Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vampire Drain / Capaciteits Verlies Tesla 3

This site may earn commission on affiliate links.
Ook direct na een voltooide laadsessie valt de auto na tien minuten in slaap te vallen.
Na het laden moet je normaal gesproken ook meteen wegrijden, ook al ga je even verderop je auto parkeren. Dus in mijn beleving is er geen direct slapen na laden mogelijk. Behalve thuis dan.
Heb je thuis verbinding met WiFi die je elders niet hebt? Zou dat verschil kunnen maken?
Ik heb dat geprobeerd maakt geen verschil, blijft gewoon 2 uur voordat hij gaat slapen. Ik heb daar nog met Tesla over gepraat, maar los van het feit dat ze niets mogen mededelen over hoe e.e.a. functioneert (als ze het al weten) kreeg ik toch het idee dat Tesla zelf natuurlijk ook voortdurend je rit gegevens en beelden na ingrepen in autopilot wil verzamelen en het beste moment daarvoor lijkt me als je weer thuis bent. Misschien dat ze je homelink positie dat als vast tijdstip gebruiken om dat te verzamelen.
Ik had al zo'n idee dat jij TeslaFi meer gebruikt voor de charge statistieken en niet of minder voor de rit statistieken?
Inderdaad maar support Teslafi: nul komma nul tot nu toe.
 
  • Informative
Reactions: DutchTM3
Overigens de term "voorverwarmen" is misleidend, het zou volgens mij moeten heten "conditionering" want ook als hij zou moeten koelen verschijnt die term en ook als hij niets hoeft te doen.

Echter, koelen hoeft de auto in 99,9999% niet te doen maar juist te verwarmen. Idealiter dacht ik naar 45-47 graden celcius en als het pack heter is krijg je een vermogens beperking.
 
Echter, koelen hoeft de auto in 99,9999% niet te doen maar juist te verwarmen. Idealiter dacht ik naar 45-47 graden celcius en als het pack heter is krijg je een vermogens beperking.
Echter, koelen hoeft de auto in 99,9999% niet te doen maar juist te verwarmen. Idealiter dacht ik naar 45-47 graden celcius en als het pack heter is krijg je een vermogens beperking.
Op grond waarvan verwacht je die specifieke temperatuur van 45 graden? Als de temperatuur stijgt zal er een punt zijn waar de Ri het laagst is en je er de meeste stroom uit kan worden getrokken en er ook meer stroom kan worden geladen, waarbij de eigen opwarming het minst is. Maar dat is momentaan. Tijdens die processen warmt de batterij zichzelf ook razendsnel verder op en moet hij gekoeld worden. Wil je snel optrekken dan zijn dat echter kortstondig hoge stromen en wil je misschien 45 graden. Het laadproces is echter een continu proces met een gruwelijk hoge stroom waarbij er ergens evenwicht ontstaat tussen koelen en opwarmen. Daarbij zit er echter denk ik best nog een grote delta T tussen de batterijkern die je op een gewenste temperatuur wil houden en het resultaat van de koeling. Dus ik verwacht (maar ik weet het ook niet) dat je beter met een iets koudere batterij kan beginnen (b.v. 35 graden celcius, ik zeg maar wat) zodat je extra tijd wint waarbij hij zichzelf nog kan opwarmen met een hoge stroom voordat je een punt bereikt dat de koeling het niet meer bij kan benen en je dus genoodzaakt bent de stroom te verminderen. Als je gelijk op het optimum begint moet je waarschijnlijk veel eerder de stroom verminderen. Het gaat immers om zo'n kort mogelijk integraal laadproces tussen b.v. 20 en 60% SoC. Als je niet echt op de hoogte bent van dat totale proces blijft het volledig gokken op grond van allerlei uitspraken/metingen op internet van batterijgoeroes die allemaal vaak niet echt met dat integrale laadproces van Tesla te doen hebben. Tesla zelf wil daar absoluut niets over kwijt. Ze doen het immers gewoon beter dan alle concurrenten? Maar goed misschien heb jij goede Tesla bronnen? Ik laat me graag inlichten ;) maar ik twijfel nog aan die hoge "start" laadtemperaturen.
Heb jij overigens ooit een antwoord van Teslafi ontvangen op een vraag?:(
 
Op grond waarvan verwacht je die specifieke temperatuur van 45 graden? Maar goed misschien heb jij goede Tesla bronnen? Ik laat me graag inlichten ;) maar ik twijfel nog aan die hoge "start" laadtemperaturen.

