Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Vanochtend, in de wachtkamer bij de tandarts, kreeg ik weer eens een Autoweek onder ogen. Er stonden twee pagina's over electrische auto's, met name de volkswagen ID en een Mercedes. Dan lees je over minimaal 500km bereik en (igv de Mercedes) laden in 5 minuten.
Nu zijn we hier op het forum net zo objectief als een voetballiefhebber in Rotterdam Zuid dus ik kan jullie mening wel raden, maar hoe denken ze dat te gaan realiseren? Het klinkt als een retorische vraag, maar ik stel me graag even naief op en geloof even in het beloofde, al is het alleen maar om de EV revolutie te steunen. Hoe krijgen ze een accu die een dergelijk bereik moet kunnen bieden in een auto zo groot als een VW Golf? Is hier sprake van compleet andere technieken? En laden binnen enkele minuten, komen we dan het op terrein zoals hierboven beschreven (voltages en amperages) of is daar ook sprake van andere technieken? Want daar wijdt Autoweek natuurlijk totaal niet over uit.

Ik weet dat o.a. Porsche (en daarmee ook Audi/VW en mogelijk anderen) met 800 Volt wil gaan werken. Of de batterijen het aankunnen? Vast wel. Ze zullen dan een andere chemie/techniek gebruiken dan Tesla. Of de levensduur dan gelijk/beter is dan die van Tesla? Ik verwacht van niet. Maar wie ben ik. Ik laat mij graag verrassen. Overigens moet nog maar blijken wanneer deze auto's en oplaad infrastructuur de wereld bereikt en hoe duur de auto's en techniek worden. Ik zie de huidige fabrikanten er wel voor aan om het alleen voor de dure modellen te introduceren en daardoor hun fossiele auto's nog te stimuleren voor mensen die het niet kunnen/willen betalen.

5 minuten is overigens wel heel erg snel. Ik heb tot nu toe enkel van 15 minuten gehoord voor 80%. Dat komt neer op zo'n 250-300 kW gemiddeld voor de hele laadbeurt.
 
Als het product dat ze willen verkopen de EV zelf is, zullen ze een paar duizend goede ingenieurs nodig hebben om dat te verwezenlijken. Als het product dat ze willen verkopen niet de EV is maar gewoon het artikel in Autoweek, dan volstaan één goede PR-medewerker...

Dit gezegd zijnde: ik hoop wel dat VW en Mercedes er een paar duizend goede ingenieurs op zetten! (vooral dat laden in 5 minuten lijkt me mooi)
 
Als het product dat ze willen verkopen de EV zelf is, zullen ze een paar duizend goede ingenieurs nodig hebben om dat te verwezenlijken. Als het product dat ze willen verkopen niet de EV is maar gewoon het artikel in Autoweek, dan volstaan één goede PR-medewerker...

Dit gezegd zijnde: ik hoop wel dat VW en Mercedes er een paar duizend goede ingenieurs op zetten! (vooral dat laden in 5 minuten lijkt me mooi)

En dan komt de vraag wie daar eigenlijk op wacht. Het mag wel iets sneller dan nu, maar ook niet overdreven. Het brengt juist weer wat rust in het leven van de automobilist. En hoe gaat het nu? Tanken zelf duurt misschien paar minuten, maar dan komt het afrekenen en men wil nog even naar de wc en koopt nog iets voordat men weer in de auto stapt. Dan zit je al gauw op de 15 minuten, zeker als men passagiers heeft. Men speelt met deze publicaties alleen in op gevoelens die leven bij hen die zich nog niet eens in EV's hebben verdiept maar zich op voorhand verschansen achter te kleine range en te lang laden. Daar komen ze vanzelf achter.
 
  • Like
Reactions: FVO and CO2CLEAN
Hoe krijgen ze een accu die een dergelijk bereik moet kunnen bieden in een auto zo groot als een VW Golf?
De Zoe is te koop sinds 2013, stel dat de batterij geconcipieerd werd in 2011. De bruikbare capaciteit van de batterij was 22 kWh, het NEDC bereik 210 km. Twee weken terug kwam er de aankondiging van de nieuwe Zoe, in essentie met een verbeterde motor en vooral een nieuwe batterij met 40 kWh aan energieinhoud en een NEDC-bereik van 400 km. Dus op nog geen 5 jaar tijd is de baterijcapaciteit verdubbeld, let wel: bij gelijkblijvende afmetingen e bij een prijs die slechts marginaal hoger ligt.
Ook de Ampera-e, qua afmetingen toch vergelijkbaar met de golf, heeft een NEDC-bereik van 500 km.
Het kan dus wel.
Als die verdubbeling nog eens plaatsvindt, dan zijn we waar we moeten zijn.
 
