Ja, afhankelijk van de hoeveelheid zichtbare satellieten (minimaal 3, in theorie max 12) en overige omstandigheden zoals eigen snelheid, meteorologische factoren etc. heeft GPS een precisie van 2 tot 50 meter. Met rijstroken van 2 meter breed is dat dus onvoldoende om te bepalen op welke baan je zit of welke kant je op gaat bij een splitsing.Want de GPS positie is de reden dat de Tesla denkt op de parallelbaan te rijden?
Navigatiesystemen lossen dat op met heuristiek, snelheid en koersbepaling, oftewel kort door de bocht "je reed net daar op een snelweg dan lig je nu vast niet in die sloot waar je volgens GPS zit". En als je navigatie aan staat helpt dat enorm omdat hij ervan uit gaat dat je die volgt. Maar bijv. als je bij Eindhoven op de randweg zit is GPS zelf simpelweg niet altijd betrouwbaar genoeg om je op A2 of N2 te plaatsen, dat "gokt" de software, over het algemeen aardig goed. En soms fout.
Voor je idee: Google Maps toont een blauwe cirkel om je positie met de potentiele meetfout. Stilzittend in mijn achtertuin hier heeft die al een straal van 10 meter, en het wordt moeilijker naarmate je sneller beweegt. Dat zijn 5 rijstroken.