Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie : laden in Duitsland wordt Stau aan de SUC

This site may earn commission on affiliate links.
ik vind die korte kabels van Tesla bizar, Ionity, Fastned ea hebben laadstations met nog hogere vermogens en met langere kabels dus het argument van zo een korte kabels wegens koeling houdt technisch geen steek
Langere kabels betekend ook meer onderhoud en als mensen de kabel niet normaal opruimen extra zaken om de spullen goed te houden. Korte kabels is ook vanwege de foute mensen die niet fatsoenlijk omgaan met kabels

Dan krijg je eerder problemen met kabelbreuken o.i.d. zoasl onderstaande een recept voor issues is.
aHR0cHMlM0ElMkYlMkZzLnlpbWcuY29tJTJGb3MlMkZjcmVhdHItdXBsb2FkZWQtaW1hZ2VzJTJGMjAyMC0wNyUyRjU0M2U4N2QwLWQzNTAtMTFlYS1iZmQ3LTEyNTIxODBjOTFlZQ==
 
  • Like
Reactions: djerro1234
Langere kabels betekend ook meer onderhoud en als mensen de kabel niet normaal opruimen extra zaken om de spullen goed te houden. Korte kabels is ook vanwege de foute mensen die niet fatsoenlijk omgaan met kabels

Dan krijg je eerder problemen met kabelbreuken o.i.d. zoasl onderstaande een recept voor issues is.
aHR0cHMlM0ElMkYlMkZzLnlpbWcuY29tJTJGb3MlMkZjcmVhdHItdXBsb2FkZWQtaW1hZ2VzJTJGMjAyMC0wNyUyRjU0M2U4N2QwLWQzNTAtMTFlYS1iZmQ3LTEyNTIxODBjOTFlZQ==
Helemaal gelijk. Op zich heeft ionity het nog wel chique voor elkaar, maar dit soort stations als op jouw foto is een drama.

Vandaag op terugweg bij Limburg in duitsland ff moeten wachten op iemand die 2 stalls blokeerde, was merkbaar geïrriteerd door de vele Tesla rijders die niet snapte waarom hij de andere stall blokeerde. Gaat ie daarna nog ff rustig de achterbak ordenen en nog 10 min klooien met Navi in de auto alvorens de stal vrij te maken. Stonden maar 3 andere Tesla’s te wachten.

Zo krijg je dit soort “gast” laders wel populair 🫣
 
Helemaal gelijk. Op zich heeft ionity het nog wel chique voor elkaar, maar dit soort stations als op jouw foto is een drama.

Vandaag op terugweg bij Limburg in duitsland ff moeten wachten op iemand die 2 stalls blokeerde, was merkbaar geïrriteerd door de vele Tesla rijders die niet snapte waarom hij de andere stall blokeerde. Gaat ie daarna nog ff rustig de achterbak ordenen en nog 10 min klooien met Navi in de auto alvorens de stal vrij te maken. Stonden maar 3 andere Tesla’s te wachten.

Zo krijg je dit soort “gast” laders wel populair 🫣
Gewoon met 3 Tesla rijders heel ongeduldig naast zijn auto gaan staan en op het zijraam blijven tikken.
Of als je toch al een tijdje hebt staan wachten, nog even 10 minuten voor zijn auto parkeren, die extra tijd kan er dan ook nog wel vanaf.
 
Tesla mag ook wel eens gewoon wat scherper verwoorden wat wel en niet mag. Er staat nu “niet buiten het vak parkeren”, maar dat kan je opvatten als “als ik in een vak sta, mag ik een stekker pakken waar ik bij kan”. Als ze nou eens zouden zeggen “je mag alleen gebruik maken van de supercharger als je in het vak van de betreffende stall kan staan en laden zonder andere plekken te belemmeren”, dan kan je er dus laden als je links achter of rechtsvoor/midden het laadpunt hebt. Maar ja, dan stel je het open en daarna sluit je 80% uit :p
 
Helemaal gelijk. Op zich heeft ionity het nog wel chique voor elkaar, maar dit soort stations als op jouw foto is een drama.

