CO2CLEAN
Olivier Willemsen
Vanochtend, in de wachtkamer bij de tandarts, kreeg ik weer eens een Autoweek onder ogen. Er stonden twee pagina's over electrische auto's, met name de volkswagen ID en een Mercedes. Dan lees je over minimaal 500km bereik en (igv de Mercedes) laden in 5 minuten.
Nu zijn we hier op het forum net zo objectief als een voetballiefhebber in Rotterdam Zuid dus ik kan jullie mening wel raden, maar hoe denken ze dat te gaan realiseren? Het klinkt als een retorische vraag, maar ik stel me graag even naief op en geloof even in het beloofde, al is het alleen maar om de EV revolutie te steunen. Hoe krijgen ze een accu die een dergelijk bereik moet kunnen bieden in een auto zo groot als een VW Golf? Is hier sprake van compleet andere technieken? En laden binnen enkele minuten, komen we dan het op terrein zoals hierboven beschreven (voltages en amperages) of is daar ook sprake van andere technieken? Want daar wijdt Autoweek natuurlijk totaal niet over uit.
Ik weet dat o.a. Porsche (en daarmee ook Audi/VW en mogelijk anderen) met 800 Volt wil gaan werken. Of de batterijen het aankunnen? Vast wel. Ze zullen dan een andere chemie/techniek gebruiken dan Tesla. Of de levensduur dan gelijk/beter is dan die van Tesla? Ik verwacht van niet. Maar wie ben ik. Ik laat mij graag verrassen. Overigens moet nog maar blijken wanneer deze auto's en oplaad infrastructuur de wereld bereikt en hoe duur de auto's en techniek worden. Ik zie de huidige fabrikanten er wel voor aan om het alleen voor de dure modellen te introduceren en daardoor hun fossiele auto's nog te stimuleren voor mensen die het niet kunnen/willen betalen.
5 minuten is overigens wel heel erg snel. Ik heb tot nu toe enkel van 15 minuten gehoord voor 80%. Dat komt neer op zo'n 250-300 kW gemiddeld voor de hele laadbeurt.