Probleem bij elke automatisatie: vertrouwen. Als je volledig vertrouwen hebt in de Nav, weet je dat hij de kortste route kiest op basis van heel veel gegevens die jij niet hebt en hoef je niet te weten waarom hij die route kiest. Info over filelengtes heeft dan geen toegevoegde waarde.
En ja, er is soms wel eens een beter alternatief. Achteraf gezien dan, maar weet dat de Tesla heeft gekozen met heel veel info die jij niet hebt. Situaties veranderen terwijl je aan het rijden bent. Er wordt al met veel rekening gehouden, maar met het feit dat alternatieve wegen, nadat je de standaardweg met file verlaten hebt, ook dichtslibben, omdat alle Wazes van deze wereld die route voorstellen, dat kan je pas weten als ze inderdaad dichtgeslibt zijn. Idem voor een incident dat eerst nig mee valt, maar waarvoor de weg ineens helemaal afgesloten wordt vior de hulpdiensten.
Perceptie is ook een belangrijke factor. Een kwartien over een onbekende weg, door dorpjes, wiedt vaak korter gepercipieerd dan 10 munuten file op de weg.
Sedert ik met Tesla rij, volg ik veel vaker de initiële weg met file en ga ik gewoon wat chillen, mooie muziek opzetten en de krant lezen op het scherm. Veel aangenamer dan mij te enerveren op een dichtgeslibte weg met veel meer risico op incidenten of boetes.