Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie : laden in Duitsland wordt Stau aan de SUC

This site may earn commission on affiliate links.
Post 168. Het gaat mij niet om skivakanties, daar blijf ik ook verre van, niet mijn ding.
Fijn dat je toch nog wil reageren.

Het gaat jou niet om skivakanties, dat snap ik. Ben zelf ook geen skier. Maar je reageerde rechtstreeks op een post die wel over skivakanties ging. Post 168 was, zoals ík er tegen aan kijk, nu juist de post waarin jij, nádat ik had aangegeven dat jouw vergelijking mank ging (dat had ik misschien wel wat subtieler kunnen doen), je eigen reactie uit die context trok. En daarbij deed je het voorkomen alsof ik het was die jouw reactie uit zijn context had getrokken. Ik voelde me daardoor een beetje .... uh .... onheus bejegend :oops:. Heel misschien kun je je daar wat bij voorstellen.

Ik begrijp nu dat jouw reactie meer algemeen bedoeld was en niet als directe reactie op de opmerking van Phil V. Maar dat was vooraf wel wat lastig in te schatten ;)

On topic. Natuurlijk kun je niet verwachten dat een SeC 7/24 alle Tesla's moet kunnen bedienen. Ik probeer zelf ook spitsmijdend te rijden. Maar 10 stalls in Wkadlaubersheim en 8 in Achern is voor S'en en X'en tot 75 veel te weinig nu. Het was al krap aan en afgelopen jaar was het gewoon overboekt.
Heb, behalve een mei vakantie aan de Moesel en een herfst vakantie in Frankrijk nog niet veel buitenland ervaring. En zeker niet op de lange routes. En ook geen S of X. Dus ik kan hier moeilijk over mee praten. Maar ik kan me er wel wat bij voorstellen. Ik zou er zelf ook niet snel voor kiezen om mee te gaan in één van de grote volksverhuizingen.
 
Post 168. Het gaat mij niet om skivakanties, daar blijf ik ook verre van, niet mijn ding.
En idd, het was allemaal heel netjes.
On topic. Natuurlijk kun je niet verwachten dat een SeC 7/24 alle Tesla's moet kunnen bedienen. Ik probeer zelf ook spitsmijdend te rijden. Maar 10 stalls in Wkadlaubersheim en 8 in Achern is voor S'en en X'en tot 75 veel te weinig nu. Het was al krap aan en afgelopen jaar was het gewoon overboekt.
Hier zijn wiskundige modellen voor en het is ook al eerder besproken: Wat is er beter?

- 1 SuC met zeg 24 stalls
- 3 SUC's verspreid over 50km met elk 8 stalls

Wat ik als voordeel zou zien met elke 50km is dat ik kan besluiten toch net een SuC verder te rijden of er toch eentje eerder te pakken. Zo kan je optimaal rijden en laden. Maar ik denk dat het voor de kans dat er een vrije stall voor je is beter is om een SuC te hebben met 24 stalls.

Hoe groter de SuC is, hoe groter de kans dat er een vrije plek is.

Zoals aangegeven, ik heb de drukte alleen in Mei 2019 mee gemaakt met Hemelvaart in Duitsland. Ik irriteerde mij toen kapot dat ik met ~40kW aan het SuperChargen was. Mijn rit over 550km was toen een heel stuk langer.
 
Fijn dat je toch nog wil reageren.

Het gaat jou niet om skivakanties, dat snap ik. Ben zelf ook geen skier. Maar je reageerde rechtstreeks op een post die wel over skivakanties ging. Post 168 was, zoals ík er tegen aan kijk, nu juist de post waarin jij, nádat ik had aangegeven dat jouw vergelijking mank ging (dat had ik misschien wel wat subtieler kunnen doen), je eigen reactie uit die context trok. En daarbij deed je het voorkomen alsof ik het was die jouw reactie uit zijn context had getrokken. Ik voelde me daardoor een beetje .... uh .... onheus bejegend :oops:. Heel misschien kun je je daar wat bij voorstellen.

Ik begrijp nu dat jouw reactie meer algemeen bedoeld was en niet als directe reactie op de opmerking van Phil V. Maar dat was vooraf wel wat lastig in te schatten ;)

Heb, behalve een mei vakantie aan de Moesel en een herfst vakantie in Frankrijk nog niet veel buitenland ervaring. En zeker niet op de lange routes. En ook geen S of X. Dus ik kan hier moeilijk over mee praten. Maar ik kan me er wel wat bij voorstellen. Ik zou er zelf ook niet snel voor kiezen om mee te gaan in één van de grote volksverhuizingen.
Ik snap het.

Het gaat in Duitsland ook maar om een paar SuC's. Daar loopt overdag nl. alles samen, noord-zuid en oost-west.
In Zwitserland is Monte Ceneri erg druk, maar dat komt omdat daar vele locals ongegeneerd tot 100% zitten te laden.
 
