Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vampire Drain / Capaciteits Verlies Tesla 3

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben zelf ook meer van de apps.
Gebruik Stats for Tesla.
Informatie is vergelijkbaar en wat eenvoudiger toegankelijk. Eenmalige aankoop. Maar verwacht wel dat ze in de toekomst ook overstappen op een abonnement model.
 
Ik ben zelf ook meer van de apps.
Gebruik Stats for Tesla.
Informatie is vergelijkbaar en wat eenvoudiger toegankelijk. Eenmalige aankoop. Maar verwacht wel dat ze in de toekomst ook overstappen op een abonnement model.
Ik gebruik Stats reeds en Tezlabs, maar Tezlabs heb ik even op non actief gezet. Één of allebei houden de Tesla wakker en dat zorgde dus voor een enorme drain.
Stats sampled echter veel te laag om een fatsoenlijke laadcurve te maken. Hij heeft het nu op mijn verzoek verhoogd voor de SUC's maar ik moet nog ervaren wat het nu is geworden en uitzoeken of hij (ook) de Tesla alsmaar wakker houdt.
 
Het is een webapplicatie dus werkt overal. PC, tablet, mobiel, je tesla ;-)
Tsja, het kost geld dat is waar maar voor dat geld kun je het niet zelf schrijven........
TesLafi biedt heel veel voor dat geld, maar er is erg veel bij wat mijn niet zozeer interesseert. Ik wil graag een eenvoudige weergave van de laadkarakteristieken, direct en nauwkeurig gepresenteerd op mijn iPad. Mogelijk kan dat wel met TesLafi maar daar ben ik nog even niet achter gekomen. De gegevens zijn in ieder geval voorhanden. Ik ga het nog eens proberen.....
De resultaten van Stats: zijn nog onvoldoende nauwkeurig, te weinig sampels. Dan is er ook nog TeslaSpy en VisibleTesla, maar deze laatste zou niet goed meer werken bij Tesla Model 3 omdat er al vele jaren geen onderhoud meer op is (wordt) gepleegd heb ik begrepen.

M.b.t. de drain heb ik nog een proef gedaan, waarbij apps (behalve Tesla app) de Tesla API niet wakker houden. Twee vergelijkingen: Eén met keyless rijden waarbij dus Bluetooth moet kunnen blijven werken, en één door alles te verwijderen van Bluetooth. Steeds gaat na 10 min de Tesla slapen. Zonder Bluetooth zal de Tranceiver van Bluetooth niet werken en dat scheelt echt ca 30 Watt. Dit is op zijn minst al de derde keer dat ik die vergelijking gemaakt heb.
Ik kom steeds op minimaal 25 Watt of 0,17km/uur (4km/dg) zonder Bluetooth en daarentegen op ca 55 Watt of 0,37km/uur (9km/dg) met een Bluetooth apparaat toegevoegd. Deze metingen zijn beiden over 16 uur gedaan.
Dus als hij gaat slapen blijft Bluetooth kennelijk actief. Voor keyless rijden moet je Bluetooth natuurlijk actief blijven zeker op kortere termijnen. In principe zou deze uitgeschakeld kunnen worden op langere termijn (dat zou dan een Deep Sleep Mode kunnen zijn?) maar dan zouden gebruikers dat moeten weten. Als je de sleutelkaart niet bij je hebt moet je toch wel de auto kunnen openmaken na een paar dagen door hem eerst wakker te maken met je Tesla app.
 
