Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
De originele Michelin zomerbanden maken na 25 kkm veel geluid. Waarschijnlijk door cupvorming maar ik kan het niet duidelijk zien of voelen. Kan ook niet horen of het van voor of achter komt.
Komt dit iemand bekend voor?
Heel herkenbaar. Bij mijn X begon het ook zo rond 25.000km en bij 45.000 km had ik er tabak van en heb ik de banden laten vervangen en de auto opnieuw laten uitlijnen. Kreeg wel het advies van de bandenleverancier om dat laatste 1x per jaar te laten doen. De combinatie van matige uitlijning af-fabriek en een zware auto met hoog vermogen zorgt voor scheef afslijtende banden, waardoor je herrie krijgt en de banden eerder moet vervangen dan nodig.
 
Heel herkenbaar. Bij mijn X begon het ook zo rond 25.000km en bij 45.000 km had ik er tabak van en heb ik de banden laten vervangen en de auto opnieuw laten uitlijnen. Kreeg wel het advies van de bandenleverancier om dat laatste 1x per jaar te laten doen. De combinatie van matige uitlijning af-fabriek en een zware auto met hoog vermogen zorgt voor scheef afslijtende banden, waardoor je herrie krijgt en de banden eerder moet vervangen dan nodig.

Ook is mogenlijk is om je banden te laten trimmen.
 
Daar heb ik wel van gehoord, wordt er gewoon een laag afgeslepen neem ik aan.
Heb jij dat al eens laten doen?
Heb ik inderdaad een keer laten doen en het is inderdaad een soort van schrapen. Was bij het vervangen van een velg met teveel onbalans; toen bleek de band onrond geworden. Door het trimmen was-ie daarna prima te gebruiken op de vervangende, nieuwe velg. Kostte 50 pop ofzo.
 
  • Informative
Reactions: GPMX
Ook is mogelijk is om je banden te laten trimmen.
Reactie van het bandencentrum op dezelfde vraag van mij: " Van ons mag je het laten doen maar dan ergens anders. Wij doen het niet. De risico's zijn te groot en helemaal bij een auto in deze gewichts- en vermogensklasse."

Ik begrijp dat zij een commercieel belang hebben om mij nieuwe banden te verkopen, maar in hun hele advisering zijn ze juist erg op de klant gericht en dat is ook wat me zo aan ze bevalt. Daarom ben ik in hun advies meegegaan.
 
Last edited:
De originele Michelin zomerbanden maken na 25 kkm veel geluid. Waarschijnlijk door cupvorming maar ik kan het niet duidelijk zien of voelen. Kan ook niet horen of het van voor of achter komt.
Komt dit iemand bekend voor?
Bij mijn X90D waren de banden vrij snel al gecupped. Asn de achterzijde. Inderdaad geeft dit veel bandengeruis, wat in de matig geïsoleerde Tesla wielkasten goed hoorbaar is.

Was wel erg verbaasd, want ik heb dit met andere auto's nooit eerder gehad. Mijn rijstijl is rustig. Rotonde"s en bochten neem ik langzamer dan de meesten. Sprintjes nooit vanuit stilstand, maar pas als de auto goed rolt.

Afijn, de bandenspecialist legde uit dat zelfs een rustige rijstijl in een Tesla al gauw 2x zoveel van de banden vergt als in een ICE. Daar heeft ie vast wel een beetje gelijk in.
 
Bij mijn X90D waren de banden vrij snel al gecupped. Asn de achterzijde. Inderdaad geeft dit veel bandengeruis, wat in de matig geïsoleerde Tesla wielkasten goed hoorbaar is.

Was wel erg verbaasd, want ik heb dit met andere auto's nooit eerder gehad. Mijn rijstijl is rustig. Rotonde"s en bochten neem ik langzamer dan de meesten. Sprintjes nooit vanuit stilstand, maar pas als de auto goed rolt.

Afijn, de bandenspecialist legde uit dat zelfs een rustige rijstijl in een Tesla al gauw 2x zoveel van de banden vergt als in een ICE. Daar heeft ie vast wel een beetje gelijk in.
Met die banden specialist ben ik het echt niet eens. Ik heb al jaren auto’s met veel vermogen gereden en nog nooit zo lang met mijn banden gedaan. Audi S8 Quattro met 450pk waar ik ieder jaar na 15K Km twee nieuwe banden nodig had. Mercedes V-Klasse met 190pk waar ik de achterbanden binnen 20K Km glad had. Ik heb 16K Km met mijn winterbanden gereden omdat ik die om mijn Tesla velgen had laten leggen en op mijn Arachnid zomerset wachtte. Ik heb pas eind mei deze set gewisseld. De band met de meeste slijtage had nog 6mm van de 8mm over. Aan de voorzijde was en 1,2mm af. Uitgaande van 6mm te verslijten zou ik dus 45K moeten halen met de achterbanden en ruim 60K met de voorbanden. Dat vindt ik zo slecht niet gezien mijn rijstijl. Die twee keer zoveel banden verwijs ik toch echt naar het land der fabelen!
 
