Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Zelfde strategie als de B-klasse: 1 platform voor benzine, diesel, fuel cell en EV. Met als verschil dat er nu wat ronkende marketing aan is toegevoegd over revolutie enzo.
Vanuit kostenbesparingen zeer begrijpelijk. Maar wel een compromis naar o.a. een elektrische uitvoering, en zal vrijwel altijd een minder geslaagd resultaat zijn t.o.v. een auto die 100% als elektrische auto is ontworpen.
 
Vanuit kostenbesparingen zeer begrijpelijk. Maar wel een compromis naar o.a. een elektrische uitvoering, en zal vrijwel altijd een minder geslaagd resultaat zijn t.o.v. een auto die 100% als elektrische auto is ontworpen.

Suboptimaal voor EV, met als voordeel meer flexibiliteit tijdens productie (zelfde productielijn) en een betere beschikbaarheid van onderdelen. Dat laatste is nog altijd een tekortkoming van Tesla. Een nog altijd niet opgeloste tekortkoming ook, die de reputatie van het merk schaadt.

Wanneer de strategie van Daimler is om eerst alleen een beetje mee te doen, nog niet echt vol op EV, vind ik dat wel begrijpelijk. Of wanneer Daimler de markt te onvoorspelbaar vindt en snel de productie van diesel/benzine wil kunnen afbouwen ten gunste van EV. Ook dan is 1 platform verstandig.
 
Last edited:
Vanuit kostenbesparingen zeer begrijpelijk. Maar wel een compromis naar o.a. een elektrische uitvoering, en zal vrijwel altijd een minder geslaagd resultaat zijn t.o.v. een auto die 100% als elektrische auto is ontworpen.
Er is helaas maar één bedrijf in de wereld die alleen echte EV's ontwerpt en bouwt en ook nog levert, Tesla.
Andere fabrikanten nemen een bestaand benzine of dieselmodel en maken daar een EV van. Mercedes is daarvan het slechtste voorbeeld.
Zie het verhaal in Autoblog.nl waarvan ook de onderstaande twee foto's.
Een benzine of diesel GLC heeft een brandstoftank van 90 liter. De EQC, dezelfde vorm en nagenoeg dezelfde slechte aërodynamische vorm heeft een accu met 80 kWh bruikbaar. Dit komt overeen met 9 liter benzine.
Dat kan alleen maar mislukken en dat lijkt ook het echte doel van Mercedes.
2018-09-08 11.34.11.jpg
 

Attachments

  • 2018-09-08 11.34.52.jpg
    2018-09-08 11.34.52.jpg
    272.6 KB · Views: 48
Last edited:
Er is helaas maar één bedrijf in de wereld die alleen echte EV's ontwerpt en bouwt en ook nog levert, Tesla.
Andere fabrikanten nemen een bestaand benzine of dieselmodel en maken daar een EV van. Mercedes is daarvan het slechtste voorbeeld.

Allemaal waar, Tesla is een geweldig bedrijf, de Model S is een heerlijke auto en daarom heb ik er ook een gekocht.

Maar. Stel je voor dat je geen start-up bent maar een bestaand merk onder je hoede hebt, met een indrukwekkende beurswaarde. Dan is het vertrekpunt toch anders. Waar bij Tesla elk exemplaar bijdraagt aan de winst, draagt bij de bestaande merken elke verkochte EV bij aan de teloorgang van bestaande business.

Ik vind het interessant om te zien hoe verschillend de Duitse bedrijven dat probleem te lijf gaan. BMW koos voor een nieuw platform, inclusief het soort mislukking dat nu eenmaal gepaard gaat aan innovatie, zoals een onnodig lichte en dure carbonconstructie. Hybride en EV. Volkswagen voegde aan haar succesvolste modelreeks een e-Golf toe. Daimler ontwikkelde een nieuw platform met een dubbele bodem die geschikt is voor zowel benzine, diesel, waterstof als EV (B-klasse). En besteedde de techniek voor het EV voertuig uit aan partner Tesla.

Wat ik een poosje geleden een interessante wending vond, was de aankondiging van een nieuw merk: EQ. Wat ik des te teleurstellender vind, is dat het eerste exemplaar van dit nieuwe merk weinig meer om het lijf heeft dan een voortzetting van de vorige strategie: business as usual.

Van de volgende EQ verwacht ik op dat vlak meer:
,,Auch wenn der EQC elektrisch fährt – technisch basiert er auf dem Verbrenner-SUV GLC. Eine eigenständige Basis für Elektrofahrzeuge ist bei Mercedes noch in der Entwicklung.”

Mercedes ECQ (2019): Infos zu Technik, Preis, Daten und Fahreindruck
 
Last edited:
Allemaal waar, Tesla is een geweldig bedrijf, de Model S is een heerlijke auto en daarom heb ik er ook een gekocht.

Maar. Stel je voor dat je geen start-up bent maar een bestaand merk onder je hoede hebt, met een indrukwekkende beurswaarde. Dan is het vertrekpunt toch anders. Waar bij Tesla elk exemplaar bijdraagt aan de winst, draagt bij de bestaande merken elke verkochte EV bij aan de teloorgang van bestaande business.

Ik vind het interessant om te zien hoe verschillend de Duitse bedrijven dat probleem te lijf gaan. BMW koos voor een nieuw platform, inclusief het soort mislukking dat nu eenmaal gepaard gaat aan innovatie, zoals een onnodig lichte en dure carbonconstructie. Hybride en EV. Volkswagen voegde aan haar succesvolste modelreeks een e-Golf toe. Daimler ontwikkelde een nieuw platform met een dubbele bodem die geschikt is voor zowel benzine, diesel, waterstof als EV (B-klasse). En besteedde de techniek voor het EV voertuig uit aan partner Tesla.

Wat ik een poosje geleden een interessante wending vond, was de aankondiging van een nieuw merk: EQ. Wat ik des te teleurstellender vind, is dat het eerste exemplaar van dit nieuwe merk weinig meer om het lijf heeft dan een voortzetting van de vorige strategie: business as usual.

Van de volgende EQ verwacht ik op dat vlak meer:
,,Auch wenn der EQC elektrisch fährt – technisch basiert er auf dem Verbrenner-SUV GLC. Eine eigenständige Basis für Elektrofahrzeuge ist bei Mercedes noch in der Entwicklung.”

Mercedes ECQ (2019): Infos zu Technik, Preis, Daten und Fahreindruck

Ik ben het met je analyse eens. Ik zie de nieuwe Duitse EV's meer als een bewuste strategie om de echte doorbraak van EV's uit Duitse fabrieken nog een jaar of vijf uit te stellen. Begrijpelijk natuurlijk, ze hebben simpelweg de accu's niet.
Dit toont allemaal aan dat 'big auto' 10 jaar te laat is. De ontwikkeling van de Model S is al voor 2008 begonnen.
Daarbij heeft Tesla nog het gigantische voordeel geen blok aan het been te hebben van een uiterst winstgevende business gebaseerd op ICE voertuigen.
Ik kan me de gesprekken in de verschillende bestuurskamers van grote Duitse merken goed inbeelden.
Niet heel fijn om met de rug tegen de muur te staan.
Hoewel ik mijn halve automobiele leven met snelle Audi's heb gereden, moet ik nu toch grinniken als ik de slogan 'Vorsprung durch Technik' van Audi zie.
 
Pardon? Nieuwe topman VW voorspelt terugkomst diesel

VW beweegt weer de verkeerde kant op geloof ik..
Begrijpelijk, een strategie om te overleven. Ze kunnen geen aantallen EV's leveren de komende jaren. De uitstoot eisen moeten gemiddeld over het hele portfolio worden gehaald. Benzine auto's stoten een klein beetje meer CO2 uit dan diesels. Maar ... de gezondheidsschade is 3,5x zo hoog.
Dat laatste interesseert Volkswagen blijkbaar niet. Zij zijn niet voor niks de bedenkers van sjoemelsoftware.
https://www.pitpoint.nl/wp-content/uploads/2017/02/NM-Brandstofranking-personenautos.pdf
 
Benzine auto's stoten een klein beetje meer CO2 uit dan diesels. Maar ... de gezondheidsschade is 3,5x zo hoog.
Dat laatste interesseert Volkswagen blijkbaar niet. Zij zijn niet voor niks de bedenkers van sjoemelsoftware.
https://www.pitpoint.nl/wp-content/uploads/2017/02/NM-Brandstofranking-personenautos.pdf
Je bedoelde met je tekst natuurlijk dat diesels 3,5 maal meer gezondheidsschade geven. Het staat er alleen een beetje krom.

En ik ben ook niet verbaasd over dat bericht van VW: een kat in het nauw maakt rare sprongen.

De slogan van VW is al lang: "Das Auto". Zie ik nog wel een keer veranderen in: "Das war einmal".
 
Ik zet het hier maar neer: een foto vanop het Zoe-forum. Een Q210, dat is er een van de eerste serie Zoe's met een batterij van 22 kWh. Hij bereikte onlangs een km-stand van 160.000 km and running. Rekening houdende met de grootte van de batterij is dat een hele prestatie want het komt ruw geschat overeen met het aantal laadcycli van een Tesla 100 met 640.000 km op de teller.
Zoe_160000.JPG
 
Ik zet het hier maar neer: een foto vanop het Zoe-forum. Een Q210, dat is er een van de eerste serie Zoe's met een batterij van 22 kWh. Hij bereikte onlangs een km-stand van 160.000 km and running. Rekening houdende met de grootte van de batterij is dat een hele prestatie want het komt ruw geschat overeen met het aantal laadcycli van een Tesla 100 met 640.000 km op de teller.
View attachment 333429

De ervaring leert dat (ook met Telsa's) er vaak korte ritten worden gereden en veel minder vaak lange ritten. Wellicht dat je met een Telsa 100 wel wat meer hebt gereden bij dezelfde laadcycli, maar niet 4x zo veel.