Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Versie Navigatiedata

This site may earn commission on affiliate links.
Want de GPS positie is de reden dat de Tesla denkt op de parallelbaan te rijden?
Ja, afhankelijk van de hoeveelheid zichtbare satellieten (minimaal 3, in theorie max 12) en overige omstandigheden zoals eigen snelheid, meteorologische factoren etc. heeft GPS een precisie van 2 tot 50 meter. Met rijstroken van 2 meter breed is dat dus onvoldoende om te bepalen op welke baan je zit of welke kant je op gaat bij een splitsing.

Navigatiesystemen lossen dat op met heuristiek, snelheid en koersbepaling, oftewel kort door de bocht "je reed net daar op een snelweg dan lig je nu vast niet in die sloot waar je volgens GPS zit". En als je navigatie aan staat helpt dat enorm omdat hij ervan uit gaat dat je die volgt. Maar bijv. als je bij Eindhoven op de randweg zit is GPS zelf simpelweg niet altijd betrouwbaar genoeg om je op A2 of N2 te plaatsen, dat "gokt" de software, over het algemeen aardig goed. En soms fout.

Voor je idee: Google Maps toont een blauwe cirkel om je positie met de potentiele meetfout. Stilzittend in mijn achtertuin hier heeft die al een straal van 10 meter, en het wordt moeilijker naarmate je sneller beweegt. Dat zijn 5 rijstroken.
 
  • Like
Reactions: wooter
Ja, afhankelijk van de hoeveelheid zichtbare satellieten (minimaal 3, in theorie max 12) en overige omstandigheden zoals eigen snelheid, meteorologische factoren etc. heeft GPS een precisie van 2 tot 50 meter. Met rijstroken van 2 meter breed is dat dus onvoldoende om te bepalen op welke baan je zit of welke kant je op gaat bij een splitsing.

Navigatiesystemen lossen dat op met heuristiek, snelheid en koersbepaling, oftewel kort door de bocht "je reed net daar op een snelweg dan lig je nu vast niet in die sloot waar je volgens GPS zit". En als je navigatie aan staat helpt dat enorm omdat hij ervan uit gaat dat je die volgt. Maar bijv. als je bij Eindhoven op de randweg zit is GPS zelf simpelweg niet altijd betrouwbaar genoeg om je op A2 of N2 te plaatsen, dat "gokt" de software, over het algemeen aardig goed. En soms fout.

Voor je idee: Google Maps toont een blauwe cirkel om je positie met de potentiele meetfout. Stilzittend in mijn achtertuin hier heeft die al een straal van 10 meter, en het wordt moeilijker naarmate je sneller beweegt. Dat zijn 5 rijstroken.
Ik begrijp hoe GPS werkt dank je, het was ironisch bedoelt. Als je overigens even beweegt of wacht (meestal ben je wel een paar minuten onderweg voor je op de snelweg zit) wordt die blauwe stip op je iphone al vrij snel een stip met een vrij nauwkeurige positie bepaling, dit werkt bij auto’s niet anders als ze een tijdje actief zijn, en ook nog eens nauwkeuriger dan je iPhone (meer ruimte voor GPS “muis”).

Daarnaast is nadat er een “fix” is een nauwkeurigheid van 1 a 2 meter. De A2 en N2 liggen volgens mij verder uit elkaar dan dat. Hij kan hoogstens denken dat je op de vluchtstrook rijdt.

Maar als een Tesla op basis van die GPS een parallelbaan snelheid pakt, dan wens ik je veel plezier als FSD actief wordt in Europa.. mijn punt was dat dit niet alleen op basis van GPS gebaseerd zou moeten zijn welke snelheid hij aanneemt.
 
Nauwkeurigheid van 1 of 2 meter is bij gebruik van het militaire PPS, waar een extra kanaal/signaal gebruikt wordt. Bij het voor civiel gebruik vrij gegeven SPS is de nauwkeurigheid hooguit 10 meter, en dat is echt genoeg om je een rijbaan verder te “zien”.
 
