Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Vergelijkende range-test uit Spanje, met volgende wagens:MS, MX, ioniq, Soul, Leaf, i3, e-golf, Zoe, I-Pace, Ampera-e.
Opmerkelijk zijn toch

Een leuke vergelijkingstest, jammer dat ze zo weinig informatie geven over het parcours. Ze hebben gekalibreerde elektronica aan boord maar geven geen enkele informatie over de snelheid.

Toen ik mijn huidige auto kocht keek ik naar het verbruik, niet naar de range. Ik koos een merk/model en dan keek ik welke van de 6 motor opties het beste bij mijn wensen paste qua vermogen, verbruik en brandstof (en prijs :rolleyes:).
Voor mijn volgende auto kijk ik naar de range en niet naar het verbruik. Daarom zou ik graag zien dat de fabrikanten naast de WLTP range ook een tabel moeten leveren met de range bij verschillende snelheden en omstandigheden bij gestandaardiseerd instellingen. Bijvoorbeeld:

WLTP, constant 80 km/u en constant 120 km/u waarbij de laatste twee bij 0 en 20 graden (met de verwarming op 21).

Hang daar een set van randvoorwaarden aan, temperatuur moet tijdens de test binnen +/- 5 graden blijven, wel/geen voorverwarmen van de accu/auto, hoogte van de testbaan, standaard banden/druk van het model, etc en je hebt een veel beter overzicht van wat je kan verwachten.

Misschien nog één extra: de WLTP omgerekend naar de door de fabrikant aangeraden maximale dagelijkse laad percentage min 25 km ik-kom-zeker-thuis-buffer. Die noemen we dan "de dagelijks aanbevolen WLTP range" :).
 

De Jag oplossing, is dit dan zonder reductie? Dus cardans op de motoras....

Oud filmpje.
Dit is de motor van de Audi R8 E-tron. Daarom gaat het ook zo langzaam in dit filmpje. Er zijn er maar 100 van gebouwd geloof ik.
Deze motor heeft een planetaire tandwielkast.
De overbrenging en differentieel ontbreken in dit filmpje.

Schermafbeelding 2018-08-02 om 11.37.02.png
Schermafbeelding 2018-08-02 om 11.40.38.png
 
Best interessant video van Bjorn over een lange roadtrip (1000km) als 'race' tussen zijn Model X (P90D) en een Kona. Komt er eigenlijk op neer dat de twee auto's er net zo lang over deden (de Kona was een minuut sneller of zo). Uiteraard kan je hier en daar gaan wat gaan knibbelen (de 90 van Bjorn is limited, maar de superchargers op deze route zijn veel optimaler geplaatst dan in West Europa, etc..) Maar uiteindelijk gaat dat niet het verschil maken. Een paar keer een rood licht missen heeft net zoveel invloed.

Maar de interessante conclusie is dat je eigenlijk geen grote batterij noch superchargers nodig hebt om toch net zo redelijke een roadtrip te kunnen aanvangen. Maar je auto moet wel efficient zijn en je batterij moet wel een goed laadpatroon hebben.
 
Ik heb de video niet gezien (persoonlijk heb ik stilaan een hekel aan Youtube filmpjes waarbij de maker vooral zijn eigen kop filmt-hier komen de disagrees;-) ); maar ik weet wel bijna zeker dat het de Kona met de 64kwh batterij zal geweest zijn, en dat hij bij snelladers geladen heeft.
En dat kom ik bij het uitgangspunt : om bruikbaar te zijn als reiswagen heeft een electrische auto én een grote batterij nodig, én een uitgebreid snellaadnetwerk - de Kona-64kwh zal dus best een goede reiswagen zijn.
Zoals elders geschreven : de sweet-spot voor een lange reis imho : pakweg 2 à 2,5 uren rijden om dan even een stop maken, voor comfort én veiligheid. En tijdens die stop de batterij voldoende snel kunnen bijladen; om dan weer pakweg 2 à 2,5u te rijden, zonder stress.



Om dagdagelijks bruikbaar te zijn, bij bvb thuis-werk-verkeer zullen de meesten ook nood hebben aan een goede ingebouwde lader om 'voldoende snel' op AC te kunnen laden : thuis, op het werk, bij een restaurant tijdens de lunch e.a..
Om de wagen te kunnen laden terwijl je stilstaat, en alsdus te vermijden dat je (langs de snelweg bvb) moet stoppen om te laden. Dàt ontbreekt dan (voorlopig?) bij de I-Pace, bvb.

We zien in elk geval auto's als de Kona graag komen, hopelijk wordt het een groot succes.
En helpen ze 'to accelerate the world’s transition to sustainable energy'
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Carl and Billy
Maar de interessante conclusie is dat je eigenlijk geen grote batterij noch superchargers nodig hebt om toch net zo redelijke een roadtrip te kunnen aanvangen. Maar je auto moet wel efficient zijn en je batterij moet wel een goed laadpatroon hebben.

heb die video niet gezien, duren me veel te lang..