Model 3 een weekje geparkeerd op vliegveld in Dld. Weggezet met 244 km en na een week met 223 km weer weggereden. Gemiddeld dus ca. 3 km per dag verloren. Ik heb geen speciale apps in gebruik en de auto bewust een week met rust gelaten (ik had tenslotte ook een weekje vakantie :) -> auto niet tussentijd wakker gemaakt via de app) Het ging om week 18 -> relatief koud voor de tijd van het jaar. De eerste 25 km rijden zorgde wel voor een hoog verbruik omdat de auto door en door koud was (buitentemperatuur rond de 10 Gr.C.) en de kachel hoog stond omdat we allemaal nog erg moesten wennen aan de lage temperaturen in Europa :cool:
 
Model 3 een weekje geparkeerd op vliegveld in Dld. Weggezet met 244 km en na een week met 223 km weer weggereden. Gemiddeld dus ca. 3 km per dag verloren. Ik heb geen speciale apps in gebruik en de auto bewust een week met rust gelaten (ik had tenslotte ook een weekje vakantie :) -> auto niet tussentijd wakker gemaakt via de app)
Mijn vraag is: Is dat met of zonder een bij Bluetooth verbindingen ingevoerd apparaat? Telefoon en/of ander apparaat?
 
Mijn vraag is: Is dat met of zonder een bij Bluetooth verbindingen ingevoerd apparaat? Telefoon en/of ander apparaat?

Ik heb 2 ("passieve") Tesla-pasjes en 2 ("actieve") bleutooth Iphones aan de auto gekoppeld. Tijdens de vakantie niet verwijderd of uitgeschakeld. Dus auto weg gezet zoals ik normaal ook doe -> gaat vanzelf op slot als ik wegloop. Zoals vermeld heb ik de auto in de tussentijd NIET wakker gemaakt via de standaard Tesla-app. Bewust laten slapen om te kijken wat verlies aan km zou zijn na een weekje slapen op P van de op luchthaven. De buitentemperatuur was deze week (week 18) relatief laag.
 
Ik heb 2 ("passieve") Tesla-pasjes en 2 ("actieve") bleutooth Iphones aan de auto gekoppeld.
OK. Mocht de auto ook Bluetooth laten slapen na verloop van tijd dan moet hij eerst wakker gemaakt worden als je terugkomt. Dus d.w.z. dat je na de vakantie òf hem moet openen via het pasje òf door het activeren van de Tesla app op je telefoon i.p.v. dat hij meteen al open is als je aan komt lopen. Weet je nog hoe dat is gegaan? (Als je hem tenminste nog niet al wakker had gemaakt voordat je van plan was in te stappen.) De temperatuur zal overigens niet veel uitmaken denk ik. Het verlies aan km komt met Bluetooth actief voor de hele week nogal laag over bij mij.
(Bedenk ook dat normaal als je aan komt lopen normaal de auto geen signaal geeft noch dat de spiegels naar buiten gaan, maar dat hij toch al open is, als je je iPhone bij je hebt, niet iedereen heeft dat daarom in de gaten)
 
OK. Mocht de auto ook Bluetooth laten slapen na verloop van tijd dan moet hij eerst wakker gemaakt worden als je terugkomt. Dus d.w.z. dat je na de vakantie òf hem moet openen via het pasje òf door het activeren van de Tesla app op je telefoon i.p.v. dat hij meteen al open is als je aan komt lopen. Weet je nog hoe dat is gegaan? (Als je hem tenminste nog niet al wakker had gemaakt voordat je van plan was in te stappen.) De temperatuur zal overigens niet veel uitmaken denk ik. Het verlies aan km komt met Bluetooth actief voor de hele week nogal laag over bij mij.
(Bedenk ook dat normaal als je aan komt lopen normaal de auto geen signaal geeft noch dat de spiegels naar buiten gaan, maar dat hij toch al open is, als je je iPhone bij je hebt, niet iedereen heeft dat daarom in de gaten)

Bewust geen app geopend voordat ik naar de auto liep. De deur ging (met ca. 2 seconden vertraging) gewoon open. De bleutooth verbinding in de auto was dus actief (ik ga ervan uit dat er niet op de achtergrond gekeken wordt of telefoon in de buurt van auto komt en daarmee de bleutooth wordt geactiveerd)

Los van dit alles lijkt het me niet zo moeilijk om een laag verlies tijdens stilstand te bewerkstelligen -> als mijn mobiel met een -in verhouding- zeer kleine accu al een standby-tijd heeft van enkele dagen dan moet dat met een Tesla toch ook lukken? De Ipad is ook met 1 druk op de knop wakker zonder groot verlies...... In dat opzicht is 3 km per dag (à 153 Wh) toch wel fors :rolleyes: (even afgezien van het feit dat elke accu langzaam leeg loopt zonder ingeschakelde verbruikers)
 
