You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Wat een bizar (gaaf) ding
Hopelijk zien we deze in productie gaan.
Dat stukje over koeling mag Tesla wel even ter harte nemen.
Vandaag een paar kilometer in Duitsland gereden en de accu werd veel te warm. Harder dan 235km/h (sinds de laatste update kleurt het niet meer rood boven 230km/h?) wil hij niet meer, omdat de accu te warm werd. Vermogen werd serieus beperkt en max. Snelheid was 160km/h, totdat de accu voldoende afgekoeld was. Wil Tesla een serieuze afzetmarkt in Duitsland, dan moeten ze dat wel tackelen m.i.
Vreemde is, afgelopen zomer was het aanzienlijk warmer en kon ik veel langer 230+ rijden, voordat vermogen inperkte.
Natuurlijk, dat klinkt logisch. Zat zelf te denken aan mogelijke verschillen in softwarematige beperkingen tussen v7 en v8.....
Daarnaast is bij een hoge temperatuur de lucht veel dunner en tel daarbij op de mate waarin de luchtweerstand toeneemt in verhouding tot de snelheid en het is wel logisch dat hij dan bij die snelheden bij lage temperaturen er veel harder aan moet trekken.
Ik wil hier de formules wel posten als er vraag naar is, maar ik wil mijn imago niet te veel richting nerd doen opschuiven.
Te laatik wil mijn imago niet te veel richting nerd doen opschuiven.
Ik wil hier de formules wel posten als er vraag naar is, maar ik wil mijn imago niet te veel richting nerd doen opschuiven.
Te laat
Het is niet alleen de luchtweerstand die toeneemt bij toenemende koude. De rolweerstand van de banden loopt ook sterk op.Ik heb een rekenbladje waarmee ik de luchtweerstand, de rolweerstand in functie van snelheid, temperatuur en luchtdruk kan berekenen.
De densiteit van de lucht is inderdaad omgekeerd evenredig met de temperatuur in Kelvin. Maar het verschil in densiteit is niet zo groot.
Stel dat het vorige week 5°C was in Duitsland dan is het nodige vermogen om met de MS 230 km/u te rijden: 105 kW
Bij 20°C zou dat 100 kW zijn. Ik denk niet dat die 5% extra vermogen het verschil maken. Bovendien zou het bij 5°C gemakkelijker moeten zijn om de batterij te koelen.
Ik wil hier de formules wel posten als er vraag naar is, maar ik wil mijn imago niet te veel richting nerd doen opschuiven.
Porsche (die ook met meer dan luchtweerstand alleen heeft te maken) wordt wat concreter over aantallen voor de MissionE:
Elektrostrategie: Porsche will 20.000 Mission E pro Jahr verkaufen