Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat bracht ons er ooit toe onze ICE te ruilen voor een Tesla?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben in 2011 na de nieuwe VAA regeling van Di Rupo beginnen zoeken wat er aan elektrische auto's was en wat er op komst was.(ik deed toch minder dan 10.000km per jaar (toen nog wel))
Al snel bij Tesla uit gekomen. Het bedrijf en alles er rond beginnen volgen. Zeer lang gedacht dat het te hoog was gegrepen. En maar rekenen en rekenen, zonder dat er prijzen bekend waren;)
In augustus 2012 kwamen de eerste model S-en uit de fabriek. Op 20 september 2012 de bestelling geplaatst en 4.000€ betaald zonder dat er Europese prijzen gekend waren.(#1332 van de Europese bestellingen)
in december 2012 werden de prijzen bekend gemaakt, In februari 2013 testrit in Antwerpen en in mei 2013 definitief gefinaliseerd. Een 60, met hoedenplank en nog enkele opties voor 79k
Levering 23 november 2013 en exact 2 jaar later verkocht, en ingeruild voor een 85 met AP.
 
Ik kwam in 2009 een pdf tegen over de Tesla Model S. Mijn interesse was volledig gewekt. Pas twee jaar later attendeerde een collega van mij me er op dat hij een elektrische auto had besteld. Ik vroeg hem wat voor een, en toen hij zei dat het een zogeheten Tesla Model S was maar dat ik daar waarschijnlijk nog nooit van gehoord had, had ik een half uur later mijn 4000 euro aanbetaald ook al had ik op dat moment pas net een nieuwe BMW 5 serie.
Er staan in die pdf (hoop dat het uploaden gelukt is) wat grappige dingen. Zoals levering in 2011. Toen begon de Tesla jaartelling dus al.
 

Attachments

  • Tesla.pdf
    2.6 MB · Views: 70
Mijn vader wilde perse een elektrische wagen vanwege het comfort. Met hem mee geweest naar de 1e proefritten in Antwerpen. Vond t wel een aardig ding en gaf aan dat ie wel ok was om te kopen. Ik meende gehoord te hebben dat er misschien ook nog wat fiscale voordelen voor zouden bestaan. Dit zou ik de volgende dag ff voor m uitzoeken. Ik stuitte toen op het spreadsheet van Maarten Steinbuch. Daarin beweerde hij dat de Tesla €18.000,=/jaar goedkoper was als de auto die ik toen reed. Ik kon het niet geloven maar toch maar heel gauw zelf ook eentje gereserveerd. Tot op de dag vandaag nog geen spijt van. Nog nooit zoveel van een auto genoten, zoveel leuke, interessante nieuwe mensen ontmoet. En zoveel gekke dingen gedaan vanwege de auto:).
 
Had al eens geroepen dat mijn volgende auto een electrische zou moeten/kunnen zijn. Maar met commute van meer dan 200km per dag was er geen optie (Ampera: te korte range, te lelijk). Maar met de gewoonte om vele tonnen met dezelfde diesel te rijden had ik geen haast met iets anders.

Tot tijdens een etenje bij de Indier in Deventer een collega ondernemer uit Zwitserland vertelde een Tesla overwogen te hebben (maar te begrotelijk). Moet ergens in 2010/2011 geweest zijn gok ik. Daarna in de VS toch maar eens wat serieuzer in de Tesla winkels wezen gluren (van mock-up naar 'echt' naar testrit). Omdat het met hulp van de fiscus in NL prima haalbaar/betaalbaar bleek zomer 2012 de reservering gemaakt.
 
na 2 jaar werken aan Noordstation in Brussel waar een luchtje scheppen echt wel niet er gezond is, beseft dat een betere wereld bij jezelf begint. Eerst proefrit gaan doen gekeken of het haalbaar was en auto besteld in Augustus vorig jaar. Fantastische vakantie van 6200km in Noorwegen mee gedaan en wil niet meer terug.
 
