Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat betaal jij voor een kWh?

This site may earn commission on affiliate links.
100% groene leverancier of niet, volgens mij moeten ze gewoon salderen zolang je totale verbruik lager is dan je totale teruglevering hoor.
Ja maar ze houden laagtarief en hoogtarief teruglevering daarbij gescheiden, oftewel ze strepen teruglevering in laagtarief weg tegen levering in laagtarief, en teruglevering in hoogtarief tegen levering in hoogtarief weg. Dus niet teruglevering in laagtarief tegen levering in hoog tarief of andersom.
Ik kan me dat ook wel voorstellen want het zou dan nogal scheef gaan lopen als ze je hoogtarief zonne-kWh moeten terugkopen terwijl je zelf vooral laagtarief kWh bij ze afneemt.
 
Mja het staat eigenlijk niet duidelijk in de wet, alleen dat er per aansluiting ingaand tegen uitgaand moet worden gesaldeerd.
Het gaat dan om de interpretatie aansluiting == telwerk (modus operandi van de meeste elektriciteitsmaatschappijen, laag tarief en hoog tarief hebben ieder een apart 'telwerk') vs aansluiting == kabel (de voor ons voordeligere interpretatie). Aangezien er meerdere aansluitingen/telwerken op dezelfde kabel kunnen zitten (bijv. in een opgedeelde woning of appartementsgebouw), is het eerste ook plausibel...

Meer dan de helft van de maatschappijen houden deze manier van salderen erop na en zijn daar tot nu toe blijkbaar niet voor op de vingers getikt, dus het lijkt me dat die interpretatie van de wet goed wordt gekeurd...
 
Mja het staat eigenlijk niet duidelijk in de wet, alleen dat er per aansluiting ingaand tegen uitgaand moet worden gesaldeerd.
Het gaat dan om de interpretatie aansluiting == telwerk (modus operandi van de meeste elektriciteitsmaatschappijen, laag tarief en hoog tarief hebben ieder een apart 'telwerk') vs aansluiting == kabel (de voor ons voordeligere interpretatie). Aangezien er meerdere aansluitingen/telwerken op dezelfde kabel kunnen zitten (bijv. in een opgedeelde woning of appartementsgebouw), is het eerste ook plausibel...

Meer dan de helft van de maatschappijen houden deze manier van salderen erop na en zijn daar tot nu toe blijkbaar niet voor op de vingers getikt, dus het lijkt me dat die interpretatie van de wet goed wordt gekeurd...
Als dat zo is dan is overstappen naar enkeltarief inderdaad voorlopig de beste keuze.
Er zijn ook energieleveranciers die gewoon de optelsom maken: geleverd - teruggeleverd hoog tarief + geleverd - teruggeleverd laag tarief = te betalen. Daarbij mag per tarief een negatief tussengetal komen.
 
Greenchoice saldeert alles door het financieel uit te rekenen en dat is gunstig. Dure kWh terug leveren en goedkope kWh ontvangen.
Daarnaast had Greenchoice tot eind 2015 de regeling dat van de eerste 1000kWh overproductie ook alle belastingen terugbetaald worden.
Vanaf 1 januari 2016 gaat Greenchoice anders om met overproductie. Je krijgt dan 11 cent per kWh.

100% groene leverancier of niet, volgens mij moeten ze gewoon salderen zolang je totale verbruik lager is dan je totale teruglevering hoor.
 
Ik heb het forum afgezocht even snel, maar kon niet zo snel een draadje vinden.. Maar waar ik benieuwd naar ben.. wat is jouw kWh prijs? We weten inmiddels alles van de auto, welke infra er nodig is en welke apps er zijn, maar een niet geheel onbelangrijke.. de kWh prijs :rolleyes:

Zelf zit ik bij Nuon en betaal:

Normaal tarief: 0.0560
Overheidsheffing: 0.1232
Totaal: 0,1792 per kWh

Daltarief: 0.0440
Overheidsheffing: 0.1232
Totaal: 0.1672 per kWh

En dan nog per maand 4,50 leveringskosten.

Ik zie dat deze prijzen excl. 21% BTW zijn, waarschijnlijk omdat ik die deal had gekregen omdat ik op mijn kantoor ook nuon nam.

Update; ik zie dat de overheidsheffingen zijn aangepast online inmiddels:

Tarieven stroomlevering


Normaal tarief



€ 0,0560
per kWh


Overheidsheffingen



€ 0,1063
per kWh


Totaal leveringstarief hoog



€ 0,1623
per kWh


Leveringstarief laag



€ 0,0440
per kWh


Overheidsheffingen



€ 0,1063
per kWh


Totaal leveringstarief laag



€ 0,1503
per kWh


Vaste leveringskosten



€ 4,50
per maand

Overige Belastingen en toeslagen


Vermindering energiebelasting



€ 25,90
per maand


Wat die vermindering nu is..? Nuon meld in het "i" boxje: Dit is een vaste maandelijkse korting op uw energiebelasting.

