Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Italië

This site may earn commission on affiliate links.
Voor de bezoekers van Piemonte: De markiezin van Tassarola, Massimiliana di Spinola maakt al sinds 2007 biologisch dynamisch veganistische (!) wijnen. Nu de wijnen verantwoord in de fles zitten is het wagenpark aan de beurt. Vanaf volgend jaar heeft ze een DeC aan het wijnhuis hangen.

Castello di Tassarolo
Località Alborina, 1, 15060 Tassarolo AL, Italië
+39 0143 342248
Google Maps
 
Sinds gisteren terug uit Italië. 20km onder Arezzo verbleven. Auto heeft me echt verrast op de terugreis. Slechts 3 laadstops gehad tot thuis. Op eentje dan nog niet moeten “wachten” omdat daar de tussenovernachting was. Geladen in Melegnano, overnacht in Egerkingen en terug geladen in Metz. Telkens tussen de 320 en 380km afgelegd.

Eerste stop in Melegnano was triestige boel: Ibis hotel gesloten, zelf dan maar tegen een haag gaan staan. De vrouw zag dit niet zitten dus even later alsnog een traditioneel tankstation moeten bezoeken. Als tweede ingeplugd dus niet de toplaadsnelheid kunnen nagaan.

Egerkingen max 112Kw, maar tijd was hier gezien de overnachting toch geen dingetje. Veel vrije stalls.

Metz was overbezet. 2 wachtenden voor me. Ze zijn daar aan de weg/parking bezig dus ook even moeten zoeken hoe aan de palen te geraken zonder spookrijden. Na een 5 tal minuten wachten kunnen inpluggen. Model S kon niet laden aan de stall en moest verplaatsen, ikzelf kon er wel laden. Wellicht dus kabelissue. Al bij al niet moeten wachten op de auto. Hamburgers maar net op en kunnen vertrekken met 88%. Ben in Vosselaar aangekomen met 12% over, terwijl hij bij het begin van de rit aangaf dat ik onder de 115Km/h moest blijven om er te geraken.(Wat ik straal genegeerd heb.)

De heenweg de nachts gereden en vooral Ionity getest. Altijd alleen gestaan. Nahetal en Mahlberg. 185 Kw aangetikt. Vrouw niet zo tevreden dat ik met 4% in Nahetal aankwam, vooral omdat auto melding geeft dat je dringend moet laden om schade aan de batterij te voorkomen.

Wegens vermoeidheid toch gestopt in Beckenried ipv Gotthhard. Laatste dubbele vrije stall kunnen pakken. Daarna nog Piacenza -Hotel eveneens gesloten, dus haagplassen- en Firenze geladen, waar alles volzet was toen ik er aankwam, maar na een 2 tal minuten een stall vrijkwam.

Totale reis van 3103 Km met verbruik van 530Kwh oftewel 171Wh/km met een afgeladen auto en 2 volwassenen en 2 kinderen.
 
Eerste stop in Melegnano was triestige boel: Ibis hotel gesloten, zelf dan maar tegen een haag gaan staan.

Het is inderdaad een dooie boel zo nu en dan. Best Western naast SuC Campogalliano bijvoorbeeld: het restaurant is gesloten en per stall hangen twee A4’tjes met een waarschuwing dat Tesla rijders niet welkom zijn binnen, ook niet voor toiletbezoek.

Dus maar een hoekje van de berm opgezocht in de aangrenzende straat.
 

Attachments

  • CB913C73-0E11-4BEA-ACE7-01FAE81BA2C0.jpeg
    CB913C73-0E11-4BEA-ACE7-01FAE81BA2C0.jpeg
    336 KB · Views: 98
  • 2276C294-677C-4DE7-A20C-DDB045DA0BAF.jpeg
    2276C294-677C-4DE7-A20C-DDB045DA0BAF.jpeg
    731.9 KB · Views: 54
Mag geen excuus zijn om toiletten dicht te gooien. Als iedereen zo gaat doen, dan kunnen we beter allemaal in hokjes gaan leven
Dat worden dan hokjes. In Italië zijn de meeste SuC's bij een hotel. En als de hotels dicht zijn zijn ook de toiletten dicht. Idd vervelend maar veel anders kun je ook niet verwachten. SuC Forte dei Marmi, Piacenza en Melegnano. Voor mij dus alle 3 gesloten. Het is niet anders.
 
