RobsEV
Active Member
Last van cuppen krijg je veelal wanneer de banden op hun grenzen belast worden.
Zowel bij acceleraties, afremmen en zijdelingse krachten.
Bij een extreem zware auto met extreem veel vermogen is het eigenlijk niet vreemd dat de banden extreem belast worden.
Door het profiel worden de blokjes van het profiel (semi) separaat t.o.v. elkaar belast.
Je kunt je wellicht voorstellen dat de voor of achterzijde van zo'n blokje profiel aan de voor- of achterzijde meer of minder belast wordt hierdoor.
Het gevolg hiervan is een verschil in slijtage van de voor- en achterzijde van het profiel blokje. Dit verschil in slijtage noemt men cuppen.
Zowel bij acceleraties, afremmen en zijdelingse krachten.
Bij een extreem zware auto met extreem veel vermogen is het eigenlijk niet vreemd dat de banden extreem belast worden.
Door het profiel worden de blokjes van het profiel (semi) separaat t.o.v. elkaar belast.
Je kunt je wellicht voorstellen dat de voor of achterzijde van zo'n blokje profiel aan de voor- of achterzijde meer of minder belast wordt hierdoor.
Het gevolg hiervan is een verschil in slijtage van de voor- en achterzijde van het profiel blokje. Dit verschil in slijtage noemt men cuppen.