Vandaag op terugweg bij Limburg in duitsland ff moeten wachten op iemand die 2 stalls blokeerde, was merkbaar geïrriteerd door de vele Tesla rijders die niet snapte waarom hij de andere stall blokeerde. Gaat ie daarna nog ff rustig de achterbak ordenen en nog 10 min klooien met Navi in de auto alvorens de stal vrij te maken. Stonden maar 3 andere Tesla’s te wachten.

Zo krijg je dit soort “gast” laders wel populair 🫣
Melden aan Tesla met tijd en ladernummer. Ze weten via zijn account wie het is. Kunnen ze hem eerst vriendelijk verwittigen en als dat niet helpt, blokkeren. Vragen aan de andere wachtenden om hetzelfde te doen extra getuigen helpen voor de geloofwaardigheid.
Ostentatief een foto nemen zal ook helpen.
 
Melden aan Tesla met tijd en ladernummer. Ze weten via zijn account wie het is. Kunnen ze hem eerst vriendelijk verwittigen en als dat niet helpt, blokkeren. Vragen aan de andere wachtenden om hetzelfde te doen extra getuigen helpen voor de geloofwaardigheid.
Ostentatief een foto nemen zal ook helpen.
En je denkt echt dat Tesla die moeite gaat doen? Geloof er niks van.
 
Beetje niet helemaal on topic, maar toch.. Net terug van een weekje wintersport in de Franse Alpen. En zowaar voor het eerst vandaag een stau bij de supercharger meegemaakt. Val-di-meuse. Een v2 only plek met 12 (??) plekkenwaar vrijwel iedereen stopt bij gebrek aan keuze. Er is niet zoveel in de buurt.. Circa 20 minuutjes vertraging en wat langere laadtijd door stallsharing. Wel gemoedelijke sfeer!

Vreemde is dat er al tijden (meer dan een jaar) sokkels staan voor verdubbeling van het aantal stalls. Waarom die niet geplaatst hadden is voor mij onduidelijk. Nu vond ik Val-di-meuse al een sfeerloze plek en dat is niet beter geworden. Verder overigens een vlekkeloze rit (heen en terug).

En twee vrachtwagens ingehaald met nieuwe MX'en en MS'en. Beide gingen naar het noorden. Vraag me af waar die gelost zijn.

Oh... En verbazing dat ik met een MX 75D niet heel veel langzamer reis dan verschillende MY's en M3's. Kom steeds hetzelfde groepje tegen bij de superchargers. Had ik niet verwacht...
 
Beetje niet helemaal on topic, maar toch.. Net terug van een weekje wintersport in de Franse Alpen. En zowaar voor het eerst vandaag een stau bij de supercharger meegemaakt. Val-di-meuse. Een v2 only plek met 12 (??) plekkenwaar vrijwel iedereen stopt bij gebrek aan keuze. Er is niet zoveel in de buurt.. Circa 20 minuutjes vertraging en wat langere laadtijd door stallsharing. Wel gemoedelijke sfeer!
Ik ga even lichtelijk off-topic door: Gisteren reden wij ook terug uit de Franse alpen, geladen bij Chalons, Nancy, Wavre. Dijon kan ook nog maar vermijd ik liever vanwege de omweg. Nancy is een grote V3 die nog behoorlijk druk was (met terugkerende NLers vooral, wel altijd >5 vrij) maar geen centje pijn met de laadsnelheid (kwam met 5% aan, 243 kW kort aangetikt, uiteindelijk tot 90% geladen -omdat eten lang duurde- in precies 45 min. Prima reis op vervelende file bij Rdam na.

Na een vergelijkbare ervaring zoals jij beschrijft bij Val-di-meuse in Metz vorig jaar (toen de grote V3 in Metz Sud er nog niet was) vermijd ik V2 SuCs op drukke dagen. Kost wel heel veel tijd als je op 75 kW aan het laden bent de hele tijd vond ik.

