Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie : laden in Duitsland wordt Stau aan de SUC

This site may earn commission on affiliate links.
Als je in DE een beetje door kan rijden is je verbruik 300wh/km. Op een kleine 1000km verbruik je dan 280kWh. Daarvan heb je 100kWh bij aanvang. Beschik je op locatie niet over een laad mogelijkheid wil je wel met wat power aankomen op je bestemming. Dus 150kWh moet je laden. Met 60kw ben je dus 2,5 uur bezig. Nog wat omrijden en in de rij staan. Dan zit je toch niet ver van die 3 uur af. Ik doe het graag in 1,5 uur. Dat is de tijd die je maximaal voor rust en consumptie nodig hebt en waarbij je relaxed kunt reizen.

Tenzij je steeds van zeg 10-50% laadt haal je ook niet 120 kWh gemiddeld. En 300 wh is wel fors hoor. Ik haal met de AP op 150 km/u een verbruik van 225 wh.

Verder: ik scoorde laadsnelheden tot 190 kW dit weekend. Een weekend waarin de vertragingen op de weg ook de spuigaten uit liepen en je dus sowieso een (voorkombaar) probleem hebt als je je als lemming gedraagt.
 
Dit jaar voor de vierde keer op wintersport met de tesla. Bevalt heel goed, je doet er wel langer over dan met een ICE, maar het is meer ontspannen.
Gistermorgen vroeg om 3.00 uur vertrokken uit Zeist, twee uur eerder dan normaal ivm de te verwachte drukte.
Oberhonnefeld, Hirschberg, kriegstetten en nog wat extra laden bij Steg-hohtenn.
Drukte bij de Superchargers viel mee, Oberhonnefeld en kriegstetten wel een van de laatste plekjes, maar nergens hoeven wachten. Laadsnelheid was boven verwachting goed, overal snel boven de 100 Kw, later liep dat natuurlijk wat terug.
Wat ik totaal onderschat had zijn de files bij Basel en Bern, dus toch nog 14 uur over gedaan tot de parkeer garage voor het treintje naar Zermatt.
 
Valt me alles mee als ik het zo lees (drukte bij SUC), maar ik blijf voorkeur hebben voor vliegen (midden land, Rotterdam airport, Salzburg, huurauto naar Zell am See): nog geen 5 uur. 10:15 aangekomen en 11:15 boven op de latten (scheelt me een halve dag skiën en terug in de ochtend skiën en dan vliegen, totaal een dag meer skiën).
 
Last edited:
Tenzij je steeds van zeg 10-50% laadt haal je ook niet 120 kWh gemiddeld. En 300 wh is wel fors hoor. Ik haal met de AP op 150 km/u een verbruik van 225 wh.

Verder: ik scoorde laadsnelheden tot 190 kW dit weekend. Een weekend waarin de vertragingen op de weg ook de spuigaten uit liepen en je dus sowieso een (voorkombaar) probleem hebt als je je als lemming gedraagt.
Mijn MS Performance doet het er helaas niet voor. Ik rij wel op 21” winterbanden. Maar de eerste 50kW met gemiddeld 110kW of met 55kW maakt nogal een verschil. Mijn lifetime verbruik is van 249Wh naar 251Wh gestegen met 48.888 op de teller na deze rit.
 
De stelling dat iets niet bestaat kan je ontkrachten door aan te tonen dat het op een plaats wel bestaat. De stelling dat iets wel bestaat kan je niet ontkrachten met een beeld waarop niets te zien is.
Of nog: de foto's en filmpjes met de wachtrijen zijn er een bewijs van, de meldingen dat het op andere plaatsen probleemloos verloopt bewijzen niet dat er geen problemen zijn.
 
Op basis van het aantal Tesla’s in de huidige Nederlandse vloot (+ 30k auto’s) is het allemaal een storm in een glas water gebleken. Vorig jaar waren er ook drukke momenten. En die file waarin ik stond als ik 75 liter benzine nodig had herinner ik me nog goed. Als je dan je tank vol had stond je wéér in de file bij de kassa.
 
