Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Last van cuppen krijg je veelal wanneer de banden op hun grenzen belast worden.
Zowel bij acceleraties, afremmen en zijdelingse krachten.

Bij een extreem zware auto met extreem veel vermogen is het eigenlijk niet vreemd dat de banden extreem belast worden.

Door het profiel worden de blokjes van het profiel (semi) separaat t.o.v. elkaar belast.
Je kunt je wellicht voorstellen dat de voor of achterzijde van zo'n blokje profiel aan de voor- of achterzijde meer of minder belast wordt hierdoor.
Het gevolg hiervan is een verschil in slijtage van de voor- en achterzijde van het profiel blokje. Dit verschil in slijtage noemt men cuppen.
 
Ik heb die lage moeren gekocht voor mijn tweedehandse set Arachnids. Omdat die velgen zilverkleurig zijn, heb ik de kapjes in chroomkleur erbij gekocht. Ben er tevreden mee, ook gezien de prijs van € 40 incl BTW voor moeren en kapjes. Naar mijn weten zijn er bij Tesla lange en korte kapjes te krijgen, zowel in chroom als donkergrijs.

Zal vanmiddag nog een fotootje knippen en toevoegen aan dit bericht.
Als Tesla inderdaad lange en korte kapjes heeft is het probleem de wereld uit.
Ben benieuwd naar je foto, als het kan met de twee soorten kapjes.
 
Mijn Hankook winterbanden zijn aan hun laatste winter toe denk ik qua slijtage. Het geluid is wel enorm. Is dit normaal voor winterbanden? Ik meende me te herinneren dat dit niet zo was. Soms klinkt het wat repetitief, precies of de wielen niet goed gebalanceerd zijn, maar dit is net uitgevoerd... Misschien teruggaan voor herbalanceren, of is dit niet nodig?
Mijn 21" Michelin PSS zijn veel stiller.
Vergelijk je nu zomer en winterbanden met elkaar?
Vanochtend de Hankook besteld. Wat het geluidverschil is met de Michelin zomerbanden, ga ik waarschijnlijk volgende week ervaren
 
Ik ben aan het oriënteren voor winterbanden ivm de komende wintersport vakantie. Nu 21" er onder en destijds maar niet meteen voor 2800 de 19" velgen met Pirelli Winter Sottozero 3 genomen. Het lijkt er niet echt op dat je aftermarket veel andere keuze hebt. Ik lees recentelijk over de Hankooks maar welk type is dit dan en met welke aftermarket velg?

Graag ook met was prijsjes en mocht dat niet mogen en je wilt het wel delen dan graag een PM :)
 
Ik ben aan het oriënteren voor winterbanden ivm de komende wintersport vakantie. Nu 21" er onder en destijds maar niet meteen voor 2800 de 19" velgen met Pirelli Winter Sottozero 3 genomen. Het lijkt er niet echt op dat je aftermarket veel andere keuze hebt. Ik lees recentelijk over de Hankooks maar welk type is dit dan en met welke aftermarket velg?

Graag ook met was prijsjes en mocht dat niet mogen en je wilt het wel delen dan graag een PM :)

Brock B32 19" ET35.0 met Nokian WRA4 245/45/19. Was totaal inclusief montage/balanceren en TPMS sensoren €2250 incl btw.
Rijgedrag van een RWD 85 was helemaal prima in winters Italië en Oostenrijk.
phoca_thumb_l_b32-zilver-tesla.jpg
 
Ik ben aan het oriënteren voor winterbanden ivm de komende wintersport vakantie. Nu 21" er onder en destijds maar niet meteen voor 2800 de 19" velgen met Pirelli Winter Sottozero 3 genomen. Het lijkt er niet echt op dat je aftermarket veel andere keuze hebt. Ik lees recentelijk over de Hankooks maar welk type is dit dan en met welke aftermarket velg?

Graag ook met was prijsjes en mocht dat niet mogen en je wilt het wel delen dan graag een PM :)
Wat nou, 'niet veel andere keuze'?

Hier heb je uren bladerplezier en dat is nog maar één site: 19 inch velgen voor Tesla Model S | Online-Velgen


Veel lokale banden- en velgenspecialisten zijn verdeler voor Inter-Tyre, daar hebben ze ook een leuk assortiment.
 
