Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie : laden in Duitsland wordt Stau aan de SUC

This site may earn commission on affiliate links.
Mwa we hebben niet alleen wintersport. Ik ga over twee weken naar een kerstmarkt in Duitsland. Dat is heen en weer in een dag en op locatie nagenoeg geen laadmogelijkheden! Het is dan essentieel dat er voldoende ruimte beschikbaar is.



Dus dat!
Van de zomer naar Italie verwacht ik ook ven Tesla dat ze bottlenecks oplossen door meer stalls bij te plaatsen. Een keertje even wachten is niet erg, maar als je straks bij iedere stall SuC moet wacten, zou het zomaar mijn laatste Tesla en EV uberhaupt kunnen zijn.

Voorlopig loop ik op de zaken vooruit en ga ik ervan uit en verwacht ik van Tesla dat ze pro actief aan de gang gaan. Hebben ze ook eerder bij Milaan bijvoorbeeld gedaan.

Leuk dat de pioniers allerlei ongemakken voor lief nemen, maar ik ben geen early adopter. Met huidige verkoopaantallen moet je leveren! Put your money where your mouth is!

Maar loop je nu niet erg op de zaken vooruit?

Ik heb tot op heden 2 buitenlandse trips ondernomen met de Tesla (1 in de herfstvakantie). In beide gevallen geen probleem wat capaciteit betreft. Wat mij wel opviel is dat je in een flow zit met verschillende Tesla's (je ziet veelal dezelfde Tesla's bij een volgende SUC). Als je bij de eerste SUC zou moeten wachten op een Tesla, kom je bij de volgende SUC aan als hij klaar is......

Overigens vermoed ik dat het probleem slechts op een paar routes zit (noord-zuid in Duitsland). Je kan er ook voor kiezen om anders te rijden.
 
Van de zomer naar Italie verwacht ik ook ven Tesla dat ze bottlenecks oplossen door meer stalls bij te plaatsen. Een keertje even wachten is niet erg, maar als je straks bij iedere stall SuC moet wacten, zou het zomaar mijn laatste Tesla en EV uberhaupt kunnen zijn.

Voorlopig loop ik op de zaken vooruit en ga ik ervan uit en verwacht ik van Tesla dat ze pro actief aan de gang gaan. Hebben ze ook eerder bij Milaan bijvoorbeeld gedaan.

Leuk dat de pioniers allerlei ongemakken voor lief nemen, maar ik ben geen early adopter. Met huidige verkoopaantallen moet je leveren! Put your money where your mouth is!

Ik denk dat je wel weet dat ik het met je eens ben. Alleen zie ik het niet gebeuren dat ze tussen nu en 6 maanden overal stalls gaan bijplaatsen. Ik zou er geen 100 euro op willen inzetten!
 
Maar loop je nu niet erg op de zaken vooruit?

Ik heb tot op heden 2 buitenlandse trips ondernomen met de Tesla (1 in de herfstvakantie). In beide gevallen geen probleem wat capaciteit betreft. Wat mij wel opviel is dat je in een flow zit met verschillende Tesla's (je ziet veelal dezelfde Tesla's bij een volgende SUC). Als je bij de eerste SUC zou moeten wachten op een Tesla, kom je bij de volgende SUC aan als hij klaar is......

Overigens vermoed ik dat het probleem slechts op een paar routes zit (noord-zuid in Duitsland). Je kan er ook voor kiezen om anders te rijden.

Nee. Als je naar Zwitserland moet kun je alleen kiezen voor Karlsruhe of Straatsburg. Meer smaken zijn er niet. Bovendien vind ik niet dat wij als berijders moeten gaan puzzelen hoe we op onze bestemming moeten raken. Dat is iets wat Tesla moet oplossen, niet wij.
 
Mwa we hebben niet alleen wintersport.
Als dat het was, dan denk ik dat je mijn post een beetje verkeer geïnterpreteerd hebt. @Phil V schreef dat je voor alleen de winterport niet extra palen neer moest zetten. @Limbo2121 vergeleek de rust buiten de wintersport piek om vervolgens met de rust tijdens de nachtelijke uren en zei dat je op basis van die redenatie dan in Nederland sowieso wel een deel van de palen weg kon halen. En met die vergelijking tussen de wintersport piek en het dag / nacht ritme was ik het niet eens. Zonder daarmee aan te willen geven dat ik denk dat het probleem zich tot de wintersport piek zal beperken. En of het überhaupt wel een probleem zal zijn.
Ik ga over twee weken naar een kerstmarkt in Duitsland. Dat is heen en weer in een dag en op locatie nagenoeg geen laadmogelijkheden!
Maar verwacht je voor dat moment serieus file bij de SuCs vanwege de grote drukte bij die kerst markt? Of is die trip ook op rustige momenten een uitdaging?
 