  • Like
Reactions: Eddos
het hangt er maar net vanaf waar je zit in Italië.

Ik zit in de Toscaanse heuvels en hier is het echt even kijken hoe en waar je kunt laden.

Hier in het dorp Dicomano zit een gratis 3 fase lader waar de stoppen van doorslaan als ik de Tesla aansluit. Daar gaat onze backup lader.

bij ons huisje zet ik hem maar op 5A en zelfs dan kom ik geregeld onder de 200V waardoor de Tesla stopt met laden.

Dichtsbijzijnde laadpunt is bij een unicoop op 40 minuten rijden.

Die zijn wel redelijk prijzig met 39 cent per kWh.

Verder loopt de accu sneller leeg dan in Nederland bij stilstand, zonder sentry en 37 graden buiten lijkt hij meerdere procenten per dag te verliezen, misschien koelen van de accu? In de auto zag ik gisteren 60 graden in de app.

De heenreis ging perfect, maar hier op locatie is het echt minder. dichtsbijzijnde SuC is ook ruim een uur rijden.

Heb nav je berichtje hier in Toscane even gecheckt, mijn m3 staat al 2 dagen stil In 37-40gr en nog steeds 77% (geen verlies in 48u). Alle apps etc uit? Staat trouwens niet hele dag in volle zon, kan schelen.

Op de camping laden met de blauwe stekker op caravan punt gaat trouwens prima. Hij geeft 16a Max aan maar zet hem op 10a
 
We zijn voornemens om naar Verona (omgeving Gardameer/Venetie) te rijden in augustus. Als voorpret een paar keer in Tesla-navi het adres ingegeven -> de ene keer een voor mij bekende route via Zwitserland maar ook af en toe een route via Oostenrijk. Qua km scheelt het niet veel, qua reistijd en superchargers ook niet direct veel verschillen.

Welke route is er mooier?
Welke route is prettiger rijden?
 
We zijn voornemens om naar Verona (omgeving Gardameer/Venetie) te rijden in augustus. Als voorpret een paar keer in Tesla-navi het adres ingegeven -> de ene keer een voor mij bekende route via Zwitserland maar ook af en toe een route via Oostenrijk. Qua km scheelt het niet veel, qua reistijd en superchargers ook niet direct veel verschillen.

Welke route is er mooier?
Welke route is prettiger rijden?
In Zwitserland werkt Flitsmeister niet dus ik geef de voorkeur aan Oostenrijk
 
Ik zit ook een week in le Marche. De dichtstbijzijnde laadpaal (ook van Enel) was SuC in Fano. Dus tot vandaag alleen op de agriturismo geladen. Vandaag naar Perugia gereden en de laadpaal op een prachtig pleintje gevonden. Werkt meteen. Ben bijna verbaasd:)

Perugia heeft type 1 en 2 aansluiting. Kon laden op 32amp (22 kWh)

kun je daarmee komen zonder ZTL in te rijden?

Ik moet vandaag echt even laden bij Perugia, want op 4A en 200v met continu uitvallende stopcontact lader is het geen pretje! Stroomnet in Italië bij accommodatie is niet super!
 
We zijn voornemens om naar Verona (omgeving Gardameer/Venetie) te rijden in augustus. Als voorpret een paar keer in Tesla-navi het adres ingegeven -> de ene keer een voor mij bekende route via Zwitserland maar ook af en toe een route via Oostenrijk. Qua km scheelt het niet veel, qua reistijd en superchargers ook niet direct veel verschillen.

Welke route is er mooier?
Welke route is prettiger rijden?
Vind zelf via Oostenrijk fijner, ietsje om, maar die verdomde gotthart kan zo druk zijn. Afgelopen 2 jaar naar Italië die route. Ook een keer via meer van Genève, gd st Bernard pas en genua naar Toscaanse kust gereden. Mooie route.
 
