Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Versie Navigatiedata

This site may earn commission on affiliate links.
Er is wel degelijk nieuwe navigatiedata onderweg...... of het een nieuwe versie nr oplevert is nog afwachten.
FB_IMG_1574424029433.jpg
 
  • Informative
Reactions: robertvg and Hbrink
Ik kan mij bijna niet voorstellen dat er geen nieuwe versie indicatie komt. Dan zouden ze nu al de huidige ook weg kunnen laten. Ik vermoed alleen dat én het downloaden wat lang kan duren én de installatie enige tijd in beslag kan nemen. Hou ons op de hoogte!
 
Ik kan mij bijna niet voorstellen dat er geen nieuwe versie indicatie komt. Dan zouden ze nu al de huidige ook weg kunnen laten. Ik vermoed alleen dat én het downloaden wat lang kan duren én de installatie enige tijd in beslag kan nemen. Hou ons op de hoogte!

Ik kan er ook niks van maken, maar bij mij is het al een aantal dagen geleden dat ik datzelfde scherm had en ik de download voltooid heb, maar het versienummer stond nog steeds op EU-2019.20-10482

Het kan zijn dat het wat langer duurt, maar dat is dan wel echt best lang. Of iemand is gewoon vergeten version.txt bij te werken voor de publicatie ;)
 
2 maand geleden heb ik aan Google Maps een wijziging doorgegeven in onze straat. Een weg is weg (haha ;-)) en een weg is verlegd. Als ik navigeer stuurt die me nog over de weg die er niet meer is. Als ik volledig inzoom zie ik die nog liggen op de kaart (zonder navigatie aan), maar als ik maar een klein beetje uitzoom is de verandering al doorgevoerd. Dan verdwijnt de weg van de kaart en is de andere weg verlegt. Bijzonder.

Heb overigens geen idee of ik de nieuwe kaart data al heb.
 
Google maps heeft in uitgezoomde stand andere sateliet foto's als in ingezoomde stand. Je ziet dan bijvoorbeeld geparkeerde auto's verspringen of andere verschillen zoals een wegopbreking.

Iets anders, heeft iemand tips voor een openbaar wifi netwerk waar ik de update binnen kan halen? (anders dan bij een SeC). Ik krijg thuis geen verbinding met mijn eigen wifi netwerk en 7 GB binnenhalen via een hotspot op mijn mobiel gaat buiten mijn bundel :)
 
Iets anders, heeft iemand tips voor een openbaar wifi netwerk waar ik de update binnen kan halen?
Als ik de melding heb dat er een download klaar staat, zet ik mijn gsm als hotspot tijdens het rijden. Klein uurtje rijden is meestal voldoende.

Vroeger, toen er nog geen meldingen waren, deed ik niets en kwam de update uiteindelijk ook via het mobiele netwerk.
 
Ik begrijp echt niet waarom Tesla niet frequenter de maps bijwerkt. Ik dacht dat de overgang van NAVIGON naar openmaps zou zorgen voor lagere kosten en snellere updates.

Bijgewerkte maps (incl snelheden!) zijn gewoon noodzakelijk om relaxed NoA en EAP te rijden!

Voor mij even minnetje van Tesla
 
Ik begrijp echt niet waarom Tesla niet frequenter de maps bijwerkt. Ik dacht dat de overgang van NAVIGON naar openmaps zou zorgen voor lagere kosten en snellere updates.

Bijgewerkte maps (incl snelheden!) zijn gewoon noodzakelijk om relaxed NoA en EAP te rijden!

Voor mij even minnetje van Tesla
In principe werkt NoA toch gewoon op de online kaarten ?
De halfjaarlijkse offline kaarten zijn alleen voor als je wil navigeren en je hebt geen connectie.
 
Zoals ik het heb begrepen werkt de navigatie op de interne kaarten! En wordt dat op maps geprojecteerd voor de verkeersinfo ed. Maar als iemand zeker weet dat het anders is...

En halfjaarlijks wordt nu meer jaarlijks <grin>
 
Ik denk niet dat ik die ooit nodig gehad heb. Als er al eens geen mobiele connectie is, krijg ik een blanco kaart en nog vooraleer hij overschakelt naar de offline kaarten is de connectie terug.

Je hebt de offline kaarten (en bijbehorende snelheidsdatabase) helaas wel nodig. Die gebruikt Tesla voor de navigatie. De route wordt daarna op maps geprojecteerd.
 
Je hebt de offline kaarten (en bijbehorende snelheidsdatabase) helaas wel nodig. Die gebruikt Tesla voor de navigatie. De route wordt daarna op maps geprojecteerd.
Ehm in principe wordt de routeberekening online gedaan (Mapbox en Valhalla).
Die berekende route wordt inderdaad op Google Maps geprojecteerd.
De max snelheden zitten in andere kaarten, net als de snelheden waarmee AP een bocht moet maken, hiervoor worden steeds bestanden gedownload met info van het gebied waar je rijdt.
De verkeersinformatie wordt weer van een andere partij opgehaald.

Er zijn dus totaal 4 verschillende systemen/databases die gebruikt worden.
Het is een wonder dat het allemaal werkt.
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
En om het nog complexer te maken: Valhalla gebruikt (volgens hun website) openstreetmaps als database. Ik heb net in deze database gekeken en wijzigingen in mijn buurt die drie maanden geleden zijn aangebracht staan daar niet in...

Dat er een aparte database met snelheden was, dat wist ik. Maar een database met snelheden voor AP is nieuw voor mij. Interessant.

Ik moet zeggen dat ik nog steeds niet goed begrijp waarom een dergelijke complexe constructie wordt gekozen. Musk heeft aangegeven dat hij geen vertrouwen heeft in kaarten, omdat die naar zijn mening te snel veranderen. Hij gaf aan, mede daarom, te vertrouwen op camera's die de weg en borden moeten interpreteren. Op die manier zou ook uitval van internet en incidentele wijzigingen (wegwerkzaamheden) makkelijker kunnen worden opgevangen.

Kaarten zijn er dan alleen voor navigatie en hoeven niet te nauwkeurig.

Klinkt mij als overdacht plan in de oren. Het zou alleen, in mijn ogen, wel fijner zijn als hij 'gewoon' Google Maps zou gebruiken, dat systeem is volgens mij het meest/snel up-to-date. Maar daar zal wel een kostenoverweging achter zitten.

Tot die tijd ben ik blij dat er toch af en toe een kaart-update komt :rolleyes:

Ben ook erg benieuwd hoe dat gaat met de update van de snelheidsdatabase. Wellicht rij ik veel in een verkeerd deel van NL, maar ruwweg geschat, is ca 20% van de tijd een verkeerde snelheid in het systeem. 130 <-> 120 is een veel voorkomende, maar ook 80 wegen waar doodleuk 120 wordt aangehouden. Dat wordt een leuke met de wijziging naar een algemeen max van 100.