Maar loop je nu niet erg op de zaken vooruit?

Ik heb tot op heden 2 buitenlandse trips ondernomen met de Tesla (1 in de herfstvakantie). In beide gevallen geen probleem wat capaciteit betreft. Wat mij wel opviel is dat je in een flow zit met verschillende Tesla's (je ziet veelal dezelfde Tesla's bij een volgende SUC). Als je bij de eerste SUC zou moeten wachten op een Tesla, kom je bij de volgende SUC aan als hij klaar is......

Overigens vermoed ik dat het probleem slechts op een paar routes zit (noord-zuid in Duitsland). Je kan er ook voor kiezen om anders te rijden.

Misschien wel en dat hoop ik ook.
Ik erger mij aan de laconieke houding van enkele andere forumleden. Alsof het doodnormaal is lekker te wachten op een snellaadplek en dat we dat allemaal maar gewoon zouden moeten vinden.

Het is als je mainstream wil worden: onacceptabel.

Een keer kan gebeuren, geen probleem. Structureel is wel een probleem!

Ik heb mede voor Tesla gekozen voor het supercharge netwerk. Ik verwacht van Tesla dat ze zorgen voor voldoende plekken.
 
Geduld is een schone zaak mensen. Ik heb vaak genoeg bij een tankstation moeten wachten op de zwarte zaterdagen, zowel zomer als winter.

Het lijkt mij in ieder geval handig dat Danny's volgende auto een 330i wordt zodat die zonder stops naar Italie kan!
 
  • Funny
Reactions: CJA Hulskamp
Als dat het was, dan denk ik dat je mijn post een beetje verkeer geïnterpreteerd hebt. @Phil V schreef dat je voor alleen de winterport niet extra palen neer moest zetten. @Limbo2121 vergeleek de rust buiten de wintersport piek om vervolgens met de rust tijdens de nachtelijke uren en zei dat je op basis van die redenatie dan in Nederland sowieso wel een deel van de palen weg kon halen. En met die vergelijking tussen de wintersport piek en het dag / nacht ritme was ik het niet eens. Zonder daarmee aan te willen geven dat ik denk dat het probleem zich tot de wintersport piek zal beperken. En of het überhaupt wel een probleem zal zijn.
Maar verwacht je voor dat moment serieus file bij de SuCs vanwege de grote drukte bij die kerst markt? Of is die trip ook op rustige momenten een uitdaging?

Ik heb het over superladen in zijn algemeenheid.
De stelling was dat je niet moet investeren in tijdelijke drukte.
Daar ben ik het niet mee eens, drukte is meestal tijdelijk en zeer beperkt.

Ik verwacht zeker geen file voor mijn rit, voor de zomervakantie hoop ik vooral op lege plekken aan stalls en mocht het een keer vol zijn, niet al te lange wachttijden.

Als het allemaal behapbaar blijft: prima.

Vooralsnog zie ik nog zat grijze (nog te openen) superchargers in de map staan. Dus ik denk dat het allemaal wel los zal lopen.

@Jawbone en waarom? Gelukkig zit Musk aan het roer van Tesla en niet iemand die investeringen in drukke dagen als onzin bestempelt. Kijk eens naar alle grijze nog te openen superchargers in Europa!
 
Nee. Als je naar Zwitserland moet kun je alleen kiezen voor Karlsruhe of Straatsburg. Meer smaken zijn er niet. Bovendien vind ik niet dat wij als berijders moeten gaan puzzelen hoe we op onze bestemming moeten raken. Dat is iets wat Tesla moet oplossen, niet wij.

Als Tesla het superchargenetwerk als USP wil blijven gebruiken (en dat hoop ik), dan zullen ze zeker actief moeten uitbreiden. En ik verwacht dat ze achter de schermen daar echt wel mee bezig moeten zijn. Maar het is niet makkelijk om vanuit het warme California in te spelen op die rare Hollandse wintersportgekte in voornamelijk Oostenrijk. :p

En Zwitserland is toch ook te bereiken via Frankrijk/Geneve? Nu geef ik zomaar mijn rustige route vrij......:D
 
Ik heb het over superladen in zijn algemeenheid.
De stelling was dat je niet moet investeren in tijdelijke drukte.
Potverdorie, nou kom ik met jou in dezelfde discussie als met @Limbo2121 :p, terwijl die het inmiddels wel begrijpt (of dat alleen maar zegt om van mij af te zijn) :oops:

Ik zet het nog een keer netjes voor je op volgorde, maar dan met behoud van context: welke post was n.a.v. welke post. Je zult dan zien dat de context waarin ik mijn opmerking maakte puur en alleen wintersport was.