  • Like
Reactions: DutchTM3
Hier zijn wiskundige modellen voor en het is ook al eerder besproken: Wat is er beter?

- 1 SuC met zeg 24 stalls
- 3 SUC's verspreid over 50km met elk 8 stalls

Wat ik als voordeel zou zien met elke 50km is dat ik kan besluiten toch net een SuC verder te rijden of er toch eentje eerder te pakken. Zo kan je optimaal rijden en laden. Maar ik denk dat het voor de kans dat er een vrije stall voor je is beter is om een SuC te hebben met 24 stalls.

Hoe groter de SuC is, hoe groter de kans dat er een vrije plek is.

Zoals aangegeven, ik heb de drukte alleen in Mei 2019 mee gemaakt met Hemelvaart in Duitsland. Ik irriteerde mij toen kapot dat ik met ~40kW aan het SuperChargen was. Mijn rit over 550km was toen een heel stuk langer.
Dat klopt wido. En als je een S of X 100 hebt of een 3 dan is dat geen probleem. Je moet eens weten hoe lang ik met mijn MS75 in Achern sta te laden om Waldlaubersheim te halen. Daar zit nl. afgezien van een nieuwe SuC kort voor Waldlaubersheim niks tussen.
 
Wat ik als voordeel zou zien met elke 50km is dat ik kan besluiten toch net een SuC verder te rijden of er toch eentje eerder te pakken. Zo kan je optimaal rijden en laden. Maar ik denk dat het voor de kans dat er een vrije stall voor je is beter is om een SuC te hebben met 24 stalls.
Zoals aangegeven, ik heb de drukte alleen in Mei 2019 mee gemaakt met Hemelvaart in Duitsland. Ik irriteerde mij toen kapot dat ik met ~40kW aan het SuperChargen was. Mijn rit over 550km was toen een heel stuk langer.
Tja, als de navigatie nou ook kon laten zien hoe lang de wachtrij is.. ik was vrijdag in Breukelen bij de SuC waar 7 van de 10 (ofzo) bezet waren en dan laadt hij inderdaad heel langzaam. Dus ook al is er een plekje, het gaat sowieso langer duren...
 
Dat klopt wido. En als je een S of X 100 hebt of een 3 dan is dat geen probleem. Je moet eens weten hoe lang ik met mijn MS75 in Achern sta te laden om Waldlaubersheim te halen. Daar zit nl. afgezien van een nieuwe SuC kort voor Waldlaubersheim niks tussen.
De SuC waar je als eerste gaat laden heeft ook een redelijk effect op de gehele route.

Als ik vanuit Venlo vertrek met mijn S100D tot 100% geladen wil ik zo rond de 350km gaan laden. Maar dat komt niet uit richting Zuid Duitsland. Hierdoor kom ik met ~150km range nog aan bij Waldlaubersheim. Van mij mag er dus best 50~75km verderop een SuC staan.

Maar zo heeft iedereen een persoonlijke route. Daarom lijkt het mij in het algemeen verstandig:

- Fijnmazigheid (met een minimaal van 8 stalls per SuC)
- SuC's uitbreiden waar nodig

100% perfect zal het nooit zijn. Want een SuC neer zetten met 24 stalls waar amper iemand komt behalve op een paar drukke dagen in het jaar is erg zonde van de investering.
 
  • Like
Reactions: Steven
De SuC waar je als eerste gaat laden heeft ook een redelijk effect op de gehele route.

Als ik vanuit Venlo vertrek met mijn S100D tot 100% geladen wil ik zo rond de 350km gaan laden. Maar dat komt niet uit richting Zuid Duitsland. Hierdoor kom ik met ~150km range nog aan bij Waldlaubersheim. Van mij mag er dus best 50~75km verderop een SuC staan.

Maar zo heeft iedereen een persoonlijke route. Daarom lijkt het mij in het algemeen verstandig:

- Fijnmazigheid (met een minimaal van 8 stalls per SuC)
- SuC's uitbreiden waar nodig

100% perfect zal het nooit zijn. Want een SuC neer zetten met 24 stalls waar amper iemand komt behalve op een paar drukke dagen in het jaar is erg zonde van de investering.
Klopt. De eerste is altijd Waldlaubersheim. Hooguit dat dan Achern wordt ingeruild voor Herbolzheim of Kappel, al naar gelang de weersomstandigheden.
 
Hier zijn wiskundige modellen voor en het is ook al eerder besproken: Wat is er beter?

- 1 SuC met zeg 24 stalls
- 3 SUC's verspreid over 50km met elk 8 stalls

Het is dat ik het al veel te druk heb met echt werk, maar dit is een super leuk projectje. Stratenplan via OSM binnenhalen, dan vertrekkende Nederlanders modelleren naar proportie van stad, laad curves van hun auto's in acht nemen en simuleren maar. Met wat meer uitwerken zou het zelfs een mooie thesis voor een student kunnen zijn.
 
