TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC
Start a Discussionhttps://teslamotorsclub.com/tmc/tags/

Wat bracht ons er ooit toe onze ICE te ruilen voor een Tesla?

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Carl, Nov 4, 2016.

  1. Carl

    Carl Member

    Joined:
    Jan 12, 2013
    Messages:
    874
    Location:
    Belgium
    Weten jullie nog wie of wat jullie heeft overgehaald om jullie eerste Tesla (of andere pure EV) te bestellen?
     
  2. BobbyKings

    BobbyKings Silver

    Joined:
    Oct 1, 2015
    Messages:
    868
    Location:
    Voorburg, Netherlands
  3. Carl

    Carl Member

    Joined:
    Jan 12, 2013
    Messages:
    874
    Location:
    Belgium
    Was idd een heel leuk draadje, maar ik vroeg me af wat elk van ons zélf ooit heeft overgehaald (en niet het argument waarmee we vrienden/kennissen vandaag or morgen willen overhalen).

    Wil niet narcistisch zijn en er zelf over beginnen, dus anderen zien maar of dit draadje een goed onderwerp is of niet :)
     
  4. PatrickL

    PatrickL Member

    Joined:
    Jan 7, 2014
    Messages:
    94
    Location:
    Nijlen, Belgie
    De eerste foto's van de Model S vond ik maar niks. Tot ik ze live zag. Wouw, wat een verschijning ! De fiscus heeft me nadien over de streep getrokken...
     
  5. tonvanboven

    tonvanboven Member

    Joined:
    Aug 15, 2014
    Messages:
    659
    Location:
    Winterswijk
    Ik reed met de Prius PlugIn 23% elektrisch, niet slecht toch met een 3 kWh accu, maar ik begon me er steeds meer aan ergeren om op bezine te rijden. Dan is de overstap naar de S niet zo moeilijk, nu heb ik een mooie auto die heel fijn rijdt.
     
  6. SMU

    SMU Member

    Joined:
    Jun 8, 2015
    Messages:
    147
    Location:
    Eindhoven, Netherlands
    De combinatie bijtelling, het innovatieve karakter, looks en de ongekende rijkwaliteit! Ik geniet elke dag van mijn Tesla maar mis soms mijn BMW op korte, zakelijke trips naar het buitenland. Range mag iets groter maar met name de laadsnelheid is naar mijn bescheiden mening te langzaam.
     
  7. Pebe

    Pebe Member

    Joined:
    Nov 9, 2015
    Messages:
    187
    Location:
    Westerlo
    S-19910
     
  8. René ZAP

    René ZAP Member

    Joined:
    Apr 3, 2015
    Messages:
    127
    Location:
    Noordwijk netherlands
    Allereerst het feit dat het een zeer mooie auto is.
    Daarnaast wees mijn accountant op de lagere tco kosten waardoor de auto bereikbaar werd.
    Een proefrit met de acceleratie deed de rest. Nog nooit een moment spijt.
    En dan te bedenken dat ik bijna een Volvo V60 twin engine had gekocht.
     
  9. chrgra

    chrgra Member

    Joined:
    Aug 18, 2016
    Messages:
    34
    Location:
    Netherlands
    De rust in de auto , autopilot en het grote scherm.
    Door alles een beetje positief te berekenen zeker niet duurder dan een bmw 3 gt vol met veiligheidsopties.
    Over de streep getrokken door de '3de' kwartaal opruiming van de Tesla..
     
  10. PimEffting

    PimEffting Member

    Joined:
    Feb 25, 2015
    Messages:
    612
    Location:
    Heemskerk, Netherlands
    Had een Volvo plugin, zeer fijne auto overigens. Echter is de bagageruimte beperkt en met twee kleine kinderen is dat een prioriteit.
    Nieuwe XC90 was er toen nog niet. Tesla wel en had wat ik nodig had.
     
  11. Carl

    Carl Member

    Joined:
    Jan 12, 2013
    Messages:
    874
    Location:
    Belgium
    Ja maar hoe hebben jullie dat eigenlijk ontdekt? (zonder publiciteit van Tesla).

