Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verbruik zuinige Tesla model Y rijder (RWD)

This site may earn commission on affiliate links.
Dat vind ik gewoon hoog verbruik, mijn oude Kona zat lager in verbruik terwijl die toch meer de luchtweerstand van een baksteen had. Dan heb ik het niet over onze Ioniq die echt lager zit.
Heeft dat niet eerder met rijstijl en gebruik wagen te maken? In mijn geval is het doordeweek korte tochtjes (max 25 minuten bebouwde kom), om dan in het weekend een dagtocht van 300+km te maken met uitsluitend autosnelweg aan maximumsnelheid, wat 120km/u is in België, 130km/u in Nederland tot 6u sochtends (ja, ik vertrek vroeg!) en daarna 100km/u. Daarbij boet ik niet in qua comfort zoals airco.
Mijn Model 3 LR AWD uit 2019 deed in de zomermaanden niet veel beter met zo'n 145 Wh/km gemiddeld. Incidentiëel haalde ik tussen 2 charges door 135 Wh/km. Daar heb ik helaas geen statistieken van, maar vanuit mijn buikgevoel verschiet ik juist dat het verschil tussen beide wagens zo klein is. Dat had ik toch erger ingeschat voor een grotere wagen, zeker ook als ik in aanloop van ontvangst Model Y collega's sprak met een EQC die hun verbruik niet onder de 260Wh/km krijgen.
 
Last edited:
Benieuwd wat de wintermaanden gaan brengen, maar dat zal afhankelijk van de temperatuur zijn.

In mijn geval is het doordeweek korte tochtjes (max 25 minuten bebouwde kom)
Korte tochtjes in de winter zijn een ramp voor het verbruik. Klima en batterijconditionering draaien dan volop en tegen dat alles op temperatuur is ben je er.
Efficiëntie is met koude batterij ook nog eens lager.
Ik haalde met mijn MS90D ooit eens maar 180km, omdat de wagen in corona enkel voor boidschappen gebruikt werd.
 
Dat vind ik gewoon hoog verbruik, mijn oude Kona zat lager in verbruik terwijl die toch meer de luchtweerstand van een baksteen had. Dan heb ik het niet over onze Ioniq die echt lager zit.
Wat je precies met elkaar vergelijkt is lastig. Dat kan alleen als je beide onder dezelfde omstandigheden rijdt.
EV database is er best transparant in:

Kona : 162 Wh/ km
Y : 164 Wh/km

Kona is dus zuiniger, maar de model Y is ook 10 cm breder, 50 cm langer, en 5 cm hoger.
Veel frontaal oppervlakte maar ook 110 kilo zwaarder dan de Kona. Daardoor wel 1000 l meer bagageruimte (1143 vs 2158)
 
Ik heb mijn MY nu één week en de kilometerteller staat op 571 km. Ik ben ook eens beginnen rekenen en kom tot verbazend hoge cijfers. Ik laad de wagen steeds tot 100% op en zit aan een totaal verbruik van 215kw. Als ik de som maak kom ik op 37,67kw/100km
 
k heb mijn MY nu één week en de kilometerteller staat op 571 km. Ik ben ook eens beginnen rekenen en kom tot verbazend hoge cijfers. Ik laad de wagen steeds tot 100% op en zit aan een totaal verbruik van 215kw. Als ik de som maak kom ik op 37,67kw/100km
Welke Model Y?
571 km op een week. Steeds korte stukjes? Dan is het normaal.
Doe nu eens 300 km (met een normaal rijgedrag) aan één stuk en kijk dan eens naar je verbruik...
Is het dan nog van die aard, dan heb je een miskoop gemaakt.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: frits2
kW hoort te zijn ;-)
en als het over verbruik gaat, moet je het afzetten tegen tijd en wordt het kWh.

ik heb net een rondtrip Portugal erop zitten en kom aan een gemiddeld verbruik van 195 Wh/km.
dit is ongeveer 4100 km autosnelweg, waarbij we in het terug komen voornamelijk de snelheidslimiet hebben gereden. in het vertrek was het zeer slecht weer en hebben we iets meer de snelheid aangepast om voldoende ver te kunnen rijden.

het all time verbruik ligt nu op 175 kWh/km voor 50k km sinds september 2022

het zijn vooral korte stukken die veel verbruiken, als ook het lang rijden aan 120 km/u
als de temperatuur het toelaat, voornamelijk zomer, dan rij ik de korte stukken met de ventilatie uit.
dat scheelt zeer veel in verbruik en bijna niets in comfort.
 
Welke Model Y?
571 km op een week. Steeds korte stukjes? Dan is het normaal.
Doe nu eens 300 km (met een normaal rijgedrag) aan één stuk en kijk dan eens naar je verbruik...
Is het dan nog van die aard, dan heb je een miskoop gemaakt.

Ah ja, als de eenheden politie langskomt, gaan ze je zeggen dat kw eigenlijk kW hoort te zijn ;-)
RWD en idd veel korte ritten
 
Wat zegt je teller?

IMG_0766.JPG IMG_1303.JPG
 
Ik heb mijn MY nu één week en de kilometerteller staat op 571 km. Ik ben ook eens beginnen rekenen en kom tot verbazend hoge cijfers. Ik laad de wagen steeds tot 100% op en zit aan een totaal verbruik van 215kw. Als ik de som maak kom ik op 37,67kw/100km
Klopt het dat uw auto op dit moment voor 100% geladen is en deze lading al is meegenomen in uw berekening?
Dan wordt de uitkomst van het sommetje significant anders namelijk 215kWh gedeeld door 571km plus de nog 350-400km resterende range in uw accupakket.
215/(571+350)=23,3kWh/100km dat is nog veel maar zou kunnen met veel korte ritjes en een wat zware voet.

EDIT op de foto van het verbruik zien we 571km en 104kWh het geen zeer netjes is voor een nieuwe auto waar mee "gespeeld" wordt, die andere 111kWh zou dan 60kWh kunnen zijn omdat uw accu op dit moment vol is (?) plus laadverliezen al lijkt mij 25% verlies wel redelijk veel.
 
Klopt het dat uw auto op dit moment voor 100% geladen is en deze lading al is meegenomen in uw berekening?
Dan wordt de uitkomst van het sommetje significant anders namelijk 215kWh gedeeld door 571km plus de nog 350-400km resterende range in uw accupakket.
215/(571+350)=23,3kWh/100km dat is nog veel maar zou kunnen met veel korte ritjes en een wat zware voet.

EDIT op de foto van het verbruik zien we 571km en 104kWh het geen zeer netjes is voor een nieuwe auto waar mee "gespeeld" wordt, die andere 111kWh zou dan 60kWh kunnen zijn omdat uw accu op dit moment vol is (?) plus laadverliezen al lijkt mij 25% verlies wel redelijk veel.
Ja dat klopt idd. Je hebt een punt. De wagen is nu nog 93% vol endus kan ik daar nog 390km (350) mee rijden. Maakt idd de berekening iets interessanter dan dat ik ze gemaakt had. Thx om ff mee te denken 👍