Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Even de veelgehoorde fabel uit de wereld helpen dat Pirelli's snel slijten.
Zojuist alle vier banden laten vervangen. De achterbanden (P85, dus achterwiel aangedreven) zijn op een paar km na 60.000 km meegegaan.
Wel veel snelwegkilometers. Voorbanden zijn nog langer meegegaan dan dat.
Ook in tegenstelling tot Michelin banden bij de Pirelli's geen last van cupping gehad. Michelins komen er om die reden bij mij niet meer op.
Ik had wel graag Hankook iON EVO uitgeprobeerd, maar die waren voorlopig niet leverbaar.
Ik zag toevallig vandaag een oud filmpje van Bjorn waar hij Winrun banden op zijn X zette. In eerste instantie leek het goed gaan maar ik kan geen vervolg filmpje vinden. Zo te zien heeft hij het overleefd dus zo slecht zullen ze ook wel niet zijn. Iemand hier ervaring met de Winruns?


Ja een vervolg maar al na 9000 km niets echt lang.


Ook nog eentje met een Y

 
Last edited:
Ik zag toevallig vandaag een oud filmpje van Bjorn waar hij Winrun banden op zijn X zette. In eerste instantie leek het goed gaan maar ik kan geen vervolg filmpje vinden. Zo te zien heeft hij het overleefd dus zo slecht zullen ze ook wel niet zijn. Iemand hier ervaring met de Winruns?


Ja een vervolg maar al na 9000 km niets echt lang.


Ook nog eentje met een Y

Ik denk dat je wel moet nuanceren. Hij kijkt enkel naar hoe lang ze mee gaan. Zegt niks over remafstand en grip. Banden zijn altijd een compromis. Zo geven banden van motorfietsen meer grip, maar da's omdat ze zelfs soepeler dan winterbanden zijn, en bijgevolg zijn ze vaak na 10000km aan vervanging toe.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Ik denk dat je wel moet nuanceren. Hij kijkt enkel naar hoe lang ze mee gaan. Zegt niks over remafstand en grip. Banden zijn altijd een compromis. Zo geven banden van motorfietsen meer grip, maar da's omdat ze zelfs soepeler dan winterbanden zijn, en bijgevolg zijn ze vaak na 10000km aan vervanging toe.
EN ik maar denken omdat de motorrijders harder optrekken dan een Tesla :D

Maar inderdaad bij bandenkeuze heb je best wat variabele waarmee je rekening moet houden en kijken naar way je zelf wilt.
Rij nu al ruim 30k op Falken banden en die zijn stiller dan de Michelins en nog mooier ook niet aan het cuppen wat de Michelins wel deden.
Qua rijgedrag vind ik de Falken beter maar nu ben ik een redelijk rustige rijder.
 
EN ik maar denken omdat de motorrijders harder optrekken dan een Tesla :D

Maar inderdaad bij bandenkeuze heb je best wat variabele waarmee je rekening moet houden en kijken naar way je zelf wilt.
Rij nu al ruim 30k op Falken banden en die zijn stiller dan de Michelins en nog mooier ook niet aan het cuppen wat de Michelins wel deden.
Qua rijgedrag vind ik de Falken beter maar nu ben ik een redelijk rustige rijder.
Die Falkens zijn waarschijnlijk stiller en slijten minder net omdat het harder rubber is. En harder rubber, ja da's wat minder grip. Maar als je een rustige rijder bent, scheelt het misschien maar een paar meter stopafstand, maar een collega op Michelins rijdt misschien harder of met minder veiligheidsafstand dus dat compenseert dan.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Die Falkens zijn waarschijnlijk stiller en slijten minder net omdat het harder rubber is. En harder rubber, ja da's wat minder grip. Maar als je een rustige rijder bent, scheelt het misschien maar een paar meter stopafstand, maar een collega op Michelins rijdt misschien harder of met minder veiligheidsafstand dus dat compenseert dan.
Bijgaande een mooie test van de Falken banden.
Check zelf met je eigen band: AZENIS FK510 Falken
De banden die

De banden kennen een meer dan prima wegligging maar, is mij verteld, slijten wat harder dan de Michelins Pilot Sport waarmee ik iets meer dan 52.000 km mee heb gereden. Zelf vind ik ze beter dan de Michelin, rijden fijner maar vooral omdat ze een stuk stiller zijn.

1694953257192.png
 
Bijgaande een mooie test van de Falken banden.
Check zelf met je eigen band: AZENIS FK510 Falken
De banden die

De banden kennen een meer dan prima wegligging maar, is mij verteld, slijten wat harder dan de Michelins Pilot Sport waarmee ik iets meer dan 52.000 km mee heb gereden. Zelf vind ik ze beter dan de Michelin, rijden fijner maar vooral omdat ze een stuk stiller zijn.

View attachment 974590
En het benzine verbruik maakt voor ons niet uit😉
 
User reviews is nu iets dat niet echt op banden werkt.

Mijn winterbanden slipten altijd, mijn zomerbanden nooit.

Tot ik eens met een track GPS ze ging meten bij +6ºC, en de winterbanden van 100 naar 0 enkele meters korter konden remmen dan de zomerbanden. De zomerbanden gaven daarbij weer geen krimp, de winterbanden slipten duidelijk.

Slippende banden zou je subjectief slechter beoordelen dan banden die niet slippen, maar meten is weten...

Ik hou het bij banden dan eerder op ADAC testen waarin ze hun testprocedures uitleggen.
 
  • Like
Reactions: job-lek
User reviews is nu iets dat niet echt op banden werkt.

Mijn winterbanden slipten altijd, mijn zomerbanden nooit.