Ik ben aan het oriënteren voor winterbanden ivm de komende wintersport vakantie. Nu 21" er onder en destijds maar niet meteen voor 2800 de 19" velgen met Pirelli Winter Sottozero 3 genomen. Het lijkt er niet echt op dat je aftermarket veel andere keuze hebt. Ik lees recentelijk over de Hankooks maar welk type is dit dan en met welke aftermarket velg?

Graag ook met was prijsjes en mocht dat niet mogen en je wilt het wel delen dan graag een PM :)

Deze velgen vind ik mooi en goed geprijst: EVT Wheel for Tesla Model S ("Turbine" Style) Er zijn al een paar Tesla rijders die deze besteld hebben.
 
Je moet je oprecht afvragen of vierseizoenenbanden wel een verstandige keus zijn voor een zware auto als een Tesla.
In de zomer heb je minder grip omdat de band dan relatief een te zachte compound heeft. In de winter heb je ook minder grip omdat de compound dan weer te hard is.
Het zal zomer en winter vanaf 80 km per uur 3 meter remweg meer opleveren op droge wegen. Op natte en besneeuwde wegen zeker veel meer.

Dankjewel, gezien het aantal kilometers is dat wel te overwegen dan.

Net als anderen is dan ook wel de vraag: Welke winterband dan? Ik denk aan deze velgen: EVT Wheel for Tesla Model S ("Turbine" Style)
 
Ik heb die lage moeren gekocht voor mijn tweedehandse set Arachnids. Omdat die velgen zilverkleurig zijn, heb ik de kapjes in chroomkleur erbij gekocht. Ben er tevreden mee, ook gezien de prijs van € 40 incl BTW voor moeren en kapjes. Naar mijn weten zijn er bij Tesla lange en korte kapjes te krijgen, zowel in chroom als donkergrijs.

Zal vanmiddag nog een fotootje knippen en toevoegen aan dit bericht.
Toen ik vanmiddag Tesla mailde met de vraag of er ook hogere kapjes zijn werd dat snel bevestigd.
'Maar die zijn voor de Model X'. Vreemd natuurlijk want ik heb een S die oorspronkelijk is uitgerust met 42 mm lange wielmoeren.
Ik heb die kapjes nu besteld en hoop ze voor volgend jaar zomer, dan ook hopelijk met de al een half jaar geleden bestelde center caps te mogen ontvangen.

afdek.jpg
 
Toen ik vanmiddag Tesla mailde met de vraag of er ook hogere kapjes zijn werd dat snel bevestigd.
'Maar die zijn voor de Model X'. Vreemd natuurlijk want ik heb een S die oorspronkelijk is uitgerust met 42 mm lange wielmoeren.
Ik heb die kapjes nu besteld en hoop ze voor volgend jaar zomer, dan ook hopelijk met de al een half jaar geleden bestelde center caps te mogen ontvangen.

View attachment 353104
Die zijn wel heel donker grijs.
 
Even mijn ervaringen voor de gene die nog moeten beslissen:
7 weken geleden heb ik Nokian WR A4's op de originele 19" velgen laten zetten.
Hoorde geen verschil in geluid na de banden wissel en sturen nog steeds net zo strak als dat met 19" kan.
Inmiddels zo'n 15.000 kilometer mee gereden en in zowel warm weer als vrieskou/sneeuw bevallen ze prima.

Erg tevreden mee.
 
IMG_0109.jpeg


Deze morgen winterbanden + velgen + TPMS sensoren aangeschaft. Ik was 1500 Euro kwijt incl. montage. En vind zelf dat ze er wel goed uitzien op mijn witte P85D. Velgen zijn Tomason TN16 Black painted (695 Euro). De moeren zijn zilver, maar ik vind dat zo slecht nog niet staan bij het Tesla (heu Tomason) label. Banden zijn Semperit Speed-Grip 3 (157 euro/stuk) winter met sneeuwbergje = bruikbaar in Duitsland, mits snelheidslimiet 225 km/u. TMPS was 200 Euro.

