Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Versie Navigatiedata

This site may earn commission on affiliate links.
Je hebt de offline kaarten (en bijbehorende snelheidsdatabase) helaas wel nodig. Die gebruikt Tesla voor de navigatie. De route wordt daarna op maps geprojecteerd.
Navigatie gebruikt de offline kaarten alleen als er geen mobiele verbinding is.
Geef eens een bedrijfsnaam in, als je in een ondergrondse parking geen verbinding hebt: het systeem zal je melden dat de bestemming niet gevonden is. Geef het adres van dat bedrijf in en het systeem zal wel een route vinden, maar melden dat het offline aan het navigeren is. Het offline systeem kent alleen adressen, geen bedrijfsnamen. Herinner je je ‘autoroute 98’ van Microsoft? Zoiets.
Als je met mobiele connectie een bedrijfsnaam ingeeft, vindt hij dit wel (tenminste als het bedrijf online gekend is, ik vermoed op google maps).
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
Resumerend: er is geen verschil tussen model auto (X, S, 3), HW AP versie (0,1,2,2.5) of MCU (1, 2).

OUDE VERSIES
EU-2018.20-1131

EU-2018.42-1729

RECENT

EU-2019.20-10482 approx vanaf 20 juni 2019

je kan de versie vinden bij het info scherm waar ook je firmware staat (Software). Je krijgt bij een update géén melding: niet op je telefoon, niet in de auto!

Excuus: dit is de laatste status...
 
Ik zit met de navigatiedata nog steeds op 2019.20-10482 (mei 2019). Meer dan een jaar oud. Tijd voor een update.

Op het Engelse deel van deze site klaagt iemand over dat zijn WIFI is dichtgeslibt doordat Zijn Tesla de hele bandbreedte opsoupeert.
"I have rural broad band and only get about 5 mbps download speed"
Hij heeft alles gecontroleerd, maar het is definitief de Tesla. O.a. "once I disconnect car from wifi, I can use the internet as usual".
Er is een vermoeden dat de auto bezig is de Map-update te downloaden, zo'n 5 GB in de USA, dat zou verklaren waarom het zo lang duurt.

Zou het eindelijk zover zijn? En wanneer in Europa?
Ik merk op steeds meer plaatsen dat de kaart verouderd is, dus na meer dan een jaar wordt het ook wel eens tijd.
Voor wie zelf wil kijken:
M3 sucking 4 mbps from my internet
 
Helemaal eens. Ik denk dat veel NoA/FSD problemen te maken hebben met verouderd kaartmateriaal.

Ik lees op het forum dat als HW3 wordt geïnstalleerd, je ook nieuwe kaarten krijgt. Maar het versienummer blijft gelijk. Raar.

Of ik moet heel optimistisch worden (grapje) en er van uitgaan dat we continue real-time updates krijgen ...
 
Ik model S mcu1 rij lekker op AP1 op een 100km/h weg. Je weet wel met een groene midden streep. Opeens Rens hij af naar 70km/h! Ik weet het nu wel maar mensen achter je schrikken toch wel. Eergisteren aangegeven bij tesla service center maar je raad het al kunnen niks er mee. Je moet maar ff de feedback functie gebruiken. Ik kijk eens op mijn vin nummer dan zie wel honderd meldingen! Maar goed ik ben ook een zeikerd in velen ogen.

oh ja waarom ik reageer. Op de A4 pakt hij dus ook opeens de snelheid van de B weg die parallel loopt‍♂️ Waarom? EMMC probleem gps module probleem of het feit dat die navigatie gewoon tergend achter loopt???
 
Ik model S mcu1 rij lekker op AP1 op een 100km/h weg. Je weet wel met een groene midden streep. Opeens Rens hij af naar 70km/h! Ik weet het nu wel maar mensen achter je schrikken toch wel. Eergisteren aangegeven bij tesla service center maar je raad het al kunnen niks er mee. Je moet maar ff de feedback functie gebruiken. Ik kijk eens op mijn vin nummer dan zie wel honderd meldingen! Maar goed ik ben ook een zeikerd in velen ogen.

oh ja waarom ik reageer. Op de A4 pakt hij dus ook opeens de snelheid van de B weg die parallel loopt‍♂️ Waarom? EMMC probleem gps module probleem of het feit dat die navigatie gewoon tergend achter loopt???
AP1 maak ook gebruik van navigatie gebaseerd snelheid limieten, dat soms fout is. Heb dit op enkele wegen ook.
Frustrerend maar probleem ligt niet bij Tesla maar in de gegevens dat ze gebruiken.
En tweede geval gebeurt ook af en toe. Of erger is wanneer er wegwerken zijn met snelheid beperkt naar bv 30 maar er is geen bord om de limiet op te effen en AP1 blijf beperkt langer dan eigenlijk nodig.
AP2 zal hiervan ook een van die dagen kunnen geniet zodra het ook bord kan lezen.
 