De prijzen zijn allemaal ex BTW overigens.
 
Vandaag een smappee geïnstalleerd, ben eens nieuwsgierig of die netjes werkt. Normaal zou deze de meeste van de aangesloten toestellen moeten meten.
Als men wagen aan het laden is:
IMG_2835.PNG
IMG_2836.PNG


Als hij nieter aan het laden is:
IMG_2837.PNG
IMG_2838.PNG


lijkt goed te werken.
 
Ik heb ook een Smappee. Hij detecteert de Tesla niet als een individuele verbruiker maar telt 'm natuurlijk wel mee in het totale verbruik. Ik had hen gecontacteerd met de vraag hoe ze dit kunnen oplossen en ze antwoordden me dat ze een module aan het bouwen zijn die met de laadpaal kan communiceren om zo de laadstroom te kennen en apart weer te geven in hun app. Je kan natuurlijk ook gewoon een tweede Smappee kopen en die enkel gebruiken op de kabel die vertrekt richting de laadpaal/het rode stopcontact.
 
vandaag mijn afrekening voor de elektriciteit van afgelopen jaar gekregen.:( zo ziet die er uit!

verbruik: 823kWh (wegens zonnepanelen:)) = € 93.39
kosten groen stroom: € 14.84:cool:
kosten WWK ( geen idee wat dit is) € 2.75o_O
Netwerkkosten (opgelegd door Intergem) € 650.91:mad:
Toeslagen (opgelegd door diverse overheden) € 33.91:confused:
Periode tussen meteropname en factuurdatum €55.43:oops:

totaal: € 851.23
btw: € 120.44
te betalen: € 971.67

dus kostprijs elektriciteit x10.4 geeft de eindfactuur:eek::confused::mad:
 
Zucht, bij mij ziet het er gelijkaardig uit met een verbruik van een paar 100 kWh...

"Lang leve" het prosumententarief = zonnepanelentaks (500 euro) en Turteltaks (100 euro) die gewoon maar dienen om historische putten te vullen... :mad::(:mad::(

vandaag mijn afrekening voor de elektriciteit van afgelopen jaar gekregen.:( zo ziet die er uit!

verbruik: 823kWh (wegens zonnepanelen:)) = € 93.39
kosten groen stroom: € 14.84:cool:
kosten WWK ( geen idee wat dit is) € 2.75o_O
Netwerkkosten (opgelegd door Intergem) € 650.91:mad:
Toeslagen (opgelegd door diverse overheden) € 33.91:confused:
Periode tussen meteropname en factuurdatum €55.43:oops:

totaal: € 851.23
btw: € 120.44
te betalen: € 971.67

dus kostprijs elektriciteit x10.4 geeft de eindfactuur:eek::confused::mad:
 
Van zodra het enigszins betaalbaar wordt in België zal ik bij de eerste zijn om me los te koppelen van het net. Ik ben het beu om speelbal te zijn van al die politiekers die steeds de spelregels tijdens het spel blijven wijzigen...
 
Van zodra het enigszins betaalbaar wordt in België zal ik bij de eerste zijn om me los te koppelen van het net. Ik ben het beu om speelbal te zijn van al die politiekers die steeds de spelregels tijdens het spel blijven wijzigen...
Ik zie dit toch niet zo snel gebeuren. Wij zitten normaal aan een verbruik van 8500kWh per jaar waarvan we het meeste terug krijgen van de panelen over het ganse jaar. Het lijkt me onbetaalbaar en onrendabel om die capaciteit aan batterijen te plaatsen om de winter te overbruggen. in gebieden waar het ganse jaar evenredig de zon schijnt lijkt me dit wel haalbaar.

ik denk er wel aan als de tweede tesla er komt eventueel nog een aantal panelen op de garage te plaatsen en een systeem enkel op DC te plaatsen, los van het net. PV panelen - batterij - Auto
 
Vergeet dat afkoppelen maar, zet dat maar voor altijd uit je hoofd. Dat lukt gewoonweg niet in Belgie met zonnepanelen. In de zomermaanden produceer je 5 a 10 maal meer energie dan in de wintermaanden. Als je je zonnepanelen dimensioneert om net toe te komen in de zomer, dan kom je in de wintermaanden honderden kWh te kort. Als je dimensioneert om in de winter toe te komen, moet je 5 a 10 maal meer zonnepanelen installeren dan nodig in de zomer, en zit je met een gigantisch overschot. Dat in de veronderstelling dat er iemand is die voldoende plaats op zijn dak daar voor heeft.
Als je dimensioneert om op jaarbasis break even te draaien, dan moet je in de grootteorde van duizend(en) kWh overschot van de zomer zien op te slaan tot in de winter. Dat is ook niet haalbaar vanwege de kostprijs van de batterijen, volume van de batterijen, en verlies van lading over tijd. ELk van deze 3 factoren is al voldoende om dit onhaalbaar te maken.
 
  • Helpful
Reactions: Bankroetlama