  • Like
Reactions: HWS
De Zoe is te koop sinds 2013, stel dat de batterij geconcipieerd werd in 2011. De bruikbare capaciteit van de batterij was 22 kWh, het NEDC bereik 210 km. Twee weken terug kwam er de aankondiging van de nieuwe Zoe, in essentie met een verbeterde motor en vooral een nieuwe batterij met 40 kWh aan energieinhoud en een NEDC-bereik van 400 km. Dus op nog geen 5 jaar tijd is de baterijcapaciteit verdubbeld, let wel: bij gelijkblijvende afmetingen e bij een prijs die slechts marginaal hoger ligt.
Ook de Ampera-e, qua afmetingen toch vergelijkbaar met de golf, heeft een NEDC-bereik van 500 km.
Het kan dus wel.
Als die verdubbeling nog eens plaatsvindt, dan zijn we waar we moeten zijn.
Ja, precies, dit zijn de berichten die ik ook lees. Maar niet gehinderd door kennis vraag ik me dan af: hoe dan? Hoe kan Nissan met een accu van 40 kWh een bereik van 400km geven? Ik snap dat de auto lichter (maar zeker niet gestroomlijnder) is dan een model S, maar dat zijn grote verschillen. Hoe kan een Volt cq. Ampera ruim 500km beloven? De ontwikkelingen bij Tesla gaan met stapjes van 5%, en sinds ik mijn auto drie jaar geleden ophaalde vind ik de ontwikkeling van het bereik bij Tesla acceptabel, maar zeker niet spectaculair. Dus ofwel de andere merken die we hier collectief bespotten doen toch iets goed, of de sceptici hier hebben gelijk en er komt niets van deze beloftes terecht.
 
Bij een Ampera-E bepaal je het bereik door op een zomerse dag 20 minuten lang met een gemiddelde van 34km/uur te rijden:

Untitled.png


Opel Ampera-e | The new electric car | Opel [market]
 
  • Informative
Reactions: vdvoorde
Precies. De NEDC cyclus is nadelig voor zware auto's zoals de Model S en X en voordelig voor de lichtere "stad" auto's. Veel versnellen/afremmen en nauwelijks "buiten de bebouwde kom" snelheid a 60-130 km/u. Daarom scoort de Model S 60 ook beter dan de Bolt als het gaat om snelweg kilometers bij de EPA test. De EPA test (van de VS) is overigens ook realistischer dan de NEDC in Europa. Gelukkig komt daar verandering in, mogelijk al volgend jaar.

Zo weegt de Bolt / Ampera-E maar 1625 kg met 435 kg voor het batterijpakket.
 
Ja maar jongens, dan nóg. Er zit nota bene 85 kwh onder mijn auto en ik haal er in mijn dagelijkse woon-file-werk-stilstaan-file-woon-verkeer niet eens 300 kilometer uit. De door Tesla gepredikte waarden zijn ook alleen onder ideale omstandigheden of door Hans N. haalbaar. Natuurlijk ben ik ook sceptisch over wat de andere merken noemen, maar zelfs als je wortel trekt van hun beloofde bereik is het nog veel uit die accuutjes die ze er onder hangen.
 
Ik rijd een Zoe. Min verbruik ligt deze tijd van het jaar rond de 14 kWh/100km... dankzij de file.
Wanneer ik 120 km/u rijd, dan stijgt het naar 18 kWh/100km.
Dit is de NEDC-cyclus, waarbij de vier maal herhaalde cyclus het stadverbruik moet simuleren en de eindfase het buitenstad verbruik.
Erg realistisch is dat niet. Ik haal dan ook slechts 130 à 170 km en niet de beloofde 210 km bereik.
De NEDC van de MS 60D is 408 km.
de Zoe heeft een synchrone motor met een gewikkelde rotor. Misschien verklaart dat een hogere efficientie.
NEFZ-eng.png
 
