Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Vanochtend, in de wachtkamer bij de tandarts, kreeg ik weer eens een Autoweek onder ogen. Er stonden twee pagina's over electrische auto's, met name de volkswagen ID en een Mercedes. Dan lees je over minimaal 500km bereik en (igv de Mercedes) laden in 5 minuten.
Nu zijn we hier op het forum net zo objectief als een voetballiefhebber in Rotterdam Zuid dus ik kan jullie mening wel raden, maar hoe denken ze dat te gaan realiseren? Het klinkt als een retorische vraag, maar ik stel me graag even naief op en geloof even in het beloofde, al is het alleen maar om de EV revolutie te steunen. Hoe krijgen ze een accu die een dergelijk bereik moet kunnen bieden in een auto zo groot als een VW Golf? Is hier sprake van compleet andere technieken? En laden binnen enkele minuten, komen we dan het op terrein zoals hierboven beschreven (voltages en amperages) of is daar ook sprake van andere technieken? Want daar wijdt Autoweek natuurlijk totaal niet over uit.
Overstappen van Tandarts. Ik weet nog een goeie ;)
 
Dat is niet helemaal waar. Er zijn Lipo-batterijen die je met 15C kunt opladen, oftewel (theoretisch) in 4 minuten vol. Deze kun je dan 800-1.000 keer gegarandeerd opladen (niet helemaal "duizenden" keren,

daar gaan we geen 8 jaar garantie op krijgen; onbeperkte kilometers.
afgelopen jaren reed ik 65.000 km per jaar. als we rekenen met gemiddeld 210 wh/km en een lading van pakweg 60kwh per keer komen we 225 ladingen per jaar. Dan zou ik nu aan een nieuwe batterij toe zijn....

In de praktijk laad ik nu overigens pakweg 500 keer per jaar (thuis en op werk). Dus is 800 á 1000 keer laden... amper 2 jaar.
zelfs mijn laptop of GSM doen beter ;)
 
Correct. Daarom stel ik ook dat jouw eerdere opmerking 'niet helemaal waar' is. Die duizenden malen gegarandeerd opladen is nog een uitdaging.

Let wel, omdat de fabrikanten nu 800 tot 1.000 keer garanderen wil niet zeggen dat de lipo-batterij daarna dood is. Bovendien zijn dit 800 tot 1.000 cycles garantie ZONDER een BMS die de fabrikant zelf ontwikkeld heeft en dus ook geldig voor hobby-rc-racers die hun nieuwe lipo eerst een flink aantal cycles met +45C(!) ontladen, zodat de batterij gedurende een piek periode gewend is aan snel ontladen. Dit soort abuse kun je onze accu's niet eens aandoen. En toch garanderen lipo-fabrikanten 800 tot 1.000 cycles.

Ter beeldvorming: om onze accu's te ontladen met 45C zou een stroom van 9.500A benodigd zijn. Oftewel 3.800kW afgifte. Oftewel ruim 5.000 pk afgifte. Ben benieuwd of Tesla dan nog steeds 8 jaar garantie zou geven.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Arme Duitsers....

Nou ja, Fisker is natuurlijk niet veel verder dan de Duitsers, dit is een schets, nog geen ontwerp. Maar wel een schets met lef en ambitie, veel meer dan de Duitse voorstellen.

Ik deel trouwens de algemene mening hier dat de Duitse auto-industrie bezig is zijn eigen graf te graven door vast te houden aan de verdere ontwikkeling van de ICE's en EV's te beschouwen als een dingetje ernaast. Wat ik niet deel is het bijbehorende leedvermaak dat ik af en toe bespeur. Ik maak me er eerder zorgen over, want de auto-industrie is de kurk waar de Duitse economie op drijft, en de Duitse economie is de kurk waar B en NL voor een belangrijk deel op drijven. Dit kan ons allemaal veel pijn gaan doen... :eek:
 
  • Like
Reactions: Merijn and Keezje
Nou ja, Fisker is natuurlijk niet veel verder dan de Duitsers, dit is een schets, nog geen ontwerp. Maar wel een schets met lef en ambitie, veel meer dan de Duitse voorstellen.

Ik deel trouwens de algemene mening hier dat de Duitse auto-industrie bezig is zijn eigen graf te graven door vast te houden aan de verdere ontwikkeling van de ICE's en EV's te beschouwen als een dingetje ernaast. Wat ik niet deel is het bijbehorende leedvermaak dat ik af en toe bespeur. Ik maak me er eerder zorgen over, want de auto-industrie is de kurk waar de Duitse economie op drijft, en de Duitse economie is de kurk waar B en NL voor een belangrijk deel op drijven. Dit kan ons allemaal veel pijn gaan doen... :eek:
Eens. Het lijkt wel of ze gewoon lijdzaam toekijken en het zich laten gebeuren dat de Amerikanen de auto-oorlog gaan winnen met hun technologie. Tesla, NVidia gaan het geld straks verdienen. Het speelveld wordt al verplaatst richting autonomie met miljoenen testkilometers per dag bij Tesla voordat ze goed en wel zich nog aan het omkleden zijn voor de EV wedstrijd.
 
Eens. Het lijkt wel of ze gewoon lijdzaam toekijken en het zich laten gebeuren dat de Amerikanen de auto-oorlog gaan winnen met hun technologie. Tesla, NVidia gaan het geld straks verdienen. Het speelveld wordt al verplaatst richting autonomie met miljoenen testkilometers per dag bij Tesla voordat ze goed en wel zich nog aan het omkleden zijn voor de EV wedstrijd.
Ik verbaas me hier ook bijzonder over. Alle merken zetten in op hoge resolutie kaarten. Dit gaat immens veel geld kosten.
Wij met onze Tesla's maken dit nu al overbodig, wij maken de kaarten voor Tesla. Dat die Duitsers dat nog niet door hebben.