  • Helpful
Reactions: job-lek
Risico's op wat precies?
Ze noemden toen ik er naar vroeg twee dingen waarom ze het niet wilden doen. In de eerste plaats het risico van beschadiging van de band die tot lekkage zou kunnen leiden. Verder had de meest versleten band aan de binnenzijde nog 3,9mm profiel. Er blijft dan niet heel veel meer over. Ik zou de vervanging er hooguit een paar maanden mee kunnen uitstellen.
Overigens lijkt het er op dat veel Tesla's af fabriek niet goed uitgelijnd zijn wat onregelmatige slijtage bevordert.
 
Verder had de meest versleten band aan de binnenzijde nog 3,9mm profiel

Indien er te weinig profiel overblijft heeft het weinig zin maar dat noem ik niet zozeer een risico.

De andere opmerking over beschadiging van de band snap ik niet. Je snijd gewoon rubber weg.

Overigens lijkt het er op dat veel Tesla's af fabriek niet goed uitgelijnd zijn wat onregelmatige slijtage bevordert.

Bij de Model S is het camber achter niet te verstellen. Uitlijnen was bij mij wel goed gedaan ondanks einde kwartaal levering. Voor de zomer uitlijnen laten controleren en was een kleine correctie links voor nodig.

Ik rij dan ook ook zeer rustig maar als je sportief rijd, drempels wel eens sneller pakt dan je zou moeten, graag op twee wielen over de rotonde zou willen en elke week controleert hoeveel je 0 tot 100 sprint degradatie is toegenomen dan zou ik minstens 2x per jaar de uitlijning controleren.

Daarnaast, alles wat zorgt voor een flinke tik op je wielen of onderstel zoals hard een stoep raken, door een flink gat rijden of over iets heen rijden is een reden om de uitlijning te controleren als ook uiteraard een check op het onderstel op schades.
 
De originele Michelin zomerbanden maken na 25 kkm veel geluid. Waarschijnlijk door cupvorming maar ik kan het niet duidelijk zien of voelen. Kan ook niet horen of het van voor of achter komt.
Komt dit iemand bekend voor?
Dezelfde problemen met Michelin gehad.
Tot twee keer toe gehad, dacht dat het aan niet tijdig wisselen lag.
Maar ligt naar mijn mening toch gewoon aan de band.
Ik rij nu al weer even tot volle tevredenheid op Pirelli's (met schuimlaag), relatief stil en het cuppen is voorbij.
Maar elke 10.000 á 15.000 km wisselen doe ik wel.
 
Dezelfde problemen met Michelin gehad.
Tot twee keer toe gehad, dacht dat het aan niet tijdig wisselen lag.
Maar ligt naar mijn mening toch gewoon aan de band.
Ik rij nu al weer even tot volle tevredenheid op Pirelli's (met schuimlaag), relatief stil en het cuppen is voorbij.
Maar elke 10.000 á 15.000 km wisselen doe ik wel.

Sta nu voor de keuze voor zomerbanden 21 inch. Heb nu Pirelli P Zero 245/35R21. Banden leverancier, Karelsen, raadt echter de Michelin ZR 21 TL MI super sport acoust T0 aan.

Iemand ervaring met deze band?
 
Sta nu voor de keuze voor zomerbanden 21 inch. Heb nu Pirelli P Zero 245/35R21. Banden leverancier, Karelsen, raadt echter de Michelin ZR 21 TL MI super sport acoust T0 aan.

Iemand ervaring met deze band?
Voor mij geen Michelin meer. Lawaai. Cuppen. Je leest het hier allemaal.
Ik ben nog steeds zeer tevreden over Continental dit in tegenstelling tot jaren geleden. Toen Continental veel problemen had. Stil, goede grip en goed slijtpatroon. Minder grote vlakken waardoor slijtage gelijkmatiger en geluidsproductie bij slijtage veel minder kans krijgt.
 
Daniel, jij geen last van cuppen? Of verwissel jij ook elke 15000 km
Nee, geen last van cuppen. Op de S werden de 21” banden (non-staggered) verwisseld bij de winter-zomer bandenwissel. Overigens niet om cuppen tegen te gaan, maar om de voor- en achterbanden gelijkmatiger te laten slijten.

Ook op de X-en zeer goede ervaringen op 20” met de Michelins. De 22” werden geleverd met continentals. Die vind ik beduidend minder fijn rijden. Kan natuurlijk ook liggen aan 22” vs 20” ;-). Na de continentals komen er michelins onder!