Last edited:
  • Like
  • Informative
Reactions: jm71 and vdvoorde
Vanochtend, in de wachtkamer bij de tandarts, kreeg ik weer eens een Autoweek onder ogen. Er stonden twee pagina's over electrische auto's, met name de volkswagen ID en een Mercedes. Dan lees je over minimaal 500km bereik en (igv de Mercedes) laden in 5 minuten.
Nu zijn we hier op het forum net zo objectief als een voetballiefhebber in Rotterdam Zuid dus ik kan jullie mening wel raden, maar hoe denken ze dat te gaan realiseren? Het klinkt als een retorische vraag, maar ik stel me graag even naief op en geloof even in het beloofde, al is het alleen maar om de EV revolutie te steunen. Hoe krijgen ze een accu die een dergelijk bereik moet kunnen bieden in een auto zo groot als een VW Golf? Is hier sprake van compleet andere technieken? En laden binnen enkele minuten, komen we dan het op terrein zoals hierboven beschreven (voltages en amperages) of is daar ook sprake van andere technieken? Want daar wijdt Autoweek natuurlijk totaal niet over uit.

Als het product dat ze willen verkopen de EV zelf is, zullen ze een paar duizend goede ingenieurs nodig hebben om dat te verwezenlijken. Als het product dat ze willen verkopen niet de EV is maar gewoon het artikel in Autoweek, dan volstaan één goede PR-medewerker...

Dit gezegd zijnde: ik hoop wel dat VW en Mercedes er een paar duizend goede ingenieurs op zetten! (vooral dat laden in 5 minuten lijkt me mooi)

deze ingenieur wil wel eens een snelle berekening maken.
stel 200wh/km * 500km = 100kWh batterij.
Deze opladen op 5 minuten betekent een vermogen van 1200 kW

waarom moet ik nu aan sjoemelauto's denken ?
 
deze ingenieur wil wel eens een snelle berekening maken.
stel 200wh/km * 500km = 100kWh batterij.
Deze opladen op 5 minuten betekent een vermogen van 1200 kW

waarom moet ik nu aan sjoemelauto's denken ?

Waarschijnlijk betreft het inderdaad rookgordijn-marketing-prietpraat.

Maar het zou kunnen dat ze iets met ultracapacitor techniek aan het doorontwikkelen zijn. FWIW. Ir.
 
Ja maar jongens, dan nóg. Er zit nota bene 85 kwh onder mijn auto en ik haal er in mijn dagelijkse woon-file-werk-stilstaan-file-woon-verkeer niet eens 300 kilometer uit. De door Tesla gepredikte waarden zijn ook alleen onder ideale omstandigheden of door Hans N. haalbaar.
2x23 km woon-file-werk-stilstaan-file-woon-verkeer (eigenlijk: stad-100km-80km-stad & stad-80km-100km-stad) gaat in de zomer met 160Wh/km en in de winter met 200Wh/km. Mijn 85kWh batterij brengt me met 90% laden in de zomer ruim 400 km (met vampire drain kom ik daar dan net onder) en in de winter (met meer vampire drain) ruim 300.

Op 90% dus.

P85 12/2013 met 19" Primacy 3.

Vooral in de winter hebben de eerste km's veel impact, met een koud pakket de A12 opklimmen en dan het Prins Clausplein er achteraan, geeft een lelijke piek. Als ik geen 23 maar 33 of 43 km of meer zou rijden, is het gemiddeld verbruik direct veel gunstiger. Dan kom ik met 120 / 130 km/u op vergelijkbare verbruikscijfers.
 
Waarschijnlijk betreft het inderdaad rookgordijn-marketing-prietpraat.

Maar het zou kunnen dat ze iets met ultracapacitor techniek aan het doorontwikkelen zijn. FWIW. Ir.
ultracapacitor of wat dan ook....

als je 1200kw vermogen wil overbrengen : Zelfs met 800volt bvb. is dat nog 1500 ampère.

Op PP is dat mogelijk....
 
  • Funny
Reactions: CO2CLEAN and FVO
ultracapacitor of wat dan ook....

als je 1200kw vermogen wil overbrengen : Zelfs met 800volt bvb. is dat nog 1500 ampère.

Op PP is dat mogelijk....

Laat ik vooropstellen dat ik de Duitse verhalen ook niet geloof.

