Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie : laden in Duitsland wordt Stau aan de SUC

This site may earn commission on affiliate links.
En wat was de reden voor het gebruik van een ICE? Als ik met maten op pad ga, schuif ik de Tesla naar voor: minder vervuiling, rijdt relaxer en is direct een eye opener voor de andere passagiers.............
Overigens was de strekking van mijn verhaal dat ik met de door sommigen als superieure ICE-reismobiel(kwa reistijd), buiten de zwarte zaterdag, over ruim 1000 km toch ook 14 uur heb gedaan..
 
Als je het goed doet, ga je skieën boven de bomengrens. In de regio's mij bekend kan je niet tot het dal skiën net door de bomen halverwege de berg tot in het dal.
Toch wel mooi om te zien hoe een draadje dat gaat over mogelijke wachttijden ontaard in een discussie over wel of niet milieu vriendelijk zijn.
Ga lekker door jongens.

Wat voor mij zeker is, is dat ik met twee elektrische auto's die om en om overdag zoveel mogelijk zonnestroom laden en die ik om en om gebruik, ik:
  • minder CO2 uitstoot dan voorheen
  • zeker weet dat alle stroom die ik uit de zon opwek in de auto gestopt wordt
  • ik op jaarbasis ondanks die twee auto's (samen 55K km) maar 1000 kWh stroom moet bijkopen
  • dit energie is die afkomstig is van windmolens
  • ik het geen probleem vindt om een uurtjes te moeten wachten bij de SuC (moest ik vroeger met mijn BMW soms ook bij de pomp)
  • ik op jaarbasis voor beide auto's aan extra SuC kosten (ik sta er bijna nooit) slechts € 138 kwijt ben
  • mijn totale elektriciteitskosten voor zowel huis als auto's per jaar €138 (SuC) + € 210 (extra elektra voor huis) + € 300 (afschrijving PV installatie) zijn.
  • Ik daarvoor 55K km aan brandstof bespaar. Reed BMW en Opel, beiden gem 1:12, dus op dit moment ruim € 7.500 per jaar aan uitgaven voor brandstof die ik niet meer heb.
  • Ik voor beide EV's geen MRB betaal, en dat ook een besparing is van € 1.500 op jaarbasis.
Dat alles bij elkaar opgeteld maakt dat ik het geen probleem zou vinden om op een dag of 5 per jaar even te moeten wachten bij de SuC en iets langer onderweg te zijn naar de Alpen.

(Geschatte besparing op jaarbasis is op dit moment ruim €8.250)

Voor mij geldt hetzelfde. Ik rij al jaren met plezier met een tesla. Zou echt nooit meer overstappen naar een ice. Na enkele jaren met de tesla op wintersport, dit jaar voor het eerst weer met een ice. Geen gratis superchargen op de reis, minder goed voor het klimaat, maar een wintersport is sowieso niet goed voor de portemonnee en het milieu.

Had wel weer andere voordelen. Volgend jaar maar weer eens kijken. Overigens, als je net als de locatie van de sucs gaat tanken bij een afslag is er nooit een rij.
 
Vandaag zijn weer veel Nederlanders op de terug reis . Ben benieuwd of opnieuw wachten is.
Gisteravond om 21:20 weggereden uit Serfaus (blijft leuk om na de afdaling vanuit Serfaus een verbruik dik in de min te hebben ) en vanochtend om 7:45 thuis (908km).
3x gestopt (Aichstetten, Bruchsal en Oberhonnefeld).
Bij Bruchsal iets te lang geslapen, dus lekker doorgeladen, waardoor ik half uur "verloren" ben.
Aichstetten (23:45u) was ik de enige, Bruchsal (02:15u) was 1/3 bezet en Oberhonnefeld (5:00u) was bijna halfvol.

Niet eens de moeite genomen om hem eerst voor vertrek vol te laden, want er zat nog zat in toen ik vorige week aankwam (~75% SoC).

In ~10.5u gedaan dus, maar had in 10u gekund. 's Nachts rijden (na hele dag skiën) is pittig maar Autopilot maakt het rijden zoveel makkelijker dat het me (net als heenweg) echt meeviel.
Hele weg zo hard gereden als mocht en anders 130kph. Laatste stukje vanaf Oberhausen op de 3 wel even lekker doorgereden (~180kph), omdat het kon..., totdat hij net voor de grens aangaf dat ik met 3% SoC thuis zou komen en toen weer over op 130kph (en idd met 3% SoC thuis aangekomen).
Heerlijk...
 
Last edited:
  • Like
Reactions: SnowLeopard
O ja. Jij rijdt met je poor man's Tesla - neem ik aan - in 12 uur van Roermond naar Florence. Haha. Schei eens uit met drammen
“Dat is niet waar. Hoe langer het traject hoe langer de reistijd met EV.”

Ik vind dat in het algemeen een groot nadeel van een lang traject: dat een langer traject samen gaat met een langere reis duur..
Een M3 een ‘poor man’s tesla’ ? Grappig dat iemand dat zegt die niet eens een eigenaar is van zijn dan blijkbaar ‘richman’s tesla’ maar deze tijdelijk mag rijden omdat zijn werkgever deze voor hem least. Laat mij raden; nu de bijtelling tegenwoordig minder gunstig uitvalt zal de volgende vast geen MX of MS worden toch?;)
Ikzelf heb overigens de ‘poormans-MP3’ gekozen en gekocht vanwege de voor mij compactere maten en prettiger stuureigenschappen.
 
Last edited:
“Dat is niet waar. Hoe langer het traject hoe langer de reistijd met EV.”

Ik vind dat in het algemeen een groot nadeel van een lang traject: dat een langer traject samen gaat met een langere reis duur..
Een M3 een ‘poor man’s tesla’ ? Grappig dat iemand dat zegt die niet eens een eigenaar is van zijn dan blijkbaar ‘richman’s tesla’ maar deze tijdelijk mag rijden omdat zijn werkgever deze voor hem least. Laat mij raden; nu de bijtelling tegenwoordig minder gunstig uitvalt zal de volgende vast geen MX of MS worden toch?;)
Ikzelf heb overigens de ‘poormans-MP3’ gekozen en gekocht vanwege de voor mij compactere maten en prettiger stuureigenschappen.
Goed geraden. Het was even kietelen. De volgende wordt een Y.
Ik reed ooit een Seat Alhambra. Een poor man's MPV werd die genoemd. Vond ik wel een compliment.
 
ABRP is met de Model X naar mijn ervaring te conservatief sinds een update afgelopen zomer. Met 4 keer laden op 1000km kom ik aan met 50%. Volgens ABRP zou ik 6 keren moeten laden en kom ik met 10% aan. Pas met referentieconsumptie van 210Wh/km kom ik bijna in de buurt met mijn ervaringen, maar als ik dan een route naar Calais plot zegt ie dat ik in 1 ruk met 22% zou arriveren en Calais haal ik echt niet zonder een stop in Brugge...
 
Vandaag vanuit Neurenberg naar huis gereden en iets na 13 uur gestopt om te laden bij Oberhonnefeld. Toen we aankwamen waren 4 laadplekken beschikbaar. Tegen 14 uur was het drukker en stond iemand van Tesla (??) het laden in de juiste banen te leiden.