    Bij mij was het een vriend die een Prius had gekocht in 2008, een andere die een Tesla Roadster kocht (en daarmee naar Bourgondië reed, lang voor het bestaan van SuCs), Elio di Rupo die mijn BMW zwaar begon te belasten, de belachelijk lage prijzen van Lexus hybride occasions in België, die me een RX400h deed aanschaffen, het leuke electro-gevoel van die Lexus hybride die me deed nadenken over full EV's, en dan in 2011 de website van Tesla (en in de eerste plaats het geweldige design van de concept-MS), en inderdaad fiscale voordelen die er plots kwamen.
     
  12. ErnstT

    ErnstT Active Member

    Joined:
    Apr 30, 2014
    Messages:
    1,536
    Location:
    amsterdam
    De bejubelde en verguisde Vincent Everts liet mij rijden in die van hem, september 2013. Binnen 3 minuten was ik verkocht. Niks milieu, fiscus... Na een maandje rekenwerk besteld.
     
    • Love x 1
  13. Daniel 74

    Daniel 74 Active Member

    Joined:
    Mar 25, 2013
    Messages:
    1,234
    Location:
    The Netherlands
    Ik was erg enthousiast over de roadster, maar dat was natuurlijk geen serieuze optie als zakelijke wagen. Toen de Opel Ampera werd aangekondigd ergens eind 2010 heb ik meteen een (weliswaar vrijblijvende) reservering gemaakt. Ik vond het ontwerp lelijk, maar het was de eerste auto waarmee een redelijke afstand volledig elektrisch kon worden gereden zonder de angst om stil te vallen.

    Ergens medio 2011 had ik een proefrit in een preproductie exemplaar van de ampera. De auto was in het echt nog lelijker dan op papier, maar het elektrisch rijden was doorslaggevend. Begin 2012 is de ampera geleverd.

    Toen medio 2012 de eerste S'en werden geleverd in de VS, werd duidelijk dat die er moest komen. November 2013 kwam die en ging de ampera naar mijn echtgenote. Sinds vorige maand is haar ampera vervangen door een X.
     
  14. Merijn

    Merijn Active Member

    Joined:
    Jul 10, 2013
    Messages:
    1,436
    Location:
    Den Haag
    Mijn vrouw. :rolleyes:
    Ik heb de betreffende e-mail nog:

    image.jpeg

    In mijn antwoord (dat ik hier maar niet zal posten) heb ik haar letterlijk voor gek verklaard. :oops:
    Een paar maanden later (na het lezen van de beroemde blogpost van Maarten Steinbuch) een aanbetaling voor de Model S gedaan...
     
    • Love x 3
  15. Stefanvg

    Stefanvg Member

    Joined:
    Aug 28, 2016
    Messages:
    69
    Location:
    Belgium
    Ik was mijn vw passat echt beu. Zeker na het sjoemel diesel verhaal. Daar heb ik nog steeds niks van gehoord voor mijn dieselmotor. Mijn vw garage veranderde dankzij maffia Dieteren ook nog is van eigenaar. Zo had ik geen binding meer met de nieuwe garagehouder. Het moment om iets totaal anders te kopen! Ik vond het Tesla verhaal tien jaar geleden al fantastisch. Testrit heeft me dan ook onmiddellijk overtuigd. Voor de sport toch nog is testgereden met een Passat gte hybride. Maar dat is echt geen elektrische wagen.

    Ben voor mijn zoon van één jaar dan ook trots dat ik geen roet uitstotende mazoutstoof meer heb! Dat doet me wel iets.
     
    • Like x 1
  16. Daan B

    Daan B Member

    Joined:
    Mar 21, 2016
    Messages:
    115
    Location:
    Den Haag
    Leuke vraag!

    Bij mij begon het wel met duurzaamheid - toen de vorige auto toe was aan vervanging, zijn we ons gaan verdiepen in de FEV's. Aanvankelijk kwam ik daar niet goed uit: praktisch gezien kwam alleen de Tesla in aanmerking, maar financieel niet omdat ik niet van plan was een ton aan een auto uit te geven.

    Totdat een collega me voorrekende dat de tco (mede dankzij de belastingvoordelen) best meeviel. De website van Tesla, dit forum en een proefrit deden de rest. Wel kreeg ik nog de lastige keus of ik de S of de X zou bestellen, want de X was toen net gelanceerd, maar ik kon het niet opbrengen om nog bijna een jaar lang op mijn Tesla te moeten wachten. Daarom is het de S geworden.

    En nog geen moment spijt gehad!
     
  17. davandy

    davandy Model X 90D Pearl White full option AP2.

