Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Italië

This site may earn commission on affiliate links.
@pposthoorn Hotel Eckert Grenzach, net voorbij Basel maar in de BRD met DeC maar die werkt zo zeiden ze niet bij alle Tesla's. Wel bij mijn MS
Mövenpick bij de SuC Egerkingen
Motel Gottardo met SuC net achter de Gotthard, Piotta.
Zwem je in het geld neem dan een hotel in Melide. Italiaanse sfeer en schitterende locatie bij het meer van Lugano
Ik rij van Midden-Limburg naar Toscane, 1291 km, soms in één ruk maar meestal overnachten we, is vooral in de koudere maanden wel relaxter.

Bedankt voor de tips! Movenpick had ik al gespot inderdaad, Eckert en Gottardo heb ik toegevoegd aan m'n lijstje met opties :)

Wellicht komen we elkaar tegen onderweg ;-)
Zaterdag overnacht ik bij Mulhouse (=SUC locatie) en zondag in Genua (hotel met DEC). Rij practisch dezelfde route. Alleen in Zwitserland pak ik de bergpas i.p.v. de tunnel (mooie route).
Dan moet je wel uitslapen want ik vertrek zondag ochtend uit Rotterdam dus heb wel een stukje in te halen als jij zondag vertrekt uit Mulhouse. Zou wel leuk zijn om dat hippe kleurtje van jou in het echt een keer te zien :p

Welke route neem jij over de bergpas? Misschien ook wel een overweging, aangezien ik alleen in de auto zit kan ik lekker crossen over de bergweggetjes :D
 
H
Kan me wel prima voorstellen dat anderen dat gevoel wel hebben, ik kan me voorstellen dat als je geen camping/appartement hebt en kapotte laadpalen dat het snel frustrerend wordt. (We rijden trouwens een M3 SR en heb tot nu toe alleen JuiceApp app en D-mobility app gebruikt)

Wij komen nu sinds 2014 elektrisch in Italië, Le Marche of wat zuidelijker Monti Sibillini. De eerste twee jaar had je op de heen/terugweg nog een plan B nodig.. Dat is met alle SuC/DeC's natuurlijk niet meer aan de orde. Ook de doorgaande route Noord/Zuid in Italië gaat voor beide doorgaande routes om zelfde reden prima. Bij het huis dat we doorgaans huren kunnen we ook chuko-laden (wel met een JuiceBooster) - dat werkt zolang de wasmachine oid niet wordt aangezet). Ga je meer binnenland in (mn op langere trips) dan moet ik nog steeds plannen en er rekening mee houden dat de beoogde lader het weleens niet zou kunnen doen of bezet is. . Dus dan eigenlijk nog altijd plan B in het hoofd houden. De ontwikkeling gaat er tot nu toe erg langzaam, nog steeds rommelig (veel regionale aanbieders) en niet betrouwbaar genoeg.

Overigens heeft dat op zich ook weer z'n charme -;). Maar je moet er inderdaad wel voor open staan.

IMG_2182.jpeg
n
 
Bedankt voor de tips! Movenpick had ik al gespot inderdaad, Eckert en Gottardo heb ik toegevoegd aan m'n lijstje met opties :)


Dan moet je wel uitslapen want ik vertrek zondag ochtend uit Rotterdam dus heb wel een stukje in te halen als jij zondag vertrekt uit Mulhouse. Zou wel leuk zijn om dat hippe kleurtje van jou in het echt een keer te zien :p

Welke route neem jij over de bergpas? Misschien ook wel een overweging, aangezien ik alleen in de auto zit kan ik lekker crossen over de bergweggetjes :D
Over de Gotthard is maar één weg. Zorg er wel dat als je laadt vóór de Gotthard rekening houdt met de omweg. Bergop gaat het hard. Ik weet er alles van.
 
Ik heb voor komend weekend m'n eerste roadtrip met de 3 naar Italië gepland staan. Ben wel al een aantal keer op wintersport geweest met de 3 naar Oostenrijk en Frankrijk, maar dit wordt de langste rit tot nu toe.
Ik rijd alleen en twijfel nog een beetje of ik dit in 1 dag wil doen of dat een overnachting ergens op 2/3 wellicht verstandiger is, wat zijn jullie ervaringen?
Ik heb bijgevoegde route uitgestippeld, bij Strasbourg de grens over zodat ik nog even een stukje flink gas kan geven over de Autobahn :p
Tips voor een eventuele overnachting of algemene tips voor deze reis zijn van harte welkom! :)
Zwem je niet in t geld, niet doorsteken in Straatsburg, maar verder naar Colmar. B&B hotel colmar Expo heeft meerdere DeCs. Opletten B&B Colmar airport heeft er geen.
 
  • Like
Reactions: pposthoorn
Voor een overnachting in Genua hotel gekozen met DEC. Ze hadden er 2 hangen : 1 alleen voor Tesla's en 1 algemene. Beiden wilden het niet doen. Ook niet na het gebruik van de reset knop. Kan dit te maken hebben met het Italiaanse stroomnet?

