Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vraag: Willen jullie met je auto het electriciteitsnet willen balanceren?

This site may earn commission on affiliate links.
Maar dan wel met t verzoek van de netbeheerder km vooral 's nachts te rijden en overdag je auto thuis aan de lader te hangen.

De benadering is, hoewel historisch verklaarbaar, verkeerd om. Het lijkt nu wel of een netwerkbeheerder resp. energiebedrijf (de tweede zijn eigenlijk niet eens nodig) bepalen wat de goede oplossing voor de automobilist.
Dat is natuurlijk niet zo.
Het zal nog een hele kunst zijn om de automobilist zover te krijgen dat hij voor een EV kiest.

Daarbij helpt het dan niet als er verwacht wordt dat hij zijn auto op elk moment dat hij hem niet gebruikt ergens aan een lader hangt. Dat doet hij natuurlijk nooit, al staat er op elke parkeerplaats zo'n paaltje.

Hij zal, net zoals nu, willen dat de auto snel tot het gewenste niveau geladen kan worden en that's it. Hooguit wil hij thuis nog wel genoegen nemen met een 11 Kw maar verder moet het minimaal net zo handig zijn als nu een keer of wat per week benzine tanken.
En dat kan ook. Laten we vooral het met mini EV's (heel weinig trouwens) en PHEV (veel te veel) vervuilde wagenpark van nu niet als maatstaf nemen en daar op voortborduren met weer een enorm aantal paaltjes maar focussen op de situatie van over vijf jaar.

De prijzen van stationaire batterijen dalen gestaag en men kan beter daar de oplossing zoeken. Wat nu gebeurt is weer voortbouwen op beleidsnotities van een paar jaar geleden toen er alleen maar Leafs en Volts waren (om het wat te simplificeren).
 
Als hij 23 uur stil staat, rijdt hij dus gemiddeld 1 uur. Met een gemiddelde van zeg 65km/u verbruik je dan zo'n 13-16 kW/u. Dan levert jouw auto toch maar een verrekt klein buffertje.
Conclusie om te balanceren moeten we met z'n allen meer rijden en verbruiken.:redface:
.

Niet noodzakelijk. Stel je komt om 18u thuis van je werk met 65% SOC. Op dat moment is de elektriciteitsvraag aan het net het grootst dus de netbeheerder laat je auto dan leeglopen tot 15%. Tegen 23u ligt iedereen in bed en laat de netbeheerder je auto weer vollopen tot de gevraagde 80% zodat je 's ochtends weer je dagelijks werkritje kan doen van een kilometer of 30.
 
Forget it. Gaat niet werken. Niemand wil onzekerheid over SoC voor het geval er iets gebeurt, zoals in familie, om maar iets te noemen. Trouwens vorig jaar een masterclass meegemaakt waar werd uitgelegd dat dat met die piek enorm meevalt. Wij moeten niet de angst bij netwerkbeheerders voor hun tekortkomingen wegnemen. Het is hun uitdaging, niet de onze.
 
Het feit blijft dat op sommige momenten (zonnige zomerdag in duitsland) energie in overvloede aanwezig is en op andere momenten juist zeer schaars is. Anders gezegd soms is energie spotgoedkoop en soms is het duur. Dat prijsverschil zal in de toekomst groter en groter worden en dat gaat echt wel beïnvloeden wanneer we onze auto's gaan laden.

Er zijn nu zo'n 4500 tesla's in nederland, goed voor 400MWh aan opslagcapaciteit ter waarde van zo'n 100 miljoen en we hebben het pas over 4500 tesla's! Als die hoeveelheid in 2020 misschien wel 20x zo groot is dan heb je het over een paar miljard aan opslag capaciteit die je met een kleine incentive kan benutten zonder verdere miljarden investeringen te hoeven doen.
 
Ik ben vóór alle initiatieven die de gevestigde orde en/of de gebruikelijke gang van zaken veranderen cq. ondersteboven gooien.
Als Tesla's met al hun batterijen een bijdrage kunnen leveren aan het opzetten van een Smartgrid, en we daarmee een stapje dichterbij onafhankelijkheid van Oliearab's en Gasputin's kunnen komen, dan moeten we dat onmiddelijk doen.
 
