Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verbruik model X

This site may earn commission on affiliate links.
@Petje1977 goede info! wat verklaart denk jij het verschil 220 - 255 - 306 Wh/km ??

In de zomer lag mijn verbruik redelijk stabiel en was het vnl wind/rijrichting en voornamelijk rijsnelheid wat verbruik bepaalde - en soms leek het wegdek ook uit te maken (227Wh/km over 12500 km juni-okt). Nu in de winter nog eens extra de temperatuur, bij korte ritjes de nog koude batterij, airco/stoelverwarming aan/uit, vaker neerslag. Kortom veel variaties en een lage rijsnelheid is lang niet altijd meer garantie op een laag verbruik!
Ik zie in dec/jan veel 50km/rit waardes tussen de 235 en 280 Wh/km. Bij 130-140 ook 300+Wh/km.
 
@Petje1977 goede info! wat verklaart denk jij het verschil 220 - 255 - 306 Wh/km ??

In de zomer lag mijn verbruik redelijk stabiel en was het vnl wind/rijrichting en voornamelijk rijsnelheid wat verbruik bepaalde - en soms leek het wegdek ook uit te maken (227Wh/km over 12500 km juni-okt). Nu in de winter nog eens extra de temperatuur, bij korte ritjes de nog koude batterij, airco/stoelverwarming aan/uit, vaker neerslag. Kortom veel variaties en een lage rijsnelheid is lang niet altijd meer garantie op een laag verbruik!
Ik zie in dec/jan veel 50km/rit waardes tussen de 235 en 280 Wh/km. Bij 130-140 ook 300+Wh/km.
Persoonlijk zou 'k het zo stellen (maar heb slechts 4.000 km achter de kiezen sinds half december dus 'k ben verre van een ervaringsexpert):

1. Snelheid
2. Temperatuur (vandaag merkte ik duidelijk reeds een verschil tegenover de voorbije dagen bijvoorbeeld)
3. Weerstand (ik vermoed dat tegenwind echt wel een niet te verwaarlozen factor is bij de X)

Maar voor mij toch wel een erg duidelijke nr. 1, die snelheid - tussen 110km/h en 130km/h is 't verschil al gigantisch vind ik. Dat was zowat mijn grootste openbaring bij het electrisch rijden totnogtoe... samen met de instant torque natuurlijk :D

Ik ben op dit moment een gezinsreis van zo'n 1.300 km aan 't plannen op A Better Routeplanner. Deze zomer op 22-duims velgen, 4 personen + bagage + duitse herder + eventueel bagagedrager op de trekhaak... ervaring zal het tegen dan moeten uitwijzen maar bij de criteria heb ik voorzichtigheidshalve aangegeven dat de wagen 270 Wh/km zal verbruiken bij 110 km/h. 'k Hoop ze er in april onder te leggen dus we zien wel op de kortere gezinsuitjes tegen dan ;)
 
  • Informative
Reactions: FrankNL
Ik ben op dit moment een gezinsreis van zo'n 1.300 km aan 't plannen op A Better Routeplanner. Deze zomer op 22-duims velgen, 4 personen + bagage + duitse herder + eventueel bagagedrager op de trekhaak... ervaring zal het tegen dan moeten uitwijzen maar bij de criteria heb ik voorzichtigheidshalve aangegeven dat de wagen 270 Wh/km zal verbruiken bij 110 km/h. 'k Hoop ze er in april onder te leggen dus we zien wel op de kortere gezinsuitjes tegen dan ;)

Met 110 km/h in de zomer ga je zeker wel onder de 250 duiken verwacht ik...dat is tenminste mijn ervaring.
Dat is dan wel zonder bagagedrager.
Onze tripjes ( 3000km+ ) in het voorjaar of de zomer komen gemiddeld niet boven de 225 uit, hebben dan wel 20".
Als we echt op de 110 vast gingen zitten soms zelfs onder de 200 sommige dagen.
 
  • Informative
Reactions: Petje1977
Met 110 km/h in de zomer ga je zeker wel onder de 250 duiken verwacht ik...dat is tenminste mijn ervaring.
Dat is dan wel zonder bagagedrager.
Onze tripjes ( 3000km+ ) in het voorjaar of de zomer komen gemiddeld niet boven de 225 uit, hebben dan wel 20".
Als we echt op de 110 vast gingen zitten soms zelfs onder de 200 sommige dagen.
Netjes, zeker met een X, en goed om weten, thanks. Ik ga uit van een goeie +10% voor de 22-duimers en dan nog wat extra marge. Kan niet wachten tot dat half nare gevoel (echte range anxiety is 't niet, eerder nog niet alles goed genoeg kunnen inschatten en 'k ben nogal een control freak) weg is en ik duidelijk weet waar ik aan toe ben bij hogere temperaturen / grotere velgen...
 