Heb jij overigens ooit een antwoord van Teslafi ontvangen op een vraag?:(

Aangezien we nu in de temperatuur range 20-30 zitten en dit nog niet warm genoeg is om direct om vol vermogen tekunnen snelladen (118kW bij mijn S100D) houd dit in dat deze temperatuur in ieder geval te laag is. Hetzelfde met de efficiency, het rijden is nog steeds niet op z'n zuinigst.

Dus het is niet enkel wat ik lees maar ook wat ik zelf ervaar. Want de exacte temperatuur is geen idee maar mijn S100D gaat niet gelijk volop koelen als de SuC is aangesloten.

De meeste antwoorden staan in hun FAQ en hun forum. Ja, ik heb wel eens antwoord gekregen op een betalingsvraag.

Heb je een forum post geplaatst? Zo ja, welke?
 
Aangezien we nu in de temperatuur range 20-30 zitten en dit nog niet warm genoeg is om direct om vol vermogen tekunnen snelladen (118kW bij mijn S100D) houd dit in dat deze temperatuur in ieder geval te laag is. Hetzelfde met de efficiency, het rijden is nog steeds niet op z'n zuinigst.

Dus het is niet enkel wat ik lees maar ook wat ik zelf ervaar. Want de exacte temperatuur is geen idee maar mijn S100D gaat niet gelijk volop koelen als de SuC is aangesloten.
De batterijen van Model 3 de 21700 vertonen sowieso andere resultaten dan de 18650 van die Model S/X en ook de koeling/verwarming is totaal anders georganiseerd. Dus ervaringen tussen die modellen kunnen ook nog eens grote verschillen herbergen. Verder na de 200kW update zijn mijn oplaadervaringen een stuk beter en consistenter geworden (de gewone 120kW dan).
De meeste antwoorden staan in hun FAQ en hun forum. Ja, ik heb wel eens antwoord gekregen op een betalingsvraag.
Ik heb het forum en FAQ's al doorgespit daar wordt ik echt wijzer van. Veel vragen en antwoorden zijn maanden/jaren oud. Wat er over mijn vragen bijstond werd ik niet veel wijzer van alleen dan dat al iemand anders klaagt over het ontbreken ( wegvallen) van de SUC laadcurven en dat er niets klopt van spanningen en stromen, ook dat is van maanden terug en leidt niet tot antwoorden. Het voorspelt niet veel goeds. Ja betalingsvragen zijn altijd urgent niet?:)
Heb je een forum post geplaatst? Zo ja, welke?
Ja ik heb 2 forumvragen daarover gesteld en één private vraag. En gisteren heb ik nog een keer die private vraag herhaald op een andere manier verwoord. Er wordt alleen maar een id nummer aan gekoppeld waar je kan kijken of je (ooit) antwoord krijgt met automatisch gegenereerd bedankje. Maar de eerste 3 keer is van twee maanden geleden en er gebeurt gewoon niets mee.
Als er al iets bijstond vorige keren waren het duidelijk automatisch gegenereerde op herkende keywoorden in je vraag verwijzingen naar FAQ's. waar je echt schiet niets mee opschiet. Ik begin al echt spijt te krijgen van mijn jaarabonnement.

Van "Stats:" kreeg ik per ommegaande antwoorden, maar omdat hij duidelijk onwillig was te begrijpen waarom ik een verbetering vande SUC laadcurve wilde (te weinig samples, je hebt er nu niets aan) stuurde hij een "onbeschofte" email waaruit bleek dat ik hem niet van zijn werk moest afhouden en daarna reageerde hij nergens meer op :). Is dat Amerikaans of zo?. Zo als we er geen zin hebben het op te lossen dan antwoorden we gewoon niet (meer).

Blijft over: "Teslaspy" misschien?
 
Van "Stats:" kreeg ik per ommegaande antwoorden, maar omdat hij duidelijk onwillig was te begrijpen waarom ik een verbetering vande SUC laadcurve wilde (te weinig samples, je hebt er nu niets aan) stuurde hij een "onbeschofte" email waaruit bleek dat ik hem niet van zijn werk moest afhouden en daarna reageerde hij nergens meer op :). Is dat Amerikaans of zo?. Zo als we er geen zin hebben het op te lossen dan antwoorden we gewoon niet (meer).

Maar wat is dan je forum post?