De stelling dat iets niet bestaat kan je ontkrachten door aan te tonen dat het op een plaats wel bestaat. De stelling dat iets wel bestaat kan je niet ontkrachten met een beeld waarop niets te zien is.
Of nog: de foto's en filmpjes met de wachtrijen zijn er een bewijs van, de meldingen dat het op andere plaatsen probleemloos verloopt bewijzen niet dat er geen problemen zijn.

Nou, daar is wel wat op af te dingen.

De stelling dat iets een groot probleem is, kun je niet bewijzen met een paar foto’s en filmpjes: dat zegt alleen dat het probleem incidenteel optreedt.
De stelling dat het geen groot probleem is, wint aan kracht met elk bericht waarin gebruikers vaststellen dat ze geen probleem ervaren.

Twee maal oponthoud gehad: eenmaal om een vignet te kopen, eenmaal een aanrijding (twee ICE’s, gevaarlijke dingen)
 
De stelling dat iets niet bestaat kan je ontkrachten door aan te tonen dat het op een plaats wel bestaat. De stelling dat iets wel bestaat kan je niet ontkrachten met een beeld waarop niets te zien is.
Of nog: de foto's en filmpjes met de wachtrijen zijn er een bewijs van, de meldingen dat het op andere plaatsen probleemloos verloopt bewijzen niet dat er geen problemen zijn.

Volgens mij is het pas echt een "Schwarzer Samstag" als de Telegraaf de chocolade letters weer te voorschijn tovert en een huilende familie ten tonele voert die jankend verklaard dat "de vakantie volledig verpest is" door de ultra lange wachttijden bij de (super)chargers.

Ik heb gezocht, maar niet gevonden,,,,,,,
 
Valt me alles mee als ik het zo lees (drukte bij SUC), maar ik blijf voorkeur hebben voor vliegen (midden land, Rotterdam airport, Salzburg, huurauto naar Zell am See): nog geen 5 uur. 10:15 aangekomen en 11:15 boven op de latten (scheelt me een halve dag skiën en terug in de ochtend skiën en dan vliegen, totaal een dag meer skiën).

Kwa tijden klinkt dat natuurlijk goed maar kwa kosten ben je dan meestal veel duurder uit. Zeker als je ook nog 2 of 3 kinderen bij je hebt.
 
  • Like
Reactions: ebullio
Volgens mij is het pas echt een "Schwarzer Samstag" als de Telegraaf de chocolade letters weer te voorschijn tovert en een huilende familie ten tonele voert die jankend verklaard dat "de vakantie volledig verpest is" door de ultra lange wachttijden bij de (super)chargers.

Ik heb gezocht, maar niet gevonden,,,,,,,
Het voorval van de zoon van WinS is wel wat voor de Telegraaf. En dan als contrast tegen vele Tesla rijders die dat soort problemen niet hebben ondervonden.
 
De stelling dat iets een groot probleem is
Dan heb je een andere stelling. En met het woord "groot" breng je subjectiviteit in de stelling en heet iedereen terug gelijk, wat voor mij prima is hoor.
Ik kan me voorstellen dat wie thuis vaststelt dat er een manier was om de wachtrij te vermijden het probleem minder groot vindt dan diegene die als 15de wachtende in de rij staat.
Zat alles volledig vast en was de situatie dramatisch: duidelijk niet. Waren en aanzienlijke problemen bij een aantal SUC's met lange wachttijden tot gevolg, zoals voorspeld: duidelijk wel.
 
  • Like
Reactions: DutchTM3
Ik haal met de AP op 150 km/u een verbruik van 225 wh.
Daar zou ik niet telkens vanuit gaan....225Wh bij 150? Dan zijn de omstandigheden toch redelijk gunstig anders ga je daar vlotjes over.
Ik heb al allerhande cijfers bij mij gezien waar je kop nog staart aan krijgt. Extremen aan beide kanten.
Aangezien mijn ritten altijd dezelfde zijn wekelijks:
Noord => Zuid => 400km => 3-6° => Wind tegen
Zuid => Noord => 400km => 11-15° => Wind Mee
 

