Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Zomerbanden maken altijd meer geluid in de winter omdat het rubber harder wordt door de lagere temperaturen. Ik heb wel van meerdere kanten gehoord dat de Y voor sommige mensen op onaangenaam frequenties resonanties heeft in de cabine, wellicht versterkt door het gebruik van reguliere banden zonder schuim.
 
Hier nog een tesla model y performance met MAK VOLTAGE GLOSS GUN METALLIC velgen en 255/45R19 104V CONTINENTAL wintercontact ts 860 s xl t0. Nog wat dopjes erbij en bevalt uitstekend en is erg stil.
 

Attachments

  • IMG_20221223_145138.jpg
    IMG_20221223_145138.jpg
    825.6 KB · Views: 158
  • Like
Reactions: Berre
Misschien een domme vraag, maar hoe werkt het precies (met band / velgmaat) dat je band buiten de velg steekt, zodat bij stoepranden je velg / wielcap niet zo snel beschadigd. Had hier al wat pagina's terug gelezen, maar zijn er ook zoveel:)
Had met een nieuwe Tesla proefgereden, maar die velgen waren al flink beschadigd. Dacht dat het 20 inch was.
Als ik nieuwe zwarte velgen wil kopen, waar moet je dan precies op letten?
 
  • Like
Reactions: Nick-m
ik zou dan vooral een smallere velg pakken met originele bandenmaat. desnoods in 18 inch. en zeker geen zwart, maar gewoon zilver.

voor 19 inch zou je een 19x9" kunnen pakken. dan ben je met de originele banden in 255 al buiten de velg.
dank voor je tips, vindt überhaupt zilver bij een witte auto ook heel mooi. Heb de auto nog niet maar welke maat velg zit er dan op een 19 inch origineel van Tesla.
 
met zwart zie je stoeprandschade veel sneller, dus vandaar dat voorstel.

Standaard zit je op 19x9,5", met 255/45R19 banden. Dan is je band net iets breder (15 mm) dan de velg. Dat is echter slechts 7,5 mm per kant, dus rijd je vrij snel schade.

Als je dan naar een 19x9" gaat dan heb je alweer 12 mm extra (6 per kant), dat is bijna een verdubbeling dan wat je met de standaard velgen hebt.

Alternatief (of extra) is om een band met velgbescherming te kopen. De Michelin Pilot Sport heeft dat onder andere als mogelijkheid.

guide-pneu-rebord.jpg
 
ik zou dan vooral een smallere velg pakken met originele bandenmaat. desnoods in 18 inch. en zeker geen zwart, maar gewoon zilver.

voor 19 inch zou je een 19x9" kunnen pakken. dan ben je met de originele banden in 255 al buiten de velg.
Was ook mijn plan. Heb in 2014 geprobeerd 1 maatje bredere banden op de velgen van mn S te zetten maar die raakte voor de binnenvoering bij maximale uitslag. Achter was geen probleem. Setje smallere velgen op de Y lijkt me een verstandiger optie. Al heeft de Y duidelijk meer ruimte in de wielkasten. Ik wil niets aan de omtrek veranderen en bredere banden geeft weer een hoger verbruik. Voor mijn rode ga ik toch liever voor een donkere velg.
 
Nu de crossclimate 2 255/45/r19 nergens meer te krijgen is, wat zou andere goeie all season banden zijn voor de MY (LR)? Ik zie door de bomen het bos niet meer en heb echt geen enkel verstand van dit soort dingen.

Ik rij niet zoveel in het jaar (15k tops) en zou twee keer wisselen per jaar toch zonde van het geld vinden, als ik ook een paar jaar gewoon kan door rijden op AllSeasons.
 
Ik zoek de originele maten van de 19 inch velg. Als ik geen 2ehands van de OEM velgen kan vinden (wat mijn voorkeur is) moet ik een setje
kopen (bijvoorbeeld de Monaco GP6). Maar ik zie in de diverse webwinkels veel verschillende maten...
19 inch. Check. Maar dan:
8 inch of 8,5 inch?
Steek 114 of 120?
ET-waarde 35 of 40?
Naaf 64.1mm ?
Bandenmaat is dan 235/40R19. Correct?

Volgens unpluggedperformance.com:
Also known as the "Sport" Wheel, the "Stiletto" is an optional upgrade when ordering a Model 3.
Size + Offset 19x8.5" +40 / Bolt Pattern 5x114.3 / Center Bore 64.1mm / 235/40R19

zou dat het zijn?
 
Nu de crossclimate 2 255/45/r19 nergens meer te krijgen is, wat zou andere goeie all season banden zijn voor de MY (LR)? Ik zie door de bomen het bos niet meer en heb echt geen enkel verstand van dit soort dingen.

Ik rij niet zoveel in het jaar (15k tops) en zou twee keer wisselen per jaar toch zonde van het geld vinden, als ik ook een paar jaar gewoon kan door rijden op AllSeasons.
Nu de crossclimate 2 255/45/r19 nergens meer te krijgen is, wat zou andere goeie all season banden zijn voor de MY (LR)? Ik zie door de bomen het bos niet meer en heb echt geen enkel verstand van dit soort dingen.

Ik rij niet zoveel in het jaar (15k tops) en zou twee keer wisselen per jaar toch zonde van het geld vinden, als ik ook een paar jaar gewoon kan door rijden op AllSeasons.
Er is een draadje waar je wellicht meer goede info kunt vinden:
 
  • Like
Reactions: djerro1234
Steekmaat.nl kun je alle info vinden van orginele setup.

Op willtheyfit.com kun je vervolgens de gegevens van je nieuwe setup naast die van je oude zetten om te zien hoeveel dit zou afwijken.

Steekmaat: hetzelfde houden als origineel tenzij je wil gaan klooien met spacers etc.

7,5 8 of 8,5 9inch breed geheel afhankelijk van de gewenste bandmaat en ETwaarde.

Naaf het liefste zelfde als origineel, en anders groter. Dan kun je ze monteren dmv centreerringen.

De band/velg combinatie moet vooral qua totale omtrek kloppen met het origineel (+-1,5% verschil is acceptabel)

Als voorbeeld, mijn velgen zijn 0,5inch smaller dan origineel, maar mn banden 1cm breder. Totale omtrek verschil blijft uit mn hoofd onder de 1% en werkt prima. Enige verschil is dat ik na 75.000km als lesauto mn velgjes nog als nieuw zijn...
 
  • Like
Reactions: MikerG_MC