Vind zelf via Oostenrijk fijner, ietsje om, maar die verdomde gotthart kan zo druk zijn. Afgelopen 2 jaar naar Italië die route. Ook een keer via meer van Genève, gd st Bernard pas en genua naar Toscaanse kust gereden. Mooie route.
Oostenrijk. Vignet is goedkoper en als je echt wilt genieten neem je de Timmeltjoch pas i.p.v. de Brenner. Laatste supercharger voor de pas is in Lermoos, de volgende is Trento. Prima te doen heb het vorige week zelf nog gedaan.
 
Vind zelf via Oostenrijk fijner, ietsje om, maar die verdomde gotthart kan zo druk zijn. Afgelopen 2 jaar naar Italië die route. Ook een keer via meer van Genève, gd st Bernard pas en genua naar Toscaanse kust gereden. Mooie route.
Ik ga altijd over de Gotthart pas heen, een half uurtje langer dan door de tunnel, maar vanaf een half uurtje file voor de tunnel dus al sneller. En veel mooier natuurlijk.
 
Metz was overbezet. 2 wachtenden voor me. Ze zijn daar aan de weg/parking bezig dus ook even moeten zoeken hoe aan de palen te geraken zonder spookrijden.

ik spookrij daar altijd bij het vertrekken. Anders moet je gans de parking rond. Verbodsbord staat sowieso links van de weg. Geldt dus niet en na 20 m heb je al een rotonde van waar je weer legaal rijdt.
 
Sta nu in de P Santa Maria di Novella. Reed erin en moest er direct weer uit via een andere uitgang en daar weer erin gereden. Sta nu gratis te laden op 33 km per uur. Gratis groene energie van de stad. Denk eraan, eerst het pasje dat aan de paal hangt gebruiken en dan pas de kabel erin doen. En als je een toll badge hebt rechts erin rijden of juist links als je 3 euro aan administratiekosten wenst te voorkomen want het duurt zo'n 10 maanden alvorens het wordt afgeschreven.
 
kun je daarmee komen zonder ZTL in te rijden?

Ik moet vandaag echt even laden bij Perugia, want op 4A en 200v met continu uitvallende stopcontact lader is het geen pretje! Stroomnet in Italië bij accommodatie is niet super!

Had het toevallig even nagevraagd - permesso kun je zo ophalen. Voor Florence sturen ze'm overigens gewoon binnen een dag per mail.

Buongiorno, per potere entrare nella ztl di Perugia è necessario recarsi all’Ufficio permessi in Via A. della Corgna 1/a e richiedere il permesso che l’autorizzerà ad entrare e sostare in detta area.

Cordiali saluti

Ufficio permessi

Polizia Municipale


Je kan in Perugia op meerdere plaatsen terecht - ik vind dit de mooiste: Piazza Italia (in 2017 kon je in ieder geval hier nog zo terecht.).
Is direct in het centrum - wat verder ri het oude centrum kan je ook terecht - maar he b je doorgaans wat minder ruimte.

IMG_7246.jpeg
 
Had het toevallig even nagevraagd - permesso kun je zo ophalen. Voor Florence sturen ze'm overigens gewoon binnen een dag per mail.

Buongiorno, per potere entrare nella ztl di Perugia è necessario recarsi all’Ufficio permessi in Via A. della Corgna 1/a e richiedere il permesso che l’autorizzerà ad entrare e sostare in detta area.

Cordiali saluti

Ufficio permessi

Polizia Municipale


Je kan in Perugia op meerdere plaatsen terecht - ik vind dit de mooiste: Piazza Italia (in 2017 kon je in ieder geval hier nog zo terecht.).
Is direct in het centrum - wat verder ri het oude centrum kan je ook terecht - maar he b je doorgaans wat minder ruimte.

View attachment 572724
op welke website of email heb jij de permesso voor Florence en Perugia aangevraagd?
 
Iemand nog mooie tips voor Toscane (31/8/2021 2 a 2,5 week), 2v 2 kinderen (1 en 3 jaar).. Aan strand/ of meer? Speelgelegenheid voor de kids evt Zwembad voor als de kleinste slaapt de oudste kan zwemmen op t park of Agriturismo. Goed te doen met de M3 LR met tussen overnachting