Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Die Duitse knakkers schijnen het toch te kunnen... marketingtruc of misschien toch iets ontwikkeld waardoor het minder nutteloos is?? Wellicht even wachten op de technische specs.
Het is fysiek vrijwel onmogelijk om voldoende oppervlak onder een goede hoek naar de zon te richten. De enige plek met een goede hoek is de voorruit en daar zitten ze natuurlijk niet. Veel meer dan het equivalent van twee panelen kun je bijv. op een Tesla niet kwijt.
Dan mag de auto nooit in de schaduw, nooit onder een carport en nooit in een garage staan.
Twee panelen leveren op een auto maximaal 50% rendement op. Is dus zo'n 250 kWh per jaar. Daar kom je 1000 km ver mee.
En dan de vraag tegen welke kostprijs?
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Volgens mij wordt het niet als vervanging van, maar als “bijvangst” gezien. Als je tijdens het rijden (een beetje) energie kunt opwekken, dan verlaagt dat het verbruik, met als resultaat een iets grotere range. Even verder doordenken, je zou dan met een iets kleinere accucapaciteit hetzelfde bereik kunnen hebben.
(Beetje mijn boerenkolentheorie:rolleyes:)
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Volgens mij wordt het niet als vervanging van, maar als “bijvangst” gezien. Als je tijdens het rijden (een beetje) energie kunt opwekken, dan verlaagt dat het verbruik, met als resultaat een iets grotere range. Even verder doordenken, je zou dan met een iets kleinere accucapaciteit hetzelfde bereik kunnen hebben.
(Beetje mijn boerenkolentheorie:rolleyes:)
Nogmaals Faiz, ga toch eerst maar rekenen.
Ik rekende al voor dat je per jaar bij een maximum bezetting van een Tesla met het equivalent van 2 panelen, 3,30 m2 totaal, maar 250 kWh opwekt. Dat is per werkdag 1 kWh. Dat is dus maar 4 km extra bereik per dag. Daarvoor ga je geen kleinere accu monteren.
 
Het is fysiek vrijwel onmogelijk om voldoende oppervlak onder een goede hoek naar de zon te richten. De enige plek met een goede hoek is de voorruit en daar zitten ze natuurlijk niet. Veel meer dan het equivalent van twee panelen kun je bijv. op een Tesla niet kwijt.
Dan mag de auto nooit in de schaduw, nooit onder een carport en nooit in een garage staan.
Twee panelen leveren op een auto maximaal 50% rendement op. Is dus zo'n 250 kWh per jaar. Daar kom je 1000 km ver mee.
En dan de vraag tegen welke kostprijs?
Ik weet niet meer of ik het al eerder zei, maar waarom die paneeltjes niet met een mark-up van 10000% als optie aanbieden? Er zijn altijd mensen die om niet-rationele redenen zoiets willen. Is toch gewoon een leuke optie voor € 7.500,00? Er komt in de hele levensduur van de auto maximaal voor honderd euro aan stroom uit. Het gaat om het principe van goed bezig zijn, toch? Doet het ook goed in de foldertjes, getuige Fisker en Toyota.
 
Ik weet niet meer of ik het al eerder zei, maar waarom die paneeltjes niet met een mark-up van 10000% als optie aanbieden? Er zijn altijd mensen die om niet-rationele redenen zoiets willen. Is toch gewoon een leuke optie voor € 7.500,00? Er komt in de hele levensduur van de auto maximaal voor honderd euro aan stroom uit. Het gaat om het principe van goed bezig zijn, toch? Doet het ook goed in de foldertjes, getuige Fisker en Toyota.

De befaamde Solar Roof. Gaat er komen hoor, er is enkel een probleem met de ramping up.
 
  • Informative
  • Funny
Reactions: basvk and PaulusdB
Bij de voorstelling van het Audi-etron prototype in 2015 werd deze gepromoot met een glazendak met geïntegreerde cellen. Dit zal waarschijnlijk een optie zijn in combinatie met een panoramadak.
De 'Vorserien' etron was er iig niet mee uitgerust.
Het 'Wireless chargen' lijkt me eerder een marketing gadget wegens de 3.6kw laadcapaciteit van het station, want er komt daarvan veel minder in de auto terecht.
Alvast 2 opties om te laten vallen lijkt me, dat scheelt weer ettelijke kilo's.
 
Er zijn hier en daar wat voorzichtige experimenten met contactloos laden tijdens het rijden. Dat zou een echte winnaar kunnen zijn als het technisch mogelijk wordt.
Zijn al veel testen mee gedaan. Buiten rendement (hoe verder elektriciteit door de lucht moet, hoe lager het rendement, en ja, je wilt wel wat ruimte over houden voor het opvangen van oneffenheden in de weg) is onderhoud van wegen waarin inductie is gerealiseerd niet heel gemakkelijk. Ook daarbij wil je de hardware zo dicht mogelijk onder het oppervlak hebben. Herstel van wegen door even een nieuwe laag te leggen is dan onmogelijk.

Verder is de vraag waarom je het nog nodig hebt, als je voldoende snel kan laden en voldoende (betaalbare) batterijen hebt, zoals je nu met de Tesla kan.
 
Die Duitse knakkers schijnen het toch te kunnen... marketingtruc of misschien toch iets ontwikkeld waardoor het minder nutteloos is?? Wellicht even wachten op de technische specs.

Zze Germans hebben dat concept al sinds eind jaren ‘80 in de la liggen. Stamt nog uit de tijd waarin Audi de slogan ‘Vorsprung durch Technik’ nog wat serieuzer nam. Met als hoogtepunt een Audi 100 Avant met hybride aandrijving en een solardak.

Toen volgde nog een kleine oprisping met de Audi A2 met aluminium carrosserie. Daarna nam de marketing afdeling het roer over van de ingenieurs.
 

Attachments

  • 8D0B7091-58A3-4262-B179-B5BC013FAC7F.png
    8D0B7091-58A3-4262-B179-B5BC013FAC7F.png
    1.4 MB · Views: 78
  • Funny
Reactions: Gtech
Zijn al veel testen mee gedaan. Buiten rendement (hoe verder elektriciteit door de lucht moet, hoe lager het rendement, en ja, je wilt wel wat ruimte over houden voor het opvangen van oneffenheden in de weg) is onderhoud van wegen waarin inductie is gerealiseerd niet heel gemakkelijk. Ook daarbij wil je de hardware zo dicht mogelijk onder het oppervlak hebben. Herstel van wegen door even een nieuwe laag te leggen is dan onmogelijk.

Verder is de vraag waarom je het nog nodig hebt, als je voldoende snel kan laden en voldoende (betaalbare) batterijen hebt, zoals je nu met de Tesla kan.

Ik zie dat ook niet snel gebeuren.

Wel een mooi voorbeeld van een klassieke innovatievraag: dure infrastructuur met relatief eenvoudige karretjes (metro, trein, ...) of een relatief simpele infrastructuur met dure karretjes (vliegtuigen, magneetzweefbaan, ...)
 
betreffende de zonnepanelen op het dak.
zouden die Duitsers nog niet op het idee gekomen zijn om dynamos op de wielen te monteren ?
dan kunnen die al rijdend de batterij opladen.
zoals vroeger het licht op een fiets.
:)
De werkelijkheid is soms grappiger dan wat we hier kunnen bedenken: alternators
Forumlid @jossamer vraagt zich af hoeveel dynamo's er nodig zijn om een Model S op te laden..
hi, how many 160 amp alternators would it take to power (CHARGE) a tesla model s