Beseffen jullie wel wat een slechte investering het zou zijn om extra capaciteit te voorzien om tegemoet te komen aan problemen die zich 2 dagen per jaar voordoen voor 1 regio en die dan 363 dagen per jaar niet nodig is en waar de andere regios geen last van hebben.
Kunnen ze beter in service en ontwikkeling steken.
Een snelweg is 's nachts ook leeg. Een tankstation ook. Kunnen ze net zo goed ook overal slechts 4 stalls neerzetten. Die 48 stalls bij Amsterdam worden na 2200 uur ook amper nog gebruikt.!
De wintersport piek is 2 dagen van de 365 die we er per jaar hebben (eens in de 4 jaar zelfs nog meer), dus het gaat om plm 0.5% van de tijd. De dag duurt 12 (zo niet meer) uur van de 24 uur die we per etmaal hebben, dus het gaat om 50% van de tijd.Vergelijking gaat nergens over.

Dat jij voor jezelf een andere context voor ogen hebt is prima, maar dat is toch geen reden voor een disagree?
 
Ik heb het over superladen in zijn algemeenheid.
De stelling was dat je niet moet investeren in tijdelijke drukte.
Daar ben ik het niet mee eens, drukte is meestal tijdelijk en zeer beperkt.

Ik verwacht zeker geen file voor mijn rit, voor de zomervakantie hoop ik vooral op lege plekken aan stalls en mocht het een keer vol zijn, niet al te lange wachttijden.

Als het allemaal behapbaar blijft: prima.

Vooralsnog zie ik nog zat grijze (nog te openen) superchargers in de map staan. Dus ik denk dat het allemaal wel los zal lopen.

@Jawbone en waarom? Gelukkig zit Musk aan het roer van Tesla en niet iemand die investeringen in drukke dagen als onzin bestempelt. Kijk eens naar alle grijze nog te openen superchargers in Europa!
Wil de pret niet drukken, maar sommige grijze locaties staan er ook alweer een paar jaar op. Van het weekend naar de kerstmarkt in Dortmund geweest ( overigens geen aanrader behalve als je van eten houdt) en geen drukte bij de SuC gezien.
 
Als Tesla het superchargenetwerk als USP wil blijven gebruiken (en dat hoop ik), dan zullen ze zeker actief moeten uitbreiden. En ik verwacht dat ze achter de schermen daar echt wel mee bezig moeten zijn. Maar het is niet makkelijk om vanuit het warme California in te spelen op die rare Hollandse wintersportgekte in voornamelijk Oostenrijk. :p

En Zwitserland is toch ook te bereiken via Frankrijk/Geneve? Nu geef ik zomaar mijn rustige route vrij......:D
Ik ben niet van de wintersport en de route via Genève is wel erg om. De route door de Vogezen kennen we noodgedwongen inmiddels!
 
Potverdorie, nou kom ik met jou in dezelfde discussie als met @Limbo2121 :p, terwijl die het inmiddels wel begrijpt (of dat alleen maar zegt om van mij af te zijn) :oops:

Ik zet het nog een keer netjes voor je op volgorde, maar dan met behoud van context: welke post was n.a.v. welke post. Je zult dan zien dat de context waarin ik mijn opmerking maakte puur en alleen wintersport was.



Dat jij voor jezelf een andere context voor ogen hebt is prima, maar dat is toch geen reden voor een disagree?
Ik wilde nog even toelichten waarom ik het een zinloze discussie vond (en vind). We kunnen schrijven wat we willen maar niemand daar bij Tesla zal zich daar iets van aantrekken. Helaas
 
  • Funny
Reactions: DutchTM3
Alsof het doodnormaal is lekker te wachten op een snellaadplek en dat we dat allemaal maar gewoon zouden moeten vinden.

Dat heb ik hier nergens gelezen. Het gaar over uitzonderingsmomenten. Niet doodnormaal.