Attachments

  • verbruik1.png
    verbruik1.png
    807.4 KB · Views: 62
  • verbruik2.png
    verbruik2.png
    494.8 KB · Views: 37
En wat is de conclusie nu eigenlijk van dit alles? Ik heb het gevoel dat het allemaal nog al mee is gevallen. Uiteindelijk, zowel met ICE als BEV, als je op die zwarte dagen rijdt, kan je je verwachten aan drukte. Natuurlijk als je in één van die rijen staat om aan te schuiven is dit echt wel ruk. Persoonlijk zou ik nog een beetje twijfelen gewoon om het feit dat je met een ICE nog makkelijk 1000km aan Tesla snelheden kan doen, zeker als je op de zwarte dagen moet rijden anders, geen denken aan! Tesla all the way.
 
Valt me alles mee als ik het zo lees (drukte bij SUC), maar ik blijf voorkeur hebben voor vliegen (midden land, Rotterdam airport, Salzburg, huurauto naar Zell am See): nog geen 5 uur. 10:15 aangekomen en 11:15 boven op de latten (scheelt me een halve dag skiën en terug in de ochtend skiën en dan vliegen, totaal een dag meer skiën).
Beter dan 21,5 uur met de trein zoals mijn zoon gisteren meemaakte.
Maar vliegen ...
 
  • Like
Reactions: Edi99
Overigens vind ik niet dat Tesla zich op deze extremen moet concentreren. Het is ook niet zo dat de Fernpass een rijbaanverdubbeling gaat krijgen omdat er een paar dagen per jaar een file ontstaat.
Om diezelfde reden heb ik ook een EV gekocht. Voor 95% van mijn ritten is een EV de betere keuze en voor slechts een paar ritten (met name vakanties) vind ik diesel praktischer dan een EV.

Jezelf beperken tot alleen SuC is gewoon niet zo verstandig. Maar dat zal dan nu voor de newbies even een les zijn.
Ik heb veel Model S/X gezien onderweg en ik denk dat het merendeel nog geen CCS-retrofit heeft laten uitvoeren. Dat kost toch €500 en die groep heeft ook nog vaak levenslang gratis supercharging. Die groep zal dus niet bij CCS laders te vinden zijn. De SuC is daarbij een stuk comfortabeler en de navigatie alleen de SuC in het systeem staan. Ik vind het dus niet zo vreemd dat Tesla-rijders eigenlijk alleen bij de SuC komen.

O ja een traditioneel tankstation ten zuiden van München...
View attachment 513961
Op wintersport vind ik het nooit zo slim om je diesel helemaal leeg te rijden. Met name door twee ervaringen dat ik urenlang stilstond in een koude file (wegafsluiting) zorg ik dat ik altijd genoeg brandstof overhoud om lang de auto op termperatuur te kunnen houden. Bij een ruststop gooide ik dus ook meestal even de auto weer vol. Als het dan erg druk is, dan rijd je gewoon even een tankstation door. Dermate in de file staan bij een tankstation is gewoon verkeerde planning (of zuinigheid omdat het iets verderop wat duurder is).

SuC Mogendorf, Dettelbach, Sweitenkirchen, Langkampfen, ...
Tot nu toe nergens meer dan 1-3 Tesla’s gezien.
Ik kan me voorstellen dat als je 's nachts rijdt je ook niet zo'n probleem hebt. De drukte zit hem natuurlijk vooral overdag, alhoewel het mij erg is meegevallen bij de SuCs.

Volgens mij is het pas echt een "Schwarzer Samstag" als de Telegraaf de chocolade letters weer te voorschijn tovert en een huilende familie ten tonele voert die jankend verklaard dat "de vakantie volledig verpest is" door de ultra lange wachttijden bij de (super)chargers. Ik heb gezocht, maar niet gevonden,,,,,,,
De schade is al aangericht, want iedereen om mij heen denkt dat ik urenlang heb staan wachten bij de SuCs. Ik krijg eerder de vraag hoelang ik heb moeten wachten bij de SuCs dan dat ze me vragen hoe de wintersport was.