Toegegeven, ik had ook liever een iets gedetailleerdere SuC graph willen zien die om de 15 of 30 seconden iets zou loggen i.p.v. 1 minuut maar het maakt de huidige curves niet waardeloos.

Wat bedoel je met "ontbreken ( wegvallen) van de SUC laadcurven en dat er niets klopt van spanningen en stromen"? Kun je dit delen via een screenshot ofzo? Mijn graphs en data zien er gewoon uit zoals ik verwacht.
 
IMG_5406.PNG
IMG_5407.PNG
Maar wat is dan je forum post?

Toegegeven, ik had ook liever een iets gedetailleerdere SuC graph willen zien die om de 15 of 30 seconden iets zou loggen i.p.v. 1 minuut maar het maakt de huidige curves niet waardeloos.

Wat bedoel je met "ontbreken ( wegvallen) van de SUC laadcurven en dat er niets klopt van spanningen en stromen"? Kun je dit delen via een screenshot ofzo? Mijn graphs en data zien er gewoon uit zoals ik verwacht.
Maar wat is dan je forum post?

Toegegeven, ik had ook liever een iets gedetailleerdere SuC graph willen zien die om de 15 of 30 seconden iets zou loggen i.p.v. 1 minuut maar het maakt de huidige curves niet waardeloos.

Wat bedoel je met "ontbreken ( wegvallen) van de SUC laadcurven en dat er niets klopt van spanningen en stromen"? Kun je dit delen via een screenshot ofzo? Mijn graphs en data zien er gewoon uit zoals ik verwacht.
Goed er is nu een misverstand ontstaan. Het probleem van Teslafi voor mij dan is dat er helemaal "geen laadcurven" zijn van de SUC resultaten maar wel laadcurven voor AC thuisladen er wel en die waarden kloppen ook. Daar staan ook goede stromen spanningen. De resultaten die worden weergegeven in de tabelresultaten zijn per minuut voor mij goed genoeg zeker voor thuisladen maar ook voor SUC laden. Komt bij dat ik verwacht dat je de sampeltijd toch zelf bepaald zover mij bekend, 1 minuut is hun default sampeltijd. (Dat geldt b.v. voor de app Stats helemaal niet, daar is het 5 min voor SUC en 30 minuten ( geloof ik) voor AC laden.) Maar we hebben het nu over Teslafi en daar staan in de tabel om te beginnen de charge rate in miles/hr i.p.v, km/hr. En de waarden voor spanningen stromen staan geheel niet ingevuld d.w.z. 2 V en 0 A.
Boven staan de 2 voorbeelden eerst SUC ( geen curven) en dan een AC voorbeeld (wel curven). Omdat het twee maanden geleden weet ik niet meer precies wat ik gepost heb op het forum maar er was geen response. Ik heb de klachten over geen curven, geen zinvolle spanningen en stromen toen ook allemaal kunnen terugvinden in opmerkingen op het forum, maar zonder dat deze ooit zijn/werden afgehandeld.
 
Ik heb mijn M3 5 dagen geleden met 316km geparkeerd, in de verwachting dat ik over 20 dagen genoeg % over heb om vanaf vliegveld naar huis te rijden. Ik checkte net echter en zag dat-ie al terug is gevallen naar 263km. Da’s meer dan 10km per dag! Als dat zo doorgaat dan hou ik fors minder over dan gedacht. Enig idee wat ik (op afstand of voor de volgende keer) anders kan doen?
 
Ik heb mijn M3 5 dagen geleden met 316km geparkeerd, in de verwachting dat ik over 20 dagen genoeg % over heb om vanaf vliegveld naar huis te rijden. Ik checkte net echter en zag dat-ie al terug is gevallen naar 263km. Da’s meer dan 10km per dag! Als dat zo doorgaat dan hou ik fors minder over dan gedacht. Enig idee wat ik (op afstand of voor de volgende keer) anders kan doen?
In principe kun je alles op afstand regelen. Het verbruik is alleen maar laag als de auto slaapt. Als je checked met je Tesla app weet je meteen of hij slaapt als je de app opent met de mededeling dat hij hem eerst AAN HET WAKKER MAKEN is.
Na zo'n check duurt het normaal 10 minuten voor hij weer slaapt tenzij je app(s) gebruikt als b.v. Teslafi hebt die dat verzieken dan kan het veel langer duren of hij wordt eeuwig uit zijn slaap gehouden en verbruikt dan veel.
Als Sentry mode aan staat gaat hij ook nooit slapen (Bewakingsmode actief: scroll in "Bediening" naar boven om deze uit of aan te zetten). Als apps worden gebruikt kunnen die de auto eeuwig wakker houden. Afhankelijk van de gebruikte apps kun je die uitzetten of je kunt uitloggen.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: arne-nl
En always connected off, en daarbij ook niet te vaak op de app kijken in de tussentijd.

