fivari
Maker van de Fivari-charger
Het verbruik bij 230 km/u lijkt me voor het dagelijks gebruik niet van doorslaggevend belang.
Nog even over de berekeningen
Ik vermoed dat je deze formule gebruikt:
Dat is dan een kracht. Maar je moet de juiste SI- eenheden gebruiken om de kracht in N (newton te krijgen). Dus best alles omzetten naar kg, m, s. Voor lucht bij 20°C, een snelheid van 230 km/u, A = 2m2 en Cw = 0,24 krijg je dan 1180N aan luchtweerstand.
Om het nodige vermogen te kennen moet je F vermenigvuldigen met Snelheid. zo kan je zien of de snelheid haalbaar is.
Het nodige vermogen, enkel om de luchtweerstand te overwinnen bedraagt dan 75 kW nodig. Om aan die snelheid te geraken moet je accelereren en andere wrijvingskrachten spelen ook mee, maar zoals gewoonlijk nemen we enkel de krachten mee die gunstig uitvallen voor wat men wil bewijzen
De nodige energie is Kracht * Verplaatsing (in principe vectorproduct, maar je mag voor een rijdende wagen gewoon de waarden vermenigvuldigen). Per km verbruik je dan 0,33 kWh, enkel voor de het overwinnen van de luchtweerstand. Men voelt dat die andere krachten toch niet zo onbelangrijk zijn, want een MS 100 kan geen 300 km aan 230 km/u rijden. De helft zou al knap zijn.
Nog even over de berekeningen
Ik vermoed dat je deze formule gebruikt:
Dat is dan een kracht. Maar je moet de juiste SI- eenheden gebruiken om de kracht in N (newton te krijgen). Dus best alles omzetten naar kg, m, s. Voor lucht bij 20°C, een snelheid van 230 km/u, A = 2m2 en Cw = 0,24 krijg je dan 1180N aan luchtweerstand.
Om het nodige vermogen te kennen moet je F vermenigvuldigen met Snelheid. zo kan je zien of de snelheid haalbaar is.
Het nodige vermogen, enkel om de luchtweerstand te overwinnen bedraagt dan 75 kW nodig. Om aan die snelheid te geraken moet je accelereren en andere wrijvingskrachten spelen ook mee, maar zoals gewoonlijk nemen we enkel de krachten mee die gunstig uitvallen voor wat men wil bewijzen
De nodige energie is Kracht * Verplaatsing (in principe vectorproduct, maar je mag voor een rijdende wagen gewoon de waarden vermenigvuldigen). Per km verbruik je dan 0,33 kWh, enkel voor de het overwinnen van de luchtweerstand. Men voelt dat die andere krachten toch niet zo onbelangrijk zijn, want een MS 100 kan geen 300 km aan 230 km/u rijden. De helft zou al knap zijn.