    Joined:
    Mar 9, 2015
    Messages:
    606
    Location:
    Melsele Belgium
    De proefrit vooral. :)
     
  18. pjhartog

    pjhartog Member

    Joined:
    Dec 28, 2012
    Messages:
    521
    Location:
    Netherlands
    Een tripje naar een deelneming in Silicon Valley in 2010 - toen viel de naam Tesla en als no-brainer heb ik toen (overmorgen precies 6 jaar geleden) EUR 4,000 gestort voor een reservering - en dat in januari 2012 toen de eerste beelden uit kwamen naar een SIG reservering omgeboekt (en bijgestort). Steeds gedacht dat als het 'niets' zou blijken het wel terug zou komen. Pas na de proefrit in 2012 (weer op bezoek bij dezelfde deelneming) besloten dat het door zou gaan.
    Zo ook in december 2012 al gestort voor de SIG X reservering - die ik in afwachting van wegklappende tweede zitrij - aan Wiebe heb overgedaan.
    Met smart op goed nieuws op dat front aan het wachten maar ondertussen de - in 2013 aangekochte - Roadster koesteren....
     
  19. Edi99

    Edi99 Egbert Dijkstra

    Joined:
    Jun 23, 2013
    Messages:
    2,387
    Location:
    Netherlands
    1. Eerste EV die rijdt en er uit ziet als "echte" auto
    2. TCO - model van Maarten
    3. Elon's Masterplan (deel 1) - zijn visie dus
    4. feit dat Elon (ook) een E-type heeft - weet dus wat beauty is
    Ongeveer in die volgorde. laatste punt haalde alle twijfel weg -;) Eind april '13 voor het eerst naar gekeken, medio juni ongezien/ongereden besteld, geleverd 23 sep 2013. (via gereserveerde productieplek - via leasemij). Heb daarvoor 20 jaar leaseauto via werkgever gehad - S is de eerste zelf nieuw gekochte auto.
     
  20. basvk

    basvk Active Member

    Joined:
    Dec 27, 2013
    Messages:
    1,977
    Location:
    Eindhoven
    Ik volgde de berichtgeving rondom Tesla al een hele tijd van afstand, en was verbaasd over de schoonheid van het Tesla Model S ontwerp. Ik had toen niet het idee dat het een auto was die ik zou kunnen bezitten, maar vond het qua design een verademing ten opzichte van wat er toen op de markt was.
    Fast forward een paar jaar, op zoek naar een vervanging van mijn toenmalige wagenpark, maar niks te koop waar mijn hart sneller van ging kloppen (ten minste niet voor het budget dat ik er aan uit wilde geven). Ow en ik wilde pertinent geen diesel vanwege veel stadsritten en een grondige hekel aan turbo motoren en ik wilde minimaal een V6, liefst automaat.
    Ik had waarschijnlijk een Citroën C6 of DS5 oid gekocht (ik hou van goede zelfs zompig geveerde auto's), maar die leverden ze niet met V6 benzine blok...
    En toen kwam de Model S met zijn 0% bijtelling, 0 euro BPM en MIA/KIA/Vamil belastingvoordelen, waardoor hij binnen mijn budget viel (zonder de belastingvoordelen had ik hem gewoon te duur gevonden in de zin van te weinig waar voor je geld - let wel dat was voordat ik besloot een proefrit te maken).
    Tja toen een proefrit gemaakt, toen bleek dat hij voorzien was van luchtvering, de ideale vermogenskarakteristiek had (direct koppel, geen turbogat, geen geschakel en geschok, etc.), fantastische wegligging, ruim en goed uitgerust met zijn grote scherm, geen moeilijk gedoe met car kits en blue tooth, bruikbare navigatie (haha) met google maps integratie, continu online, browser enz. enz., voldoende bereik, en ow, stilte en vibratieloos! Ow en ook nog eens milieuvriendelijk (van het CO2 verhaal was ik me toen nog niet zo heel bewust, maar dat je geen chemische troep en stank de lucht in blaast tijdens het rijden vond ik wel tof). Ook het innoverende aspect sprak me aan, eindelijk een grote verandering ten opzichte van de gevestigde orde.

    Ik heb geloof ik dezelfde dag nog de bestelling en aanbetaling gedaan, zo blij was ik dat ik een auto gevonden had die ik echt wilde hebben. Het was gewoon pure hebzucht. Dat gevoel had ik zo lang niet meer gehad.
     

Share This Page