dat poortje op een van de foto’s in Sassoferrato is twee meter breed. Daarachter staat de lader -;). Spiegels inklappen, al het gepiep negeren... hoogte is met een S geen probleem. Je hebt wel BeCharge app voor nodig met geregistreerde creditcard. Alle aanspraak die je hier nog steeds krijgt maakt wel veel goed.. in Gubbio vroeg iemand mij of dit nu een Tesla was... vervolgens gaf hij aan veel geld aan Tesla-aandelen te hebben verloren... tsja, als je je zo goed hebt verdiept In een bedrijf waar je aandelen van koopt...

helemaal met je verhaal eens.
Ik hoor mensen die naar Italië gaan en zeggen dat het prima gaat als met een ice en dat klopt echt niet.

het is meer zoeken op laadpalen, kijken of je het zou redden. Stroom net is zwaar onbetrouwbaar op 220v.

als je een beetje wat van Italië wil zien, veel rondrijdt en stadjes bezoekt, dan is het echt pionieren!

overigens heb ik via de app de Enel x pas aangevraagd week voor vakantie en erachteraan gebeld dat ik hem snel nodig had. Binnen 3 dagen met express verzending binnen gekregen.

dat helpt wel, geen gespen met de app, pas erop leggen en klaar.

eenmalig €16
 
Zolang je je bestemming via een SuC kan bereiken en ter plekke kunt laden is er weinig aan de hand.
Sinds 2017 is hier in Toscane het aantal laadpalen niet toegenomen. Ja, eentje bij de coop in Volterra, ver weg van het centrum. Verder valt op dat er veel palen stuk zijn. Eigen ervaring in Siena. Dat zijn dan ook palen van Enel die het volgens de app zouden moeten doen maar toch in storing zijn, die zijn dan in beheer bij de stad.
Vanaf half augustus worden investeringen in duurzaam waaronder PV beloond met een subsidie van 110%. Wellicht levert dat nog wat op.
 
Zolang je je bestemming via een SuC kan bereiken en ter plekke kunt laden is er weinig aan de hand.
Sinds 2017 is hier in Toscane het aantal laadpalen niet toegenomen. Ja, eentje bij de coop in Volterra, ver weg van het centrum. Verder valt op dat er veel palen stuk zijn. Eigen ervaring in Siena. Dat zijn dan ook palen van Enel die het volgens de app zouden moeten doen maar toch in storing zijn, die zijn dan in beheer bij de stad.
Vanaf half augustus worden investeringen in duurzaam waaronder PV beloond met een subsidie van 110%. Wellicht levert dat nog wat op.

Het is inderdaad pionieren, maar ik vind het allemaal reuze meevallen. In Volterra zit er 1 bij de Coop en vanaf daar is het prima lopen naar de stad, maar anders zit er ook 1 bij de noordelijke stadspoort (beiden Enel X).
Verschil is wel dat wij ook konden laden bij de camping (6Amp). Daarmee hebben wij ons prima kunnen redden. Er dagreisjes naar Baratti Beach, Cecina, Monteriggioni en SAN Gimignano.
Nu bij een Agriturismo bij Siena en net geladen bij de coop in Siena met een 100kW lader. De JuiceApp app is wel echt beta inderdaad, loopt constant vast en duurt lang voordat je eindelijk de laadpaal kan activeren, maarja uiteindelijk komt er juice uit en kunnen we weer verder.
Dus ja, het is wel echt anders dan met een ICE maar tot nu toe (2 weken Ligurië en Toscane) geen problemen/anxiety gehad.
Kan me wel prima voorstellen dat anderen dat gevoel wel hebben, ik kan me voorstellen dat als je geen camping/appartement hebt en kapotte laadpalen dat het snel frustrerend wordt. (We rijden trouwens een M3 SR en heb tot nu toe alleen JuiceApp app en D-mobility app gebruikt)
 
Afgelopen dagen op Capri geweest. Nul laadpalen, maar geen range anxiety, want met 50% aangekomen.

Wel ‘width anxiety’. Ik ben gewend aan smalle straatjes in Italie, maar Capri slaat alles. Alleen de hoofdweg van de haven naar de Grotto Azzurro aan de westkant van het eiland is met een X enigszins te berijden. Totdat er een tegenligger komt. Wat natuurlijk om de haverklap gebeurt. Niet eerder in Italie zo vaak per kilometer de spiegels moeten inklappen om tussen een keerwand en een van voor tot achter bekrast en gedeukt autootje te manouvreren.

