Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Wel een heel stuk kleiner dan. En ik gok minstens 10k duurder dan de model 3.
Ian Callum had het over ca. 10% boven de prijs van een gelijkwaardige F-Pace. Met ca. 400 pk. hebben we het dan over de S met 380 pk. en die kost ca. 75K (ex BPM/in BTW). Dat is wel een heel luxe versie. De F-Pace met 340 pk. kost ca. 60K (ex/in). Deze is redelijk basis. Afwachten wat een M3 met 90 kWh batterij gaat kosten, maar naar mijn gevoel gaat die snel richting 50-55K. Conclusie: koffiedik kijken!
 
Kocht deze ochtend een Frans autoroddelblaadje en daar spraken ze over 90kEUR voor de i-Pace (maar ook wel: leverbaar vanaf maart 2018, geen idee waar ze de info halen - of bedenken...).
 
De technologie is echt wel verschillend van de Tesla: de batterij is helemaal anders: geen duizenden 18650 cellen, maar een eerder beperkt aantal pouch cells. De motor is geen inductiemotor maar blijkbaar een permanente magneetmotor. Daar kan je hen moeilijk van plagiaat beschuldigen.
De plaats van de motoren, concentrisch rond de assen, en de dubbele kofferruimte zijn dan weer wel zoals bij de MS, maar misschien eerder een gevolg van de erg compacte motoren en de plaats die daardoor vrijkomt dan wel dat de inspiratie bij Tesla gehaald werd.
 
  • Informative
Reactions: Chris EC-Rent
Ze hebben bij Jaguar op zijn minst goed gekeken naar Tesla. Maar goed dat kun je ze niet kwalijk nemen toch? (goed voorbeeld doet goed volgen)

Ziet er best aardig uit, maar wat doet die 'start/stop' knop in vredesnaam op het stuur?
1. waar hem je hem uberhaupt voor nodig?
2. Wel zo veilig als je tijdens het rijden met de handen aan het stuur op de stop knop kunt drukken?
 
De technologie is echt wel verschillend van de Tesla: de batterij is helemaal anders: geen duizenden 18650 cellen, maar een eerder beperkt aantal pouch cells. De motor is geen inductiemotor maar blijkbaar een permanente magneetmotor. Daar kan je hen moeilijk van plagiaat beschuldigen.
De plaats van de motoren, concentrisch rond de assen, en de dubbele kofferruimte zijn dan weer wel zoals bij de MS, maar misschien eerder een gevolg van de erg compacte motoren en de plaats die daardoor vrijkomt dan wel dat de inspiratie bij Tesla gehaald werd.

Het is natuurlijk makkelijk om nu alles een Tesla kloon te noemen. Maar ik heb ook het idee dat Jaguar hier serieus werk van heeft gemaakt en hun eigen visie heeft ontwikkeld op hoe de elektrische auto hoort te zijn. Ik geef ze in ieder geval het voordeel van de twijfel, dit lijkt geen half werk te zijn!
 
Toch veel nieuws deze week bij de andere automerken.
BMW test zelfrijdende wagens in Munchen
Volkswagen lanceert met MOIA een Uber concurrent
Jaguar lanceert een volledig elektrische wagen in 2018
Duitse autofabrikanten gaan 400 laadstations in Europa bouwen