Ook dit hotel haalt de stroom van de opladers als ze niet gebruikt worden. Na paar seconden was de groene led zichtbaar.

Gelukkig de UMC kunnen gebruiken op een normale WCD. Helaas geen volle accu bij uitchecken.
 
Mij werd door een vriendelijke agente van de Polizia Municipale van de week verteld dat ik niet hoefde te betalen voor het parkeren. "It's a Tesla, an electric car right?" So you don't have to pay..." Italianen moeten de voertuig kaart voor de vooruit leggen een A4tje dat wij niet kennen. Na overleg met haar volstond het om het kentekenbewijspasje achter de voorruit leggen.
Iemand al zoiets meegemaakt?
 
Gister om 7:45 vertrokken uit Rotterdam en om 22:00 aangekomen in Albenga, Italië na 1276km en uiteindelijk 6 stops.


Eerste stuk naar Wavre en daarna naar Metz ging super vlot. Daarna bij Strassbourg de grens over gegaan en gestopt bij Kappel-Grafenhausen. Terwijl ik bij de Burger King in de rij stond stopte het laden opeens bij 63%. Kreeg hem via de app niet meer aan. Na een eeuwigheid in de rij gestaan te hebben terug bij de auto de stekker er opnieuw in gedaan en toen ging hij weer verder laden.

Als ik nu in m'n Tesla account kijk staat er bij de eerste sessie hier "No Charge", geen idee of dat met de fout te maken heeft, maar wel 35kW cadeau gekregen. Volgende sessie aan dezelfde paal is wel in rekening gebracht...

De volgende stop was bij Beckenried, 4/6 SuC's bezet en de Nederlander waar ik hem naast parkeerde waarschuwde al dat het super traag ging. Ingeplugd en inderdaad, kreeg maar 22kW. Dat schiet natuurlijk niet op.

Het is wel echt de mooiste omgeving voor een Supercharger dus even van het uitzicht genoten aan het meer en toen ik genoeg had om de volgende (ongeplande) SuC te bereiken doorgereden naar Melide.

Daar van 18-50% geladen aan 99kW dus niet de maximale snelheid maar wel prima.

Met een klein beetje drukte op de weg was het inmiddels wel wat later dan gepland en toen ik eindelijk bij de Dorno Oost SuC aan kwam was het al donker. Super trieste locatie bij een mega tankstation aan de snelweg, maar het laadde wel lekker snel met een piek van 147kW en €0,00 in rekening gebracht dus was lekker voordelig.

Daarna laatste uur in het pikkedonker voor de bochtige Italiaanse snelwegen was toch wel wat minder prettig maar ging op zich goed. Autopilot had het soms wel moeilijk met de scherpe bochten in de bergen (of eigenlijk had ik het moeilijk want ik greep steeds in als hij voor mijn gevoel te dicht bij de vangrail kwam bij een bocht naar rechts).


Als ik dezelfde rit nog een keer zou doen zou ik wellicht wel stoppen en dan bij Beckenried in een hotel aan dat prachtige meer.

Al met al viel het mij toch mee, bijna 1300km in m'n eentje gereden op één dag. Met een niet Tesla was ik er nooit aan begonnen, maar met FSD en voldoende rust pauzes ging het prima.

Nog wat plaatjes bijgevoegd voor de liefhebbers:
 

Attachments

  • 3E526DA3-D8D5-443A-B94C-856ACE207B50.jpeg
    3E526DA3-D8D5-443A-B94C-856ACE207B50.jpeg
    331.5 KB · Views: 30
  • 8DC3311B-6D55-4832-91CC-D01E315D6128.jpeg
    8DC3311B-6D55-4832-91CC-D01E315D6128.jpeg
    538.7 KB · Views: 34
  • 884B11D8-1249-4496-9DE0-57595C73FE42.jpeg
    884B11D8-1249-4496-9DE0-57595C73FE42.jpeg
    203.6 KB · Views: 31
  • 430E7381-EBF2-4056-9876-330E38B7777A.jpeg
    430E7381-EBF2-4056-9876-330E38B7777A.jpeg
    69.1 KB · Views: 33
  • 54855734-C3FB-4856-8AE3-208159D38D2E.jpeg
    54855734-C3FB-4856-8AE3-208159D38D2E.jpeg
    94.7 KB · Views: 33
Gister om 7:45 vertrokken uit Rotterdam en om 22:00 aangekomen in Albenga, Italië na 1276km en uiteindelijk 6 stops.


Eerste stuk naar Wavre en daarna naar Metz ging super vlot. Daarna bij Strassbourg de grens over gegaan en gestopt bij Kappel-Grafenhausen. Terwijl ik bij de Burger King in de rij stond stopte het laden opeens bij 63%. Kreeg hem via de app niet meer aan. Na een eeuwigheid in de rij gestaan te hebben terug bij de auto de stekker er opnieuw in gedaan en toen ging hij weer verder laden.

Als ik nu in m'n Tesla account kijk staat er bij de eerste sessie hier "No Charge", geen idee of dat met de fout te maken heeft, maar wel 35kW cadeau gekregen. Volgende sessie aan dezelfde paal is wel in rekening gebracht...