Er is nog wel een klein drempeltje. In de huidige situatie is het niet mogelijk energie van de accu van een Tesla naar het net te laten stromen. Oftewel ontladen van een accu naar het net is op dit moment niet mogelijk. Het schijnt via de CHAdeMO-adapter te kunnen maar dan moet het buiten de auto omgezet worden van DC naar AC (en bovendien communicatie volgens CHAdeMO-protocol)... :crying:
 
Forget it. Gaat niet werken. Niemand wil onzekerheid over SoC voor het geval er iets gebeurt, zoals in familie, om maar iets te noemen. Trouwens vorig jaar een masterclass meegemaakt waar werd uitgelegd dat dat met die piek enorm meevalt. Wij moeten niet de angst bij netwerkbeheerders voor hun tekortkomingen wegnemen. Het is hun uitdaging, niet de onze.
Mijn ervaring is dat Netbeheerders ook graag zoveel mogelijk beren op de weg creëren. Doe maar net of het allemaal heel erg complex is, er heel veel onderzoek voor nodig is en het veel geld kost. Dat zorgt ervoor dat de X-factor (het landelijk bepaalde bedrag waarmee de netbeheerderstarieven maximaal mogen stijgen of zelfs moeten dalen) zo hoog mogelijk wordt bepaald.

- - - Updated - - -

Het feit blijft dat op sommige momenten (zonnige zomerdag in duitsland) energie in overvloede aanwezig is en op andere momenten juist zeer schaars is. Anders gezegd soms is energie spotgoedkoop en soms is het duur. Dat prijsverschil zal in de toekomst groter en groter worden en dat gaat echt wel beïnvloeden wanneer we onze auto's gaan laden.

Er zijn nu zo'n 4500 tesla's in nederland, goed voor 400MWh aan opslagcapaciteit ter waarde van zo'n 100 miljoen en we hebben het pas over 4500 tesla's! Als die hoeveelheid in 2020 misschien wel 20x zo groot is dan heb je het over een paar miljard aan opslag capaciteit die je met een kleine incentive kan benutten zonder verdere miljarden investeringen te hoeven doen.
Op sommige momenten is er inderdaad energie door zonnepanelen in overvloed. Maar daar gaan onze Tesla's niet veel bij helpen. Hoeveel Tesla's staan er op door-de-weekse-dagen tussen 11.00 en 16.00 thuis. En de problemen op het lokale net (achter het transformatorhuisje in de wijk) krijg je niet opgelost met een aantal EV's die op kantoorlocaties staan.

- - - Updated - - -

Er is nog wel een klein drempeltje. In de huidige situatie is het niet mogelijk energie van de accu van een Tesla naar het net te laten stromen. Oftewel ontladen van een accu naar het net is op dit moment niet mogelijk. Het schijnt via de CHAdeMO-adapter te kunnen maar dan moet het buiten de auto omgezet worden van DC naar AC (en bovendien communicatie volgens CHAdeMO-protocol)... :crying:
En wat te denken van het drempeltje, dat je de stroom gratis hebt geladen bij een Tesla Supercharger, met 90% SoC thuis komt. Deze vervolgens laat ontladen tot 30%, en de volgende ochtend weer even bij de supercharger langs gaat.
 
Niet noodzakelijk. Stel je komt om 18u thuis van je werk met 65% SOC. Op dat moment is de elektriciteitsvraag aan het net het grootst dus de netbeheerder laat je auto dan leeglopen tot 15%. Tegen 23u ligt iedereen in bed en laat de netbeheerder je auto weer vollopen tot de gevraagde 80% zodat je 's ochtends weer je dagelijks werkritje kan doen van een kilometer of 30.
Sinds jaar en dag zijn de netbeheerders gewend om deze pieken op het net (tussen 17.00 en 21.00) op te vangen. Deze piek wordt hoger als iedereen om 18.00 zijn auto inprikt en gaat laden. maar als veel mensen gedurende de nacht gaat laden, is dat geen enkel issue meer. En dan hoef je dus niet terug te leveren.
 
Voorzichtig met dat soort conclusies, hoor! Ik werk bij zo'n netbeheerder... :eek:
Ik heb als externe consultant veelvuldig bij nagenoeg alle netbeheerders gewerkt. Als je hoort hoe de strategische afdelingen aankijken tegen de toekomst, dan zijn veel handelingen van de netwerkbedrijven op het gebied van EV en Smart Grid protectionistisch gedreven. Men is als de dood dat er met de netwerkbedrijven hetzelfde gaat gebeuren als bij leveringsbedrijf en productie (marges en rol worden steeds kleiner etc). Men is bang dat door EV's, stationaire batterijen thuis, warmtepompen en sturing van de energievraag (binnen de woning) er op een gegeven moment nieuwbouwwoningen off-grid gaan. De netbeheerders denken dat dit dat binnen 10 jaar een serieuze optie gaat worden. Ook grootschalige renovatie door bijv. woningcorporaties kunnen straks ook gaan zorgen voor off-grid van een rij woningen. Dat betekend dat de kosten van de netbeheerder door een steeds kleinere groep moet worden gedragen, wat voor een sneeuwbaleffect kan zorgen (NB kosten omhoog, dus businesscase eerder rond voor andere partijen enz. enz)
 
