Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb Michelin Pilot Super Sport zonder akoestische demping. Cuppen als een dolle.
Ik ga voor de Pirelli P zero met PNCS Pirelli noise canceling system
met schuimpjes erin. HWS en Maarten hebben die ook en zijn er tevreden mee.
Als de Michelins zelfs al bij jouw rijstijl gaan cuppen "als een dolle", dan ligt het toch duidelijk aan de band zelf.

Volgende keer Pirelli.
 
Ben altijd erg tevreden geweest over Michelin, maar dat cuppen op de X is wel irritant. Kennelijk heeft niet iedereen er last van, dus misschien is er een andere oorzaak zoals bandenspanning of uitlijning?
Wat ik niet goed kan zien op de plaatjes is of de Michelin en Pirelli een binnen- en buitenkant hebben, dus of ik ze van links naar rechts kan wisselen.
Weet iemand dat?
 
Vandaag maar even het profiel opgemeten van m'n banden.

Aantal banden kilometers is iets meer dan 14k. Voor heb ik nog 4.4mm en achter 5.8mm

Nu vroeg ik me echter af hoeveel profiel de banden bij levering hadden want dan kan ik extrapoleren. Ik rij rustig en had verwacht nog iets meer profiel te hebben. Zeker gezien de kilometers op sloffen van vorige auto's. omdat de wielen een grote omtrek hebben maar het gewicht speelt kennelijk een hele flinke factor.
 
Vandaag maar even het profiel opgemeten van m'n banden.

Aantal banden kilometers is iets meer dan 14k. Voor heb ik nog 4.4mm en achter 5.8mm

Nu vroeg ik me echter af hoeveel profiel de banden bij levering hadden want dan kan ik extrapoleren. Ik rij rustig en had verwacht nog iets meer profiel te hebben. Zeker gezien de kilometers op sloffen van vorige auto's. omdat de wielen een grote omtrek hebben maar het gewicht speelt kennelijk een hele flinke factor.
Ik heb na 16k mijn winterbanden gedemonteerd en gemeten. Daarmee heb ik tot juni doorgereden dus veel te lang bij veel te hoge temperaturen.
Voor nog 6,8 en achter 6,2 links en 5,8 rechts. 21” 245 en 255
Wel apart dat jij voor en achter precies omgekeerde slijtage hebt. Rechtsachter hel ik aan de binnenkant een beetje een schuine kant. Verder redelijk gelijke slijtage. Vrijwel geen cupping. Conti Winter Contact 850 en 860.
 
Ik heb na 16k mijn winterbanden gedemonteerd en gemeten. Daarmee heb ik tot juni doorgereden dus veel te lang bij veel te hoge temperaturen.
Voor nog 6,8 en achter 6,2 links en 5,8 rechts. 21” 245 en 255
Wel apart dat jij voor en achter precies omgekeerde slijtage hebt. Rechtsachter hel ik aan de binnenkant een beetje een schuine kant. Verder redelijk gelijke slijtage. Vrijwel geen cupping. Conti Winter Contact 850 en 860.

Dit zijn mijn zomer banden. Winterbanden gaat nog wel zekers 2 maanden duren voor die erop gaan.

Ik ook amper cupping. Scheelt max een halve millimeter. Dit zijn die dieptes aan de binnenzijde.
 
Dit zijn mijn zomer banden. Winterbanden gaat nog wel zekers 2 maanden duren voor die erop gaan.

Ik ook amper cupping. Scheelt max een halve millimeter. Dit zijn die dieptes aan de binnenzijde.
Ik ben nog even niet aan winterbanden toe. Ik wil mijn Michelin’s zoveel mogelijk afrijden. Ik ben ze inmiddels aardig zat die lawaaibakken. Half december is vroeg genoeg om wintervelgen om te leggen en ik heb ze in eigen beheer dus zo geregeld. Bij de wissel zal ik ze weer opmeten.
Welke zomerbanden heb je en hoe heb je ze ervaren?

€ 0,66 20% Off | Digitale Autoband Loopvlak Dieptemeter Measurer Tool Remklauw Dikte Meters Loopvlak Remblokken Schoen Tire Monitoring Systeem
€ 0,66 20% Off | Digitale Autoband Loopvlak Dieptemeter Measurer Tool Remklauw Dikte Meters Loopvlak Remblokken Schoen Tire Monitoring Systeem
 
Welke zomerbanden heb je en hoe heb je ze ervaren?
Gewoon de standaard Michelin Pilot Super Sport sloffen. Heb er niks over te klagen eigenlijk maar m'n rijstijl is ook niet extreem.

De ventilatie geeft meer lawaai dan het afrollen en op de snelweg boven de 130 is de windruis het voornaamste issue.