De volgende stop was bij Beckenried, 4/6 SuC's bezet en de Nederlander waar ik hem naast parkeerde waarschuwde al dat het super traag ging. Ingeplugd en inderdaad, kreeg maar 22kW. Dat schiet natuurlijk niet op.

Het is wel echt de mooiste omgeving voor een Supercharger dus even van het uitzicht genoten aan het meer en toen ik genoeg had om de volgende (ongeplande) SuC te bereiken doorgereden naar Melide.

Daar van 18-50% geladen aan 99kW dus niet de maximale snelheid maar wel prima.

Met een klein beetje drukte op de weg was het inmiddels wel wat later dan gepland en toen ik eindelijk bij de Dorno Oost SuC aan kwam was het al donker. Super trieste locatie bij een mega tankstation aan de snelweg, maar het laadde wel lekker snel met een piek van 147kW en €0,00 in rekening gebracht dus was lekker voordelig.

Daarna laatste uur in het pikkedonker voor de bochtige Italiaanse snelwegen was toch wel wat minder prettig maar ging op zich goed. Autopilot had het soms wel moeilijk met de scherpe bochten in de bergen (of eigenlijk had ik het moeilijk want ik greep steeds in als hij voor mijn gevoel te dicht bij de vangrail kwam bij een bocht naar rechts).


Als ik dezelfde rit nog een keer zou doen zou ik wellicht wel stoppen en dan bij Beckenried in een hotel aan dat prachtige meer.

Al met al viel het mij toch mee, bijna 1300km in m'n eentje gereden op één dag. Met een niet Tesla was ik er nooit aan begonnen, maar met FSD en voldoende rust pauzes ging het prima.

Nog wat plaatjes bijgevoegd voor de liefhebbers:
Beckenried is mooi. Maar ben je bij Melide niet even doorgelopen tot aan het meer van Lugano, oneindig mooier.

Ik rij je woensdag achterna.
 
Mij werd door een vriendelijke agente van de Polizia Municipale van de week verteld dat ik niet hoefde te betalen voor het parkeren. "It's a Tesla, an electric car right?" So you don't have to pay..." Italianen moeten de voertuig kaart voor de vooruit leggen een A4tje dat wij niet kennen. Na overleg met haar volstond het om het kentekenbewijspasje achter de voorruit leggen.
Iemand al zoiets meegemaakt?
Nee. Wel tijdens het laden mits het vak omgeven is door blauwe en gele lijnen.
 
Mij werd door een vriendelijke agente van de Polizia Municipale van de week verteld dat ik niet hoefde te betalen voor het parkeren. "It's a Tesla, an electric car right?" So you don't have to pay..." Italianen moeten de voertuig kaart voor de vooruit leggen een A4tje dat wij niet kennen. Na overleg met haar volstond het om het kentekenbewijspasje achter de voorruit leggen.
Iemand al zoiets meegemaakt?
Even gegoogled. Er zijn gemeentes die je gratis laten parkeren tussen blauwe lijnen. Onder voorwaarden zoals bijvoorbeeld een ontheffing a 10 euro of zoals bij jou iets achter het raam. Geldt zowaar ook voor hybrides. Het is Italië dus geen eenheid van beleid.
 
  • Like
Reactions: Vincentr
Ik vertrek vrijdag naar het Como meer. Overnachtingshotel met destination charger bij Basel geboekt, maar ik vraag me af wat nou de beste route daar naar toe is qua reistijd, rijgenot en superchargen. Linker- of rechter Rijnoever of toch door Frankrijk? Ik rij trouwens in een SR+, en hoef niet per sé 200+ te rijden.
 
Last edited:
Ik vertrek vrijdag naar het Como meer. Overnachtingshotel met destination charger bij Basel geboekt, maar ik vraag me af wat nou de beste route daar naar toe is qua reistijd, rijgenot en superchargen. Linker- of rechter Rijnoever of toch door Frankrijk? Ik rij trouwens in een SR+, en hoef niet per sé 200+ te rijden.
Ik weet niet waar je vandaan komt en dat kan natuurlijk een rol spelen. Maar als je niet extra hard wil op de Autobahn zou ik gewoon lekker over Frankrijk rijden. Autopilot op 150 en relaxed naar het zuiden cruisen. In Duitsland is er het vaak drukker en veel snelheid wisselingen en wegwerkzaamheden.
 
Ik vertrek vrijdag naar het Como meer. Overnachtingshotel met destination charger bij Basel geboekt, maar ik vraag me af wat nou de beste route daar naar toe is qua reistijd, rijgenot en superchargen. Linker- of rechter Rijnoever of toch door Frankrijk? Ik rij trouwens in een SR+, en hoef niet per sé 200+ te rijden.
Wij zijn net in Toscane aangekomen. 3 keer 5 minuten vertraging en aan de kant van Waldlaubersheim nauwelijks extra wegwerkzaamheden. Wel veel ellende in Ticino. Geen files maar alleen maar wegwerkzaamheden. Choose wisely