Ik heb als externe consultant veelvuldig bij nagenoeg alle netbeheerders gewerkt. Als je hoort hoe de strategische afdelingen aankijken tegen de toekomst, dan zijn veel handelingen van de netwerkbedrijven op het gebied van EV en Smart Grid protectionistisch gedreven. Men is als de dood dat er met de netwerkbedrijven hetzelfde gaat gebeuren als bij leveringsbedrijf en productie (marges en rol worden steeds kleiner etc). Men is bang dat door EV's, stationaire batterijen thuis, warmtepompen en sturing van de energievraag (binnen de woning) er op een gegeven moment nieuwbouwwoningen off-grid gaan. De netbeheerders denken dat dit dat binnen 10 jaar een serieuze optie gaat worden. Ook grootschalige renovatie door bijv. woningcorporaties kunnen straks ook gaan zorgen voor off-grid van een rij woningen. Dat betekend dat de kosten van de netbeheerder door een steeds kleinere groep moet worden gedragen, wat voor een sneeuwbaleffect kan zorgen (NB kosten omhoog, dus businesscase eerder rond voor andere partijen enz. enz)
Die angst is volledig gegrond. Sterker nog, elke commercieel bedrijf heeft precies dezelfde issues om over na te denken: zijn klanten straks nog wel geinteresseerd in mijn produkt? Wordt ik niet ondermijnd door een goedkoper alternatief van een ander? etc.

Geen nieuws dus, het blijft dus zaak om als netbeheerder - net als ieder ander commercieel bedrijf - te zorgen dat je relevant blijft, dat je innoveert, dat je investeert in de toekomst. Je kunt het zien als risico, maar een goede ondernemer ziet daar juist kansen.
 
Vergeet dat "sinds jaar en dag" maar snel. Met de huidige snelheid waarin lokale opwekking (duurzaam of niet) wordt neergezet, is de benodigde reactiesnelheid een fractie van dat "sinds jaar en dag"...
Volgens mij zijn dat 2 verschillende onderwerpen. capaciteit van het net (piek ligt tussen 17.00 en 21.00) en de complicaties door lokale opwekking (voornamelijk complicaties als gevolg van zonnepanelen) die in een woonwijk produceren op de momenten dat de energievraag juist het laagste is.

- - - Updated - - -

Precies basvk. Wel ben ik het ermee eens dat vele medewerkers (van netbeheerders) meer verdedigend dan vernieuwend / aanvallend zijn ingesteld...
Ik vraag me af in hoeverre een verdedigende houding voor een (voornamelijk gereguleerd) bedrijf dat als verantwoordelijkheid het transport van energie over haar netten te waarborgen en een hoog kwaliteitsniveau te garanderen.
Het vinden van oplossingen om de complicaties die de veranderende energiemarkt met zich mee brengt is daarbij van groot belang. Maar dat zie ik nog steeds als "verdedigend".
Innovatief komen met oplaad oplossingen en sturen van de energievraag bij klanten zie ik echt als commerciële activiteiten. De netbeheerder zou moeten bekijken wat de kosten zijn van deze veranderende energiemarkt, wat het kost om dat zelf op te lossen (eigen opslag etc), of wat ze er voor over heeft om dit aan andere partijen over te laten.

maar ik weet dat ik hierin een heel ander denkbeeld heb dan de netbeheerders.
 
Terwijl het toch zo eenvoudig is.
Via het prijsinstrument is vraag en aanbod van zowel energie als energie-opslag te sturen. Maar dat is meer een samenspel met (ook) de energieleveranciers, de -afnemers en de regulerende instanties.

Even als extreem voorbeeld. Als je per dag twee tientjes verdient door je energieleverancier het accupakket als buffer te laten gebruiken, dan heeft dat mijn instemming.
Voor een paar euro niet.
De inzet van de techniek en bijbehorende regulering zijn uiteindelijk zoals we met zijn allen willen dat het is/wordt.