Bewust geen app geopend voordat ik naar de auto liep. De deur ging (met ca. 2 seconden vertraging) gewoon open. De bleutooth verbinding in de auto was dus actief [...] Los van dit alles lijkt het me niet zo moeilijk om een laag verlies tijdens stilstand te bewerkstelligen )

Bluetooth LE gebruikt zeer weinig energie, die kan echt gewoon de hele tijd aan staan, dat is een afrondingsfout in de totale drain.
Lijkt me ook niet dat het daar in zit.
 
Bewust geen app geopend voordat ik naar de auto liep. De deur ging (met ca. 2 seconden vertraging) gewoon open. De bleutooth verbinding in de auto was dus actief (ik ga ervan uit dat er niet op de achtergrond gekeken wordt of telefoon in de buurt van auto komt en daarmee de bleutooth wordt geactiveerd)
OK. 2 seconden? Als ik kom aanlopen is hij gewoon open, als ik hem probeer te openen. Ik kan niet zien of hij open is (spiegels blijven immers ingeklapt). Anders gezegd het lijkt er altijd op of hij de laatste keer is vergeten af te sluiten, maar dat is niet zo. Als ik zou aankomen en hij is niet open, dan zijn die 2 seconden om bij de tweede of derde keer proberen te openen. Als je dat dus als "uitzondering" nu ontdekt hebt lijkt het er mogelijk op dat er zoiets is als "wakker" maken maar dat kan ook nog toeval zijn. Of misschien zetten ze na een of meerdere dagen het "zoeken" op een veel lagere frequentie zodat het verbruik afneemt.
Vincent P E (#46) gaf een nog lagere drain op 2,15km/dg. Björn's metingen en die van mij stemmen overeen met minimaal 4km/dg (25 W verbruik) maar dat zijn metingen over relatief korte periodes (12 en 16 uur) die onnauwkeurig zijn.
Tesla zelf zegt in de manual dat je met 1%/dg rekening moet houden dus 5km/dg, maar die houden natuurlijk een ruime marge aan. Dat het veel is kan ik moeilijk beoordelen. Dat ik een duidelijk verschil meet met Bluetooth aan en uit zijn ook weer een korte termijn metingen maar geven een duidelijk reproduceerbaar verschil aan. Wat Tesla werkelijk doet op korte en langere termijn schijnt niemand te weten stel ik vast. Wat programma's als TeslaFi kunnen besturen via de API weet ik ook niet. Het blijft voor mij althans misterieus.
Bluetooth LE gebruikt zeer weinig energie, die kan echt gewoon de hele tijd aan staan, dat is een afrondingsfout in de totale drain.
Lijkt me ook niet dat het daar in zit.
Zoals je misschien gezien hebt maakte het bij mij heel veel uit of Bluetooth een apparaat verbinding heeft. Nu moet ik erbij zeggen dat ik nu net tot de ontdekking ben gekomen dat ik dus ook de media van mijn iPad beluister. Maar als ik dat "apparaat" vergeet en er dus zogenaamd geen enkel apparaat met Bluetooth is verbonden, dat het sleutelloos rijden met de iPad nog steeds werkt. Dus ondanks dat er geen apparaat (iPad) in de Bluetooth verbinding van de Tesla aanwezig is en dus de muziek ook niet meer kan beluisterd worden, wordt er toch een Bluetooth verbinding met iPad gemaakt voor het openen en sluiten van de Tesla. Dit was voor mij enigszins een verrassing, omdat ik van het begin af aan al meteen de iPad voor de muziek had gekoppeld en aannam dat het ook nodig was voor sleutelloos rijden, niet dus. Dus misschien zit daar dan toch het onderscheid in! Als ik nu naar de auto toeloop komen er zogenaamde seed.......verbindingen tot stand naarmate ik dichterbij kom ( te zien in de bluetooth verbindingen op de iPad). Als je eenmaal in de auto zit zijn er 4 van dit soort bluetooth verbindingen allemaal beginnend met de naam seed en een lang nummer erachter. Die kun je niet verwijderen. Voeg ik de iPad toe dan staat deze dus als 5de verbinding onder de naam Tesla Model 3 in de iPad genoemd. Ergo ik heb het steeds over een ander soort "Bluetooth" verbinding gehad. Maar het blijft nog steeds vreemd dat dat zoveel uitmaakt in de drain.
 