Vorige week even een X 100D mogen meenemen, vrijdag 17.00 weg van Amsterdam naar Culemborg / s’avonds Culemborg Mijdrecht en s’nachts weer terug daarna weer terug naar Amsterdam op zaterdagochtend. Gemiddelde van 238 bij een temperatuur van 2-3 graden, zaterdagochtend bij 100 km zelfs 200 gehaald (lichte wind zij achter mee) totaal 220 km gereden

Alles aan gehad, chill mode / range mode etc maar ook stoelverwarming / verwarming lekker warm etc

Obv deze info heb ik een nieuwe X 100 D besteld omdat verbruik mijn grootste angst was

(Classic rijder met een gemiddelde van 227 over 165.000 km)
 
Nu al 2 keer na mekaar dat ik 100% wil laden voor een lange trip, en dat hij maar tot 96% kan laden. De laatste keer hoorde ik de wall charger zelfs terug afslaan nadat ik manueel het laden terug had opgestart.

Is dit 4% accuverlies of is de ijking van de accu gewoon een beetje de mist in? Een keertje tot 0% naar een supercharger rijden en dan tot 100% vol laden?
 
accu is waarschijnljk prima, BMS zal wat in de war zijn, staat ergens een filmpje van bjorn nyland op youtube, die daar uitleg over geeft na uitlezen bms. Dit nadat zijn X stopte met nog iets van 15 km restlading.
 
Op de eerste pagina van dit draadje wordt gezegd dat het verbruik waarop de typical range van een X is gebaseerd 220wh/km zou zijn. Is dat inderdaad zo? Bij de S lag dit meen ik net onder de 200wh/km en ik ben benieuwd wat dit voor de X is. Niet dat ik ook maar enigszins in de buurt kom, maar toch.
 
Op de eerste pagina van dit draadje wordt gezegd dat het verbruik waarop de typical range van een X is gebaseerd 220wh/km zou zijn. Is dat inderdaad zo? Bij de S lag dit meen ik net onder de 200wh/km en ik ben benieuwd wat dit voor de X is. Niet dat ik ook maar enigszins in de buurt kom, maar toch.
Ik zit ook op het dubbele, maar het klopt dat bij de S typical 200 wh/km is en bij de X 220wh/km...
 
  • Informative
Reactions: jm71
voor alles is er een oplossing.
26994006_10214880518394581_7995527140400473513_n.jpg

dit is niet mijn werk, gewoon gezien op Facebook;)
 
Weet je wat ook het probleem is met die range? Dat men die range publiceert... Ga naar andere merken, en met moeite vind je de literinhoud van de brandstoftank, en moet je op basis van de NEDC waarden maar achterhalen wat de range gaat zijn. En dan stap je in zo een auto, staat er ook 450km op de boordcomputer en na wat vlot door rijden sta je na 320km ook aan een tankstation met nog 23km range.

Als ik als benchmark niet de +500km had van Tesla, dan en op mijn boordcomputer 420km beloofde range, dan had ik er ook nooit bij stil gestaan dat ik aan 300 Wh/km niet de 400km ging halen.
 
'k Hou wel van data... zodoende:

* Beginnen meten bij het oprijden van de autosnelweg, 50 km gereden op de E40, zoveel mogelijk op 't eerste vak, snelheid zo goed als de ganse tijd tussen 90 en 100 gehouden met het doel rond de 95 km/h gemiddeld uit te komen.
* MX op winterbanden 20-duims
* Batterij was opgewarmd
* Helft van 't traject "meegesurft" achter een bus (AP2 op stand 1 is mijns inziens niet dicht genoeg om echt de voordelen van 't aanzuigeffect eruit te halen)
* Net boven het vriespunt bij vertrek, 2°C bij aankomst
* Verwarming 21°C (denk ik, maximaal mogelijk verschil een halve graad)
* Radio op 6-7 (boxen inspelen :D)
* Geen zetelverwarming
* Range mode off
* Vering op very low
* Een kleine 180 Wh/km... #netjesvooreenX

bb.jpg
aa.jpg