Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Versie Navigatiedata

This site may earn commission on affiliate links.
Moet dat? Hoeft dat?

Ik ben bijvoorbeeld overtuigd dat snelheidslimieten niet per navigatie update komen. Dit is de offline navigatie data, met basis kaartgegevens en adresgegevens als je geen internet-verbinding hebt. Dus in sé boeit dit niet op locaties waar je wel gewoon LTE verbinding hebt.

Zou gewoon erg fijn zijn. Net zoals je zelf al zegt: 'ik ben er van overtuigd'. Ze zouden daar gewoon transparant in kunnen zijn. Bij Firmware geven ze toch ook op wat de voornaamste veranderingen zijn?
 
Ik ben redelijk overtuigd van het omgekeerde; uitzondering is de '100 km/h overdag' limiet de er dit voorjaar redelijk rap in de software ingehackt hebben; daarom zien we ook gewoon '100' en niet '100 / 130 grijs'.

Overigens is deze in recente software updates een klein beetje kapot gegaan: op opritten en verbindingsbogen werkt de hack niet meer en geeft in elk geval mijn auto weer gewoon 120 of 130 aan, overdag.

2019.21 navi data heeft daar niets aan veranderd.
 
Heb met die versie van de navigatiedata heel veel plaatsen binnen de bebouwde kom 60 km ( dit was voor een paar jaar buitengebied maar valt al reeds meer dan 2 jaar binnen de bebouwde kom 50 of zelfs 30 km gebied). Ook nog steeds issues op de A6 naar A27 waar NoA nooit de afslag neemt maar nog steeds de oude afslag wil pakken. Van de andere kant komende (A27 naar A6) heeft NoA issues met de meest rechter rijstrook want wil steeds dat ik uitvoeg en geeft zelfs een alert message dat ik de manoeuvre moet uitvoeren. Kan daar niet gewoon rechts blijven rijden zonder dit te overrulen. Weet niet of dat nu door oude navigatiekaart data of online data komt.
 
Ik vermoed dat dit nog steeds komt door oud kaartmateriaal. Ik heb ook een aantal van die plaatsen waar het aantal rijbanen, afslagen en/of snelheden niet kloppen. Dat laatste zou met het herkennen van verkeersborden (snelheid) beter moeten gaan.

Mijn test: op de A1 van Amsterdam naar Amersfoort de eerste afslag Naarden. NoA wil daar steeds de afgesloten busbaan oprijden. Moet dat met deze versie vandaag maar weer eens testen...
 
Last edited:
Elon heeft ook het geklaag over de te oude kaart aangehoord.
Kondigt een nieuwe kaart versie aan, als ik het goed begrijp:
"Nieuwe versie komt binnenkort"
upload_2020-9-28_15-21-4.png
 
Ik vermoed dat dit nog steeds komt door oud kaartmateriaal. Ik heb ook een aantal van die plaatsen waar het aantal rijbanen, afslagen en/of snelheden niet kloppen. Dat laatste zou met het herkennen van verkeersborden (snelheid) beter moeten gaan.

Mijn test: op de A1 van Amsterdam naar Amersfoort de eerste afslag Naarden. NoA wil daar steeds de afgesloten busbaan oprijden. Moet dat met deze versie vandaag maar weer eens testen...

Gisteren NoA aangezet op deze lokatie en helaas ... Wil weer de busbaan oprijden :(
 
Ik vind dat gedoe over die navigatiedata wel een beetje grappig. Het gaat hier om een navigatiekaart die enkel in geval van onbereikbare LTE ontvangst wordt aangesproken, want het is natuurlijk niet zo netjes om ergens zonder LTE ontvangst geen navigatie te kunnen aanbieden.

Zo een kaarten kopen kost wel wat geld, en met de betere LTE ontvangt kan ik me inbeelden dat nieuwe kaartdata voor een blinde plek buiten ontvangst van een LTE mast niet zo prioritair zijn.
 
Ik vind dat gedoe over die navigatiedata wel een beetje grappig. Het gaat hier om een navigatiekaart die enkel in geval van onbereikbare LTE ontvangst wordt aangesproken, want het is natuurlijk niet zo netjes om ergens zonder LTE ontvangst geen navigatie te kunnen aanbieden.

Zo een kaarten kopen kost wel wat geld, en met de betere LTE ontvangt kan ik me inbeelden dat nieuwe kaartdata voor een blinde plek buiten ontvangst van een LTE mast niet zo prioritair zijn.
in mijn Tesla wordt die data bij aanvang van iedere rit aangesproken omdat de lte pas na ca 5 minuten wakker wordt nadat ik uit de parkeergarage kom rijden.

Zo een Tesla kopen kost ook wel wat geld ;-)
 
Het gaat hier om een navigatiekaart die enkel in geval van onbereikbare LTE ontvangst wordt aangesproken, want het is natuurlijk niet zo netjes om ergens zonder LTE ontvangst geen navigatie te kunnen aanbieden.
Nee hoor, de kaart data wordt ook gebruikt in onder andere NoA.

Zo ken ik met de 2019 versie twee fouten: één waarbij autopilot de richtingaanwijzer aanzet bij het activeren op rijstrook 2 terwijl je net van een invoegstrook af komt. Met de kaart versie 2020 die we enkele weken hadden was dit gefixt. Na de rollback is deze bug weer terug.
Nog een voorbeeld is dat kaart versie 2019 de afslag Hoorn-Noord op de A7 totaal niet pakt wanneer NoA aan staat. Onder versie 2020 werkte dit wel, alhoewel hij wel de tweede afslagstrook pakte i.p.v. direct de eerste.

Om dit soort redenen zit ik echt met smart te wachten op een nieuwe versie. Autopilot kan beter zijn maar wordt nu o.a. door de kaart versie redelijk buggy. Zo stelt NoA ook voor om naar rijstroken te wisselen welke totaal niet logisch zijn voor de route. Of zelfs rijstroken die niet bestaan (A8 richting Amsterdam, rijstrook 1 waarbij NoA denkt dat je nog verder naar links kan...).
 
  • Like
Reactions: Mharda
Ik vind dat gedoe over die navigatiedata wel een beetje grappig. Het gaat hier om een navigatiekaart die enkel in geval van onbereikbare LTE ontvangst wordt aangesproken, want het is natuurlijk niet zo netjes om ergens zonder LTE ontvangst geen navigatie te kunnen aanbieden.

Zo een kaarten kopen kost wel wat geld, en met de betere LTE ontvangt kan ik me inbeelden dat nieuwe kaartdata voor een blinde plek buiten ontvangst van een LTE mast niet zo prioritair zijn.

Ik had laatst een loaner (met 3G) die niet de laatste kaartversie had en daar was niet mee te navigeren en ook geen realtime maps op het menu. Ik denk dus dat die offline kaarten meer doen dan je denkt.