AP1 maak ook gebruik van navigatie gebaseerd snelheid limieten, dat soms fout is. Heb dit op enkele wegen ook.
Frustrerend maar probleem ligt niet bij Tesla maar in de gegevens dat ze gebruiken.
En tweede geval gebeurt ook af en toe. Of erger is wanneer er wegwerken zijn met snelheid beperkt naar bv 30 maar er is geen bord om de limiet op te effen en AP1 blijf beperkt langer dan eigenlijk nodig.
AP2 zal hiervan ook een van die dagen kunnen geniet zodra het ook bord kan lezen.


Naar mijn mening loop de update gewoon echt achter..
 
Ik weet dat vitten op oude navigatiedata in is tegenwoordig, maar ik heb al jaren ervaring met map updates van Garmin en die liepen ook gewoon 9 maanden achter. Het was niet abnormaal om in juli 2016 nog met een 2015.20 versie opgescheept te zitten. In die zin ben ik dus ook weer niet verbaasd dat we in juli 2020 nog met 2019.20 versies opgescheept zitten.

Overigens weet ik niet of het nog altijd Garmin navigatiedata is dat Tesla gebruikt, maar vind het wel treffend dat de versienummering identiek is.

Overigens wil ik er wel bij vermelden dat "kaartdata" niet hetzelfde is als "navigatiedata". Iedereen die wat ervaring heeft met Openstreetmap.org en Waze kent wel wat het verschil: er is de fysieke layout van wegen en routes, en de metadata-klassificatie die bijgevoegd moet worden (welk type weg, welke toegelaten richtingen, welke uitzonderingen, welke beperkingen). Concreet betekent dit bij bijvoorbeeld Waze dat je niet alleen een wegsegment moet tekenen, maar ook nog per kruising aangeven welke richtingen toegelaten zijn, om zo situaties als eenrichtingsverkeer of fysieke barrières in metadata te capteren.

En tenslotte heb je bij Tesla verschillende niveau's waarop je route kan berekend worden, met elk hun variatie van hoe correct en gedetailleerd die data is:
  • De routeplanner die online gaat vragen aan Tesla servers voor een route
  • De Google Maps kaartdata weergegeven op het scherm van je Tesla
  • De offline navigatiedata waarop je Tesla terug valt als je wil navigeren buiten bereik van 3G/LTE
De versie die je in de "software" display van je auto terugvind is deze offline navigatiedata.
 
Ik weet dat vitten op oude navigatiedata in is tegenwoordig, maar ik heb al jaren ervaring met map updates van Garmin en die liepen ook gewoon 9 maanden achter. Het was niet abnormaal om in juli 2016 nog met een 2015.20 versie opgescheept te zitten. In die zin ben ik dus ook weer niet verbaasd dat we in juli 2020 nog met 2019.20 versies opgescheept zitten.

Herken dat wel uit het verleden toen ik hele dure cd's moest kopen met navigatiedata. Maar laten we eerlijk zijn: in het tijdperk van bijna real-time google maps verwacht ik meer van Tesla.....Veel meer.
 
  • Like
Reactions: Eriksc
Herken dat wel uit het verleden toen ik hele dure cd's moest kopen met navigatiedata. Maar laten we eerlijk zijn: in het tijdperk van bijna real-time google maps verwacht ik meer van Tesla.....Veel meer.
Tesla maakt zelf die kaarten niet, maar laat ze ook aanleveren.

De kaartenbouwers zijn natuurlijk ook aangepast, maar ook bij de andere merken wordt er nog gebruik gemaakt van offline maps die een keertje per jaar beschikbaar worden gesteld, al dan niet voor een heftig bedrag.

Origineel BMW navigatiesysteem.
Navigatie update
Navigatie updates - Audi webshop

Sommige modellen ondersteunen natuurlijk ook al draadloze updates. Kost ook wat.
Audi connect infotainment services 1 jaar A6/A7

Mijn punt is: Tesla doet al heel wat meer, maar qua offline maps zijn ze natuurlijk gebonden aan wat ze zelf kunnen bedenken (maar ze zijn geen Google of Apple of Navteq of TomTom of HERE) of wat ze kunnen inkopen. En wat je inkoopt, ben je afhankelijk van de releases van je leverancier. En als je dan kijkt op basis van hoe vaak je een offline map zou gebruiken in je Tesla, en de kostprijs van zo een bronmateriaal, blijkt het misschien dat zo tweejaarlijkse kaartdata goedkoper is dan elke maand een paar GB aan data doorheen de sim kaartjes te trekken om een specifieke nieuwe wegensituatie ook offline te kunnen routeren. Zou dat echt geen tot 6 maanden kunnen wachten?
 
  • Like
Reactions: AustinP
En als je klaagt dat je Tesla verward wordt met de snelheidslimieten op een parallelweg, en je meer verwacht van Tesla. Wat is het volgende, dat ze zelf een netwerk van satellieten bouwen om je overal ter wereld te lokaliseren in plaats van te vertrouwen op GPS satellieten?

Oh wacht... :D
Want de GPS positie is de reden dat de Tesla denkt op de parallelbaan te rijden?