Hans Noordsij
Well-Known Member
Ik mag het hopen.
10-15 miljard is wel een ruime marge, worden hier marketing en ontwikkeling door elkaar gehaald? Bv, BMW schijnt tientallen miljoenen hebben uitgegeven om de dichtslaande deuren te ontdoen van blikkerige bijgeluiden. Ik trek het nut van deze investering niet in twijfel. BMW’s verkopen beter als ze niet blikkerig klinken. Is dit research of marketing?
Hebben de ICE-fabrikanten focus? Ze zullen moeten blijven ontwikkelen voor hun ICE-poten. Een andere optie is radicaal afstoten zoals de Duitse energie reuzen EON en RWE die gesplitst zijn in fossiel en duurzaam.
Lastiger is de factor tijd. De hardware van een rekencentrum kan in 6 tot 12 maanden wel uit de grond gestampt worden. Software is veel lastiger. Kijk naar onze Tesla’s. Hoeveel versies zijn dar over heen gegaan en hoeveel ervaring en testtijd zit daar in. Dit kun je nauwelijks versnellen. Een softwareplatform heeft 4-8 jaar nodig voor het volwassen is. Een miljard meer of minder gaat niet helpen. De denkprocessen en leercurve in de hoofden van de key-developpers kun je niet versnellen.
Daarnaast speelt de dataverzameling. Zoals iedere onderzoeker weet is het verzamelen van gegevens het meest kostbare en tijdrovende onderdeel van onderzoek.
Veel van de deelnemers op dit forum doen dit al jaren voor Tesla(wel aanzetten natuurlijk). Iedere maand komen er duizenden dataverzamelaars bij. Kijk naar Google, ook zij leggen het af tegen de dataverzamelmachine van Tesla. Eén dag data verzamelen door Tesla geeft meer gegevens dan 10 jaar Google.
En data verzamelen moet in de praktijk. Helaas ken ik geen grote fabrikanten die dit op deze schaal doen. In het geheim is lastig want in strijd met de privacy-wetgeving. Maar misschien kent iemand een dergelijk programma?
Neen, je hoort wel af en toe wat over simulators waarmee dan de ervaring wordt opgedaan. Maar volgens mij niet hetzelfde.