Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat betaal jij voor een kWh?

This site may earn commission on affiliate links.
Dan heb je ook op andere plekken geladen neem ik aan? Anders ben je wel n heel zuinige rijder.

Simon, er klopt iets niet met jouw 480kWh voor 5500 km hoor.
De Tesla laden kost je ongeveer 300Wh/km. Ik weet dat dat 20% meer is dan de auto aangeeft, maar mijn praktijktests wijzen dat uit.
Maw. 5500 km zou dan 1650 kWh moeten zijn. En de km prijs is dan 0,074 Euro/km. Dat is dus evenveel als een diesel die 7 liter/100km verbruikt !!
En let op, op een jaar wordt dat dan 19800 kWh alleen voor de auto. Tenzij je veel bij SuC's gaat laden natuurlijk.

Ik had iets duidelijker moeten zijn, ik heb inderdaad ook op andere plekken geladen, alleen nog maar aan SuC's; 19 x in die 5 weken, zie ik aan mijn Swarm check-ins.
Maar mijn berekening van 2ct/km blijft dan wel staan :tongue:
 
Ik had iets duidelijker moeten zijn, ik heb inderdaad ook op andere plekken geladen, alleen nog maar aan SuC's; 19 x in die 5 weken, zie ik aan mijn Swarm check-ins.
Maar mijn berekening van 2ct/km blijft dan wel staan :tongue:
Precies. Als ik die berekening ga doen kom ik op nog een veel lagere kilometerprijs... ga ik niet doen, geen slapende honden en geen slapende collega's wakker maken... :scared:
 
Ik was even mijn energietarieven aan het bekijken en ik kwam er dus nu pas achter dat de energiebelastingen fors gedaald zijn met ingang van dit jaar, namelijk met ongeveer 2 ct per kWh. Dat scheelt zo'n beetje 10%! Mijn tarieven liggen nu mooi op een heel klein beetje meer dan 18ct daltarief en 20ct piektarief.

Met een Tesla is dat best lonend natuurlijk :) Ben wel benieuwd of de publieke laadpalen en Fastned nu ook goedkoper worden, anders is het verschil tussen thuisladen en elders laden ineens nog veel groter.
 
Last edited:
In jouw bron wordt gemeld dat het gaat om duurzame energie. Zou dat het verschil zijn? Dat het enkel om duurzaam opgewekte energie gaat? Ik kan mij daarentegen wel herinneren dat ik in het nieuws hoorde dat de belasting op gas zou worden verhoogd en op elektra zou worden verlaagd.
 
In jouw bron wordt gemeld dat het gaat om duurzame energie. Zou dat het verschil zijn? Dat het enkel om duurzaam opgewekte energie gaat? Ik kan mij daarentegen wel herinneren dat ik in het nieuws hoorde dat de belasting op gas zou worden verhoogd en op elektra zou worden verlaagd.
Het kabinet heeft vlak voor Kerst besloten de energiebelasting voor elektriciteit tot 10.000 kWu te verlagen van 14,48 naar 12,18 cent per kWu. Boven 10.000 kWu is het een fractie hoger geworden. Per saldo betekent dit voor mij een verlaging van 200 naar 175 euro per maand voor 14.600 kWu per jaar.
Gas is duurder geworden, geen probleem, gas is bij ons deze zomer afgesloten.
 
Last edited:
Die berekening snap ik niet Wim. Een verlaging van 2,3 cent per kWh is toch 230 euro over de eerste 10.000 kWh? Hoe kom jij aan 200 per maand?
Ik heb een goede deal gemaakt met Qurrent. Alle bedragen zijn incl. btw.
Nachttarief 3,333 ct, dagtarief 4,96 cent. Verbruik nacht (incl. Tesla) 8839 kWu, overdag 5797 kWu. Met de oude energiebelasting en alle kosten had ik een maandtarief van 200 euro. Door de verlaging is dit 176 euro geworden. Ik wil je mijn complete berekening wel PM'en.
 
In jouw bron wordt gemeld dat het gaat om duurzame energie. Zou dat het verschil zijn? Dat het enkel om duurzaam opgewekte energie gaat? Ik kan mij daarentegen wel herinneren dat ik in het nieuws hoorde dat de belasting op gas zou worden verhoogd en op elektra zou worden verlaagd.

De oude voorstellen staan ook nog online, maar uiteindelijk is er iets anders aangenomen. Dit is wat je moet hebben, ik heb flink naar gezocht....

https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/circulaires/2015/12/23/belangrijkste-wijzigingen-belastingen-2016/wijzigingen-belastingen-2016.pdf
 
Mijn ervaring is dat je inderdaad wel met 250+ Wh/km rekening mag houden, maar 300 is denk ik ook weer wat veel. Maar wat de auto niet meerekent is:


1) Laadverliezen (dus AC naar DC conversie)
2) Voorverwarmen/voorkoelen van de auto
3) Verbruik als de auto niet wordt gebruikt (ook met energy saving aan verlies je elke dag wat kilometers)


Die laatste kan nog best wel significant worden als je niet veel rijdt, zeker als energy saving is uitgeschakeld. Ik doe bijv. zo'n 55 km woonwerkverkeer, maar ben vaak zo'n 70 km range op een dag kwijt, zelfs al geeft de Tesla zo'n 200 Wh/km aan verbruik aan.
 
Door SDE 2009/2010 in 15 jaar meer terug dan de investering PV en dan dit gebruik voor all electric huis (840M3/270M2).
jaar 2015.jpg
 
Op het hoge tarief hadden we dit jaar meer geproduceerd.
8bafea9258d24383d9ce014406f936c1.jpg
Tja, let je even niet op en dan krijg je dit.
Bij Pure energie helaas niet te compenseren met het lage verbruik. Dus dit jaar over gestapt op enkel tarief.
100% groene leverancier of niet, volgens mij moeten ze gewoon salderen zolang je totale verbruik lager is dan je totale teruglevering hoor.