Ik begrijp hoe GPS werkt dank je, het was ironisch bedoelt. Als je overigens even beweegt of wacht (meestal ben je wel een paar minuten onderweg voor je op de snelweg zit) wordt die blauwe stip op je iphone al vrij snel een stip met een vrij nauwkeurige positie bepaling, dit werkt bij auto’s niet anders als ze een tijdje actief zijn, en ook nog eens nauwkeuriger dan je iPhone (meer ruimte voor GPS “muis”).

Daarnaast is nadat er een “fix” is een nauwkeurigheid van 1 a 2 meter. De A2 en N2 liggen volgens mij verder uit elkaar dan dat. Hij kan hoogstens denken dat je op de vluchtstrook rijdt.

Maar als een Tesla op basis van die GPS een parallelbaan snelheid pakt, dan wens ik je veel plezier als FSD actief wordt in Europa.. mijn punt was dat dit niet alleen op basis van GPS gebaseerd zou moeten zijn welke snelheid hij aanneemt.
Helaas, je iPhone kan zo precies zijn omdat die de 30 WiFi routers van de buurt erbij cadeau krijgt met hun signaalsterkte. Raad eens hoeveel je die hebt op de A2.

Voor FSD maakt het weinig uit, Tesla stelt zich juist om die reden op het punt dat HD maps weinig toevoegen. GPS werkt prima om je algemene kennis te geven, de rest moet vision doen, dus borden lezen.

Er zijn enkele miljoenen prima functionerende FSD machines op deze wereld die over het algemeen bijna foutloos kunnen autorijden, zonder ingebouwde GPS, Lidar, Radar of Sonar. Allemaal met 2 analoge camera's, een neuraal netwerk en wat general purpose software om het aan elkaar te knopen.
 
  • Funny
Reactions: DuurzameHenk
Helaas, je iPhone kan zo precies zijn omdat die de 30 WiFi routers van de buurt erbij cadeau krijgt met hun signaalsterkte. Raad eens hoeveel je die hebt op de A2.

Voor FSD maakt het weinig uit, Tesla stelt zich juist om die reden op het punt dat HD maps weinig toevoegen. GPS werkt prima om je algemene kennis te geven, de rest moet vision doen, dus borden lezen.

Er zijn enkele miljoenen prima functionerende FSD machines op deze wereld die over het algemeen bijna foutloos kunnen autorijden, zonder ingebouwde GPS, Lidar, Radar of Sonar. Allemaal met 2 analoge camera's, een neuraal netwerk en wat general purpose software om het aan elkaar te knopen.
Exact het punt dat Tesla dus niet alleen GPS zou (moeten) gebruiken en dan ook nog verkeerde baan de snelheid leest.. is niet nodig.
 
Nauwkeurigheid van 1 of 2 meter is bij gebruik van het militaire PPS, waar een extra kanaal/signaal gebruikt wordt. Bij het voor civiel gebruik vrij gegeven SPS is de nauwkeurigheid hooguit 10 meter, en dat is echt genoeg om je een rijbaan verder te “zien”.
Ik weet niet hoe het bij jou is maar als in in de app naar de lokatie van mijn Model 3 kijk dan staat ie keurig op de plek waar ik hem geparkeerd heb, niet 10 meter verderop.
Bovendien zijn er genoeg ontwikkelingen om GPS nog nauwkeuriger te maken: zie bijvoorbeeld dit artikel:
Op de centimeter nauwkeurig over snelwegen rijden

Het klopt dat SPS minder nauwkeurig is, maar daar zijn weer technieken voor om dat te verbeteren:
Nauwkeurigheid
Er zijn twee verschillende nauwkeurigheidsniveaus bij gps; voor militair gebruik is er de Precise Positioning Service(PPS) en voor gewoon gebruik is er de Standard Positioning Service (SPS). Waar SPS alleen gebruik maakt van de C/A-code op het L1-signaal, maakt PPS ook gebruik van de P-code om een hogere nauwkeurigheid te verkrijgen.

