Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Dat stukje over koeling mag Tesla wel even ter harte nemen.
Vandaag een paar kilometer in Duitsland gereden en de accu werd veel te warm. Harder dan 235km/h (sinds de laatste update kleurt het niet meer rood boven 230km/h?) wil hij niet meer, omdat de accu te warm werd. Vermogen werd serieus beperkt en max. Snelheid was 160km/h, totdat de accu voldoende afgekoeld was. Wil Tesla een serieuze afzetmarkt in Duitsland, dan moeten ze dat wel tackelen m.i.
Vreemde is, afgelopen zomer was het aanzienlijk warmer en kon ik veel langer 230+ rijden, voordat vermogen inperkte.
 

Attachments

  • 20161123_151900.jpg
    20161123_151900.jpg
    320.3 KB · Views: 49
Dat stukje over koeling mag Tesla wel even ter harte nemen.
Vandaag een paar kilometer in Duitsland gereden en de accu werd veel te warm. Harder dan 235km/h (sinds de laatste update kleurt het niet meer rood boven 230km/h?) wil hij niet meer, omdat de accu te warm werd. Vermogen werd serieus beperkt en max. Snelheid was 160km/h, totdat de accu voldoende afgekoeld was. Wil Tesla een serieuze afzetmarkt in Duitsland, dan moeten ze dat wel tackelen m.i.
Vreemde is, afgelopen zomer was het aanzienlijk warmer en kon ik veel langer 230+ rijden, voordat vermogen inperkte.

Nou, in Duitsland verandert de opinie ook al behoorlijk over die snelheden. Iedereen is natuurlijk vrij om dit te doen maar het is geen race-auto en ook zo niet bedoeld, maar wel een leuke bijkomstigheid dat hij het kan.

Daarnaast is bij een hoge temperatuur de lucht veel dunner en tel daarbij op de mate waarin de luchtweerstand toeneemt in verhouding tot de snelheid en het is wel logisch dat hij dan bij die snelheden bij lage temperaturen er veel harder aan moet trekken.
 
  • Informative
Reactions: Rick A.
....


Daarnaast is bij een hoge temperatuur de lucht veel dunner en tel daarbij op de mate waarin de luchtweerstand toeneemt in verhouding tot de snelheid en het is wel logisch dat hij dan bij die snelheden bij lage temperaturen er veel harder aan moet trekken.
Natuurlijk, dat klinkt logisch. Zat zelf te denken aan mogelijke verschillen in softwarematige beperkingen tussen v7 en v8.
Nog een reden om weer uit te kijken naar de lente ;)
 
Ik heb een rekenbladje waarmee ik de luchtweerstand, de rolweerstand in functie van snelheid, temperatuur en luchtdruk kan berekenen.
De densiteit van de lucht is inderdaad omgekeerd evenredig met de temperatuur in Kelvin. Maar het verschil in densiteit is niet zo groot.
Stel dat het vorige week 5°C was in Duitsland dan is het nodige vermogen om met de MS 230 km/u te rijden: 105 kW
Bij 20°C zou dat 100 kW zijn. Ik denk niet dat die 5% extra vermogen het verschil maken. Bovendien zou het bij 5°C gemakkelijker moeten zijn om de batterij te koelen.
Ik wil hier de formules wel posten als er vraag naar is, maar ik wil mijn imago niet te veel richting nerd doen opschuiven.
 
Interessante discussie! Het roept bij mij een andere vraag op. Een hoger verbruik bij lagere temperaturen heeft kennelijk veel minder te maken met een toename in luchtweerstand. Bij normale snelheden is slechts een paar % extra vermogen nodig. Wat veroorzaakt dan de ± 20-25% extra verbruik in de winter? Rolweerstand van de banden? Verwarming accu en interieur? En ja, ik ga een beetje off-topic in dit draadje!
 
OK, omdat het dan toch al te laat is...

