Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vampire Drain / Capaciteits Verlies Tesla 3

This site may earn commission on affiliate links.
Sinds de laatste updates is de 'vampire drain' in mijn M3P enorm. Voorheen verloor hij tot 0-1% snachts. Nu is dat 4-5%! Sentry mode staat uit, ik gebruik geen third party apps en de auto staat gewoon in slaapstand.

Iemand enig idee wat ik hieraan kan doen? Andere mensen met eenzelfde ervaring?
Neen, net mijn M3P 5 hele dagen buiten weggezet(een keer niet aan de lader). Geen sentry mode aan. Na 5x24 uur was er 1% verdwenen.
 
Bijkomend vraagje, sinds het downloaden van de laatste navigatie update slaapt mijn M3 weer zonder problemen. Dit zie ik duidelijk in Teslafi, en ik merk ook dat indien ik alsnog de app open (wat ik zo weinig mogelijk doe), hij moet gewekt worden.

Vreemd genoeg heb ik nu een erg hoge vampire drain in slaapmode, tot 20-30 km per dag. Ik rij de laatste dagen dagen wel vaak met lagere temperatuur setttings omdat ik had opgepikt dat dit het gebruik sterk zou reduceren. Maar het lijkt vreemd dat dat impact zou hebben op vampire drain.

Ik merkte vandaag wel dat de auto bij het wekken na 6 uur geparkeerd te zijn een interieur temperatuur had van 17°, dit terwijl het buiten nog geen 10° was. Zou het kunnen dat hij blijft verwarmen tijdens slaap mode ? Klinkt wel erg vreemd.
 
Ik merkte vandaag wel dat de auto bij het wekken na 6 uur geparkeerd te zijn een interieur temperatuur had van 17°, dit terwijl het buiten nog geen 10° was. Zou het kunnen dat hij blijft verwarmen tijdens slaap mode ? Klinkt wel erg vreemd.
Na 6 uur parkeren zal hij binnen hooguit nog 11°C kunnen zijn. Tenzij je zelf iets hebt aangezet wat ervoor zorgt dat hij verwarmt wordt.(klimaat, dog mode, camping mode, geplanned vertrek).
 
Vermoedelijk was het toch dat niet, en was de temperatuur waarde gewoon nog niet up to date na het wekken. Nu is verbruik tijdens slaap nog steeds hoger dan vroeger, maar niet meer van die grootte. Ga het eens over langere periodes monitoren voor ik conclusies trek.
 
In plaats van de verbruikscijfers wordt in deze periode de drain rate interessanter....... Mijn M3 heb ik vorige week zaterdag 80% geladen tot 395km. Vanochtend voor het eerste gecheckt (tussentijds checken haalt hem uit de slaap dus dat doe ik niet meer...) en tot mijn verrassing stond er na 8 dagen nog 383 km in.... Daarna nog even in Teslafi op laptop details bekeken: sommige dagen 100% in slaap geweest en nul drain rate. Andere dagen een uurtje wakker en 2 km eraf en rest in diepe rust. Die kan ik dus nog wel even laten staan. Hij staat overigens in een appartementengarage zonder laadpaal dus die lage drainrate is voor mij wel handig.
 
  • Like
Reactions: Robipad
In plaats van de verbruikscijfers wordt in deze periode de drain rate interessanter....... Mijn M3 heb ik vorige week zaterdag 80% geladen tot 395km. Vanochtend voor het eerste gecheckt (tussentijds checken haalt hem uit de slaap dus dat doe ik niet meer...) en tot mijn verrassing stond er na 8 dagen nog 383 km in.... Daarna nog even in Teslafi op laptop details bekeken: sommige dagen 100% in slaap geweest en nul drain rate. Andere dagen een uurtje wakker en 2 km eraf en rest in diepe rust. Die kan ik dus nog wel even laten staan. Hij staat overigens in een appartementengarage zonder laadpaal dus die lage drainrate is voor mij wel handig.
Komt overeen met mijn belevenis. Jouw drain k.o.m. met een een lampje van 9,5 Watt (12 km x 153 Watt/km / 8 x 24). De cijfers die ik verzameld heb in de loop der tijd zitten tussen die van een lampje van minimaal 7 Watt en maximaal 10 Watt in.
 