Last edited:
@Robipad -> de 1 à 2 seconden wachten heb ik wel vaker. Dit kan ook door mijn telefoon komen? De telefoon zit in mijn zak en ik loop snel naar mijn auto. Voordat telefoon (in ruststand) bleutooth koppelt zit ik mogelijk al aan de hendel en moet ik dus even wachten totdat auto en telefoon elkaar gevonden hebben? Dit komt bij mij ook voor als ik na een uur de auto al weer pak. En soms wel/soms niet..... (telefoon in spaarstand vanwege <20% acculading is volgens mij nog een fractie erger/vaker)
 
Mijn conclusies na vele metingen en veel nuttig commentaar zijn nu:

De phantom drain is zeer laag zolang je maar geen Sentry mode gebruikt en zorgt dat er geen vreemde apps je systeem wakker houden. Tevens is TeslaFi (free trial mode trok me meteen over de streep) met zijn sleepmode een alles registrerende (webbased) app die alles goed onthuld.

  1. Als de Tesla Model 3 slaapt is de Vampire of Phantom drain zeer laag de n.l. 0,17km/uur 4km/dag. Tesla schrijft in zijn manual 1 %/dag ofwel 5km/dag. In de praktijk heb ik dat nu een vele malen gemeten over 3 dagen en kom daarbij steeds op ca 0,17km/uur uit.
  2. Of de Tesla slaapt kan je eenvoudig zien aan de Tesla app die zal dan starten met de tekst "Aan het wakker maken". Indien hij dan de informatie van de batterij km of procenten heeft ververst en je sluit de app weer dan blijft de Tesla Model 3 nog precies 10 minuten wakker en slaapt daarna weer.
  3. Als je gereden hebt duurt het echter ruim 2 uur voordat hij slaapt (veel malen geverifiëerd). Tesla valt uit zichzelf in slaap. Zover ik weet kun je dat niet versnellen. (ook niet met TeslaFi, de zogenaamde "sleepmode" stelt alleen maar vast dat hij de Tesla met rust moet laten zolang hij slaapt en hem niet voortdurend wakker moet maken om waardes/functies uit te lezen wat hij anders default elke minuut doet).
  4. Als er andere apps zijn die gebruikt worden zullen deze de Tesla voortdurend wakker houden zodat de drain toeneemt oplopend tot wel 2km/uur, typisch 1,4km/uur. De geijkte methode is je account te wijzigen, zodat ook de in de cloud aanwezige andere app functies de Api van de Tesla niet meer kunnen lastig vallen. Het afsluiten/uitloggen van een app wil niet zonder meer zeggen dat hij de Tesla niet meer wakker houdt. Dat kan nog afhangen van gekozen settings in de betreffende app.
  5. Meetfouten bij metingen over korte perioden kunnen erg groot zijn omdat de uitlezing van de batterij waarden op je Tesla app of het Tesla display (in km) altijd + of - 1km nauwkeurig zijn. Voorbeeld: je leest 212 km uit terwijl het 212,01 of 212,99 kan zijn. De waarden die immers in 2 digits achter de komma worden verstrekt kunnen ook gemakkelijk wisselen tussen b.v. 212km en weer 213km zijn een paar seconden/minuten later vanwege ruis op de metingen en temperatuur veranderingen in het systeem. Dit kan daarom bij kleine km verschillen (>10km) tot verkeerde conclusies leiden. Worden de waarden van de Tesla app gebruikt dan zit er sowieso al 10 minuten "wakker zijn" bij waarin het verbruik al ruim het 10 voudige is van de drain zelf die je wilt meten.
  6. De Bluetooth communicatie die ook tijdens het slapen actief blijft heeft geen noemenswaardige invloed op de drain (in tegenstelling tot wat ik eerder dacht te meten).
  7. Sentry mode houdt het systeem wakker en gebruikt dus zeer veel energie tot ca 2km/uur toe. Dus is ongeschikt om bij vele weken stilstaan te gebruiken hoewel deze toch automatisch uitschakeld zodra de batterij beneden 20% SOC komt. Hangt hij aan de lader dan is er natuurlijk nooit een probleem.
 