De nauwkeurigheid of R95 van SPS bedraagt zo’n 20 meter; met statistische technieken — herhaald meten met verschillende satellieten of meten over langere tijd — of met referentiestations is de nauwkeurigheid verder op te voeren. Met behulp van het dopplereffect is het mogelijk snelheden te meten. Een belangrijk nadeel is dat meteorologische verschijnselen het tijdsignaal kunnen vertragen, waardoor een fout ontstaat.
Wat is GPS? hier vind je alle info over GPS.
 
Last edited:
Klopt, met wat raden zet GPS je meestal redelijk precies op je plek, maar er is echt een fout marge van 10 meter. En dat is genoeg om je op een kaart heel aardig op de plek te zetten waar je parkeert, maar met 100 km/ph is dat echt een heel ander verhaal.
 
  • Love
Reactions: ConstantG
Klopt, met wat raden zet GPS je meestal redelijk precies op je plek, maar er is echt een fout marge van 10 meter. En dat is genoeg om je op een kaart heel aardig op de plek te zetten waar je parkeert, maar met 100 km/ph is dat echt een heel ander verhaal.

sorry ik heb het 2e stuk toevoegd nadat/tijdens je deze reactie schreef.

Met 100km/u ontvangt je normaal gesproken (niet in tunnel, niet tussen hoge gebouwen) nog steeds veel meer dan 4 satellieten, deze snelheid is natuurlijk peanuts vergeleken met hoe die dingen rond de aarde draaien of hoe snel dat signaal heen en weer wordt gestuurd. Andere factoren spelen een veel grotere rol in afwijkingen dan je eigen snelheid.
 
  • Informative
Reactions: F500e
Ben ik alleen of een zeikerd als ik zeg AP1 Model S 85 Base “15 navigatie ruk vind?

had gehoopt dat vervangen eMMC verbetering zou brengen maar helaas niet. Ik zit nu te wachten op de LTE modem die ik gelukkig voor een schappelijke prijs via Ebay heb kunnen kopen!

Ik ervaar niet correcte snelheden als ik navigeer met AP1. Nu rij ik altijd overal op AP1 binnen bebouwde kom of op de snelweg. Want dit is veiliger, ontspannener en ik waan mij in de illusie dat ik Tesla van extra data voorzie die het kan verbeteren...

maar ik begin mij meer en meer te irriteren dat AP1 op een 100km/h afremt naar 70km/h en waarom?


Ik heb de laatst mogelijk software update en navigatiesysteem. Maar het blijkt gewoon kloten.
 
Nou, ik hoor alle AP1-rijders toch altijd zeggen dat AP1 beter is omdat het ding wel snelheidslimieten herkent? ;)
Ik hoop dat wanneer AP2 en verder ook snelheidslimiet zullen herkennen dat Tesla aan het problematiek verder zal werken.
Het is idd leuk met AP1, behalve wanneer een verkeerd bord is gelezen of wat vaker voorkomt bij mij, een 30km limiet owv werken en AP blijft beperkt heel lang achter de werken zone owv afwezigheid van het reglementair bord die de 30 zou moeten annuleren. :rolleyes:
 
Ik meld alle verbeteringen met de bug melding report. En heb tesla service center ook uitgebreid gesproken maar die kunnen niks er mee. Iets met bedrijfs policy...

melden op Twitter maakt ook geen verschil.
Als ik nu wist waar het probleem door veroorzaakt wordt kan ik het oplossen of makkelijker accepteren.
 
Nou, ik hoor alle AP1-rijders toch altijd zeggen dat AP1 beter is omdat het ding wel snelheidslimieten herkent?

Er is met een recente update iets veranderd. Het verkeersbord op het dashboard lijkt te tonen wat de camera ziet, maar soms gaat AP toch naar een andere snelheid. Al is deze bevinding niet eenduidig. Ik kan het probleem niet pinpointen, alleen heb ik het gevoel dat het vroeger beter was.
 
  • Informative
Reactions: Hbrink