  • Like
Reactions: Carl
In 2012 werkte ik als interimmer bij een bank in Valkenswaard. Een collega interimmer vertelde mij dat hij een nieuwe auto uit de USA had "gereserveerd". Hij liet mij de site zien en toen zag ik, dacht ik, een Jaguar. Hij vertelde mij dat het ging om een Tesla Model S welke op elektriciteit reed. Ik vond het een mooie auto totdat hij de prijs noemde (een kleine ton). Ik was meteen genezen aangezien ik nog nooit een auto nieuw had gekocht (reed toen een Audi A5 uit 2008 met een dagwaarde van 44.000). Verder geen aandacht meer aangegeven. Totdat een collega bij mijn volgende bank in Gorkum (begin 2013) mij een email liet lezen van Athlon omtrent het leasen van de Tesla Model S en de (fiscale) voordelen daarvan. Gebeld met Athlon, gefinancierd via de Lage Landen en in December 2013 de auto geleverd gekregen. Grappige was dat mijn eerdere collega in Valkenswaard de reservering had teruggegeven en een Audi A7 had aangeschaft met een behoorlijke bijtelling. Het kan raar lopen ;)
 
  • Informative
  • Funny
Reactions: Desiré and Carl
Als interim projectmanager ben (en vooral was) ik een enorme kilometervreter (de Bali villa's zijn een uit de hand gelopen hobby). In een tweedehands VW Phaeton met een V10 diesel reed ik het land rond.
Een heerlijke auto om te rijden, maar het kilometrage op de klok was al ver boven de 300.000 km, de wegenbelasting was enorm en last but not least: het apparaat had geen roetfilters en er was ook geen ruimte om deze alsnog in te bouwen. Als iemand achter mij aan het drukken was, kon ik eenvoudig even planken en de bestuurder achter mij nam direct afstand vanwege de enorme zwarte wolk roet die de VW kon produceren. :eek:

Op één van de lange ritten begin 2013 zat ik naar BNR te luisteren, waar de Tesla Model S de revu passeerde. Volgens de spreker was het een auto met de nodige onvolkomenheden, maar voor een ondernemer was een niet te missen kans in financiële zin.
Op dat moment dacht ik: "Ja, ja, reclamepraat, het zal wel. Tesla? Van die kleine omgebouwde Lotus Elise? Pfff".
Tot enkele weken later tijdens een vergadering met mede-interimmers er weer iemand over die auto begon. Hee, laat mij nou eens een plaatje zien? Jeeeee, dat ziet er eigenlijk wel goed uit, maar .... 100% elektrisch?

Later die week maar eens op internet gegaan en de website van Tesla bekeken. Veel antwoorden, maar nog veel meer vragen.
Toch maar eens bellen, want er was nèt in Nederland een klein winkeltje in Eindhoven open gegaan. Daar werden mijn vragen uiterst geduldig en correct beantwoord.
Maar er werd aan het einde ook aan mij een vraag gesteld: heeft u volgende week vrijdagmiddag ook tijd? Ik: hoezo? Hij: voor het bekijken van de auto zijn we voorlopig helemaal volgeboekt in Eindhoven, maar er heeft net iemand afgezegd. Als u dan om twee uur langs kunt komen kunt u hem zien en als u wilt ook een ritje maken.
Nou, dat wilden wij wel eens meemaken. Er met zijn tweeën langs gegaan, de Phaeton lekker pontificaal voor de Rolls Royce garage van de buren daar geparkeerd en eerst de oranje roadster die in de showroom van Tesla stond maar even bekeken.
En toen na de nodige uitleg een ritje gemaakt in één van die vijf Model S Tesla's die er toen in Europa stonden, waarvan drie met Duits kenteken in Eindhoven.
Maar natuurlijk nie nadat ik eerst op zijn Amerikaans een documentje moest ondertekenen.

Met het 750 Nm koppel van de Phaeton was ik wel wat gewend, maar bijna iedereen weet het: na één rit is vrijwel iedereen volkomen en onvoorwaardelijk verkocht. Bij het uitvoegen van de weg: O, u had die auto nog gemakkelijk kunnen inhalen hoor...... :cool:
Ter plekke heb ik er één gereserveerd en dezelfde week puur op de emotie (wat was dat autorijden 3.0 ver-schrik-ke-lijk overtuigend) nog wat aandelen Tesla gekocht. Dat bleek achteraf geen slechte keus, net zo min als de Tesla, waar ik tot op heden erg aan verslingerd ben.

En nu ik mij wat meer verdiept heb in de klimaatperikelen die er op ons afkomen (ik ben zeker geen geitenwollen-sokken figuur) en ervan overtuigd ben wat er voor ellende op onze kinderen en grote delen van de wereldbevolking afkomt, ben ik ook heel blij dat ik de auto op een 100% groen contract rij en zo mijn zeer bescheiden steentje kan bijdragen. Ook al valt het in het niet bij het fossiele energie-geweld dat er na de Amerikaanse verkiezingen op de wereld afkomt! :confused: