Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verbruik model X

This site may earn commission on affiliate links.
Mijn gemiddelde na zo’n 3000 km is 268wh/km. Vooral korte ritten van 35km, temperaturen rond de 10 graden, waarbij de eerste 10km het verbruik enorm hoog is. Het valt me niet tegen, maar ook niet mee. Het is denk inderdaad zo’n 20% hoger dan mijn model S bij vergelijkbare omstandigheden.
 
Het lijkt voor mij vrijwel onmogelijk om onder de 300 watt/km te komen, zelfs als ik 100km/u rijd. Ik heb wel last van enorm veel windgeluid via de rechter falcon wing door... Misschien als dat verholpen is dat het verbruik ook minder wordt.
Ik rijd momenteel op de 22" velgen.

Ik overweeg om toch maar over te stappen op de 20" velgen want dit kost mij veel te veel tijd bij het Superchargen steeds...

Afgelopen weekend een roadtrip gedaan van circa 2000km door Duitsland en grootste deel 120 km/u of 110 km/u gereden en gemiddeld verbruik ligt op 310 watt/km.

Ik merk dat als er een beetje een tegenwind is het verbruik enorm omhoog schiet.
 
Verbruik ligt nu hoger vooral door de Temperatuur. Nu is op 22 inch rijden geeft ook meer verbruik maar door te switchen naar 20 inch zal je verbruik niet omlaag schieten.
Toch een 15 tot 20% lager, vorige week nog test gedaan op zelfde 200km traject onder zelfde weersomstandigheden. 350-360 vs 300-310

De S rijd ik persoonlijk liever op 21" terwijl ik de X prettiger vind op 20"
 
ik heb het idee dat het bij ons het verschil kleiner is. Van de zomer met 22 gereden en wisselde naar de 20 met winterbanden. Dacht dat ik veel verschil zou merken maar dat viel me erg mee.
Daarom blijf ik in de winter ook op 22 inch rijden; bovendien hou ik wel van een beetje verbruik :p

IMG_1240.jpg
IMG_1241.jpg
 
  • Funny
Reactions: GIO1974 and STLL
ik heb het idee dat het bij ons het verschil kleiner is. Van de zomer met 22 gereden en wisselde naar de 20 met winterbanden. Dacht dat ik veel verschil zou merken maar dat viel me erg mee.
Winterbanden rijden dan ook onzuiniger vanwege zachter rubber en de lamellen in de profielblokken.
Dus weinig verschil tussen 22" zomer en 20" winter kan kloppen. 20" zomer en 20" winter laat een groter verschil zien.
 
ik zit nu op ongeveer 15% meer verbruik van een model s P85+ 21 inch vs X 100D 20 inch.
Mijn rijgedrag is max toegestaan + 10 waar mogelijk. normaal optrekken.

Met de winter temperaturen zal het wel toenemen.



20171129_103247.jpg

Mijn Model X na 2,5 maand en 11k gereden.

20170908_093546.jpg

Mijn model s na 3 jaar, bij verkoop
 
Winterbanden rijden dan ook onzuiniger vanwege zachter rubber en de lamellen in de profielblokken.
Dus weinig verschil tussen 22" zomer en 20" winter kan kloppen. 20" zomer en 20" winter laat een groter verschil zien.
HoHo, u vliegt uit de bocht. Winterbanden hebben zachter rubber en rijden daardoor juist lichter, zowel in de zomer als in de winter.
Hoe zachter een rubbercompound is hoe makkelijker deze vervormt. Het vervormen van rubber op oneffenheden kost minder energie dan het aanspreken van vering en demping van de auto zelf.
Winterbanden rijden ook in de zomer lichter. Alleen wil je dat niet omdat meer vervorming dan nodig ook meer warmte produceert en daardoor slijten winterbanden in de zomer te hard.
In de zomer rij ik op 21" wielen, in de winter op 19" wielen met winterbanden. 19" rijdt 10% zuiniger, winterbanden ook 10% zuiniger dan zomerbanden. Die 20% compenseert precies de gunstiger omstandigheden in de zomer met 21". Het verbruik in zomer en winter is daardoor bij mij om en nabij gelijk.
 
HoHo, u vliegt uit de bocht. Winterbanden hebben zachter rubber en rijden daardoor juist lichter, zowel in de zomer als in de winter.
Hoe zachter een rubbercompound is hoe makkelijker deze vervormt. Het vervormen van rubber op oneffenheden kost minder energie dan het aanspreken van vering en demping van de auto zelf.
Winterbanden rijden ook in de zomer lichter. Alleen wil je dat niet omdat meer vervorming dan nodig ook meer warmte produceert en daardoor slijten winterbanden in de zomer te hard.
In de zomer rij ik op 21" wielen, in de winter op 19" wielen met winterbanden. 19" rijdt 10% zuiniger, winterbanden ook 10% zuiniger dan zomerbanden. Die 20% compenseert precies de gunstiger omstandigheden in de zomer met 21". Het verbruik in zomer en winter is daardoor bij mij om en nabij gelijk.

Bedankt voor jouw goed onderbouwde stelling, Wim, ondanks dat je voorbij gaat aan de lamellen, maar ik vertrouw deze keer meer op de ingenieurs van Continental, die het tegenovergestelde van jou beweren:

Zuiniger rijden met zomerbanden
Omdat zomerbanden een gladder profiel hebben en een harder rubbercompound, is de rolweerstand minder dan bij winterbanden. Dit zorgt voor minder brandstofverbruik

https://www.conti.nl/nieuws/verschil-profiel-zomerbanden-en-winterbanden/#
 
Bedankt voor jouw goed onderbouwde stelling, Wim, ondanks dat je voorbij gaat aan de lamellen, maar ik vertrouw deze keer meer op de ingenieurs van Continental, die het tegenovergestelde van jou beweren:

Zuiniger rijden met zomerbanden
Omdat zomerbanden een gladder profiel hebben en een harder rubbercompound, is de rolweerstand minder dan bij winterbanden. Dit zorgt voor minder brandstofverbruik

Verschil profiel zomerbanden en winterbanden | Continental

De teksten van Continental zijn onjuist, worden ook niet gemaakt door bandentechnologen maar door marketingmensen.
Ik heb honderden metingen gedaan aan de rolweerstand van banden, fietsbanden. Ook van en op verzoek van Continental, Michelin, Vredestein en Schwalbe. Ik doe dat met een pendelapparaat waarmee de metingen, ook volgens genoemde fabrikanten, zeer veel betrouwbaarder zijn dan met rollenbanken.

De rolweerstand van soortgelijke - radiaal - banden wordt bepaald door de temperatuur, rubbercompound en de hoogte en de soepelheid van de wangen van de band in combinatie met de vervormbaarheid van het loopvlak.

Een zomerband met een hardere compound en bijgevolg hogere slijtvastheid, rolt bij 0 graden C. tot 25% zwaarder dan bij 20 gr. C. Dit wordt uitsluitend veroorzaakt doordat het rubber en de wapening van de band bij koude minder soepel inveert. Vervormingen vinden continue plaats door oneffenheden in het wegdek, een oneffenheid van 1 mm heeft al invloed. Elke oneffenheid in de weg moet het liefst tot vervorming van loopvlak en bandwang leiden. Na de oneffenheid zal de vervorming terugveren. Dit kost nauwelijks energie. Wordt het kouder dan zal de stugger wordende band zelf minder inveren en de vering en schokdemping van de auto activeren. Dat kost duidelijk meer energie.
Vering en demping nemen veel energie op die via warmte in de schokbrekers wordt afgevoerd.
Winterbanden zijn veel soepeler en blijven dat bij lage temperaturen ook.

Bij hogere temperaturen blijven winterbanden ook lichter lopen. Ze slijten bij hogere temperatuur door de zachte compound harder dan zomerbanden en verliezen de voordelen van de fijne lamellen in de winter.
 
De teksten van Continental zijn onjuist, worden ook niet gemaakt door bandentechnologen maar door marketingmensen.
Ik heb honderden metingen gedaan aan de rolweerstand van banden, fietsbanden. Ook van en op verzoek van Continental, Michelin, Vredestein en Schwalbe. Ik doe dat met een pendelapparaat waarmee de metingen, ook volgens genoemde fabrikanten, zeer veel betrouwbaarder zijn dan met rollenbanken.

De rolweerstand van soortgelijke - radiaal - banden wordt bepaald door de temperatuur, rubbercompound en de hoogte en de soepelheid van de wangen van de band in combinatie met de vervormbaarheid van het loopvlak.

Een zomerband met een hardere compound en bijgevolg hogere slijtvastheid, rolt bij 0 graden C. tot 25% zwaarder dan bij 20 gr. C. Dit wordt uitsluitend veroorzaakt doordat het rubber en de wapening van de band bij koude minder soepel inveert. Vervormingen vinden continue plaats door oneffenheden in het wegdek, een oneffenheid van 1 mm heeft al invloed. Elke oneffenheid in de weg moet het liefst tot vervorming van loopvlak en bandwang leiden. Na de oneffenheid zal de vervorming terugveren. Dit kost nauwelijks energie. Wordt het kouder dan zal de stugger wordende band zelf minder inveren en de vering en schokdemping van de auto activeren. Dat kost duidelijk meer energie.
Vering en demping nemen veel energie op die via warmte in de schokbrekers wordt afgevoerd.
Winterbanden zijn veel soepeler en blijven dat bij lage temperaturen ook.

Bij hogere temperaturen blijven winterbanden ook lichter lopen. Ze slijten bij hogere temperatuur door de zachte compound harder dan zomerbanden en verliezen de voordelen van de fijne lamellen in de winter.

Heb je ook aan Michelin CrossClimate banden gemeten?
Die overweeg ik onder de M3. Hoef je ook niet van banden/wielen te wisselen... Nu ook op de Leaf maar nog niet in echte winterse omstandigheden meegemaakt. Tot 2 jr geleden altijd 's winters Vredestein SnowTrac 2 en later 3 gereden. Dat was wel met voorwielaandrijving (Saab 9-3). Daarmee ook in de bergen met heftige sneeuw en vorst bijna nooit sneeuwkettingen nodig gehad.
 
Heb je ook aan Michelin CrossClimate banden gemeten?
Die overweeg ik onder de M3. Hoef je ook niet van banden/wielen te wisselen... Nu ook op de Leaf maar nog niet in echte winterse omstandigheden meegemaakt. Tot 2 jr geleden altijd 's winters Vredestein SnowTrac 2 en later 3 gereden. Dat was wel met voorwielaandrijving (Saab 9-3). Daarmee ook in de bergen met heftige sneeuw en vorst bijna nooit sneeuwkettingen nodig gehad.
Ik meet niet aan autobanden. Er is wel sprake van dat een asfaltproducent een pendel met autobanden gaat bouwen naar mijn model.
Wel heb ik verschillende asfaltmengsels gemeten met dezelfde pendel waarmee ik ook banden kan meten.
Banden, onverschillig of dit nu autobanden of fietsbanden zijn, reageren hetzelfde op temperatuur en oneffenheden.
 
  • Informative
Reactions: MusQueTear