Bij mij is de vampire-drain een drama.
Wij rijden heel weinig, gemiddeld 150 km per week.
Dat er dan stroom verdwijnt is dan duidelijk merkbaar, heb er een klacht over ingedient en de Tesla medewerker gaf aan dat als er nog een USB-Stick in de auto zit dit behoorlijk wat stroom kan vreten (ondanks sentry-mode uitstaat).
Heb inmiddels getest, zonder USB-Stick maar ook zonder andere 12Volt of USB apparaten aangesloten.
Dit zijn de resultaten met andere 12Volt of USB apparaten aangesloten maar zonder USB-Stick (zonder sentrymode), er zit 23 uur tussen:
29-03-begin.jpg 30-03-eind.jpg
Dit zijn de resultaten zonder 12Volt of USB apparaten aangesloten en zonder USB-Stick (zonder sentrymode), er zit bijna 15 uur tussen:
31-03-begin.jpg 31-03-eind.jpg
 
In plaats van de verbruikscijfers wordt in deze periode de drain rate interessanter....... Mijn M3 heb ik vorige week zaterdag 80% geladen tot 395km. Vanochtend voor het eerste gecheckt (tussentijds checken haalt hem uit de slaap dus dat doe ik niet meer...) en tot mijn verrassing stond er na 8 dagen nog 383 km in.... Daarna nog even in Teslafi op laptop details bekeken: sommige dagen 100% in slaap geweest en nul drain rate. Andere dagen een uurtje wakker en 2 km eraf en rest in diepe rust. Die kan ik dus nog wel even laten staan. Hij staat overigens in een appartementengarage zonder laadpaal dus die lage drainrate is voor mij wel handig.

Als ik jouw situatie kan nabootsen zou ik enorm blij zijn, zal TeslaFi wel ff nakijken, nooit gebruikt.
 
Wat is het normverbruik bij stilstand, gebruik van Sentry mode in een rustige straat en max 1x per dag checken van de auto? Ik zit op een gemiddeld verlies van 1,8 km per uur. Geen idee of dat veel, weinig of normaal is.
Zolang de auto wakker is verbruikt hij ca 145 Watt (0,95 km/h). Als je Sentry mode aanzet dan gebruiken alle camera's samen niet meer dan 10 Watt dus samen kom je op 155 Watt of totaal iets meer dan 1km/h. Een USB stick erbij is nog iets van 2 Watt max, dat merk je niet eens. Deze getallen gelden voor mijn model 3 LR met HW 2.5. Ik denk niet dat het voor HW 3.0 veel anders is. Deze getallen zijn meerdere malen over ruim 48 uren gemeten en reproduceren gewoon. Checken van auto maakt geen verschil want hij is al wakker. Ik reken met 153 Watt/km.
 
  • Informative
Reactions: Dan84
Als ik jouw situatie kan nabootsen zou ik enorm blij zijn, zal TeslaFi wel ff nakijken, nooit gebruikt.
Je moet weten of de auto wel slaapt. Dat kan je ook zonder TeslaFi vaststellen door gewoon met je app te kijken en te zien of hij begint met "Aan Het Wakker Maken". Als hij dat doet sliep hij. Na het wakker maken slaapt hij weer in na 10 minuten. Start je de app na een kwartier opnieuw dan begint hij weer met wakker maken. Als hij dan begint met "Bijgewerkt om....." of i.d. dan slaapt hij dus niet en wordt hij kennelijk wakker gehouden door een of andere applicatie. Tijdens slapen verbruikt hij maximaal 10 Watt ofwel ca 1 km verlies in ca 15 uur. Je moet wel over lange tijd meten omdat je al met een sample leestolerantie van +/- 1 km zit.
 
Last edited:
Bij mij is de vampire-drain een drama.
Wij rijden heel weinig, gemiddeld 150 km per week.
Dat er dan stroom verdwijnt is dan duidelijk merkbaar, heb er een klacht over ingedient en de Tesla medewerker gaf aan dat als er nog een USB-Stick in de auto zit dit behoorlijk wat stroom kan vreten (ondanks sentry-mode uitstaat).

Duidelijk is in elk geval dat je auto niet in slaap komt, of in elk geval maar een klein deel van de dag.

Ik zie in het screenshot van de app dat je verbonden bent met de auto. Ik weet niet hoe het precies werkt als de auto altijd in de bluetooth range staat omdat ik daar geen ervaring mee heb maar ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat als je auto op je oprit staat je telefoon voortdurend via bluetooth contact maakt.

Naast de Sentry (alleen buitencamera's) moet je ook twee bewakingsvinkjes van het menu daaronder uitzetten, van de Hellingshoek en Interieurdetectie.

Elke check van je drain rate haalt hem ook uit de slaap, maar dat wist je al.

Kijk uit met het gebruik van Teslafi. Erg leuke app maar als je daar niet de goede instellingen kiest slurpt deze ook stroom omdat Teslafi dan tussentijdse checks doet.
 