Een bus tegenkomen is helemaal feest: de bus heeft voorrang, dus moet je achteruit rijden, tot het moment waarop de buschauffeur inschat dat het plaatselijk breed genoeg is, waarna de bus vol gas op 2 cm van je auto voorbij stuift. Handig was dan wel weer dat de lokale carabinieri de X groot genoeg vonden om al het tegemoetkomende verkeer in de hoofdstraat van Capri tijdelijk tegen te houden totdat we de smalste delen waren gepasseerd.
 
  • Like
Reactions: OttoR and Exiteer
Afgelopen dagen op Capri geweest. Nul laadpalen, maar geen range anxiety, want met 50% aangekomen.

Wel ‘width anxiety’. Ik ben gewend aan smalle straatjes in Italie, maar Capri slaat alles. Alleen de hoofdweg van de haven naar de Grotto Azzurro aan de westkant van het eiland is met een X enigszins te berijden. Totdat er een tegenligger komt. Wat natuurlijk om de haverklap gebeurt. Niet eerder in Italie zo vaak per kilometer de spiegels moeten inklappen om tussen een keerwand en een van voor tot achter bekrast en gedeukt autootje te manouvreren.

Een bus tegenkomen is helemaal feest: de bus heeft voorrang, dus moet je achteruit rijden, tot het moment waarop de buschauffeur inschat dat het plaatselijk breed genoeg is, waarna de bus vol gas op 2 cm van je auto voorbij stuift. Handig was dan wel weer dat de lokale carabinieri de X groot genoeg vonden om al het tegemoetkomende verkeer in de hoofdstraat van Capri tijdelijk tegen te houden totdat we de smalste delen waren gepasseerd.
Geweldig.

Kom je langs SuC Salerno? Toen wij er verleden jaar aankwamen schrokken we ons wezenloos. Alles afgezet met pylonnen. We dachten dat alles stuk was. Foutje.

Even verderop ligt een lunchroom. Echt, men had hier the Godfather kunnen opnemen.
 
Site met snelladers in Italië: Stazioni di ricarica Fast

Mooi zo, weer een site. Alleen nog niet helemaal actueel. Zo staat A12 Brugnato Est wel vermeld (enel x) maar West niet (Ionity). En die 4x Ionity zijn al een poosje actief: in juli nog gestaan.
 

Attachments

  • 7A844EEF-44E1-4BAC-8111-2FEFA34E7F43.jpeg
    7A844EEF-44E1-4BAC-8111-2FEFA34E7F43.jpeg
    403.6 KB · Views: 59
  • 188730EF-7BC5-47BA-9E6C-6493F8A5CD02.jpeg
    188730EF-7BC5-47BA-9E6C-6493F8A5CD02.jpeg
    282.8 KB · Views: 60
Ook al is de Enel app heel traag, hij geeft wel de meest complete en actuele info. Zo staat die Ionity van Brugnato west er in en geeft hij ook aan dat de snellader bij de Coop in Lucca actief is. Die ricarica fast site geeft aan dat die offline in, en dat is oude informatie (was vorige week offline, zelf ondervonden :))
 
Net terug na een mooie trip naar Toscane. Overnight stops in Straatsburg en Milaan, SC’s o.a. Egerkingen, Beckenried en Melide, en de Gotthardpas weer genomen – zoveel leuker dan de tunnel. Klapband op de laatste middag voor vertrek op een Chiantese dirt road, auto en wij met sleeptruck naar de garage een uur verderop. Vervangend vervoer was snel geregeld (leasemij besteedt dat aan ANWB uit, die een paar kilometer van onze agriturismo een aantal NL huurauto’s had klaarstaan omdat daar een grote camping is waar kennelijk geregeld landgenoten stranden..). Zo bleef de stress minimaal, al is het sneu om je rijdende jukebox te moeten achterlaten, die ook nog eens zoveel beter rijdt en stuurt dan de huurbak (Volvo XC40 – hoe kon dat ooit auto van het jaar worden??).

Nog een pitch voor onze gastvrouw Federica van Antico Borgo La Torre (in Reggello, tussen Florence en Arezzo)Antico Borgo la Torre - sito ufficiale - Agriturismo e location per eventi), die ons ondanks haar drukke schema bij de garage ophaalde en de ochtend daarop naar de verhuurlocatie bracht. Zoals ik vorig jaar schreef hadden de eigenaren speciaal voor ons een laadpaal laten aanleggen, die ook nu weer een uitkomst was. In alle rust bijkomen van alle covidellende in het schitterende Toscaanse landschap – ik wens het eenieder toe.