Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat betaal jij voor een kWh?

This site may earn commission on affiliate links.
Laat jullie niet vangen met subsidies. Hetzelfde verhaal hier in België, ze beloven veel maar halen het dubbele terug. In het begin het mooie verhaal, en je terugverdientijd is blablabla drie jaar later wordt je belast nog meer dan dat je vroeger verbruikte.
Ik heb het gehad met investeren in groen, je haalt het er nooit uit of je moet 20 jaar oud zijn. We hebben overal windmolens gezet voor groene energie maar die liggen nu stil omdat doel terug opgestart is. Wat is het nut dat ze toch liever 40 jaar oude kerncentrales terug opstarten omdat daar meer aan te verdienen en te belasten is.
 
Waarom moet alles waar je in investeert zich altijd snel terugbetalen? Investeren in groen is investeren in de toekomst van je kinderen. Ben wel akkoord dat doel en tihange dicht had moeten blijven. Denk dat de Duitsers dat voor ons zullen oplossen
Ik ben akkoord met het milieu standpunt en dat de investering geen winst op brengt tot daar aan toe, maar belast worden daarvoor dat gaat een brug te ver.
 
Laat jullie niet vangen met subsidies. Hetzelfde verhaal hier in België, ze beloven veel maar halen het dubbele terug. In het begin het mooie verhaal, en je terugverdientijd is blablabla drie jaar later wordt je belast nog meer dan dat je vroeger verbruikte.
Ik heb het gehad met investeren in groen, je haalt het er nooit uit of je moet 20 jaar oud zijn. We hebben overal windmolens gezet voor groene energie maar die liggen nu stil omdat doel terug opgestart is. Wat is het nut dat ze toch liever 40 jaar oude kerncentrales terug opstarten omdat daar meer aan te verdienen en te belasten is.
Natuurlijk is de regering een onbetrouwbare en zo niet, dan toch zeker een onvoorspelbare partij. Daarover zijn wij het wel eens. Waar we het kennelijk niet over eens zijn, dat als de regering ons (tijdelijk?) helpt om van de fossiele brandstof af te komen (zoals in 2013 met de Tesla ook), dan zou ik zeggen pak de kans waar een ander het ook doet. Ik zie de energiebelasting op aardgas niet meer zo snel dalen, of het moet zo zijn dat de inkoopprijs opeens explodeert maar laten we zeggen de marktprijs van aardgas zal waarschijnlijk alleen maar stijgen vanaf nu. De elektriciteitsprijs zou best weleens verder kunnen dalen omdat vrijwel alle duurzame vormen van energie, die sterk uitgebreid worden nu zoals windmolens, zou kunnen leiden tot meer aanbod dan vraag.
Maar ik wacht even komende week af, als de subsidiebedragen bekend worden. En of de uiteindelijke terugverdientijd over 5 jaar anders komt te liggen dan we nu kunnen weten, tja, dan kunnen we net zo goed in de kristallen bol gaan turen. :rolleyes:
 
De situatie in België is heel anders, en totaal onvergelijkbaar met Nederland. Iedereen die bij ons wel eens moppert, verwijs ik even naar de zonnepanelen subsidie die in België een een beetje uit de hand liep. :)

Anderen kunnen waarschijnlijk nog veel sappiger voorbeelden aandragen :)
 
het erge van de zaak is dat diegenen die NIET hebben geïnvesteerd en dus ook geen vergoeding hebben gekregen ook belast worden.

En dat de grotere bedrijven die eveneens meeprofiteren van de zonnepaneelsubsidies (sommige > 5000 panelen) niet extra belast zullen worden. Ze betalen immers nu al vennootschapsbelasting (33%) volgens de regering................ tenzij ze dit compenseren met een hoop kosten die datzelfde bedrijf maakt, want dan betalen ze gewoon niets belasting op die subsidies...

En dat terwijl de kleine particulier er gewoon één of twee vaste kosten (turteltaks voor iedereen en prosumententarief voor de zonnepaneeleigenaars) bovenop krijgt, zonder enige mogelijkheid om er onderuit te raken...

Zucht... eerlijk is anders lijkt me:crying:
 
Als je off-grid gaat heb je geen aansluiting op het distributienetwerk van de netbeheerders en kunnen de energieleveranciers je ook geen facturen sturen, dus dan raak je er onderuit.

Maar als je subsidies krijgt voor je zonnepanelen, moet je wel verbonden blijven met het distributienetwerk en ben je aangemeld bij je netbeheerder want anders heb je er geen recht meer op. En aangezien de subsidies voor de meesten een pak hoger zijn dan de extra kosten, is het dus gewoon pakken zoals het komt.

Een andere situatie is dat wanneer je nu zonnepanelen legt en je leverancier je vergeet aan te melden bij je netbeheerder, dan ga je ook geen prosumententarief moeten betalen.

Heb ( nog ) geen zonnepanelen… vandaar mijn vraag: Betaal je al die taksen ook als je volledig off-grid blijft? :confused:
 
Het beste is je zonnepanelen niet aan te sluiten aan het net en Tesla batterijen plaatsen. Subsidies krijg je nu toch niet meer dus dat is ook geen issue. Dan verbruik je eerst je opgeslagen zonne-energie en dan pas van het net.
Geen extra belastingen in dit geval.
 
Volgens mij zijn we al een aantal berichten een beetje offtopic... :rolleyes:
Terug on topic.
Ik heb mijn Tesla nu ruim 1 maand en heb de maand december mijn elektriciteitsverbuik gemeten; zo'n 480 kWh meer in die maand. Aangezien ik bij Ecopower ben en daardoor 0,2477/kWh betaal is dat een extra kost van zo'n €118. Dat gedeeld door de 5500 km die ik gereden heb, kom ik op een kost van 0,02/km.
Ik heb op de VREG site een vergelijking gedaan en zag dat Ecopower de duurste is voor mijn (geschat) jaarlijks verbruik van 9600 kWh. Tijd om te switchen dus...
 
Terug on topic.
Ik heb mijn Tesla nu ruim 1 maand en heb de maand december mijn elektriciteitsverbuik gemeten; zo'n 480 kWh meer in die maand. Aangezien ik bij Ecopower ben en daardoor 0,2477/kWh betaal is dat een extra kost van zo'n €118. Dat gedeeld door de 5500 km die ik gereden heb, kom ik op een kost van 0,02/km.
Ik heb op de VREG site een vergelijking gedaan en zag dat Ecopower de duurste is voor mijn (geschat) jaarlijks verbruik van 9600 kWh. Tijd om te switchen dus...

Dan heb je ook op andere plekken geladen neem ik aan? Anders ben je wel n heel zuinige rijder.
 
Simon, er klopt iets niet met jouw 480kWh voor 5500 km hoor.
De Tesla laden kost je ongeveer 300Wh/km. Ik weet dat dat 20% meer is dan de auto aangeeft, maar mijn praktijktests wijzen dat uit.
Maw. 5500 km zou dan 1650 kWh moeten zijn. En de km prijs is dan 0,074 Euro/km. Dat is dus evenveel als een diesel die 7 liter/100km verbruikt !!
En let op, op een jaar wordt dat dan 19800 kWh alleen voor de auto. Tenzij je veel bij SuC's gaat laden natuurlijk.