Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie : laden in Duitsland wordt Stau aan de SUC

This site may earn commission on affiliate links.
Was bij mij altijd met de S en dan deed ik inderdaad hazenslaapjes tussendoor. Nu met de Y denk ik tot 95 procent doorladen (s nachts toch rustig) en dan een SuC overslaan. Dan kan je ook slapen. En ik sla vrij makkelijk een nacht over. Dat is erg persoonlijk of dat haalbaar is voor iemand.
Yep, ik ook. Rij al jaren 's nachts naar de vakanties, voelt een beetje als spannend avontuur, plus uitgestorven SuC;s, 's middags aankomen op bestemming, beetje rekken tot 20.00u en dan heerlijk een lange nacht slapen en volgende dag topfit. Aanrader voor wie dit trekt.
 
  • Like
Reactions: Maarten
Was bij mij altijd met de S en dan deed ik inderdaad hazenslaapjes tussendoor. Nu met de Y denk ik tot 95 procent doorladen (s nachts toch rustig) en dan een SuC overslaan. Dan kan je ook slapen. En ik sla vrij makkelijk een nacht over. Dat is erg persoonlijk of dat haalbaar is voor iemand.
Onderweg terug naar huis, in Frankrijk, rond een uur of 22:00 bij supercharger aangekomen en samen met de vrouw op het bed achterin gekropen voor een hazenslaapje. We schrokken 4 uur later wakker :) . Gelukkig brengt Tesla geen kosten in rekening als de bezetting onder de 50% van de superchargers.
 
Wat mij opviel is dat de Tesla meerdere malen de route veranderde tijdens het rijden, inclusief SuC locaties. Eerst begreep ik niet goed waarom dit gebeurde, later werd duidelijk dat er wachtrijen waren bij sommige SUCs waardoor hij de route omgooide om ergens sneller te kunnen laden. Geniaal, maar zolang je niet bij iedere SuC kunt eten/drinken bleven we soms toch onze route vasthouden omdat we gepland hadden tegelijkertijd te eten en te laden.
Ik vond dat juiste verschrikkelijk irritant. Je staat tot x% te laden, gaat rijden en krijgt dan ineens te zien dat je na 80% met 55-60% SOC weer mag laden. Daarnaast vraag ik mij af waarop hij de keuzes van verwijzen andere SUC baseert: bezetting op dat moment, of bezetting op moment dat jij daar verwacht wordt. Dat maakt nogal uit. Overigens veel mij op dat bezetting in navi vaak niet overeen kwam met daadwerkelijke bezetting.

Ik vond Dardilly (V3) een goed alternatief voor Saint Priest.
 
  • Like
Reactions: BMW740iL
Als oud S-rijder weet ik hoe vervelend het is als je staat te laden, er een 3 aankomt en ook gaat laden om vervolgens ruim voordat je klaar bent weer wegstuift.
De S is niet trager gaan laden sedert de komst van de 3 hoor. We weten wat we gekocht hebben en genieten er al vele jaren van. In tegendeel, ik heb ondertussen de CCS upgrade gedaan, waardoor de pairing geen impact heeft.
Ik zie ook veel M3 rijders die tijdens een stop niet verder komen dan een koffie en een plaspauze. Ik hou ondertussen van de langere pauzes met wat benen strekken, een lunch, een power nap, teams meeting of gewoon mails checken inderdaad.
 
  • Like
Reactions: Maurice1 and wooter
De S is niet trager gaan laden sedert de komst van de 3 hoor. We weten wat we gekocht hebben en genieten er al vele jaren van. In tegendeel, ik heb ondertussen de CCS upgrade gedaan, waardoor de pairing geen impact heeft.
Ik zie ook veel M3 rijders die tijdens een stop niet verder komen dan een koffie en een plaspauze. Ik hou ondertussen van de langere pauzes met wat benen strekken, een lunch, een power nap, teams meeting of gewoon mails checken inderdaad.
Ik gun het jullie allemaal. De S is idd niet trager gaan laden, dat beweer ik ook niet. Ik beweer ook helemaal niks over CCS. Wel dat het met de 3 veel sneller gaat. En degene met een old skool Tesla die het niet erg vindt om 50 minuten te wachten daar waar een 3 er met 25 minuten van doorgaat hoeft zich niet aangesproken te voelen. Overigens ben je ook met een 3 (of Y) niet verplicht om na die 25 minuten te vertrekken. Soit.
 
Ik gun het jullie allemaal. De S is idd niet trager gaan laden, dat beweer ik ook niet. Ik beweer ook helemaal niks over CCS. Wel dat het met de 3 veel sneller gaat. En degene met een old skool Tesla die het niet erg vindt om 50 minuten te wachten daar waar een 3 er met 25 minuten van doorgaat hoeft zich niet aangesproken te voelen. Overigens ben je ook met een 3 (of Y) niet verplicht om na die 25 minuten te vertrekken. Soit.
Wel verplicht als er meer dan 50% bezetting is toch? Tenzij je het geen probleem vindt om de idle fee te betalen.
 
Last edited:
Ik zie ook veel M3 rijders die tijdens een stop niet verder komen dan een koffie en een plaspauze. Ik hou ondertussen van de langere pauzes met wat benen strekken, een lunch, een power nap, teams meeting of gewoon mails checken inderdaad.
Ik snap niet dat mensen de langere laadtijden recht proberen te praten. Ik heb ook een Model S (75D) en ik had natuurlijk veel liever gehad dat die sneller zou laden. Daarbij kan je ook met een Model 3 prima langere pauzes houden dan noodzakelijk. Het is alleen wel fijn dat je daartoe niet verplicht bent.
 
Het mag natuurlijk altijd sneller. Ik heb eigenlijk nog maar een paar keer gehad dat ik lang moest laden. Bijv. In Amiens om Caen te halen, ik wou niet stoppen in Rouen. En voordat Hengelo er was moest ik wel wat langer in Launenau laden om Apeldoorn te halen of een splass en dash in Emsburen.
Het mag altijd sneller al heb ik bij een v/d valk mijn X tussen het hoofd gerecht en toetje al eens verzet.
 
Ik snap niet dat mensen de langere laadtijden recht proberen te praten.
Da's allemaal relatief natuurlijk. Als je zo snel mogelijk thuis wil zijn is 20 minuten prettiger dan 40 minuten. Als je 's nachts reist en het in totaal niet op een uur steekt, is een pauze van 40 minuten nuttiger dan 20 minuten. Als je 's middags iets wil eten, is 20 minuten eigenlijk te kort en ga je onnodig je Model 3 tot 100% laden omdat je anders een idle fee aangerekend krijgt.

Ik heb het allemaal meegemaakt :D
 
Mijn ervaring na ruim zes jaar Tesla en talloze lange autoreizen is dat dat laden gewoon mega irritant is. Hoe je het ook wendt of keert; het duurt negen van de tien keer simpelweg te lang. Ik hoef niet te jagen, kijk niet op een uurtje meer of minder maar dat nutteloos wachten begint me steeds meer en vaker te storen. Eigenlijk wil ik gewoon zelf bepalen waar, wanneer, hoe, en hoe lang ik pauzeer. Ik weet het; het is vloeken in de kerk en ik ben gek van mijn P100D maar stiekum kijk ik toch weer naar ICE ter vervanging. Ik ben toe aan een Tesla met een mega laadsnelheid en dan is range eigenlijk niet eens zo belangrijk. Schiet u maar.... :)
 
  • Like
Reactions: CRTS and Enzo63
Haha ik ben liefst ook snel onderweg, maar moet echt wel toegeven dat het reizen met een Tesla veel relaxer is dan wat ik vroeger deed. Na 10 minuten ben ik het wel beu, maar als je dat wachten vervangt door even naar toilet te gaan, koffietje te halen, te lunchen of een dutje te doen, dan merk je die 40 verplichte minuten niet.
 
Haha ik ben liefst ook snel onderweg, maar moet echt wel toegeven dat het reizen met een Tesla veel relaxer is dan wat ik vroeger deed. Na 10 minuten ben ik het wel beu, maar als je dat wachten vervangt door even naar toilet te gaan, koffietje te halen, te lunchen of een dutje te doen, dan merk je die 40 verplichte minuten niet

Maar ik kan niet overal en altijd maar naar toilet, koffietje halen, lunch doen of een slaapje maken. En al helemaal niet op Tesla commando. In het begin van mijn Tesla tijd vond ik het soms nog wel eens relaxed maar die periode ligt inmiddels al een tijdje achter me en stoor ik me steeds vaker aan die verplichte "pauzes"....