Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie : laden in Duitsland wordt Stau aan de SUC

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb trouwens vijf jaar geleden ook al eens in de laadfile gestaan bij SUC Duiven, heel bijzonder, nog véél minder Tesla's op de weg, en ook nog op een doordeweekse avond laat. Maar meestal kom ik ook gewoon bij een behoorlijk lege SUC aan. Al viel het me afgelopen weekend op hóe veel MY's er in DE bij alle SUC's stonden..
 
Volgens mij een draadje dat we beter kunnen afsluiten om het gezellig en nuttig te houden.
Dit is een forum (je moet de definitie eens opzoeken).
Een plek waar mensen het mogen oneens zijn.
Ik heb niets persoonlijk tegen @Enzo63. In tegendeel. Ik waardeer elders zijn bijdragen.
Laat dat duidelijk zijn. Maar in deze heb ik een andere mening. Mooi toch dat dit kan. Misschien vinden we zelfs ooit eens een consensus.
Oneens, niet over het onderwerp van dit draadje, daar zijn we het over eens. Er zal ooit wel eens ergens een volle SuC zijn. Maar over het feit dat er gezegd wordt dat dit niet waar zou zijn.
 
Last edited:
Dit is een forum (je moet de definitie eens opzoeken).
Een plek waar mensen het mogen oneens zijn.
Ik heb niets persoonlijk tegen @Enzo63. In tegendeel. Ik waardeer elders zijn bijdragen.
Laat dat duidelijk zijn. Maar in deze heb ik een andere mening. Mooi toch dat dit kan. Misschien vinden we zelfs ooit eens een consensus.
Oneens, niet over het onderwerp van dit draadje, daar zijn we het over eens. Er zal ooit wel eens ergens een volle SuC zijn. Maar over het feit dat er gezegd wordt dat dit niet waar zou zijn.
We agree to disagree @Phil V. Ik mag je ook :)
 
  • Like
Reactions: Phil V
Voor mij was de ervaring met laadfiles (Frankrijk was/is nu wel bij de slechtere leerlingen in de klas) bij niet-Telsa toch één van de grote redenen om voor Tesla te gaan na een total-loss van de iX3. Op dat moment waren de superchargers nog niet open voor andere merken.

Met 3 wachtenden voor jou aan een miezerige 50kW lader die precies al twee oorlogen heeft meegemaakt, met niks van alternatief binnen een straal van 40-50km en enorme drukte op een snelwegparking waar het sowieso al vechten is voor een parkeerplaatsje is niet echt ontspannen op reis gaan. Het hielp ook niet dat er net naast een SuC (Reims Champagne Sud) was waar je de ene na de andere al fluitend ziet toekomen en terug wegrijden.
 
ik heb het persoonlijk nog altijd niet meegemaakt (na 7 jaar), zou mij enorm ergeren.
Vrees wel voor de toekomst.
Ik wel al 3x in 9 jaar. Afgelopen wintersport in Zwitserland spande de kroon, 15 minuten gewacht, 3 wachtende voor me, de andere keren 5 minuten moeten wachten. Wel was laatste keer opvallend dat toen ik 30 minuten later weg reed van de 6 laders die beschikbaar waren er 4 vrij waren.. het is dus ook een kwestie van geluk of pech. Zeker door toename van alle EV van alle merken neemt de druk op alle snelladers toe, niet alleen op SUC van Tesla. Dat zie je ook als je de A2 op of af rijdt en je kijkt hoeveel auto's er bij Fastned tegenwoordig staan te laden. een half jaar geleden was dat een zeldzaamheid. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat er voldoende snelladers bij gebouwd worden.
 
Zeker door toename van alle EV van alle merken neemt de druk op alle snelladers toe, niet alleen op SUC van Tesla.
Er zijn ook factoren die de druk verminderen. Hogere laadsnelheid en range en de uitbreiding van snelladers en ook het feit dat Tesla laders geen must meer zijn omdat ze ook betalend zijn nu en er dus meer alternatieven zijn.
Als ik naar mijzelf kijk. Met mijn vorige heb ik van de 200000km 50% aan de gratis SuC geladen. Ik heb nu met de MY op 24000km exact 5 keer aan de SuC gestaan (wintersportreis), dit voor zo’n 1500km (6,25%).
Als je ziet wat er langs de autowegen bijgebouwd wordt. Van Brussel naar Eindhoven wordt momenteel het 4de (of is het al het 5e) fastned station gebouwd (op 100km). In Frankrijk zie je op de helft van de snelwegparkings rijen snelladers staan of gebouwd worden.
Echte probleem zie ik in de steden met AC laders. Wankel evenwicht daar tussen het eeuwige gebrek aan parking en het ook nog eens reserveren van parkeerplaatsen voor laden. Theoretisch kan je perfect de verhouding EV-ICE blijven volgen, maar de publieke opinie en dus ook de politiek ziet dit niet altijd zo. En er is sowieso al neiging om de auto te weren en minder parking te voorzien.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Ok. Dus de titel van dit topic is ook naar jouw mening op z’n minst overdreven te noemen?
Wat mij betreft wel ja. Dat is wat ik aangeef met het trollen.
De teneur van de titel "Vakantie : laden in Duitsland wordt Stau aan de SUC" is dat laden in Duitsland betekent dat tijdens ritten in de vakantieperiode je ALTIJD in de file moet aansluiten om te laden. Dat zal echt wel eens voorkomen, maar in het overgrote aantal gevallen niet. Dus de titel is schromelijk overdreven.

Wat in de startpost ook wordt gezegd "In Duitsland zie ik ook het aantal SUC niet uitbreiden" is geen waarheid gebleken, er zijn tientallen SuCs geopend sinds mei 2019. En ik weet zeker dat er nog vele bij zullen komen. Naast de vele andere snelle laders.
 
In Frankrijk zie je op de helft van de snelwegparkings rijen snelladers staan of gebouwd worden.
Frankrijk maakt - eindelijk - een mooie inhaalbeweging en meteen met vrij grote laadparken.
Ionity in Hauconcourt was voordien een echte bottleneck want slechts 4 en later 6 laadpalen maar voor beide richtingen. Dat was echt te weinig. Ondertussen staan er 18. Ook Total heeft ondertussen enkele sites langs de belangrijke snelwegen.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Ik ben deze zomer, over verschillende routes, 2 keer op-en-neer door Duitsland gereden op weg naar Oostenrijk, en het viel me op hoeveel SuC’s er onderweg beschikbaar waren. Plannen was vrijwel niet nodig. Gewoon rijden en na 2,5 uur eens een SuC selecteren. Meestal ook nog een V3. Nooit hoeven wachten.
 
  • Like
Reactions: Ducarow