Overigens vind ik niet dat Tesla zich op deze extremen moet concentreren. Het is ook niet zo dat de Fernpass een rijbaanverdubbeling gaat krijgen omdat er een paar dagen per jaar een file ontstaat.
Om diezelfde reden heb ik ook een EV gekocht. Voor 95% van mijn ritten is een EV de betere keuze en voor slechts een paar ritten (met name vakanties) vind ik diesel praktischer dan een EV.
Jezelf beperken tot alleen SuC is gewoon niet zo verstandig. Maar dat zal dan nu voor de newbies even een les zijn.
Ik heb veel Model S/X gezien onderweg en ik denk dat het merendeel nog geen CCS-retrofit heeft laten uitvoeren. Dat kost toch €500 en die groep heeft ook nog vaak levenslang gratis supercharging. Die groep zal dus niet bij CCS laders te vinden zijn. De SuC is daarbij een stuk comfortabeler en de navigatie alleen de SuC in het systeem staan. Ik vind het dus niet zo vreemd dat Tesla-rijders eigenlijk alleen bij de SuC komen.
O ja een traditioneel tankstation ten zuiden van München...
View attachment 513961
Op wintersport vind ik het nooit zo slim om je diesel helemaal leeg te rijden. Met name door twee ervaringen dat ik urenlang stilstond in een koude file (wegafsluiting) zorg ik dat ik altijd genoeg brandstof overhoud om lang de auto op termperatuur te kunnen houden. Bij een ruststop gooide ik dus ook meestal even de auto weer vol. Als het dan erg druk is, dan rijd je gewoon even een tankstation door. Dermate in de file staan bij een tankstation is gewoon verkeerde planning (of zuinigheid omdat het iets verderop wat duurder is).
SuC Mogendorf, Dettelbach, Sweitenkirchen, Langkampfen, ...
Tot nu toe nergens meer dan 1-3 Tesla’s gezien.
Ik kan me voorstellen dat als je 's nachts rijdt je ook niet zo'n probleem hebt. De drukte zit hem natuurlijk vooral overdag, alhoewel het mij erg is meegevallen bij de SuCs.
Volgens mij is het pas echt een "Schwarzer Samstag" als de Telegraaf de chocolade letters weer te voorschijn tovert en een huilende familie ten tonele voert die jankend verklaard dat "de vakantie volledig verpest is" door de ultra lange wachttijden bij de (super)chargers. Ik heb gezocht, maar niet gevonden,,,,,,,
De
schade is al aangericht, want iedereen om mij heen denkt dat ik urenlang heb staan wachten bij de SuCs. Ik krijg eerder de vraag hoelang ik heb moeten wachten bij de SuCs dan dat ze me vragen hoe de wintersport was.
Het voorval van de zoon van WinS is wel wat voor de Telegraaf. En dan als contrast tegen vele Tesla rijders die dat soort problemen niet hebben ondervonden.
Verhaal van
@Wim S. is ook een N=1 verhaal met de nodige stemmingmakerij, dus inderdaad geschikt voor het AD of De Telegraaf. Volgens mij heb ik dat verhaal nu
drievier keer gelezen in verschillende posts (staat er nu ook weer net boven). Ik ken genoeg mensen die niet anders willen dan met de trein naar de wintersport. Dit is de eerste keer dat ik lees dat het zo mis gaat. Juist de argumenten van Tesla-
fanboysrijders (veel ontspannender aankomen) worden juist door deze groep mensen aangehaald.
Zo heeft een kennis van mij een paar jaar geleden heel veel pech heeft gehad met zijn classic S 85 op wintersport en uiteindelijk met vervangend vervoer naar huis is gekomen. Heenweg ging nog wel (was toen nog geen SuC feest), maar terugweg viel die droog. Had de auto een week niet gebruikt, maar het sluipverbruik had de range aardig verlaagd. Met goede hoop op wat regeneratie dacht die de SuC wel te bereiken, maar met een koude accu wordt er niet geregenereerd en kwam stil te vallen. Naar de SuC gesleept en weer door. Paar uur later gaf de auto helemaal de geest en vervolgens auto wederom afgesleept en met alternatief vervoer naar huis gegaan. Zo zullen er ook drama's te vinden zijn met mensen die met een ICE, bus of vliegtuig gaan. Één zo'n verhaal zegt niet zoveel...
Ik denk wel dat je als Tesla-rijder er genadig vanaf komt door het supercharger netwerk dat dus ook bij drukte wel wat begint te kraken, maar onderaan de streep nog prima functioneert. Ik zag ook regelmatig een dubbele stall op een pallet staan, dus volgens mij heeft Tesla ook extra (tijdelijke???) stalls geplaatst. Ik zag ook nog een Audi e-Tron rijder aan een CCS lader staan (
Irschenberg) en dan wordt het toch echt wel een opgave volgens mij.
Een vriendin van mij is gelijk vertrokken met mij (6:30 vanuit Obertauern) en die reed met twee korte tankstops in 11 uur naar Twente. Wij hebben dezelfde route gereden en waren 2.5 uur langer onderweg. Wij hebben wel ontbeten en geluncht (tijdens het laden) en hadden vrijwel nooit last van wachttijden of stall-paring, ondanks dat we soms de laatste stall pakten. Via ABRP gekeken welke volgende SuC ik moest hebben en zo geladen dat ik volgens ABRP met 10% SoC zou aankomen bij de volgende SuC. Dan heb je nog wat reserve voor eventuele omleiding (hebben we 2x gedaan i.v.m. file) en kan je wat steviger doorrijden. Uiteindelijke elke keer met 7% charge aangekomen, dus wel efficient kunnen rijden en laden.
Voor lange ritten is een S 75D toch wel wat minder, omdat je soms best lang moet doorladen. Vooral van Kamen (bij Unna) naar Malsfeld (onder Kassel) is er geen SuC of 100kW+ CCS lader. Daardoor moet je tot 80% laden en dan niet al te hard rijden, want dan wordt het alsnog krap. Met een X 75D heb ik het nagekeken en kost het je 85% van je batterij, dus wil je het een beetje veilig houden, dan moet je richting de 95% gaan laden. Ben nog altijd blij met de keuze voor een 75D i.v.m. de hoge meerprijs van een 100D indertijd, maar op dit soort ritten had je toch liever een 100D. Die laden sneller en je hebt net wat meer range om 1 of 2 SuCs te kunnen overslaan.