Maar 1500 Ampère is wel de huidige grenswaarde van de connectors in de Tesla’s met Ludicrous optie. Dus ook weer niet zomaar uit te sluiten.

En die Duitsers zitten nog niet in de bus (al spelen ze al in blessuretijd).
 
//..//

Maar 1500 Ampère is wel de huidige grenswaarde van de connectors in de Tesla’s met Ludicrous optie. Dus ook weer niet zomaar uit te sluiten.

//..//

klopt.
maar die connectors zijn 'semi-vast'; die haal je niet bij iedere laadbeurt vast en weer los.
Tot enkele malen per dag; voor de kilometervreters.

Uiteraard is voor dit probleem (groot vermogen overbrengen via een of andere connector) een oplossing mogelijk.
Maar de eisen; vooral naar veiligheid onder alle weersomstandigheden en vooral idiot en vandalen proof zijn groot.
Vooral als je een netwerk van die megalaadstations massaal wil uitbouwen.


Ik geloof niet dat dit de eerste problemen zullen zijn die de Duitse ev bouwers gaan aanpakken.

Daarnaast zijn er overigens ook nog geen batterijen die je met zulke grote stromen of vermogens kan opladen; van leeg tot vol. En dat enkele duizenden keren.
Al jaren lezen we dat er weer eens een doorbraak is en we onze smartphone op een minuut zullen opladen. Weer een publicatie voor die pseudo wetenschappers; denk ik dan.

Neen; de Duitse ev zal opgeladen worden aan zowat dezelfde snelheid als de Tesla. Waarschijnlijk met de Frankenplug; dat is mijn inschatting.
 
  • Love
Reactions: FVO
.....
Daarnaast zijn er overigens ook nog geen batterijen die je met zulke grote stromen of vermogens kan opladen; van leeg tot vol. En dat enkele duizenden keren
....
Dat is niet helemaal waar. Er zijn Lipo-batterijen die je met 15C kunt opladen, oftewel (theoretisch) in 4 minuten vol. Deze kun je dan 800-1.000 keer gegarandeerd opladen (niet helemaal "duizenden" keren, maar wel vaak). Lipo-batterijen die je met 10C (6 minuten) kunt laden zijn al veel langer op de markt en gaan meer cycles mee. Let wel, daarvoor geldt dat het laden met 10C of 15C ook niet tot 100% verloopt, dat kent een dergelijke curve als we met onze batterijen gewend zijn. Tot 100% laden in 5 minuten acht ik ook onrealistisch. In 6 minuten tot 75% tot 80% laden in 2020 acht ik zeker haalbaar bij huidige technische inzichten, zonder revolutionaire nieuwe ontdekkingen.

Daarnaast, wil je 1200kW laden dan heb je inderdaad een uitdaging qua overdracht. Hiervoor zijn mijns inziens twee dingen benodigd: een accupakket dat mechanisch geschakeld kan worden en meerdere contactpunten.
Waarom mechanische schakeling? Wij hebben een accupakket die op ~400V werkt. Men denkt dan snel in beperkingen en dat de laadspanning de 425V niet zal overstijgen en je gebonden bent om de stroom te verhogen. Met een mechanische schakeling die bijvoorbeeld de helft van het accupakket van parallel naar serie schakelt kun je met een simpele switch van 400V naar 800V gaan laden. Of misschien van 400V naar 1.600V of elke andere combi.

Waarom meerdere contactpunten? Over de huidige contactpunten 1.500A knallen zal e.e.a. doen smelten. Ga je dat verdelen over het aantal in serie geschakelde logische accudelen, dan heb je per contactpunt minder warmteontwikkeling.

Kortom, vooralsnog vind ik de PowerPoint beweringen (nog) niet geheel onrealistisch. Zijn er uitdagingen? Uiteraard, anders stond het netwerk er al. Ik denk echter niet dat de grootste uitdagingen worstelen met natuurkundige beperkingen.
 
Eens dat dat allemaal wel realiseerbaar is (mits: prijs, mits: levensduur, mits: gewicht)
De bottleneck blijft m.i. toch de kabel en bijbehorende connector.
Twee seperate stekkers insteken maakt het laden niet gebruikersvriendelijker (hoewel: stel je voor dat je twee SuC stalls tegelijk kon gebruiken :cool:)