Het is een webapplicatie dus werkt overal. PC, tablet, mobiel, je tesla ;-)

Tsja, het kost geld dat is waar maar voor dat geld kun je het niet zelf schrijven. Ik ging woensdag met m'n dochter zwemmen in het Tikibad en was 65 EUR kwijt om daar 4 uur te mogen verblijven en 3.5 uur in de rij te staan voor de glijbanen. Ik vind de prijs/kwaliteit verhouding van Teslafi beter ;-)
Intussen heb ik nu TeslaFi in de trial mode geïnstalleerd en ben erg verrast wat het allemaal doet en weergeeft. De grafische weergave van de laadcurves ben ik nog niet erg tevreden over. Ik wil graag de laadcurve in kW duidelijk weergegeven geven en die zit enerzijds helemaal onderaan vanwege de keuze om er 6 waarden te laten zien met met 2 y-as waarden, anderzijds omdat het op maar een klein deel van het scherm wordt weergegeven. Dus zat ik me af te vragen of je daar nog contrôle over hebt. Dat is me op de iPad nog niet gelukt. De edit mode van de tabel heeft daar geen invloed op, althans niet bij mij. Dus om b.v. alleen maar de kW waarde te laten zien lukte me nog niet. Enige adviezen?
In #112 heb ik samengevat over hoe ik er nu over denk. Als ik TeslaFi meteen had gehad zou dat al veel heel vlug duidelijk hebben gemaakt m.b.t. drain onder verschillende omstandigheden. Zeker het geld waard.
 
Last edited:
Gisteren de M3 met Sentry aan weg gezet op 438 km en vanochtend zat er 422 km in. Verlies van 16 km in 10 uur tijd.
Dat is veel. Als het op straat druk is kan dat snel gaan.
Zie gemiddelde verbruik van andere gebruikers.
37AB5BED-AD39-4F11-9A89-D41BC4A49456.jpeg
 
De drain is best laag ja. 4 a 5 km per dag is wat ook ik merk. En dan maak ik de auto nog 4 a 5 keer per dag onnodig wakker. :). Denk dat het idd normaal is dat het tot 2 uur kan duren vooraleer de auto in slaapmodus gaat. Na een lange rit zal er nog wel iets van koeling in de batterijen Ed plaatsvinden. Benieuwd of het ook 2 uur duurt na een kort ritje naar de winkel. Ik ga ook de Teslafi app downloaden en zien of het mij nuttige info oplevert. Ik ben wel heel genoeg op dat vlak.
 
De drain is best laag ja. 4 a 5 km per dag is wat ook ik merk. En dan maak ik de auto nog 4 a 5 keer per dag onnodig wakker. :). Denk dat het idd normaal is dat het tot 2 uur kan duren vooraleer de auto in slaapmodus gaat. Na een lange rit zal er nog wel iets van koeling in de batterijen Ed plaatsvinden. Benieuwd of het ook 2 uur duurt na een kort ritje naar de winkel. Ik ga ook de Teslafi app downloaden en zien of het mij nuttige info oplevert. Ik ben wel heel genoeg op dat vlak.
Mijn ervaring is dat het "altijd" 2 uur duurt na elke rit hoe kort ook voordat hij weer gaat slapen. Ook dat het precies 10 minuten duurt na elke keer wakker maken door een app zolang hij stilstaat.