Vorig jaar heb ik heel goedkope, lees Chinese, zomerbanden gekocht, Landsail SP588 UHP, 440 Euro voor 4 (vier) stuks, geplaatst en al. Ze maken ietsje meer geluid dan de originele, maar voor de rest ben ik er eigenlijk tevreden over. Slijten ietsje sneller heb ik het gevoel, dikke 20k kilometer en nog 5mm over.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Ik lees regelmatig dat mensen tevreden zijn over hun banden. Dit zegt natuurlijk alleen iets over hoe diegene de rij-eigenschappen ervaart.
Niet over hoe de auto reageert bij een incident... tenzij diegene het circuit/de slipbaan op is geweest om het te testen in alle omstandigheden.

Het lezen van een bandentest is misschien geen overbodig luxe bij een keuze van banden. Ondanks dat vaak niet alle banden en/of maten worden getest helaas. Mogelijk zijn die tests ook weer sponsored.... :(


een linkje naar de ADAC (duitse ANWB): ADAC Test - Sommer und Winterreifen
 
Die staan in de originele post, W.
Ik heb maar één type kapjes gekocht, bedoeld voor de Arachnid velgen. Ik denk dat dit de lange variant is.
View attachment 353178
Ja, dit zijn inderdaad de lange, zeker twee keer langer dan de versie die ik op mijn 42 mm moeren heb.
Tesla SeC meldde overigens ook de reden waarom de moeren met de metalen kapjes uitgefaseerd zijn, de kapjes vervormden en de moeren gingen vastzitten in de krachtdop. Ja, daar ben ik ook achter gekomen :(
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Brock B32 19" ET35.0 met Nokian WRA4 245/45/19. Was totaal inclusief montage/balanceren en TPMS sensoren €2250 incl btw.
Rijgedrag van een RWD 85 was helemaal prima in winters Italië en Oostenrijk.e
Ik heb van deze velgen nog een set liggen. Paar winters gebruikt onder mijn model S. Ik vergeet ze steeds hier aan te bieden omdat ik ze nog even moet schoonmaken en foto's moet maken. Ik dacht aan 400,- voor de set. Lichte krasjes want ze zijn immers gebruikt en het brock stickertje van één van de center caps is er af (je kunt overigens in dezelfde maat Tesla center caps halen bij een Tesla Sec), maar ze zijn niet vervormd en verder helemaal goed. Dus als iemand voor een prikkie een setje nodig heeft voor winterbanden hoor ik het wel via PM.
 
Een vraagje aan de specialisten hier ;) Ik wil graag winterbanden onder mijn Tesla X. Ik heb financial lease bij DLL en vroeg me af of ik dit gewoon bij een bandenspecialist als Profile mag laten uitvoeren of dat dit ook bij Tesla moet en ook eventueel in verband met roadside service. Bedankt!
 
Volgens mij doet Tesla helemaal niet aan bandenwissels.
Voor zover ik weet ben je gewoon vrij om te doen wat je wilt, dit heeft geen invloed op je roadside assistance. Zelfs met non-Tesla velgen helpen ze je nog lijkt mij. Als blijkt dat de velgen de oorzaak zijn van je roadside assistance verzoek krijg je misschien een rekening?
 
Een vraagje aan de specialisten hier ;) Ik wil graag winterbanden onder mijn Tesla X. Ik heb financial lease bij DLL en vroeg me af of ik dit gewoon bij een bandenspecialist als Profile mag laten uitvoeren of dat dit ook bij Tesla moet en ook eventueel in verband met roadside service. Bedankt!
Je bent zelf de baas bij financial lease. Gewoon naar een goede bandenspecialist gaan.
Wil je geen gedoe met Tesla, zij werken niet aan producten van derden, dan naar Tesla. Maar ... het is daar zo druk dat je waarschijnlijk al weer zomerbanden nodig hebt voor je daar een afspraak kan maken.
 
Je bent zelf de baas bij financial lease. Gewoon naar een goede bandenspecialist gaan.
Wil je geen gedoe met Tesla, zij werken niet aan producten van derden, dan naar Tesla. Maar ... het is daar zo druk dat je waarschijnlijk al weer zomerbanden nodig hebt voor je daar een afspraak kan maken.

Heb ze eindelijk aan de tel gehad. Mag inderdaad elke bandenboer. Ze gaven advies voor Euromaster omdat die de zaakjes rond Tesla wel goed weet (hoe ver dat klopt). Ze gaven alleen als tip mee orginele tesla velgen i.v.m. garantie issues.