En Zwitserland is toch ook te bereiken via Frankrijk/Geneve? Nu geef ik zomaar mijn rustige route vrij......:D

Inderdaad, voor die uitzonderingsmomenten zijn er oplossingen mogelijk. Als het zo erg aankomt als uit de posts hier blijkt, dan zou ik gewoon voor een alternatief gaan:
  • Een uur omrijden is misschien leuker dan een uur wachten.
  • Buiten de spits rijden en met het uitgespaarde brandstofbudget een hotel boeken.
  • Een niet-Tesla snellader gebruiken
  • Stadsbezoekje (Frankfurt, Ulm) onderweg aan een openbare lader
  • Andere bestemming, vorig jaar ben ik 1 keer per maand naar Liechtenstein gereden, bijna altijd alleen gestaan aan de SuCs. Ideale uitvalbasis voor verschillende rustige skigebieden in Oost-Zwitserland, West-Oostenrijk, Liechtenstein (al is het maar voor 1 dag, je kan dan op een rustiger moment doorrijden naar de populairdere gebieden, als je dat nog zou willen).
 
Ik heb geen recht tot spreken omdat ik recent niet tijdens die periode op wintersport ben geweest? Knap staaltje gatekeeping. En jij wel dan? En was het er dan zo druk? Nee, je gaat ook gewoon lekker met je Tesla...

Je bent volgens je eigenwoorden nog nooit tijdens de voorjaarsvakantie op wintersport geweest en dus heb je inderdaad geen recht van spreken.

Ik ben wel ervaringsdeskundige in voorjaarsvakantie 2019 voor MIDDEN/ZUID voor wintersport in Oostenrijk. Jij doet of het geen probleem is, dat is het wel. Ja het was er druk bij meerdere SuC's vol en daar boven op toen destijds de CCS priority stall issues waar veel S/X modellen geen 118kW kregen indien geen stall pairing. Dat laatste probleem is nu gelukkig opgelast maar dat neemt niet de drukte weg want er was vaak geen stall pair vrij. Daarnaast ben ik ook in januari op wintersport geweest en toen waren de SuC's uitgestorven. Een verschil tussen dag en nacht! Beide voorjaar 2019 maar niet te vergelijken.

Ik durf er wel een weddenschapje van te maken dat het probleem in 2020 niet minder zal zijn gezien de NL Tesla vloot 3x groter is geworden.

Ik ga met de Tesla, want ik heb enkel een Tesla. Het is de auto voor alles.

Gelukkig kan ik dit jaar gegarandeerd bij m'n bestemming laden dus dat scheelt een extra laadstop om 50 à 60 kWh te moeten laden richting het einde want dat zijn veelal kleine SuC's. Daarnaast ga ik deze keer rustiger rijden dus minder verbruiken en dat scheelt hopelijk ook een laadstop. Planken is enkel sneller als je ook direct de stekker kunt inpluggen op vol vermogen als bij de SuC aankomt en niet als er dus een wachtrij is of geen stall pair vrij. Ik ga het nu dus proberen op 113km/h. Volgens ABRP

Dit seizoen ook NOG eerder vertrekken ondanks dat ik niet eerder op m'n bestemming kan inchecken. Ik vermaak me op de bestemming door skimaterialen te halen voor m'n dochter en ergens een goede portie Kaiserschmarrn weg te schranzen. Dat laatste misschien wel meerdere malen ;-). Alles beter dan zinloos wachten tot een plek vrijkomt bij een SuC.....

Een dag eerder vertrekken is geen optie want ik zit met school, een dag later ook niet want dan kan ik 1 dag minder skien en een week skien is al zo voorbij.

Ik zou het met 2 stops af kunnen maar dan is de eerste stop Waldlaubersheim of Mogendorf en het probleem is dat je Munchen lastig kunt negeren richting Saalbach :)
 
  • Informative
Reactions: DutchTM3
Momenteel onderweg naar Oostenrijk. M3 waarvan half jaar gratis Superchargen inmiddels is afgelopen, en dus rustig kijkend wat handig is qua laden.

Vandaag:
Randstad
SuC Horst
Ionity Brohtal West
Ionity Bruchsal
SuC Ulm

het is koud, 2C, we rijden stevig door en het regent onderweg. Serieus verbruik dus.

Moet zeggen dat de Ionity laders keurig staan bij Raststättes, op hun app te volgen zijn qua beschikbaarheid, veel vermogen en ... 8€ flat charge voor onbeperkt laden.

kortom, SuC’s zijn een geniaal geïntegreerd systeem, maar als het daar druk wordt zou ik echt ook Ionity bekijken.

Als je geen gratis laden hebt nog goedkoper ook, en als je wel gratis laden hebt maakt die paar € op een wintersport natuurlijk minder dan 1 lunch uit:cool:
 
  • Informative
  • Like
Reactions: Steven and Jopie