Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vampire Drain / Capaciteits Verlies Tesla 3

This site may earn commission on affiliate links.
Alvorens verder te zoeken.


1. Reset je Tesla wachtwoord zodat alle mogelijke apps niet de auto bevragen
2. Zet wifi uit, of verwijder de wifi SSID uit je Tesla
3. WEES ER ZEKER VAN DAT SMART SUMMON STANDBY UIT STAAT
4. WEES ER ZEKER VAN DAT SENTRY MODE UIT STAAT
3. Reset je Tesla
5. Haal alle devices uit USB poorten
6. Schakel bluetooth uit van je mobiel zodat deze niet toevallig te dicht bij de auto is

Maak een foto van je km's en wacht een dag en deel je resultaten.

Goed idee, vooral van de wachtwoord aanpassen, zal dit morgen even doen, dan wordt er 24 uur ook niet mee gereden om goed te kunnen vergelijken. Jedlix heb ik inmiddels al eraf gegooit.

Toch wat vragen / opmerkingen

2. Zet wifi uit, of verwijder de wifi SSID uit je Tesla
-
Kan wifi uitzetten, en deze weer aanzetten als de app aangeeft dat er weer een update is, maar om alle wifi gegevens van me thuisnetwerk te verwijderen lijkt me hopelijk niet nodig, dan betekend elke keer opnieuw wifi-wachtwoord invoeren voor een update.

3. Reset je Tesla
-
Wat bedoel je precies hiermee? gewoon de soft-reset met de 2 knopjes op de stuur neem ik aan?

6. Schakel bluetooth uit van je mobiel zodat deze niet toevallig te dicht bij de auto is
-
Deze punt is hoort eigenlijk niet nodig te zijn, gebruik de BT van me mobiel voor meer zaken dan alleen de auto, ook reageert de auto pas op BT als ik echt dichtbij staat.
 
2. Zet wifi uit, of verwijder de wifi SSID uit je Tesla
-
Kan wifi uitzetten, en deze weer aanzetten als de app aangeeft dat er weer een update is, maar om alle wifi gegevens van me thuisnetwerk te verwijderen lijkt me hopelijk niet nodig, dan betekend elke keer opnieuw wifi-wachtwoord invoeren voor een update.

3. Reset je Tesla
-
Wat bedoel je precies hiermee? gewoon de soft-reset met de 2 knopjes op de stuur neem ik aan?

6. Schakel bluetooth uit van je mobiel zodat deze niet toevallig te dicht bij de auto is
-
Deze punt is hoort eigenlijk niet nodig te zijn, gebruik de BT van me mobiel voor meer zaken dan alleen de auto, ook reageert de auto pas op BT als ik echt dichtbij staat.
2. Als je WiFi connect, waar dan ook, dan duurt het 2 uur voordat hij slaapt i.p.v. 10 minuten.
Dus elke keer als je thuis komt slaapt hij dan 1 uur en 50 minuten minder, wat overeenkomt met ca 1,8 km extra verlies. Ik gebruik een losse oude extender die ik in het stopcontact steek en die dan gelijk verbindt als ik het nodig heb voor updates e.d.
3. Je kunt eventueel ook nog een hard reset doen! Maar dat zal niet je probleem zijn.
6. Niet nodig.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Devian
Goed idee, vooral van de wachtwoord aanpassen, zal dit morgen even doen, dan wordt er 24 uur ook niet mee gereden om goed te kunnen vergelijken. Jedlix heb ik inmiddels al eraf gegooit.

Toch wat vragen / opmerkingen

2. Zet wifi uit, of verwijder de wifi SSID uit je Tesla
-
Kan wifi uitzetten, en deze weer aanzetten als de app aangeeft dat er weer een update is, maar om alle wifi gegevens van me thuisnetwerk te verwijderen lijkt me hopelijk niet nodig, dan betekend elke keer opnieuw wifi-wachtwoord invoeren voor een update.

3. Reset je Tesla
-
Wat bedoel je precies hiermee? gewoon de soft-reset met de 2 knopjes op de stuur neem ik aan?

6. Schakel bluetooth uit van je mobiel zodat deze niet toevallig te dicht bij de auto is
-
Deze punt is hoort eigenlijk niet nodig te zijn, gebruik de BT van me mobiel voor meer zaken dan alleen de auto, ook reageert de auto pas op BT als ik echt dichtbij staat.

Zoals @Robipad aangeeft. Wifi verbinding zorgt ervoor dat het langer duurt voor de auto gaat slapen.

Reset je Tesla is inderdaad via het stuur. Soms gaat de auto niet in slaap door een software issue.

