Hans Noordsij
Well-Known Member
Maar dan wel met t verzoek van de netbeheerder km vooral 's nachts te rijden en overdag je auto thuis aan de lader te hangen.
De benadering is, hoewel historisch verklaarbaar, verkeerd om. Het lijkt nu wel of een netwerkbeheerder resp. energiebedrijf (de tweede zijn eigenlijk niet eens nodig) bepalen wat de goede oplossing voor de automobilist.
Dat is natuurlijk niet zo.
Het zal nog een hele kunst zijn om de automobilist zover te krijgen dat hij voor een EV kiest.
Daarbij helpt het dan niet als er verwacht wordt dat hij zijn auto op elk moment dat hij hem niet gebruikt ergens aan een lader hangt. Dat doet hij natuurlijk nooit, al staat er op elke parkeerplaats zo'n paaltje.
Hij zal, net zoals nu, willen dat de auto snel tot het gewenste niveau geladen kan worden en that's it. Hooguit wil hij thuis nog wel genoegen nemen met een 11 Kw maar verder moet het minimaal net zo handig zijn als nu een keer of wat per week benzine tanken.
En dat kan ook. Laten we vooral het met mini EV's (heel weinig trouwens) en PHEV (veel te veel) vervuilde wagenpark van nu niet als maatstaf nemen en daar op voortborduren met weer een enorm aantal paaltjes maar focussen op de situatie van over vijf jaar.
De prijzen van stationaire batterijen dalen gestaag en men kan beter daar de oplossing zoeken. Wat nu gebeurt is weer voortbouwen op beleidsnotities van een paar jaar geleden toen er alleen maar Leafs en Volts waren (om het wat te simplificeren).