Je moet weten of de auto wel slaapt. Dat kan je ook zonder TeslaFi vaststellen door gewoon met je app te kijken en te zien of hij begint met "Aan Het Wakker Maken". Als hij dat doet sliep hij. Na het wakker maken slaapt hij weer in na 10 minuten. Start je de app na een kwartier opnieuw dan begint hij weer met wakker maken. Als hij dan begint met "Bijgewerkt om....." of i.d. dan slaapt hij dus niet en wordt hij kennelijk wakker gehouden door een of andere applicatie. Tijdens slapen verbruikt hij maximaal 10 Watt ofwel ca 1 km verlies in ca 15 uur. Je moet wel over lange tijd meten omdat je al met een sample leestolerantie van +/- 1 km zit.
De mijne slaap nagenoeg altijd dan, zolang sentry niet aan staat (die thuis nooit aanstaat) zie ik altijd een vertraging met ''wakker maken''.
Ondanks dat vind ik mijn stroomverbruik zoals boven aangegeven erg hoog. Maar misschien maakt me vrouw de auto vaak onbewust wakker, zal dat even navragen. En kan de app Jedlix (voor slim laden) de auto wakker maken als de auto gewoon ergens stil staat?
 
De mijne slaap nagenoeg altijd dan, zolang sentry niet aan staat (die thuis nooit aanstaat) zie ik altijd een vertraging met ''wakker maken''.
Ondanks dat vind ik mijn stroomverbruik zoals boven aangegeven erg hoog. Maar misschien maakt me vrouw de auto vaak onbewust wakker, zal dat even navragen. En kan de app Jedlix (voor slim laden) de auto wakker maken als de auto gewoon ergens stil staat?
Het is echt trial and error. Een voor een alle mogelijkheden uitproberen totdat je vindt waar het door komt. De kans dat er een probleem met de auto is is echt klein.
 
De mijne slaap nagenoeg altijd dan, zolang sentry niet aan staat (die thuis nooit aanstaat) zie ik altijd een vertraging met ''wakker maken''.
Ondanks dat vind ik mijn stroomverbruik zoals boven aangegeven erg hoog. Maar misschien maakt me vrouw de auto vaak onbewust wakker, zal dat even navragen. En kan de app Jedlix (voor slim laden) de auto wakker maken als de auto gewoon ergens stil staat?
Jedlix is op dit moment een waardeloze app die je meer geld kost aan het uit de slaap houden van je auto dan hij ooit kan opleveren. Dus meteen deleten.
Ik heb veel contact met Jedlix daarover gehad en heb de app uit den treure getest en ze zeggen een nieuwe app aan het ontwikkelen te zijn. Ze hebben daar kennelijk problemen mee want ik heb al ruim 2 maanden niks meer gehoord. In principe zal elke app die je aanschaft de auto uit zijn slaap halen. Elke app moet daarom een zeer degelijke inslaap protocol hebben. TeslaFi heeft dat, dat moet dan wel aanstaan maar hun default instelling is overigens NIET wat je moet kiezen naar mijn mening, die houdt hem veel langer uit zijn slaap dan nodig.
 
  • Like
Reactions: Johanvcr and Devian
Bij mij is de vampire-drain een drama.
Wij rijden heel weinig, gemiddeld 150 km per week.
Dat er dan stroom verdwijnt is dan duidelijk merkbaar, heb er een klacht over ingedient en de Tesla medewerker gaf aan dat als er nog een USB-Stick in de auto zit dit behoorlijk wat stroom kan vreten (ondanks sentry-mode uitstaat).
Heb inmiddels getest, zonder USB-Stick maar ook zonder andere 12Volt of USB apparaten aangesloten.
Dit zijn de resultaten met andere 12Volt of USB apparaten aangesloten maar zonder USB-Stick (zonder sentrymode), er zit 23 uur tussen:
View attachment 527939 View attachment 527940
Dit zijn de resultaten zonder 12Volt of USB apparaten aangesloten en zonder USB-Stick (zonder sentrymode), er zit bijna 15 uur tussen:
View attachment 527941 View attachment 527943

Alvorens verder te zoeken.


1. Reset je Tesla wachtwoord zodat alle mogelijke apps niet de auto bevragen
2. Zet wifi uit, of verwijder de wifi SSID uit je Tesla
3. WEES ER ZEKER VAN DAT SMART SUMMON STANDBY UIT STAAT
4. WEES ER ZEKER VAN DAT SENTRY MODE UIT STAAT
3. Reset je Tesla
5. Haal alle devices uit USB poorten
6. Schakel bluetooth uit van je mobiel zodat deze niet toevallig te dicht bij de auto is

Maak een foto van je km's en wacht een dag en deel je resultaten.