De luchtweerstand is bij 230 km/u en 20°C 1410 N en wordt gegeven door:
luchtweerstand.png


met daarin:
  • Cw: de luchtweerstandcoëficient van de auto. Die is voor de MS erg gunstig. Ik vond in dit mooie overzicht: 0,24.
  • A het frontaal oppervlak in m2 van de auto. Ik vond geen aparte waarde, maar wel een A.cw van 0,576 waardoor de A 2,39m2 zou worden
  • ρ is de dichtheid van lucht in kg/m3 , zie onder

  • v is de snelheid in m/s
Met voor de luchtdichtheid ρ, de volgende formule

ρ = p / (Rd * T)

met daarin dan weer:
p: de luchtdrukt in Pa
Rd: de specifieke gasconstante voor droge lucht (= 287 J/kg/K)
T: de temperatuur in K (= temp in °C +273)

De totale energie nodig voor een verplaatsing is F.afstand en het totaal vermogen is F.v waardoor de nodige energie evenredig is met het kwadraat van de snelheid en het nodige vermogen evenredig met de 3de macht van de snelheid.
Dus voor het vermogen: F.v

Bij 1 atm (101300Pa), 5°C (278K), en 230 km/u (64m/s) bedraagt het nodige vermogen (snelheidsonafhankelijke rolweerstand (ik kom op een kracht van 196N) inbegrepen): 105 kW. Bij 1 atm, 20°C en 230 km/u bedraagt het vermogen om die snelheid te handhaven 100 kW.
Om die snelheid te bereiken heb je uioteraard een tijd lang meer vermogen nodig omdat je niet de wrijvingskracht aanzienlijk moet overtreffen, anders versnel je niet.
Ook de luchtvochtigheid draagt bij tot de densiteit van de lucht en beïnvloedt daardoor de luchtvochtigheid, maar bij courante temperaturen (0-30°C) en gebruikelijke luchtvochtigheden (30-70% R.V), is de invloed op de densiteit nog geen %.

Finale opmerking: met de luchtweerstand hebben we de belangrijkste wrijvingskracht in rekening gebracht, maar er zijn uiteraard nog andere te overwinnen krachten en energieverliezen: wrijving in de assen, rolweerstand (niet onaanzienlijk), randverbruik, dempingsverliezen enz...
Het extra verbruik in de winter is volgens mij in eerste instantie te wijten aan de verhoogde inwendige weerstand van de batterij bij lage temperaturen (of de energie nodig om de batterij op temperatuur te houden indien men dat wil vermijden) en het opwarmen en op temperatuur houden van het interieur door rechtstreekse weerstandsverwarming bij MS.
 
Last edited:
Ik heb een rekenbladje waarmee ik de luchtweerstand, de rolweerstand in functie van snelheid, temperatuur en luchtdruk kan berekenen.
De densiteit van de lucht is inderdaad omgekeerd evenredig met de temperatuur in Kelvin. Maar het verschil in densiteit is niet zo groot.
Stel dat het vorige week 5°C was in Duitsland dan is het nodige vermogen om met de MS 230 km/u te rijden: 105 kW
Bij 20°C zou dat 100 kW zijn. Ik denk niet dat die 5% extra vermogen het verschil maken. Bovendien zou het bij 5°C gemakkelijker moeten zijn om de batterij te koelen.
Ik wil hier de formules wel posten als er vraag naar is, maar ik wil mijn imago niet te veel richting nerd doen opschuiven.
Het is niet alleen de luchtweerstand die toeneemt bij toenemende koude. De rolweerstand van de banden loopt ook sterk op.
Daarnaast neemt de lagerweerstand toe. Vervolgens maakt de verwarming overuren, hoe harder je rijdt bij lage temperaturen hoe meer de verwarming er aan moet trekken.
 
Porsche (die ook met meer dan luchtweerstand alleen heeft te maken) wordt wat concreter over aantallen voor de MissionE:

Elektrostrategie: Porsche will 20.000 Mission E pro Jahr verkaufen

Leuk bedacht maar we hebben behoefte aan auto's die een nulletje meer in het aantal hebben. Nu is het net als de Bolt/Ampera-E met een productie van iets van 30k per jaar (verkopen lopen hopelijk gelijk op). Voor de transitie naar EV nauwelijks relevant wanneer daarnaast een veelvoud in ICE vorm wordt gebouwd.
Hopelijk wordt Porsche wakker wat laadnetwerk betreft en bieden ze SuC gebruik aan.