Hangt natuurlijk wel van je route af wat de alternatieven zijn, en hoe vervelend stall sharen is hangt erg af van je laadcurve, dat begrijp ik.
 
Mss door de lagere laadsnelheid? Of MY en M3 SR+??

Kan idd dat het de sr+ en my rwd versies zijn. Ik weet eigenlijk de Range van die modellen niet.

Ik vermoed ook dat de meeste gewoon de Tesla navi volgen. Zover ik weet doet die nog steeds zo vol mogelijk laden bij iedere stop. Ikzelf plan in ABRT die het wat handiger aanpakt. Ik laad meestal rond de 30 a 40 minuten en ben weer weg...


Bij stallsharing zak ik overigens terug naar Max 67 kW. Iets meer dan de helft van wat mijn auto kan...
 
Gisteren weer teruggekomen uit Oostenrijk met de MYP en een T-Roc. Het was goed druk onderweg. In de tijd dat de T-Roc in de rij stond om te tanken en af te rekenen hadden wij onze accu ook weer vol zitten. Bij geen enkele supercharger hoeven wachten, één keer een V2 moeten delen omdat er iemand naast kwam staan. Dan is de snelheid er wel direct uit inderdaad. Uiteindelijk was de T-Roc een half uur eerder thuis dan de MYP.
 
Uit Zwitserland gekomen gisteren, via Frankrijk en BE gereden. Overal erg rustig, geladen bij Ergerkingen, Colmar, Laxou, Arlon en Wavre. Verbaas me er wel over dat veel mensen aan een V2 gaan staan als er een V3 is.

Overal keurig kunnen laten, al met al 12u over 1100KM. Inclusief eten en even wat speeltijd voor de kleine meid.
 
Uit Zwitserland gekomen gisteren, via Frankrijk en BE gereden. Overal erg rustig, geladen bij Ergerkingen, Colmar, Laxou, Arlon en Wavre. Verbaas me er wel over dat veel mensen aan een V2 gaan staan als er een V3 is.
Is mij in Duitsland ook opgevallen. Bovendien gaan bestuurders vaak aan een 'shared' V2 stall staan terwijl er nog een dubbele V2 vrij is ...
 
  • Like
Reactions: job-lek
Gisteren ook weer teruggereden vanuit Oostenrijk. Eerst nog even skiën en om 3 uur vertrokken. Geen file, geen wachttijden bij de SuC. Het laden aan de V2 terwijl er vrije V3 zijn zie ik ook. Ik denk dat veel mensen niet weten wat het verschil is. Ik heb het ook weer een paar maal uitgelegd.
 
  • Like
Reactions: **BatteryLow**
Gister teruggekomen uit Zwitserland. Geen enkele file meegemaakt bij de SuCs. De drukste waren Hilden en Oberhonnefeld, en daar was nog steeds rond de 50% vrij. Bij de Italiaan in Oberhonnefeld wel een dikke file met mensen die op een vrije tafel wachten, gelukkig had ik enkel een espresso nodig. Overigens viel 't me ook in Hilden op dat de V2 stalls meer bezet zijn dan de V3s die wat verder naar achter staan.

Kunnen we nu concluderen dat 'Stau aan de SuC' niet meer dan een hoax is?
 
  • Like
Reactions: job-lek
Gister teruggekomen uit Zwitserland. Geen enkele file meegemaakt bij de SuCs. De drukste waren Hilden en Oberhonnefeld, en daar was nog steeds rond de 50% vrij. Bij de Italiaan in Oberhonnefeld wel een dikke file met mensen die op een vrije tafel wachten, gelukkig had ik enkel een espresso nodig. Overigens viel 't me ook in Hilden op dat de V2 stalls meer bezet zijn dan de V3s die wat verder naar achter staan.

Kunnen we nu concluderen dat 'Stau aan de SuC' niet meer dan een hoax is?
Nee, als je goed had gelezen zijn er wel degelijk laadfiles geweest. "Ik heb er nooit in gezeten dus het bestaat niet" is niet bepaald een wetenschappelijk aanvaardbare benadering.