BT van de auto probeert steeds met je mobiel verbinding te maken. Dit gebeurd ook op afstand. Dat de auto pas reageert als je er naast staat heeft met de signaalsterkte te maken.


Het gaat meer om de test. Iets houd je auto wakker en dat is MCU issues, API, WIFI, of BT. Dus je start met alles uitschakelen/resetten en dan steeds 1 item te testen om de bron te vinden.
 
Beginstand om 22:42 = 319 KM

1. Reset je Tesla wachtwoord zodat alle mogelijke apps niet de auto bevragen
-
Gedaan

2. Zet wifi uit, of verwijder de wifi SSID uit je Tesla
-
Staat uit

3. WEES ER ZEKER VAN DAT SMART SUMMON STANDBY UIT STAAT
-
NVT, helaas die optie niet

4. WEES ER ZEKER VAN DAT SENTRY MODE UIT STAAT
-
Staat standaard uit thuis, app bevestig het

3. Reset je Tesla
-
Gedaan

5. Haal alle devices uit USB poorten
-
Al eerder gebeurd, ze liggen er nog steeds uit

6. Schakel bluetooth uit van je mobiel zodat deze niet toevallig te dicht bij de auto is
-
Staat nog gewoon aan, ik test zonder dit uit te schakelen.

Morgen rond deze tijd zal ik de update geven.
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Beginstand om 22:42 = 319 KM

1. Reset je Tesla wachtwoord zodat alle mogelijke apps niet de auto bevragen
-
Gedaan

2. Zet wifi uit, of verwijder de wifi SSID uit je Tesla
-
Staat uit

3. WEES ER ZEKER VAN DAT SMART SUMMON STANDBY UIT STAAT
-
NVT, helaas die optie niet

4. WEES ER ZEKER VAN DAT SENTRY MODE UIT STAAT
-
Staat standaard uit thuis, app bevestig het

3. Reset je Tesla
-
Gedaan

5. Haal alle devices uit USB poorten
-
Al eerder gebeurd, ze liggen er nog steeds uit

6. Schakel bluetooth uit van je mobiel zodat deze niet toevallig te dicht bij de auto is
-
Staat nog gewoon aan, ik test zonder dit uit te schakelen.

Morgen rond deze tijd zal ik de update geven.

Eindstand gisteren om 22:42 = 317 KM

Dus 2 km verloren in 24 uur, dit is VEEL beter dan eerst was! Bedankt voor de tips!
Zal verder testen wat de impact is van de USB-Stick erin laten (ander vergeet je makkelijk de stick erin te doen en heb je geen opnames wanneer je ze echt nodig hebt).
Ook die resultaten zal ik delen!

Over Jedlix, die staat nog wel gekoppeld aan mijn laadkaart, dit kan geen kwaad aangezien deze geen contact meer kan maken met de Tesla zelf?
 
Zal verder testen wat de impact is van de USB-Stick erin laten (ander vergeet je makkelijk de stick erin te doen en heb je geen opnames wanneer je ze echt nodig hebt).
Ook die resultaten zal ik delen!

Over Jedlix, die staat nog wel gekoppeld aan mijn laadkaart, dit kan geen kwaad aangezien deze geen contact meer kan maken met de Tesla zelf?

Je USB stick zou geen probleem moeten veroorzaken.

Jedlix heeft geen toegang meer door het resetten van je wachtwoord.
 
Ook met enkel de USB-Stick erin is er maar 2 km verloren gegaan in 24 uur.
Enkel wel erop letten elke keer WIFI uit te schakelen, na een rit zet ie zichzelf weer aan.
Misschien op de ''Gasten Wifi'', en die enkel aanzetten bij een update.
Wifi staat dan wel aan maar vind de netwerk niet, denk dat ie dan wel snel gaat slapen.
 
Ook met enkel de USB-Stick erin is er maar 2 km verloren gegaan in 24 uur.
Enkel wel erop letten elke keer WIFI uit te schakelen, na een rit zet ie zichzelf weer aan.
Misschien op de ''Gasten Wifi'', en die enkel aanzetten bij een update.
Wifi staat dan wel aan maar vind de netwerk niet, denk dat ie dan wel snel gaat slapen.

Dat is zoals ik het het en heb voor de Tesla een apart SSID.
 