Mijn vakantie duurde 2 weken, en heeft met deze instellingen zo'n 2 km per dag gedrained. In totaal dus 24 km drain tijdens vakantie.
 
En always connected off, en daarbij ook niet te vaak op de app kijken in de tussentijd.

Mijn vakantie duurde 2 weken, en heeft met deze instellingen zo'n 2 km per dag gedrained. In totaal dus 24 km drain tijdens vakantie.
De model 3 kent niet zoiets als "Always connected off" zover mij bekend. Dat is een S/X dingetje! En als je regelmatig kijkt en je hebt geen app die zaken verziekt slaapt hij na 10 minuten weer en merk je daar niets van.
 
  • Informative
Reactions: watt
Ik heb mijn M3 5 dagen geleden met 316km geparkeerd, in de verwachting dat ik over 20 dagen genoeg % over heb om vanaf vliegveld naar huis te rijden. Ik checkte net echter en zag dat-ie al terug is gevallen naar 263km. Da’s meer dan 10km per dag! Als dat zo doorgaat dan hou ik fors minder over dan gedacht. Enig idee wat ik (op afstand of voor de volgende keer) anders kan doen?
sentry mode idd. kan je uitzetten via de app ook
 
Als je dat niet al hebt gedaan: Sentry mode uit zetten.
Ik wil mijn auto ook voor langere tijd parkeren op een vliegveld parking. Sentry mode is dan toch wel handig lijkt me. Moet ik accepteren dat er dan circa 10-20km per dag verdwijnt of zijn er opties op een model 3 die de vampire drain kunnen verminderen? Ik heb nu een 500gb usb schijf er in hangen en vervang die door een energiezuinigere usb stick. Wellicht maakt dat ook al iets uit.
 
Ik wil mijn auto ook voor langere tijd parkeren op een vliegveld parking. Sentry mode is dan toch wel handig lijkt me. Moet ik accepteren dat er dan circa 10-20km per dag verdwijnt of zijn er opties op een model 3 die de vampire drain kunnen verminderen? Ik heb nu een 500gb usb schijf er in hangen en vervang die door een energiezuinigere usb stick. Wellicht maakt dat ook al iets uit.
De bulk van de drain zit in het feit dat de auto wakker blijft en de camera's en sensors blijven werken. Dus veel zal het niet helpen. Bij 20% batterij SoC schakelt sentry mode vanzelf uit om te zorgen dat je niet helemaal zonder lading komt te staan. Je hebt verder weinig keus of je moet hem aan een laadpaal zetten.:D
 
Ik wil mijn auto ook voor langere tijd parkeren op een vliegveld parking. Sentry mode is dan toch wel handig lijkt me. Moet ik accepteren dat er dan circa 10-20km per dag verdwijnt of zijn er opties op een model 3 die de vampire drain kunnen verminderen? Ik heb nu een 500gb usb schijf er in hangen en vervang die door een energiezuinigere usb stick. Wellicht maakt dat ook al iets uit.

Tsja is dat handig? Geen enkele auto heeft Sentry en die parkeren ook gewoon :) Als je zo graag bewaking van je auto wil kun je nog een BlackVue dashcam overwegen. Die zijn wat subtieler in energieverbruik en zijn ook wat betrouwbaarder. Sentry wil toch nog wel eens wat gek doen soms.

Een 'echte' dashcam werkt namelijk autonoom waardoor niet de hele boordcomputer wakker hoeft te blijven. Dat scheelt aanzienlijk in het energieverbruik. De camera's zitten namelijk aangesloten op de Autopilot computer, die ook moet blijven draaien. Is toch zo'n +/- 75 watt versus 5 watt van zo'n BlackVue cameratje.
 
