Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik mag het hopen.

10-15 miljard is wel een ruime marge, worden hier marketing en ontwikkeling door elkaar gehaald? Bv, BMW schijnt tientallen miljoenen hebben uitgegeven om de dichtslaande deuren te ontdoen van blikkerige bijgeluiden. Ik trek het nut van deze investering niet in twijfel. BMW’s verkopen beter als ze niet blikkerig klinken. Is dit research of marketing?

Hebben de ICE-fabrikanten focus? Ze zullen moeten blijven ontwikkelen voor hun ICE-poten. Een andere optie is radicaal afstoten zoals de Duitse energie reuzen EON en RWE die gesplitst zijn in fossiel en duurzaam.

Lastiger is de factor tijd. De hardware van een rekencentrum kan in 6 tot 12 maanden wel uit de grond gestampt worden. Software is veel lastiger. Kijk naar onze Tesla’s. Hoeveel versies zijn dar over heen gegaan en hoeveel ervaring en testtijd zit daar in. Dit kun je nauwelijks versnellen. Een softwareplatform heeft 4-8 jaar nodig voor het volwassen is. Een miljard meer of minder gaat niet helpen. De denkprocessen en leercurve in de hoofden van de key-developpers kun je niet versnellen.

Daarnaast speelt de dataverzameling. Zoals iedere onderzoeker weet is het verzamelen van gegevens het meest kostbare en tijdrovende onderdeel van onderzoek.
Veel van de deelnemers op dit forum doen dit al jaren voor Tesla(wel aanzetten natuurlijk). Iedere maand komen er duizenden dataverzamelaars bij. Kijk naar Google, ook zij leggen het af tegen de dataverzamelmachine van Tesla. Eén dag data verzamelen door Tesla geeft meer gegevens dan 10 jaar Google.
En data verzamelen moet in de praktijk. Helaas ken ik geen grote fabrikanten die dit op deze schaal doen. In het geheim is lastig want in strijd met de privacy-wetgeving. Maar misschien kent iemand een dergelijk programma?

Neen, je hoort wel af en toe wat over simulators waarmee dan de ervaring wordt opgedaan. Maar volgens mij niet hetzelfde.
 
Volgens betrouwbare management-theorie kunnen 9 zwangerschappen in 1 maand tot nakomst leiden.

Gaat er natuurlijk wel alleen om 5000 (of zo) goede resultaten te hebben in 9 maanden met 10.000 "ouders", dus theoretisch kan dat wel. Maar ik begrijp de redenering. En het moet van echte "goesting" komen van Daimler/BMW/VW; een "Lebensborn"-achtige impuls van de Duitse overheid gaat niet gebeuren (gelukkig, in alle opzichten).

Ik vind in dit verhaal Jaguar met d'r I-Pace vandaag nog de beste potentiële medespeler! (naast GM met Bolt/Ampera-e natuurlijk). Maar nog geen Duitser in zicht, tenzij ergens aan de horizon... Audi blijft veel te opvallend vaag met hun SUV vind ik. Toekomst van Audi Brussel hangt er nochtans van af.
 
@Carl
Gaat dit wel goed?
Het was de bedoeling dat je nu met de argumenten zou komen dat de Duitse auto industrie voor 2020 een concurrerend alternatief gaat bieden.
Tesla maakt mooie spullen maar het is niet de bedoeling de Duitse industrie weg te vagen.
Ergens moet er toch iemand wel opgelet hebben?
 
Wat ik wilde zeggen is dat "de Duitsers" geen negen maanden (of vijf jaar) nodig hebben om negen maanden (of vijf jaar) achterstand op Tesla in te halen... ik denk wel dat ze opletten (de belofte van Mercedes om 10 miljard te investeren in EV's is iets groots denk ik - meer dan Tesla ooit in R&D geïnvesteerd heeft). Op korte termijn zie ik Ampera-e en (eventueel) Jaguar i-Pace als serieuze nieuwelingen, de rest is blijkbaar nog een beetje powerpointachtig, maar ik twijfel er echt niet aan dat die mannen met hun R&D budget kunnen doen wat ze willen om mee te strijden in de EV-wereld - àls ze het willen! En ik denk dat ze het mogelijk "beginnen willen". Anderzijds: in tegenstelling tot China of Zuid-Korea kunnen overheden alhier weinig spectaculairs doen qua overhalen van producenten, daarentegen.
 
Wat ik wilde zeggen is dat "de Duitsers" geen negen maanden (of vijf jaar) nodig hebben om negen maanden (of vijf jaar) achterstand op Tesla in te halen... ik denk wel dat ze opletten (de belofte van Mercedes om 10 miljard te investeren in EV's is iets groots denk ik - meer dan Tesla ooit in R&D geïnvesteerd heeft). Op korte termijn zie ik Ampera-e en (eventueel) Jaguar i-Pace als serieuze nieuwelingen, de rest is blijkbaar nog een beetje powerpointachtig, maar ik twijfel er echt niet aan dat die mannen met hun R&D budget kunnen doen wat ze willen om mee te strijden in de EV-wereld - àls ze het willen! En ik denk dat ze het mogelijk "beginnen willen". Anderzijds: in tegenstelling tot China of Zuid-Korea kunnen overheden alhier weinig spectaculairs doen qua overhalen van producenten, daarentegen.
Volgens mij is het bedrag van Mercedes vergelijken met de r&d uitgaven van Tesla niet relevant. Mijn ervaring is dat grote bedrijven minimaal het dubbele, zo niet tot het viervoudige nodig hebben om te innoveren ten opzichte van "kleine" bedrijven. voordat bij een partij als Mercedes überhaupt besluitvorming heeft plaats gevonden is er al een fortuin uitgegeven aan interne en externe consultants, powerpoints, business cases etc.
 
Wat ik wilde zeggen is dat "de Duitsers" geen negen maanden (of vijf jaar) nodig hebben om negen maanden (of vijf jaar) achterstand op Tesla in te halen... ik denk wel dat ze opletten (de belofte van Mercedes om 10 miljard te investeren in EV's is iets groots denk ik - meer dan Tesla ooit in R&D geïnvesteerd heeft). Op korte termijn zie ik Ampera-e en (eventueel) Jaguar i-Pace als serieuze nieuwelingen, de rest is blijkbaar nog een beetje powerpointachtig, maar ik twijfel er echt niet aan dat die mannen met hun R&D budget kunnen doen wat ze willen om mee te strijden in de EV-wereld - àls ze het willen! En ik denk dat ze het mogelijk "beginnen willen". Anderzijds: in tegenstelling tot China of Zuid-Korea kunnen overheden alhier weinig spectaculairs doen qua overhalen van producenten, daarentegen.
Ik deel deze wensen van je.
Maar ik begrijp dat je ook geen feitelijk ontwikkelingen kunt aangeven welke erop duiden dat de Duitse auto industrie in de diepte begrijpt wat erop ze afkomt.
De Bolt/Ampere is al besproken, zelfs GM gelooft er niet in. Het model wordt maar in een paar staten uit gebracht en de productie beperkt tot 30.000 het eerste jaar. Blijft over de I-Pace. Weinig van gezien, geen melding over zelfrijdende functies, batterij op basis pouch cellen. Maar laten we het hopen dat het een concurrent wordt van de X.
 
Hier BROCHURE DOWNLOADEN kun je een uitgebreide brochure downloaden.

Die heb ik bekeken. Ik heb al eerder wat verdenkingen geuit gezien de snelheid waarmee hij er is, de batterij in een heel korte tijd is ontwikkeld door Jaguar/Landrover evenals de motoren. Een geheel nieuw speelveld.

Nu is Tata Steel, de eigenaar, niet te vergelijken met de reguliere autofabrikanten dus ik sluit niet uit dat ze slim zijn geweest en zich om de auto bekommerd hebben en de essentiële delen gewoon besteld hebben bij Tesla. Je ziet er veel Model 3 in.
Eerlijk gezegd zou ik sneller een bestelling doen als ik dat wist en me dus geen zorgen hoef te hebben om kinderziektes van net nieuw ontworpen motoren en batterij. Daarnaast zal het de auto zeer betaalbaar kunnen maken.

We wachten het verder maar af. In ieder geval de eerste echt serieuze.
 
Ik ben blij met de 1e serieuze aankondiging op korte termijn. Als ik de tekst in de brochure zo lees zijn ze blijkbaar nog niet op de hoogte van het bestaan van de model X:rolleyes:
Edit: ze schijven wel "de accu en motoren zijn ontworpen en gebouwd door Jaguar Land Rover"
 
Hier BROCHURE DOWNLOADEN kun je een uitgebreide brochure downloaden.
Bedankt, direct gedownload.
’80 procent lading wordt bereikt in 90 minuten’
Interessant:
80% van 90kWh is 75kWh. Stel je gaat van 10% naar 90%, dan is het aan het begin, maar zeker aan het eind, van de laadsessie lastig het totaal vermogen op te nemen. Tenzij de batterij-pack een hoger opname vermogen heeft en het beperkt wordt door de max. capaciteit van de lader.
Dit zou in lijn zijn met de opmerking dat de motoren een vermogen van 294kW kunnen leveren. Dit was in het begin een probleem bij Tesla, de motoren zijn doorgaans niet de beperking voor het maximale vermogen maar de ontlaad snelheid van de batterij. Toen dit bleek hebben ze hun documentatie aangepast.
Indien de laadsnelheid max 50kWh blijft is het geen reisauto, laten we hopen dat Fivari gelijk heeft en de cellen meer kunnen verwerken.

De informatie over de battery-pack is nog beperkt. 36 modules met pouch-cellen. De vraag is hoeveel cellen?

Wel wordt melding gemaakt van een warmte pomp, dit is gunstig voor het energie verbruik.

Heeft iemand iets gevonden over de zelfsturende eigenschappen of een garantie op de batterij?

Het interieur is natuurlijk top. Tesla zal dit niet snel evenaren, vermoedelijk omdat er te weinig aandacht voor is op tamelijk praktisch gestelde Amerikaanse markt.
Leuke auto, goed voor de marketing. Technisch nog geen concurrent voor de S of X met deze laadsnelheid. Natuurlijk wel het bewijs dat EV's de toekomst zijn. Het is even wachten op de volgende test gegevens.
 
Prachtige wagen die Jaguar I-Pace, mag hier direct op de oprit komen. Raar dat er niet meer aandacht wordt aan besteed

Klopt, dat is onverdiend maar er zijn gewoon teveel aankondigingen geweest dat men het niet ziet als er eens een " echte" tussen zit.

In ieder geval mooi dat er keuze komt. In dit geval tussen Model 3 en I-Pace. Toevallig ook net gelijk leverbaar.