Ik had ook sterke DRAIN issues.
Belangrijkste oorzaak was de Smart Summon Standby mode; veiligste oplossing is smart summon uitzetten, is sowieso totally useless (voor mij althans).
Maar dan nog viel het me op dat mijn Tesla gewoonweg NIET ging slapen - technische gezien zag ik op de /vehicles API dat hij altijd online bleef. Het pollen van de /vehicles API (dat is account overstijgend) maakt en houdt de auto niet wakker.
Eerste keer dat ik dit oploste was door mijn wachtwoord te resetten, ofwel, alles apps die erbij konden, konden dit niet meer.
Daarna heb ik Home Assistant weer gekoppeld, op zich handig want die meet elke minuut of hij online is, en is voorzichtig genoeg om hem te laten slapen, hoewel:
* Bij mij is het nodig om de update interval groter dan de default 660 sec (11 min) te zetten!!
Ik heb hem op een half uur (1800) staan.

Echter nadat ik ABRP (a better routeplanner) opnieuw gekoppeld heb, was het weer mis: never sleeps. Heb contact met de ontwikkelaars gehad, en ze zeggen elke 20 minuten te pollen. Dat zou, zelfs in combinatie met de 30 min van Home Assistant, toch gegarandeerd tot voldoende 'downtime' tussen polls moeten leiden, om de auto te kunnen laten slapen. Maar helaas...

Dagenlang zo gedraaid, en gisterenavond DIRECT na het loskoppelen van ABRP, viel meneer lekker in slaap, en heeft uitgeslapen tot hij mijn dochter naar school moest brengen - waarna hij meteen weer in slaap is gevallen (hij wel, ik niet).

Ik heb hem vanmiddig met de app even wakker gemaakt, maar daarna viel hij keurig netjes weer in slaap (na ~ 18 minuten).

Moraal van het verhaal is:
Alle apps onderling zijn er heel handig in om de auto de kans te geven in slaap te vallen, als hij niet aan het rijden is. Maar helaas werkt dat voor geen meter als je meer dan 1 app tegelijk hebt draaien.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik had ook sterke DRAIN issues... op zich handig want die meet elke minuut of hij online is, en is voorzichtig genoeg om hem te laten slapen, hoewel:
* Bij mij is het nodig om de update interval groter dan de default 660 sec (11 min) te zetten!!
Ik heb hem op een half uur (1800) staan.
Bij iedereen is het nodig om de interval op 660 sec te zetten. Zodra je een app niet meer polled telt Tesla immers 10 minuten af. Is het pollen dan achterwege gebleven dan gaat hij slapen en blijft hij slapen totdat iemand weer gaat pollen. Overigens kunnen de apps daarna wel elke minuut blijven pollen om vast te stellen dat hij slaapt. Dat is de enige poll aktie die hem niet wakker maakt.
Echter nadat ik ABRP (a better routeplanner) opnieuw gekoppeld heb, was het weer mis: never sleeps. Heb contact met de ontwikkelaars gehad, en ze zeggen elke 20 minuten te pollen. Dat zou, zelfs in combinatie met de 30 min van Home Assistant, toch gegarandeerd tot voldoende 'downtime' tussen polls moeten leiden, om de auto te kunnen laten slapen. Maar helaas...
Mogelijk niet dus. Zodra ABRP polled zou je moeten vragen aan de ontwikkelaars of ze eerst wel kijken of hij slaapt voordat ze pollen je mag aannemen van wel, maar toch. Dat is cruxiaal maar dan nog. Stel dat net op voor het einde van je Home Assistant inslaapaktie ABRP polled en vervolgens een inslaapaktie start. Die duurt weer 10 minuten. Gedurende die 10 minuten is Tesla nog (of weer) wakker. De Home Assistant merkt dat gelijk op en gaat misschien weer vrolijk pollen toch want Tesla slaapt nog niet. Hij start zijn nieuwe inslaap aktie pas weer als die van ABRP is afgelopen. En die voegt daar weer 10 minuten aan toe en dat is samen 20 minuten maar juist dan is ABRP alweer terug met een nieuwe poll aktie. Ergo de gezamenlijke inslaapakties zijn meer dan 20 minuten. Ergo die 20 minuten van ABRP moeten misschien wel minimaal 22 minuten zijn.
Bedenk dat als je om de dertig minuten polled (Home Assistant) dat de werkelijke slaaptijd daarvan maar 20 minuten is. En bij ABRP maar 10 minuten. Dus elkaar wakker houden zit er mogelijk in dit geval behoorlijk dik in. Het hangt af van de reacties van beide apps als ze vaststellen dat hij niet slaapt wat ze dan doen. Tesla denkt alleen maar aan zijn eigen apps en wat anderen doen interesseert ze verder geen biet. Verder blijkt dat Tesla ook regelmatig niet binnen die 10 minuten is ingeslapen en een cyclus meer gebruikt. Dus vreemd vind ik het nog niet met maar slechts 20 minuten interval bij ABRP.