..maar in die conclusie ga ik niet mee.. een internationale roadtrip van willekeurig A naar B (waarbij je B pas hoort als je in je auto stapt om weg te gaan) over een redelijke 1-daagse afstand (1.000km) kan je vooralsnog alleen onbekommerd en dus ongepland uitvoeren met een Tesla.. Het is niet dat ik niet van pionieren hou - we deden niet anders eind 2013.. Maar voor brede EV-acceptatie zijn een aantal randvoorwaarden (zie mijn rijtje elders op het forum) volstrekt nood`akelijk, inclusief voldoende beschikbare 100kW+ laders...
 
  • Like
Reactions: robertvg
De Kona werd telkens geladen met maximaal 50 kW, de Model X met maximaal 90 kW, omdat het superchargen beperkt is op Bjorns auto.

Tevens heeft de Tesla rijder in zijn laatste laadstop veel meer geladen dan hij nodig had om de finish te halen. Bjorn verbaasde zich daar zelf ook over.

Opgeteld schat ik in dat de Tesla 20-30 minuten eerder aan had kunnen komen dan de Kona. Een 100D zou nog een grotere voorsprong kunnen hebben.

20-30 minuten is op zo’n lange reis natuurlijk verwaarloosbaar, dus ben het wel eens met de conclusie dat het “a draw” is. Knappe auto, die Kona!
 
Ik heb de video niet gezien (persoonlijk heb ik stilaan een hekel aan Youtube filmpjes waarbij de maker vooral zijn eigen kop filmt-hier komen de disagrees;-) ); maar ik weet wel bijna zeker dat het de Kona met de 64kwh batterij zal geweest zijn, en dat hij bij snelladers geladen heeft.

Het is inderdaad de nieuwe Kona die heeft geladen bij 50KW laders. Desalniettemin is het verbazend dat ie competitief was met een batterij die 25% kleiner is en met een maximale laadsnelheid van 45KW. Het is echt niet toevallig dat de Model 3 short range ook rond op die sweet spot zal zitten. Batterij rond de 60kWh, laadsnelheden tot 100KW en 150Wh per kilometer. Respect voor Hyundai, hopelijk hebben ze voldoende capaciteit om aan de vraag te voldoen die ze verdienen.

PS. Ben het met je eens hoor van die youtube filmpjes. Had het ook veel liever als een blog post gezien waar je de relevante informatie in 2 minuten had kunnen uithalen. Dan had @Edi99 misschien ook de tijd genomen om wat bij te leren in plaats van te vertrekken vanuit de eigen vooringenomenheid...
 
  • Funny
Reactions: PaulusdB
Hij had de test eigenlijk moeten doen met een 75kWh Tesla die wel tot max 120kW had kunnen laden, dat was een meer reëele vergelijking geweest.
Was inderdaad gepland, de 75 kWh Tesla had een ongeluk gekregen, dus toen de 90 kWh genomen. Verschil zal inderdaad een half uur zijn want de route was 30-40 minuten korter op abetterrouteplanner.com. Op 13 uur rijden is dat niet veel. De Kona is door zijn efficiency een mooie aanwinst. En zoals Bjorn al aangeeft net als de Tesla's een echte 'Fossil-killer'.;)

Ik ben trouwens benieuwd hoe de Y het gaat doen in vergelijking tot de Kona.
 
  • Like
Reactions: schonelucht
Hij had de test eigenlijk moeten doen met een 75kWh Tesla die wel tot max 120kW had kunnen laden, dat was een meer reëele vergelijking geweest.
Het zijn natuurlijk in veel opzichten niet vergelijkbare auto’s. De Kona is veel kleiner dan de X. Als je op vakantie gaat met je gezin (en deze trip was een dergelijke afstand), dan zou je een dakkoffer op je Kona hebben moeten plaatsen. Het verschil in aankomsttijd wordt dan aanzienlijk. De Tesla blijft daarmee de betere reisauto.

(Mag ook wel voor die prijs :).
 
Op lange roadtrips lijken mij kWh/km (verbruik) en kW (vermogen van de laders icm laadcurve) de bepalende factoren voor de reistijd.

De batterij bepaalt de afstand tussen de laders (en de laadcurve). Die Kona aan ultrasnelladers met 80 tot 100kW zal nog veel sneller de afstand overbruggen.

Door het verbruik bleek voor mij een X100D ook trager dan een S75D over de lange afstand (1000km).

Het worden leuke tijden in EV wereld...
 
Op lange roadtrips lijken mij kWh/km (verbruik) en kW (vermogen van de laders icm laadcurve) de bepalende factoren voor de reistijd.

De batterij bepaalt de afstand tussen de laders (en de laadcurve). Die Kona aan ultrasnelladers met 80 tot 100kW zal nog veel sneller de afstand overbruggen.

Door het verbruik bleek voor mij een X100D ook trager dan een S75D over de lange afstand (1000km).

Het worden leuke tijden in EV wereld...

Maar het blijven natuurlijk totaal verschillende auto's in verschillende categorieën. Omdat het EV's zijn is het interessant maar we vergelijken toch ook niet een Audi Q7 met een Golf? Het is goed dat er meer EV's komen, begrijp me niet verkeerd, maar we moeten het niet te gek maken.