Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Jaguar i-pace
Mercedes EQC
Audi e-tron
Bmw iX3

Het wordt druk in de CUV-markt.
Maar stel dat deze merken enigszins serieuze aantallen beogen te produceren, laten we zeggen minimaal 100.000 auto's per merk per jaar. Waar halen ze dan de batterijen vandaan. Dit is in totaal gewoon wederom 1 giga factory. Ik heb nog niet gehoord van enorme uitbreidingen in batterij productie.
 
Maar stel dat deze merken enigszins serieuze aantallen beogen te produceren, laten we zeggen minimaal 100.000 auto's per merk per jaar. Waar halen ze dan de batterijen vandaan. Dit is in totaal gewoon wederom 1 giga factory. Ik heb nog niet gehoord van enorme uitbreidingen in batterij productie.

En ook allemaal modellen die zich bij uitstek niet lenen voor elektrificeren gezien de koekblikopzet. Worden stuk voor stuk koude douches zoals nu al duidelijk wordt bij de i-Pace. Natuurwetten.

Waarom niet beginnen met een slanke sedan die zich echt kan meten met de Model S.
 
Dit weekend gesproken met een kennis die als onderaannemer betrokken is bij de productie van de E-Tron bij Audi Brussels.

Volgens hem is de lancering uitgesteld omdat ze problemen hebben/hadden met o.a. het chassis. Er zaten onaanvaardbare afwijkingen op de pre-productie exemplaren.
 
Zojuist specs van BMW iX3 uitgekomen, ik vind het maar teleurstellend zeker na de i3.

400 km WTLP op 70kWh accu, ben ik de enige dat ik dat ongeloofwaardig vind gezien de grote bak? Tesla Model S 75D heeft WTLP van 420 km met een groot verschil in aerodynamica.

En dan dit: https://electrek.co/wp-content/uplo...bmw-concept-ix3-04-2.jpg?quality=82&strip=all , met geadverteerde 150 kW laadsnelheid brandt die dunne kabel zo door :)

De landgenoot Porsche Taycan heeft wel weer een heel fraaie open interieur!
 

Attachments

  • Screen Shot 2018-09-04 at 08.33.03.png
    Screen Shot 2018-09-04 at 08.33.03.png
    1.8 MB · Views: 57
Maar stel dat deze merken enigszins serieuze aantallen beogen te produceren, laten we zeggen minimaal 100.000 auto's per merk per jaar. Waar halen ze dan de batterijen vandaan. Dit is in totaal gewoon wederom 1 giga factory. Ik heb nog niet gehoord van enorme uitbreidingen in batterij productie.
Die bednking heb ik me ook al vaak gemaakt.
Alleen daarom al ben ik toch een beetje pessimistisch gestemd over de ev-omslag de komende jaren.
 
En ook allemaal modellen die zich bij uitstek niet lenen voor elektrificeren gezien de koekblikopzet. Worden stuk voor stuk koude douches zoals nu al duidelijk wordt bij de i-Pace. Natuurwetten.

Waarom niet beginnen met een slanke sedan die zich echt kan meten met de Model S.
Ik neem aan dat het een retorische vraag is?
Jan publiek moet de EV niet al te snel gaan omarmen natuurlijk want dat kannibaliseert de huidige melkkoeien. Dit zijn compliance (en marketing) auto's.
 
Zojuist specs van BMW iX3 uitgekomen, ik vind het maar teleurstellend zeker na de i3.

400 km WTLP op 70kWh accu, ben ik de enige dat ik dat ongeloofwaardig vind gezien de grote bak? Tesla Model S 75D heeft WTLP van 420 km met een groot verschil in aerodynamica.

En dan dit: https://electrek.co/wp-content/uplo...bmw-concept-ix3-04-2.jpg?quality=82&strip=all , met geadverteerde 150 kW laadsnelheid brandt die dunne kabel zo door :)

De landgenoot Porsche Taycan heeft wel weer een heel fraaie open interieur!

Aerodynamica speelt uiteraard een grotere rol naarmate de snelheid hoger is - ik krijg meer en meer de indruk dat WLTP daar in onvoldoende mate rekening mee houdt. In ieder geval ten opzicht van hoe mensen in de praktijk met dit soort auto's (willen) rijden.
 
Dit weekend gesproken met een kennis die als onderaannemer betrokken is bij de productie van de E-Tron bij Audi Brussels.

Volgens hem is de lancering uitgesteld omdat ze problemen hebben/hadden met o.a. het chassis. Er zaten onaanvaardbare afwijkingen op de pre-productie exemplaren.

Dat gaat over tienden van een mm. Tijdens de rondleiding in de fabriek ook een speciale camera gezien die de naden en de panelen checkt voor elke wagen die van de band komt. De feedback daarvan ging direct naar de band voor bijsturing..., hier alvast geschikt personeel:
 
  • Funny
Reactions: michelh and FVO
Aerodynamica speelt uiteraard een grotere rol naarmate de snelheid hoger is - ik krijg meer en meer de indruk dat WLTP daar in onvoldoende mate rekening mee houdt. In ieder geval ten opzicht van hoe mensen in de praktijk met dit soort auto's (willen) rijden.
WLTP is ook een test op een testbank, en de rolweerstand en luchtweerstand wordt gesimuleerd met een coefficient toegepast op de resultaten.

Als je de WLTP van de I-Pace bekijkt weet je al dat dit onvoldoende is.

400km WLTP op een iX3 zal dus in realiteit nog niet eens 300km halen.

Maar dat kan genoeg zijn, ik rij met mijn Model X 100D ook nauwelijks de 300km voorbij. Wat wel scheelt is dat ik kan rekenen op een betrouwbaar netwerk van snelladers.
 
Surprise surprise:
Jaguar CEO merkt op dat ze wellicht al een batterij tekort hebben voor de iPace.
Leveringen worden wellicht uitgesteld naar 2020.
Jaguar-Chef Ralf Speth über seine Pläne und Elektromobilität - manager magazin

(De reden waarom alle merken de grootschalige leveringen uitstellen naar 2020 heeft niets met produktieproblemen of wat voor eens smoes dan ook te maken maar met het ingaan van de supercredits ; elke auto met minder dan 50gr CO2/km uitstoor telt ingaande 2020 voor 2 bij het bepalen van de gemiddelde uitstoot van het totale merk. Je zou dus wel gek zijn om nu al in 2019 flink te gaan leveren, liever even opsparen).
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Nowyony and Frank C
En ook allemaal modellen die zich bij uitstek niet lenen voor elektrificeren gezien de koekblikopzet. Worden stuk voor stuk koude douches zoals nu al duidelijk wordt bij de i-Pace. Natuurwetten.

Waarom niet beginnen met een slanke sedan die zich echt kan meten met de Model S.
Ook de Audi E-tron heeft een levensgrote grille. Dat zal dezelfde slechte verbruikscijfers opleveren als de i-Pace.
'Voorsprong door techniek' verandert zo razendsnel in achterstand door foute marketing invloed.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Zojuist specs van BMW iX3 uitgekomen, ik vind het maar teleurstellend zeker na de i3.

400 km WTLP op 70kWh accu, ben ik de enige dat ik dat ongeloofwaardig vind gezien de grote bak? Tesla Model S 75D heeft WTLP van 420 km met een groot verschil in aerodynamica.

Waar heb je de WLTP van de Tesla gevonden? Die zijn voor zover ik weet nog niet bekend.

De Kona (nu, 2018) komt dus 20% verder dan BMW in 2020... en die BMW doet niet veel groter aan op het eerste gezicht.