Toch maar even gaan extrapoleren. Uitgaande van een start profieldiepte van 8mm en het volledig op rijden van de banden tot wettelijk minimum valt het dan toch eigenlijk wel mee met de slijtage. Ziet iemand een foutje in m'n berekening?

voor:

huidig: 4.4mm
start: 8mm (?)
kwijt: 8mm-4.4mm = 3.6mm ( 14,000km / 3.6mm = ~3,900km/mm )
resterend = 4.4mm-1.6mm = 2.8mm (14,000km / 3.6mm * 2.8mm = ~10,900km )
max: 8mm-1.6mm = 6.4mm
Geschat totaal = 14,000km / 3.6mm * 6.4mm = ~25,000km

achter:

huidig: 5.8mm
start: 8mm (?)
kwijt: 8mm-5.8mm = 2.2mm ( 14,000km / 2.2mm = ~6,400km/mm )
resterend = 5.8-1.6 = 4.2mm ( 14,000km / 2.2mm * 4.2mm = ~26,500km )
max: 8-1.6mm = 6.4mm
Geschat totaal = 14,000km / 2.2mm * 6.4mm = ~40,750km


Ik vind het wel bijzonder dat de banden op de voorwielen flink meer slijtage vertonen. Ik heb toch echt op meerdere punten gemeten om er zeker van te zijn dat de waarde aardig correct is.
 
Gewoon de standaard Michelin Pilot Super Sport sloffen. Heb er niks over te klagen eigenlijk maar m'n rijstijl is ook niet extreem.

De ventilatie geeft meer lawaai dan het afrollen en op de snelweg boven de 130 is de windruis het voornaamste issue.

Toch maar even gaan extrapoleren. Uitgaande van een start profieldiepte van 8mm en het volledig op rijden van de banden tot wettelijk minimum valt het dan toch eigenlijk wel mee met de slijtage. Ziet iemand een foutje in m'n berekening?

voor:

huidig: 4.4mm
start: 8mm (?)
kwijt: 8mm-4.4mm = 3.6mm ( 14,000km / 3.6mm = ~3,900km/mm )
resterend = 4.4mm-1.6mm = 2.8mm (14,000km / 3.6mm * 2.8mm = ~10,900km )
max: 8mm-1.6mm = 6.4mm
Geschat totaal = 14,000km / 3.6mm * 6.4mm = ~25,000km

achter:

huidig: 5.8mm
start: 8mm (?)
kwijt: 8mm-5.8mm = 2.2mm ( 14,000km / 2.2mm = ~6,400km/mm )
resterend = 5.8-1.6 = 4.2mm ( 14,000km / 2.2mm * 4.2mm = ~26,500km )
max: 8-1.6mm = 6.4mm
Geschat totaal = 14,000km / 2.2mm * 6.4mm = ~40,750km


Ik vind het wel bijzonder dat de banden op de voorwielen flink meer slijtage vertonen. Ik heb toch echt op meerdere punten gemeten om er zeker van te zijn dat de waarde aardig correct is.
Interessant. Ik zie geen fout in je berekening, maar vind 25k km wel erg weinig van nieuw naar vervangen?

Zit nu zelfs met Goodyear Eagle RS A2 (all-seasons) 20k km terug waren ze nog 6mm voor, 5mm achter. Nu 4mm voor, 3mm achter. Ofwel ~10k per mm. Gebruik ze op dit moment als mijn zomerbanden. Heb een 2e set velgen met Nokian WRA4. Heerlijke band voor sneeuw voor de wintersport.

Maar de Goodyear's wil ik uiteraard binnenkort vervangen (voor een pure zomerband). Wat is nu de hipste band? Zie Michelin Pilot Sport 4, Continental ContiSportContact en nu dus ook de Pirelli P Zero voorbijkomen?
Als ik deze test mag geloven (wel 18") is de Pirelli P zero wel een topper (behalve op rolweerstand): 2019 EVO Summer Tyre Test - Tyre Reviews
 
...Ik vind het wel bijzonder dat de banden op de voorwielen flink meer slijtage vertonen. Ik heb toch echt op meerdere punten gemeten om er zeker van te zijn dat de waarde aardig correct is.
Zet de stuurbekrachtiging maar eens een tijdje op 'Sport'; dan heb je beter door dat er heel wat gewicht rechtdoor wil in de bochten.
Die schijnbaar moeiteloos genomen snelle bochten kosten gewoon veel rubber.
 
Interessant. Ik zie geen fout in je berekening, maar vind 25k km wel erg weinig van nieuw naar vervangen?

Zit nu zelfs met Goodyear Eagle RS A2 (all-seasons) 20k km terug waren ze nog 6mm voor, 5mm achter. Nu 4mm voor, 3mm achter. Ofwel ~10k per mm. Gebruik ze op dit moment als mijn zomerbanden. Heb een 2e set velgen met Nokian WRA4. Heerlijke band voor sneeuw voor de wintersport.

Maar de Goodyear's wil ik uiteraard binnenkort vervangen (voor een pure zomerband). Wat is nu de hipste band? Zie Michelin Pilot Sport 4, Continental ContiSportContact en nu dus ook de Pirelli P Zero voorbijkomen?
Als ik deze test mag geloven (wel 18") is de Pirelli P zero wel een topper (behalve op rolweerstand): 2019 EVO Summer Tyre Test - Tyre Reviews
Ik ga voor de Conti! Stiller door minder grof profiel. Hierdoor ook minder cupping dan de Michelin’s. Pirelli verdenk ik van veel hogere slijtage.