Tot ik eens met een track GPS ze ging meten bij +6ºC, en de winterbanden van 100 naar 0 enkele meters korter konden remmen dan de zomerbanden. De zomerbanden gaven daarbij weer geen krimp, de winterbanden slipten duidelijk.

Slippende banden zou je subjectief slechter beoordelen dan banden die niet slippen, maar meten is weten...

Ik hou het bij banden dan eerder op ADAC testen waarin ze hun testprocedures uitleggen.

Hieronder de adak test (op gezocht) en de Michelin scoort wat beter op handeling zowel droog als nat.
Het geluidcomfort is wat beter bij de Falken. ps. ik heb de 520 en niet de 510 van Falken.

Commentaar bij de test:

In verschillende tests wordt de Falken Azenis FK520 zomerband algemeen geprezen om zijn goede handling op droog wegdek en evenwichtig rijgedrag, naast een uitstekende stabiliteit en comfort. Hij biedt ook overtuigende veiligheidsreserves bij aquaplaning en heeft een zeer laag geluidsniveau. Hij heeft echter een vertraagde stuurrespons en een langere remweg op nat wegdek. Ook de grip van de band op nat wegdek varieert in de tests van onverschillig tot goed. De Falken Azenis FK520 toont een veilige en zekere prestatie met matige wisselreacties. Hij wordt gecategoriseerd als een prijs-prestatie tip vanwege zijn eerlijke prijs, goede prestaties op droog wegdek en het vermogen om natte omstandigheden zonder grote problemen aan te kunnen.


Wat ik uit persoonlijke ervaring kan onderstrepen. De volgende worden weer Falken.

1694969539549.png


ANWB review vs Micehelin maar vind ik wat minder als rapport weergave:

1694969372970.png
 
Kleine vraag. Ik ben een noob wat betreft velgen en hun maten e.d. (Steekmaat, ET, ...). Ik heb wat rondgezocht (forum, google, ...) maar vind niet onmiddellijk antwoord op volgende vraag. Ik heb een oude set wintervelgen van de vorige Model X (19x8,5 ET35 Cyclone). Volgens Tesla passen deze niet meer onder de nieuwe Model X (Voor- en achtermaat verschillen). Mijn vraag is nu: zouden deze onder de model Y passen (dan leg ik er nieuwe winterbanden op). De specificaties van de velgen op de Y op sommige websites laten een minimale ET van 9,0 zien. De huidige velgen zijn de standaard 19x9,5 ET 45 op de Y (Gemini). Alvast bedankt voor de hulp/opheldering.
 
Kleine vraag. Ik ben een noob wat betreft velgen en hun maten e.d. (Steekmaat, ET, ...). Ik heb wat rondgezocht (forum, google, ...) maar vind niet onmiddellijk antwoord op volgende vraag. Ik heb een oude set wintervelgen van de vorige Model X (19x8,5 ET35 Cyclone). Volgens Tesla passen deze niet meer onder de nieuwe Model X (Voor- en achtermaat verschillen). Mijn vraag is nu: zouden deze onder de model Y passen (dan leg ik er nieuwe winterbanden op). De specificaties van de velgen op de Y op sommige websites laten een minimale ET van 9,0 zien. De huidige velgen zijn de standaard 19x9,5 ET 45 op de Y (Gemini). Alvast bedankt voor de hulp/opheldering.

Dat gaat helaas niet lukken. Steekmaat bij Model S/X is 5x120, bij Model 3/Y is dit 5x114.3. Velgen die op een Model X passen zullen dus niet op een Model Y passen.
 
  • Like
Reactions: job-lek and WimH
Kleine vraag. Ik ben een noob wat betreft velgen en hun maten e.d. (Steekmaat, ET, ...). Ik heb wat rondgezocht (forum, google, ...) maar vind niet onmiddellijk antwoord op volgende vraag. Ik heb een oude set wintervelgen van de vorige Model X (19x8,5 ET35 Cyclone). Volgens Tesla passen deze niet meer onder de nieuwe Model X (Voor- en achtermaat verschillen). Mijn vraag is nu: zouden deze onder de model Y passen (dan leg ik er nieuwe winterbanden op). De specificaties van de velgen op de Y op sommige websites laten een minimale ET van 9,0 zien. De huidige velgen zijn de standaard 19x9,5 ET 45 op de Y (Gemini). Alvast bedankt voor de hulp/opheldering.
Oude MX- velgen passen prima op een nieuwe MX. Ik geloof alleen dat er bredere banden op de nieuwe MX zitten. Ik heb ergens op dit forum al eens een thread gelinkt van iemand die zijn oude 22 inch MX velgen onder een refresh had gezet. Ik ben het zelfde van plan dit voorjaar.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ahoy! Een nieuwe Tesla-rijder hier en het is tijd voor een bandenrotatie.

Waar zou je dit liever doen (Tesla, Kwik Fit, iets anders)? En waarom
Ik denk niet dat Tesla dit zelf aanbiedt, ik heb mijn banden opgeslagen bij een reguliere bandenboer en die doen ook de wissel. Inmiddels weten ze wel hoe dat moet (krikstand aan) en ook het uitlijnen kunnen ze nu zelf sinds je in het servicemenu zelf het stuur op 0 graden kunt zetten.
 
Ahoy! Een nieuwe Tesla-rijder hier en het is tijd voor een bandenrotatie.

Waar zou je dit liever doen (Tesla, Kwik Fit, iets anders)? En waarom
Of gewoon niet doen. Als je er morgen 1 lek rijdt die moet vervangen worden is de rotatie toch om zeep. Indien niet moet je in het ergste geval er 2 vroeger vervangen dan de andere. Maar ook 2 later.