Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie : laden in Duitsland wordt Stau aan de SUC

This site may earn commission on affiliate links.
Wat mij het meest opviel tijdens deze reis, ten opzichte van 3-4 jaar geleden: er is op de route via Munchen meer te kiezen dankzij een dozijn extra SuC-locaties. Wanneer mijn vrouw nu koffie wil, of een van mijn drie kinderen het beu is, hoef ik niet meer te stoppen op een plek zonder snellaadpunt. Het reisschema is daardoor minder een verplichting.
Dan is het café van Schocolat bij SuC Hilpoltstein aan de Duitse A9 (Nürnberg - München) een must. Goede koffie en heerlijk gebak. Ook als we niet hoeven te laden denk ik dat ik daar zou stoppen. Ook meestal genoeg chargers beschikbaar.
 
Tja, dat lijkt me toch in eerste instantie een gebrek aan organisatie. Ik leg met mijn ICE > 1100 km bij een snelheid van 120 km/h.

De file aan de snelladers viel dus mee. Maar toch denk ik dat het op termijn snelladen voor steeds meer elektrische wagens op zo'n drukke momenten echt wel een challenge zal worden (qua vermogen).

V3 zou dat laatste oplossen (wanneer mogen we V3 verwachten in Europa?) 250kW beschikbaar voor iedere lader.
 
V3 zou dat laatste oplossen (wanneer mogen we V3 verwachten in Europa?) 250kW beschikbaar voor iedere lader.
Daar moet ook maar net ruimte zijn voor op het electriciteitsnet. Overigens verwacht dat Tesla straks ook gewoon overboeking gaat inzetten. In plaats per pair zal het dan over de alle laders op die plek worden verdeeld. Dat is ook prima, want het zal in de praktijk meestal zo zijn dat niet alle auto's op max. vermogen kunnen laden (op basis van de laadcurve).
 
Ja, daar heb je een punt.

Wat mij het meest opviel tijdens deze reis, ten opzichte van 3-4 jaar geleden: er is op de route via Munchen meer te kiezen dankzij een dozijn extra SuC-locaties. Wanneer mijn vrouw nu koffie wil, of een van mijn drie kinderen het beu is, hoef ik niet meer te stoppen op een plek zonder snellaadpunt. Het reisschema is daardoor minder een verplichting.
Eens, dat vind ik ook ideaal. Bijna overal is nu wel een snellader en hoef je dus niet de SuC te gebruiken.

Als mijn S stil staat tijdens een rit moet deze laden. Al is het maar 50kW, het is beter dan niets.
 
  • Like
Reactions: Sregor
Op “zwarte zaterdag” zijn wij naar de Dolomieten gereden. Om 7:45 nabij UTRECHT vertrokken voor een reis van 1060 km.

Superchargen was nergens een probleem. Slechts bij een supercharger moesten wij een stall delen. Gelukkig - voor de kinderen - was daar een Mc Donalds.

Het verkeer was wel druk, zeker net over de grens in Oostenrijk.

Oh ja, de supercharger op de Brennerpas gaat wel voor de titels ”lelijkste omgeving” (zeker op een zaterdagavond) en “onmogelijk te vinden” (althans de weg terug vinden richting Italië...).
 
  • Informative
Reactions: FrankNL
Oh ja, de supercharger op de Brennerpas gaat wel voor de titels ”lelijkste omgeving” (zeker op een zaterdagavond) ..................

??

Brennero.jpg
 

Attachments

  • Brennero.jpg
    Brennero.jpg
    109 KB · Views: 53
Valt me alles mee als ik het zo lees (drukte bij SUC), maar ik blijf voorkeur hebben voor vliegen (midden land, Rotterdam airport, Salzburg, huurauto naar Zell am See): nog geen 5 uur. 10:15 aangekomen en 11:15 boven op de latten (scheelt me een halve dag skiën en terug in de ochtend skiën en dan vliegen, totaal een dag meer skiën).


Ik werk in de luchtvaart maar vind dat dit soort stukjes vliegen moeten stoppen.
 
Valt me alles mee als ik het zo lees (drukte bij SUC), maar ik blijf voorkeur hebben voor vliegen (midden land, Rotterdam airport, Salzburg, huurauto naar Zell am See): nog geen 5 uur. 10:15 aangekomen en 11:15 boven op de latten (scheelt me een halve dag skiën en terug in de ochtend skiën en dan vliegen, totaal een dag meer skiën).

Ik vind het toch vaak wel een gedoe, met het meenemen van materiaal. Zeker als je zoals ik met meerdere paren skiet.
 
  • Like
Reactions: Tuhhje
Als je onderweg in Nederland/Duitsland/Oostenrijk gebruik wilt maken van Maingau, volstaat het dan om alleen de app te hebben of heb je ook een fysieke pas nodig?

Enige app die het in ons geval altijd probleemloos deed was die van Fastned ( in onze Leaf-periode ). Maar toch ook die app vervangen bij Fastned toen, door de veel goedkopere oplossing met de Maingau pas. Apps zijn gemakkelijk te installeren maar hebben wij gemerkt ( meestal in een buitenland.. ) vaak moeilijk tot niet ad praat te krijgen... Onze pasjes nu (nog) : Maingau, Plugsurfing, Chargemap voor het buitenland, BlueCorner voor Belgie, Ecotap voor NL en als het echt echt niet anders kan het vroegere NewMotion nu bekend als Shell Recharge. Als backup verder ook de Ionity app.
In de praktijk sinds 12 maanden Model 3: a) thuis- of bestemmingsladen en b) ...wherever in Europe.. het Tesla SuC netwerk.. :rolleyes:
 
  • Funny
Reactions: DuurzameHenk
De stelling dat iets niet bestaat kan je ontkrachten door aan te tonen dat het op een plaats wel bestaat. De stelling dat iets wel bestaat kan je niet ontkrachten met een beeld waarop niets te zien is.
Of nog: de foto's en filmpjes met de wachtrijen zijn er een bewijs van, de meldingen dat het op andere plaatsen probleemloos verloopt bewijzen niet dat er geen problemen zijn.

Er zijn ook benzinestations met wachtrijen. Moeten we daaruit concluderen dat tanken niet probleemloos is?
 
  • Like
Reactions: Sregor
Daar zou ik niet telkens vanuit gaan....225Wh bij 150? Dan zijn de omstandigheden toch redelijk gunstig anders ga je daar vlotjes over.
Ik heb al allerhande cijfers bij mij gezien waar je kop nog staart aan krijgt. Extremen aan beide kanten.
Aangezien mijn ritten altijd dezelfde zijn wekelijks:
Noord => Zuid => 400km => 3-6° => Wind tegen
Zuid => Noord => 400km => 11-15° => Wind Mee

Bij mijn auto is dit echt de gemiddelde score.

Maar goed, als je weet dat het heel druk is bij SuC, dan lijkt het mij ook verstandiger om je snelheid wat te temperen.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Waar ga je heen in Italië? Nadeel is dat weinig hotels van zondag t/m zondag kunt boeken.

Paar weken geleden ook naar de Sella Ronda geweest (Canazei), nu naar 3 Zinnen Dolomiten. Wij vermijden altijd de zaterdagen. Dan sta je niet allemaal tegelijk op de snelweg, bij de SuC, op de toegangsweg in de vallei, bij het skipasloket, bij de skiverhuur enz. Wel zo relaxt.