Als interim projectmanager ben (en vooral was) ik een enorme kilometervreter (de Bali villa's zijn een uit de hand gelopen hobby). In een tweedehands VW Phaeton met een V10 diesel reed ik het land rond.
Een heerlijke auto om te rijden, maar het kilometrage op de klok was al ver boven de 300.000 km, de wegenbelasting was enorm en last but not least: het apparaat had geen roetfilters en er was ook geen ruimte om deze alsnog in te bouwen. Als iemand achter mij aan het drukken was, kon ik eenvoudig even planken en de bestuurder achter mij nam direct afstand vanwege de enorme zwarte wolk roet die de VW kon produceren.
Op één van de lange ritten begin 2013 zat ik naar BNR te luisteren, waar de Tesla Model S de revu passeerde. Volgens de spreker was het een auto met de nodige onvolkomenheden, maar voor een ondernemer was een niet te missen kans in financiële zin.
Op dat moment dacht ik: "Ja, ja, reclamepraat, het zal wel. Tesla? Van die kleine omgebouwde Lotus Elise? Pfff".
Tot enkele weken later tijdens een vergadering met mede-interimmers er weer iemand over die auto begon. Hee, laat mij nou eens een plaatje zien? Jeeeee, dat ziet er eigenlijk wel goed uit, maar .... 100% elektrisch?
Later die week maar eens op internet gegaan en de website van Tesla bekeken. Veel antwoorden, maar nog veel meer vragen.
Toch maar eens bellen, want er was nèt in Nederland een klein winkeltje in Eindhoven open gegaan. Daar werden mijn vragen uiterst geduldig en correct beantwoord.
Maar er werd aan het einde ook aan mij een vraag gesteld: heeft u volgende week vrijdagmiddag ook tijd? Ik: hoezo? Hij: voor het bekijken van de auto zijn we voorlopig helemaal volgeboekt in Eindhoven, maar er heeft net iemand afgezegd. Als u dan om twee uur langs kunt komen kunt u hem zien en als u wilt ook een ritje maken.
Nou, dat wilden wij wel eens meemaken. Er met zijn tweeën langs gegaan, de Phaeton lekker pontificaal voor de Rolls Royce garage van de buren daar geparkeerd en eerst de oranje roadster die in de showroom van Tesla stond maar even bekeken.
En toen na de nodige uitleg een ritje gemaakt in één van die vijf Model S Tesla's die er toen in Europa stonden, waarvan drie met Duits kenteken in Eindhoven.
Maar natuurlijk nie nadat ik eerst op zijn Amerikaans een documentje moest ondertekenen.
Met het 750 Nm koppel van de Phaeton was ik wel wat gewend, maar bijna iedereen weet het: na één rit is vrijwel iedereen volkomen en onvoorwaardelijk verkocht. Bij het uitvoegen van de weg: O, u had die auto nog gemakkelijk kunnen inhalen hoor......
Ter plekke heb ik er één gereserveerd en dezelfde week puur op de emotie (wat was dat autorijden 3.0 ver-schrik-ke-lijk overtuigend) nog wat aandelen Tesla gekocht. Dat bleek achteraf geen slechte keus, net zo min als de Tesla, waar ik tot op heden erg aan verslingerd ben.
En nu ik mij wat meer verdiept heb in de klimaatperikelen die er op ons afkomen (ik ben zeker geen geitenwollen-sokken figuur) en ervan overtuigd ben wat er voor ellende op onze kinderen en grote delen van de wereldbevolking afkomt, ben ik ook heel blij dat ik de auto op een 100% groen contract rij en zo mijn zeer bescheiden steentje kan bijdragen. Ook al valt het in het niet bij het fossiele energie-geweld dat er na de Amerikaanse verkiezingen op de wereld afkomt!