  • Like
Reactions: Jopie and Maurice1
Dus @wooter je hebt eigenlijk geen recht van spreken want je bent niet eens op wintersport geweest tijdens de voorjaarsvakantie op de betreffende zaterdagen? Jammer dit!
Ik heb geen recht tot spreken omdat ik recent niet tijdens die periode op wintersport ben geweest? Knap staaltje gatekeeping. En jij wel dan? En was het er dan zo druk? Nee, je gaat ook gewoon lekker met je Tesla...
 
Deels eens met je. Maar ik ben van mening dat we juist om de 50km een snellader moeten vinden. SuperCharger, Fastned, Ionity, maakt mij weinig uit.

Hoe meer verdeling er kan zijn, hoe minder pieken je op één plek gaat hebben.

Nu hebben grote locaties óók weer hun eigen voordelen, zowel qua voorzieningen als voor de kans dat een stall vrij is als je er komt, maar het zal een mix zijn.

Piekvraag is met alles een probleem. Files, de kassa bij de supermarkt, etc, etc
Nou, en ik stel dat je nu perfect in Duitsland op verschillende trajecten om de 50km een snellader kan vinden. Superchargers, FastNed, Ionity, e-on, ... Het staat er allemaal al. En het zal nog uitgebreid worden en elke McDo aan een autohof zal meerdere groepen snelladers kennen.
 
  • Like
Reactions: widodh
Ik heb geen recht tot spreken omdat ik recent niet tijdens die periode op wintersport ben geweest? Knap staaltje gatekeeping. En jij wel dan? En was het er dan zo druk? Nee, je gaat ook gewoon lekker met je Tesla...
De vraag @wooter is of je wel of geen ervaringsdeskundige bent. Blijkbaar niet. Maar als het anders is horen we het graag.
PS: ik wel. Gemiddeld zo'n 8 keer per jaar op en neer naar Italië
 
De vraag @wooter is of je wel of geen ervaringsdeskundige bent. Blijkbaar niet. Maar als het anders is horen we het graag.
PS: ik wel. Gemiddeld zo'n 8 keer per jaar op en neer naar Italië
Ik rij in juli doorheen Duitsland naar Oostenrijk. In aanloop van de zomermaanden loopt het hier ook vol met mensen die denken dat het massaal files zijn aan superchargers.
 
Ik rij in juli doorheen Duitsland naar Oostenrijk. In aanloop van de zomermaanden loopt het hier ook vol met mensen die denken dat het massaal files zijn aan superchargers.
Massaal files heb ik nog niet meegemaakt. Maar wel een paar keer dat alles vol staat en veel vaker dat je alleen nog maar naast een al ladende auto kon gaan staan. En dat is en blijft geen pretje en het wordt alleen maar erger. Maar nu val ik in herhaling.
 
De wintersport piek is 2 dagen van de 365 die we er per jaar hebben (eens in de 4 jaar zelfs nog meer), dus het gaat om plm 0.5% van de tijd. De dag duurt 12 (zo niet meer) uur van de 24 uur die we per etmaal hebben, dus het gaat om 50% van de tijd.Vergelijking gaat nergens over.

Mwa we hebben niet alleen wintersport. Ik ga over twee weken naar een kerstmarkt in Duitsland. Dat is heen en weer in een dag en op locatie nagenoeg geen laadmogelijkheden! Het is dan essentieel dat er voldoende ruimte beschikbaar is.

Nee hoor. Jij hebt het alleen over wintersport. De weekenden rond Pasen, Koningsdag, Hemelvaart, Pinksteren en de maanden juni tot en met september.
Het eerste wat ze vragen is: kun je wel tot in Italië komen? Gevolgd door: en hoe vaak moet je wachten?
Alleen al het feit dat je niet ergens even snel kunt tanken is reden om dan in elk geval voldoende stalls te hebben.

Dus dat!
Van de zomer naar Italie verwacht ik ook ven Tesla dat ze bottlenecks oplossen door meer stalls bij te plaatsen. Een keertje even wachten is niet erg, maar als je straks bij iedere stall SuC moet wacten, zou het zomaar mijn laatste Tesla en EV uberhaupt kunnen zijn.

Voorlopig loop ik op de zaken vooruit en ga ik ervan uit en verwacht ik van Tesla dat ze pro actief aan de gang gaan. Hebben ze ook eerder bij Milaan bijvoorbeeld gedaan.

Leuk dat de pioniers allerlei ongemakken voor lief nemen, maar ik ben geen early adopter. Met huidige verkoopaantallen moet je leveren! Put your money where your mouth is!
 
  • Disagree
Reactions: Hbrink