Het voorval van de zoon van WinS is wel wat voor de Telegraaf. En dan als contrast tegen vele Tesla rijders die dat soort problemen niet hebben ondervonden.
Verhaal van @Wim S. is ook een N=1 verhaal met de nodige stemmingmakerij, dus inderdaad geschikt voor het AD of De Telegraaf. Volgens mij heb ik dat verhaal nu drievier keer gelezen in verschillende posts (staat er nu ook weer net boven). Ik ken genoeg mensen die niet anders willen dan met de trein naar de wintersport. Dit is de eerste keer dat ik lees dat het zo mis gaat. Juist de argumenten van Tesla-fanboysrijders (veel ontspannender aankomen) worden juist door deze groep mensen aangehaald.

Zo heeft een kennis van mij een paar jaar geleden heel veel pech heeft gehad met zijn classic S 85 op wintersport en uiteindelijk met vervangend vervoer naar huis is gekomen. Heenweg ging nog wel (was toen nog geen SuC feest), maar terugweg viel die droog. Had de auto een week niet gebruikt, maar het sluipverbruik had de range aardig verlaagd. Met goede hoop op wat regeneratie dacht die de SuC wel te bereiken, maar met een koude accu wordt er niet geregenereerd en kwam stil te vallen. Naar de SuC gesleept en weer door. Paar uur later gaf de auto helemaal de geest en vervolgens auto wederom afgesleept en met alternatief vervoer naar huis gegaan. Zo zullen er ook drama's te vinden zijn met mensen die met een ICE, bus of vliegtuig gaan. Één zo'n verhaal zegt niet zoveel...

Ik denk wel dat je als Tesla-rijder er genadig vanaf komt door het supercharger netwerk dat dus ook bij drukte wel wat begint te kraken, maar onderaan de streep nog prima functioneert. Ik zag ook regelmatig een dubbele stall op een pallet staan, dus volgens mij heeft Tesla ook extra (tijdelijke???) stalls geplaatst. Ik zag ook nog een Audi e-Tron rijder aan een CCS lader staan (Irschenberg) en dan wordt het toch echt wel een opgave volgens mij.

Een vriendin van mij is gelijk vertrokken met mij (6:30 vanuit Obertauern) en die reed met twee korte tankstops in 11 uur naar Twente. Wij hebben dezelfde route gereden en waren 2.5 uur langer onderweg. Wij hebben wel ontbeten en geluncht (tijdens het laden) en hadden vrijwel nooit last van wachttijden of stall-paring, ondanks dat we soms de laatste stall pakten. Via ABRP gekeken welke volgende SuC ik moest hebben en zo geladen dat ik volgens ABRP met 10% SoC zou aankomen bij de volgende SuC. Dan heb je nog wat reserve voor eventuele omleiding (hebben we 2x gedaan i.v.m. file) en kan je wat steviger doorrijden. Uiteindelijke elke keer met 7% charge aangekomen, dus wel efficient kunnen rijden en laden.

Voor lange ritten is een S 75D toch wel wat minder, omdat je soms best lang moet doorladen. Vooral van Kamen (bij Unna) naar Malsfeld (onder Kassel) is er geen SuC of 100kW+ CCS lader. Daardoor moet je tot 80% laden en dan niet al te hard rijden, want dan wordt het alsnog krap. Met een X 75D heb ik het nagekeken en kost het je 85% van je batterij, dus wil je het een beetje veilig houden, dan moet je richting de 95% gaan laden. Ben nog altijd blij met de keuze voor een 75D i.v.m. de hoge meerprijs van een 100D indertijd, maar op dit soort ritten had je toch liever een 100D. Die laden sneller en je hebt net wat meer range om 1 of 2 SuCs te kunnen overslaan.
 
Dan heb je een andere stelling. En met het woord "groot" breng je subjectiviteit in de stelling en heet iedereen terug gelijk, wat voor mij prima is hoor.

Ja, daar heb je een punt.

Wat mij het meest opviel tijdens deze reis, ten opzichte van 3-4 jaar geleden: er is op de route via Munchen meer te kiezen dankzij een dozijn extra SuC-locaties. Wanneer mijn vrouw nu koffie wil, of een van mijn drie kinderen het beu is, hoef ik niet meer te stoppen op een plek zonder snellaadpunt. Het reisschema is daardoor minder een verplichting.