  • Like
Reactions: Robipad
Probleem WiFi verbinding en verlies (drain).
Je kunt de WiFi uitzetten in de auto maar dit helpt niet. Hij zegt ook dat hij hem zelf weer aanzet. Nog erger hij zet hem zover ik weet alweer aan als je uitstapt en afsluit. Wil je dus echt het verschil weten tussen wel of niet verbonden zijn dan moet je de verbinding 'vergeten' zodat hij niet in staat is zelf de verbinding te herstellen.

Waar zorgt een WiFi verbinding voor? Normaal als je parkeert valt de Model 3 in slaap na 10 minuten. Dit is zo sinds ca de V10 update, daarvoor duurde het 40 minuten. Als hij een verbinding maakt, wat vaak kan gebeuren zodra je thuiskomt doet hij daar altijd 2 uur over. Het zal duidelijk zijn dat dit zorgt voor een overbodig verlies van lading. Zeker als je meerdere keren op een dag thuis komt houdt hij de model 3 elke keer 2 uur wakker. Zodra ik mijn carport inrijdt heb ik b.v. verbinding. Dit getal van 2 uur is al sinds ik de model 3 heb (maart 2019). Anderen hebben dit ook vastgesteld en het zorgt voor extra veel overbodig verbruik.

Waar is deze verbinding voor nodig? Vooral voor jezelf om te zorgen dat er updates kunnen worden gedownload. Indien dat automatisch gebeurt dan zie je ze klaar staan op je scherm voor installatie. Als je geen verbinding hebt dan krijg je de update meldingen in je Tesla app en zul je moeten zorgen voor een WiFi verbinding om hem te kunnen downloaden want hij doet dat niet via de LTE verbinding tenzij de update uit veilgheidoverwegingen noodzakelijk is. Heb je thuis geen verbinding dan moet je b.v. naar Tesla service gaan om te kunnen downloaden.

Waarom wil Tesla deze verbinding graag? Omdat het vooral gebruikt wordt (kan worden) om via WiFi autopilot data ( neuro-net data) en eventueel sentry mode data te kunnen uploaden naar Tesla voor hun ontwikkeling en het vastleggen van ongelukken. Sentry mode data ( indien je dat gebruikt) kan 72 uur bewaart worden in de Tesla cloud voor opvraag in geval van schades wordt gezegd.
 
  • Informative
Reactions: MoManTai
@Robipad : Betekent dat ook dat als ik mijn app gebruik via WiFi om bijv. te zien wat de SoC is dat hij daarna 2 uur wakker blijft ?

M.a.w. dat je, als je zuinig wil zijn, beter de WiFi maar uit kunt laten ? Bij meldingen over updates (op je app dan dus) kun je tijdelijk de WiFi aanzetten tot de update binnen is ?

Met WiFi uit bedoel ik WiFi vergeten.
 
@Robipad : Betekent dat ook dat als ik mijn app gebruik via WiFi om bijv. te zien wat de SoC is dat hij daarna 2 uur wakker blijft ?

M.a.w. dat je, als je zuinig wil zijn, beter de WiFi maar uit kunt laten ? Bij meldingen over updates (op je app dan dus) kun je tijdelijk de WiFi aanzetten tot de update binnen is ?

Met WiFi uit bedoel ik WiFi vergeten.
Nee, als je hem wakker maakt met de app slaapt hij weer na 10 minuten ( althans het kan enkele minuten langer zijn tot 4 minuten max als je het afleest in b.v. TeslaFi of dergelijke app's.)

Inderdaad je kunt dat het best doen voor minder verlies. Tesla maakt dan wel op andere tijden verbinding (dus maakt hem wakker) met LTE maar dan moet hij mogelijk hem weer langer wakker houden om data te verzamelen. Maar hier in Nederland is deze verbinding over het algemeen snel genoeg denk ik. De tussendoor wakker maaktijden (willekeurige tijden zowel overdag als 's nachts) nemen dan toe, maar dat is een stuk minder dan elke dag 2 uur (of veel meer als je vaker thuiskomt) per definitie wakker zijn omdat je een vaste WiFi verbinding hebt. Sommige mensen vinden het lastig omdat je bij updates dan verbinding moet gaan maken en naast de gebruikelijke installatietijd ook nog eens de download moet starten die ook ca 15-30 minuten in beslag kan nemen.

Er is nog een reden om WiFi uit te zetten. Als je geplande laadtijden instelt, een van de laatste features dan werkt dat niet goed met WiFi aan. De voorverwarming van de batterij en de pre-condtioning van de cabine starten dan beide niet meer. Software foutje denk ik.
 
Last edited: