You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Komt uit een tekst van Cicero (+/- 50 v. chr.) over ethiek. Dus : EV rijden = moreel verantwoord rijden. Of dit nu de makkelijkste manier is om het grote publiek anno 2018 hiervan te overtuigen, laat ik in 't midden
Vanuit kostenbesparingen zeer begrijpelijk. Maar wel een compromis naar o.a. een elektrische uitvoering, en zal vrijwel altijd een minder geslaagd resultaat zijn t.o.v. een auto die 100% als elektrische auto is ontworpen.Zelfde strategie als de B-klasse: 1 platform voor benzine, diesel, fuel cell en EV. Met als verschil dat er nu wat ronkende marketing aan is toegevoegd over revolutie enzo.
Vanuit kostenbesparingen zeer begrijpelijk. Maar wel een compromis naar o.a. een elektrische uitvoering, en zal vrijwel altijd een minder geslaagd resultaat zijn t.o.v. een auto die 100% als elektrische auto is ontworpen.
700 km range!BMW i3 gets a 100 kWh battery pack for 435 miles of range as a proof-of-concept by Lion Smart
(100 kWh i3... maar niet door BMW zelf)
Er is helaas maar één bedrijf in de wereld die alleen echte EV's ontwerpt en bouwt en ook nog levert, Tesla.Vanuit kostenbesparingen zeer begrijpelijk. Maar wel een compromis naar o.a. een elektrische uitvoering, en zal vrijwel altijd een minder geslaagd resultaat zijn t.o.v. een auto die 100% als elektrische auto is ontworpen.
Er is helaas maar één bedrijf in de wereld die alleen echte EV's ontwerpt en bouwt en ook nog levert, Tesla.
Andere fabrikanten nemen een bestaand benzine of dieselmodel en maken daar een EV van. Mercedes is daarvan het slechtste voorbeeld.
Allemaal waar, Tesla is een geweldig bedrijf, de Model S is een heerlijke auto en daarom heb ik er ook een gekocht.
Maar. Stel je voor dat je geen start-up bent maar een bestaand merk onder je hoede hebt, met een indrukwekkende beurswaarde. Dan is het vertrekpunt toch anders. Waar bij Tesla elk exemplaar bijdraagt aan de winst, draagt bij de bestaande merken elke verkochte EV bij aan de teloorgang van bestaande business.
Ik vind het interessant om te zien hoe verschillend de Duitse bedrijven dat probleem te lijf gaan. BMW koos voor een nieuw platform, inclusief het soort mislukking dat nu eenmaal gepaard gaat aan innovatie, zoals een onnodig lichte en dure carbonconstructie. Hybride en EV. Volkswagen voegde aan haar succesvolste modelreeks een e-Golf toe. Daimler ontwikkelde een nieuw platform met een dubbele bodem die geschikt is voor zowel benzine, diesel, waterstof als EV (B-klasse). En besteedde de techniek voor het EV voertuig uit aan partner Tesla.
Wat ik een poosje geleden een interessante wending vond, was de aankondiging van een nieuw merk: EQ. Wat ik des te teleurstellender vind, is dat het eerste exemplaar van dit nieuwe merk weinig meer om het lijf heeft dan een voortzetting van de vorige strategie: business as usual.
Van de volgende EQ verwacht ik op dat vlak meer:
,,Auch wenn der EQC elektrisch fährt – technisch basiert er auf dem Verbrenner-SUV GLC. Eine eigenständige Basis für Elektrofahrzeuge ist bei Mercedes noch in der Entwicklung.”
Mercedes ECQ (2019): Infos zu Technik, Preis, Daten und Fahreindruck
Begrijpelijk, een strategie om te overleven. Ze kunnen geen aantallen EV's leveren de komende jaren. De uitstoot eisen moeten gemiddeld over het hele portfolio worden gehaald. Benzine auto's stoten een klein beetje meer CO2 uit dan diesels. Maar ... de gezondheidsschade is 3,5x zo hoog.Pardon? Nieuwe topman VW voorspelt terugkomst diesel
VW beweegt weer de verkeerde kant op geloof ik..
Je bedoelde met je tekst natuurlijk dat diesels 3,5 maal meer gezondheidsschade geven. Het staat er alleen een beetje krom.Benzine auto's stoten een klein beetje meer CO2 uit dan diesels. Maar ... de gezondheidsschade is 3,5x zo hoog.
Dat laatste interesseert Volkswagen blijkbaar niet. Zij zijn niet voor niks de bedenkers van sjoemelsoftware.
https://www.pitpoint.nl/wp-content/uploads/2017/02/NM-Brandstofranking-personenautos.pdf
De meeste merken hebben serieuze problemen met de WLTP en mogen veel modellen niet verkopen! Volvo valt op door het wel goed te hebben geregeld: Dirty Reality Catching Up With Fossil Fuel Vehicles | CleanTechnica %Dirty
View attachment 333312
Ik zet het hier maar neer: een foto vanop het Zoe-forum. Een Q210, dat is er een van de eerste serie Zoe's met een batterij van 22 kWh. Hij bereikte onlangs een km-stand van 160.000 km and running. Rekening houdende met de grootte van de batterij is dat een hele prestatie want het komt ruw geschat overeen met het aantal laadcycli van een Tesla 100 met 640.000 km op de teller.
View attachment 333429